ایوب سجستانی
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

ايوب بن ابي تميمه مشهور به سجستاني،مشهورترين غلام عمار بن ياسر بود که اهل سنت او را در رديف بزرگان فقهاي تابعين قرار داده اند. وي در سال 131 (ه ق) در سن 65 سالگي در بصره به وسيله‏ ي بيماري طاعون از دنيا رفت.
شاگردي او را صاحب کتاب «نور الابصار»، «تذکرة»، «مطالب السؤال»، «الصواعق»، «حلية الأولياء»، «الفصول المهمة» و... نقل کرده‏ اند. در کتب رجالي شيعه نيز وي را از اصحاب امام صادق عليه‏ السلام شمرده ‏اند.
او از شاگردان امام صادق عليه‏ السلام بوده وازدریای معرف ودانش ایشان کسب فیض نموده که توانسته از فقها و علماي معروف اهل سنت گردد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:, :: 7:35 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

شيخ طوسي در رجال خود يک مرتبه او را در عداد اصحاب امام سجاد(ع ) شمرده و يک مرتبه از اصحاب امام باقر(ع ) و در اين جا گويد: از ابوعبدا... صادق نيز روايت کرده است . و يک مرتبه هم وي را در عداد اصحاب امام صادق(ع ) شمرده .کشي نيز در رجال خود او را ياد کرده گويد: وي سابقاً شاري مذهب بود سپس به اين مذهب [ تشيع ] گرويد، و همين سخن در تحرير طاوسي نيز آمده است . رجوع به تنقيح المقال ج 1 ص 252 شود. عسقلاني در لسان الميزان گويد: حبيب بن علاء سجستاني حديثي از جعفر صادق(ع ) نقل کرده که ساختگي بودن از آن هويداست و من اين حديث را در ترجمه حال يغوث از کتاب الاصابة آورده ام . (لسان الميزان ج 2 ص 171). وليکن در نسخه الاصابه چ 1333 ه' . ق. ج 6 ص 354 در ترجمه يغوث ميگويد: «در طبقات الامامية ازابن ابي الطي ديدم » و جاي حديث را سفيد گذارده است .
در تفسیر عیاشی از هشام بن سالم از حبیب سجستانی از حضرت ابو جعفر امام باقر(ع)نقل کرده است:
هنگامی که پسران آدم قربانی را پیش بردند و از یکی قبول، و از دیگری قبول نشد فرمود:از هابیل قبول شده بود و از قابیل قبول نشده بود از اینجهت حسادت سختی پیدا کرده بر او ستم نمود و همیشه مترصد و مراقب وقت تنهای او بود تا وقتی او را دور از آدم یافت، ناگهان بر او جست و او را کشت.
حبيب سجستاني از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه:
خداوند متعال فرموده است:
"لاعذبن كل رعية في الاسلام دانت بولاية كل امام جائر ليس من الله ...".
"البته عذاب مي كنم هر رعيت را كه در اسلام ملتزم و متدين شود به ولايت هر پيشواي جائري كه از سوي خدا نيست اگرچه آن رعيت در كارهاي خود نيكوكار و پرهيزكار باشد.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:, :: 7:11 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابوخالد حبيب بن المعلي سجستاني، كه از شاگردان برجسته مكتب علميِ امام صادق (ع)بود، يكي از بزرگترين دانشمندان علم نجوم در دوره اسلامي به شمار مي رود. او در نجوم به قدري چيره دست و ماهر بود كه با استفاده از احكام علم نجوم توانست كه شهادتِ امام موسي كاظم را استخراج كرده و خود را از مهلكه بزرگِ واقفيه نجات دهد. ایشان از جمله منجميني بوده است كه در مقابل نظريه زمين مركزي، تلاش هاي علميِ زيادي به انجام رسانيد. و نظريه گردش زمين به دور خورشيد را مطرح نمود.

