من يك هاموني ام
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

پرورش يافته دامان پاك وزلال تو، زادگاهم توبودي وبهترين دوران كودكي ونوجواني ام با تو گذشت.

آیا مرا بیاد داری ؟وقتي چله زمستان از راه میرسید،سوزش تركهاي نيزارهاي تو آزارم  مي داد ومن با افتخار تحمل می کردم!

من سنگولت را رونگ خالمش ، ده زهرايي وكورق ملاحسين را خوب بياد دارم.هنوز هم زيبايی پرنده گان را برفراز نيزارهاي تو در خاطرم مجسم مي كنم  ،هنوز هم برفراز كوه خواجه هميشه سر فراز مي ايستم  ودر دور دستها تورا جستجو ميكنم

 هامون من؛دوستدارانت را از ياد برده اي!

هنوز پيرمردان صيادودامدار چشم انتظارت نشسته اند،چشم انتظاراينكه برگردي. هنوز گاوها وگوساله ها را ميبينم كه در نيزارهاي تو به چرا مشغولند

   

روزگاري محل تاخت وتاز توتنها بودي، چرای گاوها وگوساله ها وشكارگاه صيادان كه لابه لاي نيزارهايت به دنبال صيد بودند وامروز محل تاخت وتاز ماشينها

آنروزها زندگي دوستدارانت را تامين ميكردي وامروز هم هامون دوستت دارم وچشم به راهت نشسته ام تا دوباره تورا در اوج ببينم وبا افتخار كنار ساحل زيبايت بايستم وبا صداي بلند فرياد بزنم هامون من ، دوستت دارم

سنگول : قسمتي از درياچه هامون در غرب كوه خواجه كه از عمكيق ترين قسمت هامون در اين منطقه در زمان پرآبي است

رونگ  خالمش: محل عبور قايقها در لابلاي نيزارها كه به جهت عميق بودن آن به رونگ خالمش معروف گرديده

ده زهرايي : محلي جزيره ماننددر هامون به علت سكونت درآن همان ده يعني روستا ي زهرايي است

كورق : گودالهاي كوچك در هامون كه با نامهاي برخي افراد سرشناس وهاموني از آنها ياد ميشود.

چونگ : محلهاي عميق با وسعت بيشتر در هامون كه خالي از ني -ناصرصیاد


ارسال شده در تاریخ : جمعه 17 بهمن 1393برچسب:, :: 8:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

يكي ديگر از مكانهايي زيباي كوه خواجه چشمه يا چشمكه است كه در قسمت غرب كوه خواجه وموازي با پايگاه هوايي كه اكنون در كوه خواجه قرار دارد واقع گرديده است . در گذشته نچندان دور در اين محل چشمه آبي وجود داشت كه در تمام فصول سال ،آبي زلال از آن جاري بود و به همين جهت تعدادي از دامداران منطقه بر بالاي تپه اي كنار اين چشمه ساكن بودند . وجود نيزارهاو توتنها چسبيده به كوه خواجه زيبايي خاصي به اين منطقه داده بود ومكاني خوش نشين براي دامداران منطقه بحساب مي آمد . اكنون بقايايي اندكي از اين منازل برجاي مانده است .


