ابونصرفارابی
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

ابونصر محمد بن محمد طرخانی ملقب به فارابی، در حدود سال ۲۵۷هجری قمری/ ۸۷۰میلادی بزرگ ترين فيلسوف دوره اسلامی در روستای فاراب از توابع فراه افغانستان ودرحوزه باستانی سیستان متولد شد. دهخدا به نفل از بدیع الزمان فروزانفر می‌نویسد:«اسم پدراو طرخان و نام جدش اوزلوغ است.پدرش از سران سپاه مرزنشين بود...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 17 مرداد 1393برچسب:, :: 5:15 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

نصیرالدین محمدسجستانی فرزندابراهیم بن عبدالله ساعتی هیکلی متولدسیستان درقرن هفتم هجری  می زیسته است.شهرت علمی وی به جهت معلومات ریاضی وی بوده است.
معروف به رمال و معزم بوده واز علمای ایرانی است که در روم اقامت داشت و در هندسه و علوم غریبه و ریاضیات بسیار ماهر بود."دقائق‌الحقایق" در علوم خفیه؛ "مونس‌العوارف" ، که منظومه‌ای است در معراج و معجزات و غرایب ازآثاراوست.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 9 تير 1393برچسب:, :: 9:50 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ابوخالد حبيب بن المعلي سجستاني، كه از شاگردان برجسته مكتب علميِ امام صادق (ع)بود، يكي از بزرگترين دانشمندان علم نجوم در دوره اسلامي به شمار مي رود. او در نجوم به قدري چيره دست و ماهر بود كه با استفاده از احكام علم نجوم توانست كه شهادتِ امام موسي كاظم را استخراج كرده و خود را از مهلكه بزرگِ واقفيه نجات دهد. ایشان از جمله منجميني بوده است كه در مقابل نظريه زمين مركزي، تلاش هاي علميِ زيادي به انجام رسانيد. و نظريه گردش زمين به دور خورشيد را مطرح نمود.

ابوخالد سیستانی از یاران امام رضا(ع) راوی حدیث است.شیخ طوسی بر این مطلب تایید دارد. چون شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)در زندان هارون مظلومانه و محرمانه رخ می نماید. نخست بسیاری از شیعیان و حتی نزدیکان امام شهادتش را باور نمی کنند. اما با گذشت زمان هریک از راهی شهادت امام را به عنوان یک واقعیت تلخ می پذیرند به جزگروهی که در آرزوی رسیدن به رفاه و لذایذ دنیا با اموال و وجوهات شرعی، در دام نیرنگ حکومت عباسی گرفتار می آیند و امامت امام هشتم را انکار می نمایند. بقیه نزد امام رضا علیه السلام می روند و به امامتش ایمان می آورند. از این رو عدم پذیرش شهادت امام کاظم از سوی یاران خالص آن بزرگوار را می توان دلیل بر دید باز و ذهن کاوشگر آنان دانست، نه تردید در امامت امام رضا (ع).
شیخ ابوالعباس کشی نیز، ابوخالد سجستانی را در زمره ی همین دسته از یاران امام معرفی کرده و نقل می کند که ابو خالد سجستانی به گمان اینکه امام موسی بن جعفرزنده است. به جمع واقفیه می پیوندد و سپس با بهره از دانش ستاره شناسی که بی شک نزد امام آموخته است، به شهادت امام کاظم علیه السلام یقین می نماید و در صف یاران امام رضا علیه السلام در می آید.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:, :: 2:44 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابو زید احمد بن سهل سیستانی یکی از فلاسفه و ادبای بزرگ ایران بود که در زمان خود به اغلب علوم آگاه بود.او در سال 236هجری در قریه ی شاه مستان ازپدرواصل ونسبی سیستانی در بلخ متولد شد.
پدرش سیستانی معلم کودکان بود.او از اوایل جوانی دوستدار مسافرت بود.و می خواست که به عراق برود و نزد دانشمندان دو زانو بنشیند و کسب دانش کند برای این منظور سیستانی با کاروان حاجیان متوجه آن دیار شد و هشت سال در آنجا اقامت کرد.مدتی شاگردی ابو یوسف یعقوب بن اسحق الکندی ،فیلسوف نامی عرب را کرد.و بسیاری از علوم را نزد او آموخت.
ابو زید در مذهب استوار بود و اعتقادی نیکو داشت او کتابی در نظم قران نوشت.
مقام ابو زید در فلسفه
وی در فلسفه تبحری به کمال داشت.(ابن الندیم ) در الفهرست،ابوزید را استاد زکریای رازی در فلسفه می شمارد و می گوید:رازی به سبب برخی تعلیمات او(ابوزید) متوجه فلسفه ی فیثاغوریان شد.
ابوزید در سال322 وفات یافت و عمرش از هشتاد گذشته.
ابوزید علاوه بر فلسفه به تنجیم و طب و جغرافیا و علوم طبیعی عنایت کامل داشت.
آثار ابوزید:
کتاب شرایع الادیان-اقسام العلوم-اختیارات السیر-کمال الدین-السیاسة الکبیر-فضل صناعة الکتابه – صناعة الشعر و .....
کلــــــــــام آخـــــــــــــر:
((فلســــــــــفه ی عظیـــم ،شــــــریعت است.و فیلســــــــوف واقعـــــی آنکه به آداب شریعــــــــت عمــــل کند.))
"ابـــــــــــو زید سیستـــــــــــــانی"


