فتوریسم
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

فتوریسم(انتظارمنجی)

ظهورمنجیان ادیان شامل اسلام (حضرت مهدی)ازشهرمکه-یهودومسیح(حضرت عیسی) ازشهربیت المقدس-زرتشت(سوشیانت) ازدریاچه هامون؛وجه مشترکی دارندکه عبارتنداز:

شخصی برای اصلاح جامعه بشری و تشکیل حکومت جهانی به عنوان نجات­بخش و منجی خواهد آمد که همه انتظار او را دارند، چنان­که از تمامی عبارات کتب مقدس استفاده می­گردد. دیگر اینکه همه ملتهای جهان و تمامی مردم دنیا از او پیروی می­کنند و زیر نفوذ او خواهند رفت و او بر جهان حکومت خواهد کرد و رئیس جهان خواهد بود و سلطنت او در ربع مسکون مستقر خواهد شد. 
او از خود تکلم نمی­کند و روی هوای نفس خود حرف نمی­زند و بلکه طبق آنچه از خدای تعالی و پیامبران شنیده است سخن خواهد گفت.او وقتی بیاید مردم را به جمیع راستیها هدایت خواهد نمود. او مردم را به عدالت ملزم می­کند و خودش به عدالت داوری می­کند.قبل از آمدن او دنیا پر از ظلم و جور می­شود و سراسر جهان را ظالمین و ستمگران احاطه می­کنند.
وقتی او بیاید همه اضداد در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می­کنند و حتی درندگان و حیوانات موذی کوچک­ترین آسیبی به حیوانات اهلی نمی­زنند. او قدرتمندترین ابرقدرتها را سرکوب می­کند و به ­طور کلی اشرار را از بین می­برد و اثری از آنها باقی نمی­گذارد. بعد از ظهور او صالحان و صدیقان و حلیمان وارث زمین می­شوند و جهان و آنچه در اوست به آنان تعلق خواهد گرفت.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, :: 6:17 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابوعبدا...محمدابن کرام از مردم سیستان بود و فرقه ی کرامیّه را به وجود آورد.او در زمان محمد ابن طاهر به نیشابور رفت و دعوت خود را در آنجا پراکند .
او زاهد و صوفی سیستان در سال 234ه. ق و در شهر زرنج به دنیا آمد .
وی نزد استادانی مانند: زاهد احمد بن عرب و ابراهیم بن یوسف ما کیانی متوفی به سال 244 و علی بن حجر تحصیل کرد.
پس از آن به حج رفت و مدت 5 سال در آنجا بسر برد. و پس از بازگشت به سیستان تمام اموال خود را فروخت و به نیشابور رفت.و در آنجا به نشر عقاید خود پرداخت.

ابوعبدالله محمد کرّامی سجستانی، متولد و وفات: ( ... ۲۵۵) قمری، محدث ، متکلم ، زاهد و عابد و شیخ و پیشوای کرٌامیه بود. اصل او زرنج ، از نواحی سجستان است. در سجستان نشو. نما یافت. سپس به شهرهای خراسان رفت. در بلخ از ابراهیم بن یوسف ماکیانی ، در مرو از علی بن حجر ، در هرات از مالک بن سلیمان و عبدالله بن مالک بن سلیمان و در نیشابور از احمد بن حرب حدیث شنید. وی در نیشابور سکنی گزید. او با احمد بن عبدالله بن خالد جویباری معاشرت و مجالست نمود و از وی و محمد بن تمیم سعدی که هر دو از حدیث سازان مشهور هستند ، احادیث بسیاری را فرا گرفت. محمدبن اسماعیل بن اسحاق و عبدالله بن محمد قیراطی و ابراهیم بن محمد بن سفیان و ابراهیم بن حجاج و احمد بن محمد بن یحیی دهّان از او روایت کرده اند. کرّامی مدت پنج سال در مکه مجاور بود. وی از جمله متکلمینی است که به سبب اظهار مطالبی در باب توصیف ، تشبیه و حتی تجسیم خداوند مذهب خاصی را پدیدآورده است. او به مدت هشت سال در نیشابور زندانی گشت و چون آزاد شد به بیت المقدس رفت و در آن دیار درگذشت و در قبرستان باب اریحا دفن شد. شاگردانش مرتب بر قبر وی معتکف بودند. کرامیه ، که طایفه ای از مشبهه هستند ، منسوب به وی می باشند. از آثارش "عذاب القبر" است که در آن به پاره ای از عقاید خود اشاره کرده است. در "الوافی بالوفیات" ، سال وفات وی ۲۵۶ق و در حواشی "تاریخ بیهقی" کتاب "السر" نیز از جمله تألیفات وی ذکر شده است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, :: 11:6 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