ارسال شده در تاریخ : جمعه 17 بهمن 1393برچسب:, :: 7:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در قسمت جنوب كوه خواجه يکي ديگر از شگفتي هاي اين کوه، قدمگاه حضرت علي (ع) و دره سوخته اي است که به اعتقاد مردم محلي بر اثر پرتاب ذوالفقار امام به سوي کفار در کنار کوه خواجه به وجود آمده است. گرچه سنديت اين مطالب در هاله اي از ابهام است و بيشتر به داستان هاي اسطوره اي مي ماند اما در ميان مردم محلي اين اعتقاد به دليل محکمي براي مقدس دانستن منطقه تبديل شده است اين دره به عرض 50 الي 60 متر كه از كوه پايه آغار وتا نوك قله كوه در برخي مكانها با شيبي تند با مسافت تقريبي بيش از يك كيلومتر بصورت مارپيچ قرار دارد و مسيري آسان وراحت جهت صعود بحساب مي آيد . در گذشته كه صعود با پاه پياده و ساير مسيرها به سختي صورت مي گرفت اين دره بهترين مسير براي رسيدن به زيارت خواجه با توجه به مسافت طولاني محسوب مي شد . ارگ چهل كنجه يا چهل دختران مشرف براين دره ميباشد . اخيرا" چند ساليست كه پس از ايجاد پايگاه هوايي در بالاي كوه خواجه اين دره تا حدودي هموار وطبیعت بکرکوه خواجه دراین قسمت به هم ریخته است.
در خصوص چگونگي ايجاد اين دره كه به نظر مي رسد پديده اي طبيعي در كوه خواجه مي باشد نقل قولهايي متفاوتي وجود دارد كه قبول آن دشوار است . اما از آن بعنوان جاذبه هاي زيبا كوه خواجه مي توان ياد كرد . از علت نام گذاري آن به دره سوخته اطلاعات دقيقي.وجود ندارد اما شايد وجود سنگهايي كاملا" سياه رنگ در طرفين اين دره دليلي آشكار بر نامگذاري آن به دره سوخته باشد.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:, :: 10:23 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اين تپه كه در قسمت جنوب كوه خواجه وكامل" چسبيده به آن است از دره سوخته به طول 500الي 600 متر وتا نزديكي سر سنگ امتداديافته است .
در قسمتهايي از اين تپه نوعي گچ وجود دارد كه در گذشته ساكنان سرسنگ كه اغلب دامداران منظقه وتعدادي از صيادان بودند جهت سفيد كردن درون منازل از آن استفاده ميكردند . وبه جهت وجود همين گچها به تپه گچي معروف گرديده است .
در اين تپه نوعي نمك نيز وجود دارد كه در اصطلاح محلي به آن (شوره) هم ميگويند . اين ماده كه بسيار شور هم ميباشد اغلب جهت استفاده در تنورهايي محلي از درون به جهت داغ شدن سريع وايجاد چسبندگي بهتر نان در تنور هاي قديمي از آن استفاده ميكردند . د ر قسمتهايي هم آنقدر اين نمكها سفيد وطبيعي وجود دارد كه در گذشته ساكنان اين منطقه جهت استفاده در مواد غذايي نيز از آن بهره ميبردند .اين تپه هم از مناطق نيمه حفاظت شده ميراث فرهنگي است .

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 12:3 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

كوه خواجه كوه فرداهاي من

كوه فردا هاي نا پيداي من

سنگ سنگت زخم ما را مرهم است

تيشه ات در دست فرهاد غم است

بيستون سيستان فرهاد كو 

زخمه آن زخم مادر زاد كو

محمد رضا  خندان

مي رسد روزي سجستان بشكفد

نغمه هاي مرغ باران بشكفد

بشكفد هر جا صداي نهر آب

مرهمي برزخم هاي آفتاب

برلبان تشنه مان گل بشكفد

ابر در دامان زابل بشكفد


ارسال شده در تاریخ : جمعه 16 آبان 1393برچسب:, :: 2:9 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خواجه مهدی فرزند علی بن ابیطالب است و با پنج نسل به محمد حنیفه می رسد و از بسیاری امام زاده های ایران به حضرت علی نزدیکتر است.مزار وی برروی کوه مقدس خواجه قرار دارد.به سبب این مزار است که مسلمانان نام این کوه راازکوه اوشیدا به کوه خواجه تغییرداده اند.

ساختمان مقبره پلان مربع شکل دارد و روى آن در جانب مشرق تعبیه شده و مصالح بکار رفته در آن از خشت و گل است. سه طاقچه در داخل بنا به صورت متقارن احداث شده و گنبد بنا به صورت عرقچینى ساده است که با کاهگل پوشش یافته است. ترک‏هایى در دیوارغربى بنا مشاهده مى‏شود. ایوانى بلند در جانب شرق با طاق هلالى قرار دارد که توسط سه پلکان به مدخل آن راه مى‏یابد. چهار زاویه داخل اتاق را با ایجاد گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد بنا را بر آن استوار ساخته‏اند. دو پنجره جهت نورگیرى در بالاى اتاق طراحى شده و طاقنماهایى نیز در جداره بالایى دیوار به چشم مى‏خورد.