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 5:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:, :: 3:53 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حکیم ابو حاتم مظفر بن اسماعیل اسفزاری (515-437) یکی از دانشمندان و حکمای بزرگ ایران و از اسفزار سیستان است.او معاصر و همکار حکیم عمر خیام نیشابوری و در هیأت و ریاضی متبحر بود.وی تصانیف زیادی در نجوم داشت.شهرت اسفزاری در نجوم ،گاهشناسی، اختراع اسباب اندازه گیری و در نظریاتی است که وی پیرامون پدیده های طبیعی و ابزار داشته است.وی از جمله حکیمانی بود که برای اصلاح تقویم به همراه عمر خیام از سوی ملک شاه سلجوقی به اصفهان دعوت شد.وی رصد معروف "ملک شاهی" را که" رصد جلالی" هم می گویند با عمر خیام و جماعتی دیگر پایه گذاری کرد.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 دی 1392برچسب:, :: 12:3 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

بانویه ، ابوجعفر احمدبن محمدبن لیث بن فَرقَدبن سُلَیْم بن ماهان ، متولد 16 شعبان 293، دانشمند و حکیم و فرمانروای سیستان (311ـ352) و یکی از مصادیق نادرِ حکّام فیلسوف. وی از جانب پدرش ــ محمد بن خلف بن لیث ــ از خاندان صفاریان است، ولی نه از نسل یعقوب و عمرو بنیانگذاران سلسلۀ صفاری، زیرا نسب یعقوب و عمرو به حاتم بن ماهان می رسد.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 12 مهر 1392برچسب:, :: 12:44 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

نصیرالدین محمدسجستانی فرزندابراهیم بن عبدالله ازدانشمندان وریاضی دانان سیستانی درقرن هفتم هجری است
معروف به رمال و معزم. از علمای ایرانی که در روم اقامت داشت و در هندسه و علوم غریبه و ریاضیات بسیار ماهر بود. از آثار اوست: "دقائق‌الحقایق" در علوم خفیه؛ "مونس‌العوارف" ، که منظومه‌ای است در معراج و معجزات و غرایب.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 9 مرداد 1392برچسب:, :: 9:48 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

وی متولدسال ۲۰۲ هجری قمری و متوفای 16شوال سال ۲۷۵ ه.ق  دربصره می‌باشد. بنا به اظهار ابن ندیم، نام اصلی او سلیمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر بن شدادابن عمران الازدی سجستانی است.این فقیه و دانشمندسیستانی، کتب متعددی در فقه، تفسیر و حدیث تالیف نموده‌است که مشهورترین آن حدیث السنن است که مشتمل بر پانصدهزار حدیث که چهار هزار و هشتصد حدیث فقط در باره فقه و تشریع در آن آمده‌است.دهخدا در لغت نامه و در خصوص وی چنین می‌نویسد.سلمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر، مشهور به ابو داوود، پیشوای اهل حدیث است.وی ثالث اصحاب الصالح اهل سنت درحدیث است.

تالیفات :حدیث السنن المسائل-البعث والمنشور-رساله تسمیه الاخوه-ابتداء الوحی-اخبار الخوارج-رساله الی اهل مکه فی وصف سنه-رساله فی متشابه التعبیرلفظ فی آیات القرآن-الدعاء-دلائل النبوه- اصحاب الشعبی-مسند مالک-کتاب الناسخ-کتاب القدر-کتاب فی الرجال

ابو داود دارای آثار مختلف علمی ؛ از جمله کتاب المسائل است که در آن به پرسش های احمد بن حنبل پاسخ گفته است. ابو داود به دنبال آن بود تا احادیثی را گرد آورد که برای استدلال فقهاء به کار می آمد و احکام از آنها استنباط می شد، بر این اساس کتاب سنن خود را فراهم آورد. ابوبکر بن داسه یکی از راویان سنن از ابو داود این سخن را نقل کرده است: از روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پانصد هزار روایت نگاشتم و از میان آنها ۴۸۰۰ حدیث انتخاب کردم و روایات صحیح و نزدیک به صحیح را در آن آوردم و کتاب خود را پس از نگارش به رؤیت احمد بن حنبل رسانده و او کتابش را مورد تأیید قرار داد.