هنگامیکه حضرت آدم، ازسراندیب به طلب حوا رفت به هیچ جااقامت نکردمگربدان جایگاهی که هم اکنون سیستان است.تسبیح کردوچون چیزی خواست بخورد،جبرئیل ملک،درسیستان به نزدیک اوآمد.او دراین زمان درخت اناروخرماپدیدآورد.حدودچهارهزارسال قبل ازهجرت پیامبراسلام،گرشاسب بادیدن این دودرخت،مصمم به ساختن سیستان شد.

گویندنوح نبی درآنجاازکبوترخبرخشکی بیافت ونوح دورکعت نمازشکردراین سرزمین بجای نمود.

دریاچه هامون(کانسه اویا)بدین جهت مقدس گشت که نطفه زرتشت نبی درآن نگهداری می شود.

سلیمان نبی باد رافرمود اورا گردجهان بگرداندوگفت مرادرمعتدل ترین جافرودبیاور.سپس باداو رابه سیستان فرودآورد.آنجاچاشت خوردوگفت:اینجاخوشتراست.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 شهريور 1393برچسب:, :: 1:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

زین العابدین شیروانی سیاح سده سیزده هجری نوشته است: «زابل بر وزن کابل است و زاول نیز گویند. ولایتی مشهور است و محدود است از مشرق به ولایت کابل و از مغرب به ملک قُهستان و خراسان، از جنوب به دیار سِند و از شمال به خراسان و جبال آن. صحرا و بیابانش بیشتر از کوهستان است و مشتمل بر بلاد قدیمه و نواحی عظیمه و جاهای خوش و چراگاه های دلکش و آب های خوش گوار و هوای سازگار است.

زابلستان و زابلیان توانگر و پرآوازه، هیچگاه به ناتوانی و گمنامی کنونی که در سده اخیر گرفتار آن شده، نبوده اند. زابلستان قدمتی به درازای اسطوره ها دارد، و در تاریخ ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است.

سرزمین زابلستان، پيشتاز و پيشگام در صحنه دين و زندگي و اخلاق بشري بوده است. هزاران سال پيش هنگامي كه جهان در تاريكي رفتارهاي ددمنشانه فرو رفته بود، کَیانیان پارسی در زابل، با دستور «انديشه نيك» «گفتار نيك» «كردار نيك» بنياد جاودانه راستي و نيكي و آزادي و آزادگي را در پهنة زمان بي كران استوار ساختند. آنان پرچمداران آزادي و فرهنگ و پيامبران رهايي و رستگاري بودند.

بدون هیچ اغراقی باید گفت که سیستان در کنار تمدن مُوهنجودارو و هَرپه (وادی رود سِند) و تمدن مصر (حوزه رود نیل) و تمدن بابل در میان رودان عراق، یکی از مراکز ظهور تمدن، دين، شهریاری، علم و فرهنگ، ادبيات، شعر و زبان پیشرفته بوده، و باشندگان آن از آفرینندگان و نویسندگان پیشگام علم تاريخ و جغرافیا، اسطوره و افسانه، فلسفه و کلام و عرفان و پیشگام در علم شیمی و هيئت و نجوم و ریاضی بوده اند. ستون فقرات فرهنگ و تاريخ ایران، و بنياد شاهنامه در حوزة  زابلستان پي ريزي شده و رشد يافته است. اگر افسانه ها، داستان ها ، رخدادها و شخصيت هاي اسطوره اي و تاريخي اين حوزه از تاريخ حذف شود، ستون فقرات تاريخ ایران و زبان پارسي درهم شكسته و از بنیاد فرو مي ريزد.