صورت قبرى در داخل بنا است که فاقد سنگ قبر و کتیبه مى‏باشد. در مجاورت بقعه نیز یک بناى چهارطاقى از سنگ لاشه و ملاط گل به چشم مى‏خورد. این بنا به شماره 12288 و در تاریخ 30/4/1384 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

محمد مهدی فقیه بحرالعلوم

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:, :: 3:59 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

  در راس کوه خواجه زمین وسیع و مسطحی است که در گوشه و کنار آن آرامگاه های متعدد و امام زاده هایی دیده می شود . مهم ترین این آرامگاه ها زیارتگاه خواجه مهدی است که زیارتگاه خواجه غلطان نزد مردم سیستان مقدس ترین زیارتگاه منطقه محسوب می شود و در ایام نوروز زائرین زیادی از آنجا دیدن می نمایند.

 این بنا در شمال شرقی کوه با پلان مستطیلی شکل ساخته شده است و بیشترین زائرین را در دوهفته اول فروردین دارد که باقربانی کردن همراه است .

  یکی از دلایلی که زیارتگاه خواجه ، غلطان نام گرفته این است که سیستانی ها عقیده دارند زائری که با نیت درست و قلب پاک خواسته ای از خواجه داشته باشد و برای این که مطمئن شود که آرزویش برآورده خواهد شد یانه ، در مقابل در زیارتگاه درازکش خوابیده و همزمان به هیچ چیز جز خواجه نیاندیشند ، پس از ساعاتی اگر آن شخص از خود بی خود شد و در غلطیدن آن وقت آرزویش برآورده خواهد شد و حاجت وی روا خواهد گردید. درغیر این صورت جواب منفی خواهد بود.  در متون تاریخی تنها مواردی که از این زیارتگاه یاد شده ، در کتاب احیاء الملوک ملک شاه حسین سیستانی که ان را مقبره برادر دانیال نبی می داند .

همچنین آمده است که این آرامگاه متعلق به خواجه مهدی یکی از نوادگان محمد حنیفه است که بدست سارقین سمرقند شهید شد و مردم سیستان پس از به هلاکت رساندن سارقین برای دفن اجساد به طرف شمال کوه سیستان حرکت نمودند در این موقع شخص ناشناسی مرحوم خواجه و همراهان شهیدش را بر فراز کوه سیستان دفن می نماید.

 ازمیان دره های موجود در کوه خواجه دره عمیقی است که از آن جا راه خوبی به طرف زیارت خواجه غلطان می باشد . این مکان را دره سوخته میگویند و در میان مردم دره ذوالفقار نیز مرسوم است. در روی کوه جایی به نام قدمگاه موجود است که مردم آن را منتسب به حضرت علی (ع) می دانند .

قبرستانی كه از دوره اسلامی برفرازاین کوه واقع شده و اتاق بی‌باد،این بنا را برای مسلمانان نیز مقدس كرده بطوری كه در اعیاد مذهبی، ملی و ایام تعطیل زایران برای زیارت به این مكان می‌آیند


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, :: 7:54 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

  فردوسی شاعر توانا و حمسه سرای ایران ، از کوه سپند که برفراز آن دژی ناگشودنی و پایگاه مردم بد کنش بوده و برای خانواده زال مایه درد سر بیشمار می شده است ، یاد می کند و آن جا که زال ، رستم را به خونخواهی جد خود نریمان برای فتح کوه سپند می فرستد، تصویری جالب بدین گونه از آن بدست می دهد .