ابوخالد سیستانی از یاران امام رضا(ع) راوی حدیث است.شیخ طوسی بر این مطلب تایید دارد. چون شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)در زندان هارون مظلومانه و محرمانه رخ می نماید. نخست بسیاری از شیعیان و حتی نزدیکان امام شهادتش را باور نمی کنند. اما با گذشت زمان هریک از راهی شهادت امام را به عنوان یک واقعیت تلخ می پذیرند به جزگروهی که در آرزوی رسیدن به رفاه و لذایذ دنیا با اموال و وجوهات شرعی، در دام نیرنگ حکومت عباسی گرفتار می آیند و امامت امام هشتم را انکار می نمایند. بقیه نزد امام رضا علیه السلام می روند و به امامتش ایمان می آورند. از این رو عدم پذیرش شهادت امام کاظم از سوی یاران خالص آن بزرگوار را می توان دلیل بر دید باز و ذهن کاوشگر آنان دانست، نه تردید در امامت امام رضا (ع).
شیخ ابوالعباس کشی نیز، ابوخالد سجستانی را در زمره ی همین دسته از یاران امام معرفی کرده و نقل می کند که ابو خالد سجستانی به گمان اینکه امام موسی بن جعفرزنده است. به جمع واقفیه می پیوندد و سپس با بهره از دانش ستاره شناسی که بی شک نزد امام آموخته است، به شهادت امام کاظم علیه السلام یقین می نماید و در صف یاران امام رضا علیه السلام در می آید.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, :: 2:44 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

وي از اهل سيستان و از ياران امام صادق عليه السلام1 و از دوست داران معصومان عليهم السلام و دعوت كنندگان به ولايت آنان بود كه در ماجراي زير اين موضوع به خوبي روشن مي شود. عبداللّه بن نجاشي، از اهل بيت عليهم السلام منحرف بود و به فرقه زيديه گرايش داشت. عمار سجستاني گويد: در سالي به همراه عبداللّه از سيستان تا مكه هم سفر شدم و از مكه به مدينه مشرّف شديم. چون به مدينه رسيديم، ايشان به سراغ عبداللّه بن حسن رفت و من به محضر مولايم امام صادق عليه السلام شرفياب شدم.
پس از آن در مكه با عبداللّه برخورد كردم. از من خواست كه از امام صادق عليه السلام اجازه بگيرم كه عبداللّه به حضورش مشرّف شود. پس من از حضرت اجازه گرفتم و ايشان اذن دادند كه عبداللّه به حضورشان شرفياب شود. پس روزي به همراه عبداللّه به محضر امام رفتيم.
در اين مجلس، ميان صادق عليه السلام و عبداللّه سخناني رد و بدل شد و امام از برخي پيش آمدهاي گذشته زندگي عبداللّه خبر داد كه برخاسته از علم غيب امام صادق عليه السلامبود. در اين مجلس، امام روح ولايت و ايمان را در وجود عبداللّه بارور مي كند و عبداللّه شيعه مي شود.
عمار گويد: چون به همراه عبداللّه از حضور حضرت صادق عليه السلام بيرون آمديم، عبداللّه گفت: اي عمار!، همانا اين صاحب و امام من است و كسي جز او امام و پيشواي من نيست.2 اينكه در طول مسافرت عمار با عبداللّه از سيستان تا مكه چه گفت وگوهايي رد و بدل شده، چيزي در اين روايت ذكر نشده و تاريخ، ماجراهاي اين سفر را به فراموشي سپرده است. مسئله قطعي و مسلّم اين است كه عمار سجستاني در رهنمون شدن عبداللّه به مكتب تشيع بي اثر نبوده است و بي شك، صحبت هايي ميان اين دو يار رد و بدل شده كه عبداللّه را منقلب كرده و درونش را به پرتو انوار حقيقت روشن ساخته است.
ارزش كار عمار را در خدمات عبدالله به مكتب تشيع مي توان به خوبي ديد.



ارسال شده در تاریخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, :: 11:35 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

نامش حريز، كنيه اش ابوعبدالله، لقبش ازدي و اهل سیستان است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, :: 8:18 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content