 در شاهنامه فردوسی نخستین جایی که از زابلستان و زابل سخن به میان آمده، هنگام سلطنت منوچهر هفتمین پادشاه پیشدادی است که داستان سام و تولد زال آغاز می شود. زابلستان در شاهنامه بنامهای زابلستان و زاولستان و زابل و زاول 99 بار تکرار شده است. بدین ترتیب که: زابلستان 55 بار و زابل 25 بار  در رابطه با سام و زال و منوچهر  و زاولستان 16 بار و زاول نیز 3 بار در رابطه با کیانیان و سام و زال و رستم و اسفندیار و... نام برده شده است.

در اَوِستا كتاب مذهبی پارسيان (660 پیش از میلاد)  به نام سرزمین مقدس و جایگاه مرکزی و شهریاران دلیر و جایگاه ستایش و آسایش یَمَه هُورَمَک (جم نیکو رمه) و هوشنگ و گرشاسپ و سام نریمان و فرزندان ایشان و بنام جایگاه پیامبران و پل «چینوت» (صراط) و محل نزول فروهرها (فرشتگان) و بنام کوه «اوشیدا و بنام رود«هیرمند» یاد شده است.

بر اهل تحقیق روشن است که سرزمین پارس تاریخی منحصر به حوزه شیراز نیست. بجز استان فارس در شیراز، در متون پهلوی و تواریخ دورة اسلامی و دايره المعارف های قرون اخیر عرب، سرزمینهای سیستان را سرزمین آریا و پارس باستان دانسته اند.

به باور پارسیان نخستین: روح یَمَه (جمشید) از کنار کوه «اوشیدا" به گرنمان (عرش خدا)  عروج کرده است. پیامبران و شاهانی چون: «سروش» صاحب بخش نخست کتاب ریگ بَید و «هوشنگ» نخستین پادشاه پیشدادی و صاحب کتاب آسمانی «جاویدان خرد» و «کیخسرو» شاهنشاه کیانی و پیامبر پارسی، و هم چنین «زردشت» صاحب کتاب «اََوِستا» و آخرین پیامبر پارسی از سرزمین هیرمند و زابلستان بر انگیخته شده اند.

بنا بر مستدل ترین قول، زردشت در «اِیریانم وَئِجه» و در کنار رود هیرمند زاده شده، و در قله کوهی  بنام «اُوشِیدُم» بر انگیخته شده است. دین اهورایی مَزدیَسنا (مزدا پرستی) از حوزه زابل ظهور کرده و توسط گشتاسب (پنجمین شاهنشاه کیانی) و پسرش اسفندیار به سرزمینهای شمال و جنوب و غرب آن گسترش یافته است.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 9:34 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

 بی گمان این شاخصه فرهنگ سیستانی را بایستی از خیره کننده ترین پتانسیل های آن دانست...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, :: 6:51 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

 آثارموجوددرکوه خواجه زابل ونکات تاریخی آن سندیکتاپرستی سیستانیهادرطول تاریخ است.

این کوه  و دریاچه در باورهای سه مذهب زرتشت، مسیحیت و مسلمانان مقدس است. این منطقه تاکنون توسط تعداد زیادی از پژوهشگران مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و همه بر اشکانی و ساسانی بودن بناها با کاربری توامان "زیستی، دفاعی و عبادی" متفق القولند.