به خون نریمان میان را ببند                     برو تازیان تا به کوه سپند

یکی کوه بینی سراندر سحاب               که بروی نپرید پران عقاب

چهار است فرسنگ باروی او                همیدون چهاراست پهنای او

حصاری زسنگ است بالای کوه             پراز سبزه و آب و دوراز گروه

  بعضی از محققین معتقدند که کوه سپند همان کوه اوشیدم یا اوشیدرن اوستا است که در وسط دریاچه کیانسی(هامون )واقع شده است و غیر از کوه خواجه هیچ برجستگی کوه سنگی دیگری در سراسر سیستان نمی توان سراغ داشت . بنابراین کوه سپند در شاهنامه همین کوه خواجه موجود در سیستان است. بعلاوه فولکور محلی که جوششی از اعماق روح آدمی و حافظه مردم ، آن را سنت وار نگهداری می کن ، برآنست که کوه سپند همان کوه رستم است که کک کهزاد در آن لانه کرده و مایه دردسر مردم و خانواده رستم شده بود . از طرف دیگر شاید به این مناسبت کوه رستم نام گرفته است که نخستین پهلوانی های قهرمان ملی ایران در این کوه بوده است.چنانکه در شاهنامه نیزیادشده ، نبرد رستم و کک کهزاد و قلعه افسانه ای اش در بالای این کوه هنوز هم پس از هزاران سال برسر زبان های مردم این دیاراست و مردم هم که همواره پاس حق و نمک را در چنین مواردی به خوبی می شناسند ، این کوه را به نام رستم باز شناخته و به همان نام مسمی ساخته اند که اینک به سبب وجود مقبره خواجه به کوه خواجه معروف شده است.

كشمكشها ي اساطيري افراسياب توراني با پهلوانان وادي نيمروز وزابلستان در كناره هاي هيرمند برسر ربودن فره ايزدي بوده است،فره يي كه به دل هركس بتابد از همگان برتري يابد. علاوه برباورهاي مذهبي كهن وتعريف جايگاه مقدس براي هيرمند وشاخابه هاي متنوعش در فرهنگ ايران زمين به ديده بسياري از پژوهشگران اين حوزه خاستگاه اساطير ملي ومحل نشو نماي قهرمانان شاهنامه سند گرانسنگ هويت ملي ايرانيان است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, :: 3:51 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

 آثارموجوددرکوه خواجه زابل ونکات تاریخی آن سندیکتاپرستی سیستانیهادرطول تاریخ است.

این کوه  و دریاچه در باورهای سه مذهب زرتشت، مسیحیت و مسلمانان مقدس است. این منطقه تاکنون توسط تعداد زیادی از پژوهشگران مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و همه بر اشکانی و ساسانی بودن بناها با کاربری توامان "زیستی، دفاعی و عبادی" متفق القولند.

کوه خواجه مطاف جمهورساکنان سیستان بوده و هست .كوه خواجه از روزگاران گذشته و از عهد بزرگي و سرافرازي ايران، پرستشگاه پاك دينان و مسكن پارسايان و جايگاه عبادت بزرگان دين مزديسنا بوده و امروز نيز نزد مردم مسلمان سيستان از قداست خاصي برخوردار است


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, :: 2:34 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

کوه خواجه برای مسیحیان نیز مقدس است وکراراًدرانجیلهاآمده است.در روایات مسیحی آمده است که در زمان تولد حضرت مسیح،سه مغ(روحانی زرتشت) از مشرق زمین با دلالت ستاره ای به بیت اللحم رسیدند، جایی که حضرت مسیح در آن متولد شد.

در یک تفسیر لاتینی انجیل متی موسوم به اوپوس ایمپر فکتوم ، داستان این سه مغ آمده است. براساس این تفسیر سه مجوس از طریق یک غیب گویی کهن می دانسته اند که همواره باید در انتظار طلوع ستاره ای باشند که آن ها را به تولد حضرت مسیح بشارت می داده و به محل زایش وی دلالت می کرده است در زمانهای کهن این مجوسان سه گانه پس از شرکت در مراسم یک جشن بسیار کهن که هرساله پس از فصل حصاد ( کوبیدن غلات ) یعنی دو هفته پس از نوروز در کوهی که در مشرق زمین قرار دارد گرد می آمده اند ودر آنجا خاموش نشسته به انتظار طلوع ستاره می ماندند تا آنکه ستاره مطلوب طلوع کرده آنان را به محل زایش منحنی دلالت می کرده است .