بدین خاطر کتاب سنن ابو داود از اعتبار زیادی  نزداهل سنت وجماعت برخوردار بوده و پس از صحیح بخاری و صحیح مسلم در مرتبه سوم ازصحاح6گانه(سته)قرار دارد. خطابی می گوید: در علم حدیث بسان سنن ابو داود نگاشته نشده است


ارسال شده در تاریخ : شنبه 17 تير 1391برچسب:, :: 3:18 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ابوسعیداحمدبن عبدالجلیل سجزی(وفات:۴۱۴ ه.ق( ستاره شناس وریاضی دانبزرگ و مشهورایرانی قرن چهارم هجری است که باابو جعفر بنمحمدصفاری سیستانی وعضدالدوله؛معاصربود درسیستان زاده شدونشوونماگرفت و در خراسان و شیرازنیزمدتی زیست.

ابوسعید سجزی ازدانشمندانی است که زیج مامونی را بنیاد کرد وی دور کرهزمین را محاسبه نمود. به طوری که تفاوت آن با محاسبات کنونیفقط چند متر اختلاف دارد. وی نظریه بطلمیوس رامبنی برزمین مرکزی نفی ونظریهکوپرنیک رامبنی برخورشیدمرکزی طرح نمود.ابوسعیدازاولین کسانی است که اثبات کردزمین متحرک است وفلک باهمه آنچه درآن است ثابت می باشد.

تالیفات ابوسعید:

  • کتاب الاختیار
  • تحصیل القوانین الهندسه المحدود
  • الزایجات الکواکب
  • المدخل
  • رساله در حل ده مسئله
  • رساله فی باب انقسام خط مستقیم ذی النهایه
  • رساله فی خواص الشکل الجسم الحادث
  • رسالة فی عمل البرکار التام و هو برکارالمخروط : در مورد ساختمانپرگار تاماست.

اعتقاد به چرخش ِ زمین

شواهدی در تاریخ وجود دارد که سجزی معتقد به چرخشِ زمین به دور ِ خودش بوده است.ابوریحانبیرونیدر کتاب ِ "استیعاب الوجوه الممکنة فی صنعة الاسطرلاب" می گوید : " از ابو سعید سجزی، اُسطرلابی از نوع واحد و بسط دیدم که از شمالی و جنوبی مرکّبنبود و آن را اسطرلاب زورقی می نامید و او را به جهت اختراع آن اسطرلاب تحسین کردم. چه اختراع آن متکی بر اصلی است قائم به ذات خود و مبنی بر عقیده ی مردمی است کهزمین را متحرّک دانسته و حرکت یومی را به زمین نسبت می دهند و نه به کره ی سماوی. بدون شک این شبهه ای است که تحلیلش در نهایت ِ دشواری.و قولی است که رقع و ابطالشدر کمال صعوبت است. مهندسان و علمای هیئت که اعتماد و استناد ایشان بر خطوطمساحیه=مدارات و نصف النهارات و استوای فلکی و دایرةالبروج) است؛ در نقض ِ اینشبهه و رد آن عقیدت بسی ناچیز و تهی دست باشند و هرگز دفع آن شبهه را اقامت برهان وتقریر دلیلی نتوانند نمود. زیرا چه حرکت یومی را از زمین بدانند و چه آن را به کرهی سماوی نسبت دهند در هر دو حالت به صناعت آنان زیانی نمی رسد و اگر نقض این اعتقادو تحلیل این شبهه امکان پذیر باشد موکول به رای فلاسفه ی طبیعی دان است.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 20 خرداد 1391برچسب:, :: 6:53 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نامور به «منطقی»، اندیشمند، فرزانه (فیلسوف) و باورنگار وازعرفای سده چهارم هجری قمری است. ابوسلیمان بین دورهفارابیو شیخ‌الرئیسابوعلی سینا می‌زیسته است. از تاریخ درست زادروز او آگاهی در دست نیست، حتیابن ندیمکه از شاگردان او بوده نیز زادروز او را نگفته است. دانشنامه ایران و اسلامتاریخ تقریبی زادروز او را۲۹۱خورشیدی(۳۰۰ق)دانسته است. او درسیستانزاده شده اما پیشینه زندگی دانشی‌اش را دربغدادسپری کرد. او در سیستان از پشتیبانیامیر ابوجعفر بانویه )درگذشته۳۴۱خورشیدی۳۵۲ق)از نوادگانیعقوب لیث صفاریکه فرمانروای دست‌نشاندهسامانیانبود و همچنین از پشتیبانیعضدالدوله دیلمی(درگذشته۳۶۱خورشیدی۳۷۲ق)در بغداد برخوردار بود.