کوه خواجه مطاف جمهورساکنان سیستان بوده و هست .كوه خواجه از روزگاران گذشته و از عهد بزرگي و سرافرازي ايران، پرستشگاه پاك دينان و مسكن پارسايان و جايگاه عبادت بزرگان دين مزديسنا بوده و امروز نيز نزد مردم مسلمان سيستان از قداست خاصي برخوردار است


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, :: 2:34 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

چنین گویند که بلقیس بیمار شد و آصف منهیان به اطراف ممالک فرستاد که جایی تعیین نمایند که هوای او در طراوت وسردی و گرمی حد اعتدال داشته باشد آن مقام را موافق یافتند در سیستان که در دیار باد بود دیوان را حکم کردند که یک فرسخ تختی مدور از سنگ در غایت رفعت ساختند و مدت چهل روز بلقیس در میان دریا برفراز آن کوه (خواجه)بود وبعد از صحت متوجه مقر سلیمان گردید.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, :: 11:32 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

سکاها در هزاره های دوم و اول پیش از میلاد، دارای دینی برخاسته از آیین کهن پرستش عناصر طبیعت همچون آسمان، خورشید و ماه بودند وبزرگان هر طایفه، امور دینی و دنیایی آنان را در دست داشتند.

سکاها که مظاهر طبیعت را می پرستیدند، بزرگ ترین مراسم دینی را درباره ی تابیت تی وستا Tabiti-vesta الهه ی بزرگ که مظهر آتش بود، بر پا می داشتند.

همچنین آنها؛آپیا فلوس Apia –Fellus الهه ی زمین، پاپای-اورازان خدای آسمان،هی ت سر-خدای آفتاب، آرتیم پئاسا Artimpeasa الهه ی ماه ووجاهت(آفرودیت یونانی ها) را می پرستیدند.گذشته از این، سکاهای سلطنتی تاهیس ماساد نپتون Thamumasadas – Nemtun خدای آب ودریاها را می پرستیدند.سکاهاعادت نداشتندمعبدیاهیکل الهه رابسازند به استثنای معبدوهیکل آرس(رب النوع جنگ).هراکل هم درنزدآنهاموردپرستش بود.سکاهابرای این الهه قربانی می کردند وحیوانات قربانی ازمیان حیوانات اهلی واسب هاانتخاب می شدند.ولی برای آرس قربانی انسان نیزجایزبود.بدین ترتیب که ازهرصدنفراسیر،یکی رامی کشتندوخون اورا روی شمشیری که علامت این خدااست می ریختند.قربانی کردن خوک جایزنبودوسکاهاخوک نگاه نمی داشتند.

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, :: 5:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

كنكاشي در فرهنگ عامه سيستانيان، وجودتوتم هارادرتاریخ این سرزمین نشان می دهد.بگونه اي كه مي توان كهن ترين فرم توتميسم را نيز در اين ديار جست: تقدس آب هامون به قدري جدي مي نمايد كه گويند نطفه پيامبر گياهخوار ايراني، اشو زرتشت، در اين درياچه گمارده شده است . در مرحله بعدي به تقدس انگاشتن درخت كورگز كه مشابهت زيادي با درخت سرو ِ مقدس زرتشتيان دارد خواهيم رسيد كما اينكه پس از استيلاي فرهنگ اعراب و دين ِ اسلام ِ ايشان و تظاهر كنوني آن در سيستان به صورت مقبره بي بي دوست، باز هم شاهديم كه در سرتاسر اين مكان زيارتي، درختان كورگز بصورت متعدد كاشته شده اند

مرحله سوم توتميسم مردم سيستان را مي توان در تقدس پرنده پلپلاسي (= پرستو) رديابي كرد (گويند نشستن آن بر بام خانه ها خوش بختي آرد) و سرانجام در مرحله چهارم مي توان تقدس حيوان گاو را بر شمردکه درزندگی سیستانیان ازاهمیت فوق العاده ای برخورداربوده وهست.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, :: 10:45 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content