   اسامی این مغها ی سه گانه ، گاسپار ، ملیکور و بالتازار بوده که در روایات ارمنی با تفاوت های جزیی به صورت دیگری یاد شده اند. هرتسفلد یکی از آنان را با پادشاه پارتی نژاد بخش شرقی فلات ایران یعنی گوند فار و نهایتا رستم دستان یکی دانسته است و نقش وی همراه دو مجوس دیگر در میان نقوش دیواری کوه خواجه پیداشده است.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 18 آذر 1391برچسب:, :: 8:6 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

در اطراف این کوه تعداد زیادی آثارباستانی از دوران اشکانیان وساسانیان و بقایای اماکن اسلامی باقی مانده‌است که شامل مجموعه کاخها،قلعه سرسنگ،آرامگاه خواجه غلطان ،ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. آثار تاریخی پیش از اسلام محوطه ی تاریخی کوه خواجه شامل مجموعه ی کاخها،قلعه کک کهزاد،قلعه چهل دختر می‌باشد.وسایر آثار باستانى موجود بر روى تپه مربوط به قوم سكاها مى باشد


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: 8:19 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

یكى از مهم ترین و شاخص ترین بناهاى تاریخى این محل ، آتشكده اى است قدیمى كه زمان ساخت آن به سده یكم پس از میلاد باز مى گردد. كوه خواجه در دوره ساسانى كمتر مشابهى در دیگر نقاط كشور داشته و تنها آتشكده تخت سلیمان از برخى جهات با دوره ساسانى كوه خواجه بویژه آتشكده آن قابل مقایسه است

آتشكده مذكور داراى یك تالار مركزى در وسط و راهروهایى در اطراف است كه در نهایت به ورودى اصلى آن در جلو ختم مى گردد و مطابق با سبك چهارطاقى هاى آن دوره ساخته شده است. (آتشدان، اتاق طواف، رواقها) ویرانه هایى نیز در اطراف آن وجود دارد كه مربوط به دوره هاى اشكانى و ساسانى است


ارسال شده در تاریخ : شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: 8:46 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

چنین گویند که بلقیس بیمار شد و آصف منهیان به اطراف ممالک فرستاد که جایی تعیین نمایند که هوای او در طراوت وسردی و گرمی حد اعتدال داشته باشد آن مقام را موافق یافتند در سیستان که در دیار باد بود دیوان را حکم کردند که یک فرسخ تختی مدور از سنگ در غایت رفعت ساختند و مدت چهل روز بلقیس در میان دریا برفراز آن کوه (خواجه)بود وبعد از صحت متوجه مقر سلیمان گردید.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, :: 11:32 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

کوه اوشیدا،کوه خدا،کوه رستم ،خواجه غلطان، كوه نور، كوه موعود،کوه ابدی ،کوه سحرگاهی،کوه وحی، كوه باطنی ،سرای ابراهیم، كوه اوشي دام، اوشي غم يا اوشي دم، اوشي دارنا و يا اوش داشتار در متون پهلوي همان كوه خواجه است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 8 آبان 1391برچسب:, :: 1:4 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

کاخ کوه خواجه بسیار مجلل و مزین به نقاشی های دیواری ، گچ بری ، نقوش برجسته گلی و گچی  و همچنین مجسمه های گوناگون بوده است



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 29 مهر 1391برچسب:, :: 8:29 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

"كوه خواجه" با معماری شگفت انگیز در دل كویر ایران در سیستان همچون نگین درخشانی خودنمایی می‌كند.

كوه خواجه بزرگترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره "پارتیان" در منطقه سیستان قرار دارد و یكی از مهمترین آثار دوره‌های اشكانی-ساسانی- اسلامی است.

تزیینهای معماری بكار رفته در برخی قلعه‌های این بنا شباهت به شیوه یونانی دارد، سرستون‌هایی به سبك دوریك با پیچهای توماری، تزیینهای دیگری مانند گل كوچك پرپر به صورت نیلوفری (لوتوس)، از هنر هخامنشی اقتباس شده است و بعضی ازآنها به هنر بین‌النهرین نیز شباهت دارد.