 ابوسلیمان در سیستان به فراگیری دانش‌های پایه پرداخت و در بغداد پژوهش‌های خود را دربارهٔ فلسفه یونان کامل کرد. ابوسلیمان یکی از مهم‌تریناندیشمندان دوران اسلامی است. ویژگی بارز او تنها بودن و سرنوشت تیره و تلخ اوست. با وجود این ،خانهاو در بغداد دیدارگاه و جایگاه چند تن از نخبه‌ترین دانشمندان و فرزانگانآن زمان بوده است. مفاهیم فلسفی که از ابوسلیمان به دست ما رسیده است بارای‌های نوافلاطونیان پیوند جداناشدنی دارد و به گفته ابوحیان، حاضران مجلس او هم بر سر این گفته‌ها اتفاق نظر داشتند.

 از مباحثی که این گروه آن را می‌پسندیدند، یکی رابطهنفسوبدنبوده است و دیگری رابطهخداباجهان. ابوسلیمان در میان رای‌های خود گونه‌ایعرفان عقلیرا رواج می‌داد. این حرکتمعرفت‌شناختیباتهذیب اخلاقیآغاز می‌شده و بااشراق فکریبه اوج می‌رسیده است. وی بعضی از رسائل خویش را به نامعضدالدوله دیلمیتالیف نموده است. علمومنطقرا نزدابوبشر متی بن یونس منطقی نصرانیوابوزکریا یحی بن عدی منطقی، تحصیل نموده است. از شاگردان وی می‌توان بهابوحیان توحیدیحکیم و نویسنده اشاره نمود. جوئل.ل.کرمر (joel.l.kremer) ازدانشمندان غربیعصر حاضر در کتابی تحت عنوان «فلسفه در عصررنسانساسلامی» می‌گوید: ابوسلیمان سجستانی (سیستانی) نقش بسیار زیادی در انتقال میراث فرهنگی یونان باستان در گستره فرهنگیایرانیواسلامیداشته است.

وی اولین کسی است که800سال قبل ازنیوتن به قوه خورشیدی پی برده است.وی ازمفسرین کلام ارسطوبوده است.

تالیفات:

رساله فی مراتب قوی الانسان

رساله فی المحرک الاول

رساله فی اقتصاص طرق الفضائل

کلام فی المنطق

تعالیق حکیمه

صوان الحکمه

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, :: 7:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابویعقوب بن احمدسگزی،معروف به بندانه متوفای331ه.ق،ازدانشمندان سیستانی قرن چهارم ه.ق است.مشهورترین کتاب وی کشف المحجوب کهن ترین کتاب نثرفارسی است که ازکتابهای فلسفی آن زمان به شمارمی رفته است.این کتاب شامل7مقاله درموردتوحیدوبه زبان فارسی نوشته شده است.دکترذبیح ا...صفادرکتاب ادبیات ایران ودرخصوص موضوع ومحتوای کتاب کشف المحجوب چنین آورده است:موضوع این کتاب،حکمت است که شامل هفت اصل است که هراصل ومقالت به چندجستارتوحید،خرد،نفس،طبیعت،موجودات روی زمین،نبوت ومعادمی باشد.این کتاب ازجمله آثارموردعلاقه فرقه اسماعیلیه می باشد.دربخشی ازاین کتاب آمده است:"آگاه باش که حقایق علم درحجاب است ازابلیس وذریت او،وظاهر است نزدیک اولیای خداوبرگزیدگان او"



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, :: 8:45 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ازدانشمندان سیستانی قرن اول هجری قمری است.ابراهیم درسال60ه.ق 15حرف ازحروف اوستایی درخط"مسند"رابه جای حروفی درخط کوفی بکاربرد.وبرای آن اصول وقاعده ای ترتیب دادکه به مراتب ازخط مسندآسانتربود.بدین ترتیب ابراهیم سجزی مخترع خط "معقلی" به شمارمی رود.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, :: 3:14 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content