ساختمان واقع در كوه خواجه توسط سكاهایی بنا شده است كه در 110 ق.م به ایران مهاجرت كرده اند. به هنگام بنای این كاخ در ان دیار گندافره پادشاهی میكرده است. وچون بنیانگذار وصاحب این قصر بوده حق این است كه كاخ مزبور را كاخ رستم؛ كاخ گندافره یا حتی كاخ سه مغ بخوانیم.

كاخ اصلی درناحیه ی مرتفع تر ودر اطراف حیاطی وسیع بنا شده است. ورودی جنوبی دهلیزی با طاق ضربی است.در سمت غرب وشرق نیز ایوانهای بزرگی كه سقف های ضربی دارند روبه حیاط باز می شوند.در پشت این ایوانها اتاقهایی است كه سقف آنها نیز ضربی است.در گوشه كنار ویرانه ها آثاری وجود دارد همه دال براینكه این مجتمع دو بار بنا شده است.بعد معلوم شد كه نخستین دوره بنا به دوره پیش از ساسانی یعنی سده ی اول میلادی مربوط می شود ومرحله دوم آن به اوایل دوره ساسانی یعنی سده سوم میلادی مربوط است. در نواحی شرقی ایران اسم صحیح برای این دوره ی قدیمتر را دوره ی سكایی می دانند كه معادل می شود با دوره اشكانی در نواحی مغرب ایران.

این اثر بزرگ به تخت جمشید خشت و گل شهرت دارد و تنها نمونه دژ شهرهاى اشكانى باقى مانده در ایران است. یكى دیگر از بناهاى تاریخى شاخص در كوه خواجه ، كاخى است مربوط به دوره ساسانیان كه جلوه هاى معمارى بدیعى را مى توان در آن مشاهده كرد.

در كاوشهای انجام شده در كوه‌خواجه و قلعه‌های موجود در آن،دیوارهایی با ارتفاع40 ‪ متر كه با خشت ساخته شده و بیش از یكهزار سال قدمت دارد نیز كشف شده‌اند

.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 16 مهر 1391برچسب:, :: 9:12 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

كوه خواجه،این بنای تاریخی تنها عارضه طبیعى در دشت سیستان است و در ۳۰ كیلومترى جنوب غربى شهرزابل قرار دارد. این كوه ذوزنقه اى شكل از سنگ هاى بازالت سیاه رنگ تشكیل شده مانند جزیره اى در میان دریاچه هامون قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دريا نهصد متر مي باشد . در اطراف آن نيزار هاي معروف هامون قرار دارد.

روزگاران نه چندان دور دریاچه هامون پرآب بود و كوه خواجه به مانند جزیره‌ای سربرآورده از میان آبهای این دریاچهاز دور خودنمایی می‌كرد. آن زمان كوه خواجه و قلعه اشكانی آرام گرفته بر پشته آن خوشبخت بودند. خوشبخت از آن رو كه انسان كمتر می‌توانست به آن دسترسی داشته باشد و همه از دور به زیارت این كوه مقدس می‌پرداختند.

اما به مرور زمان با استمرار خشكسالی و خشكی دریاچه هامون و نیز قهر طبعیت این بنای مهم در آستانه تخریب قرار گرفته است.

بااین وجود سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این بنای عظیم را به همراه دو اثر منحصر بفرد دیگر سیستان به نامهای شهرسوخته (‪ ۳۲۰۰سال قبل از میلاد) و دهانه غلامان ( شهر هخامنشی) برای ثبتدر فهرست آثار جهانی به سازمان علمی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی ملل متحد (یونسكو) پیشنهاد داده است.

سرزمین سیستان با تاریخ چندین هزار ساله خود به عنوان نگینى درخشان در تاریكى كویر مطرح است اما چرخ آثار باستانى و توسعه گردشگرى این منطقه به علتهاى مختلف لنگ مى زند.


 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, :: 2:43 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content