ابوسعيد مسعود بن ناصر سنجري سجستاني
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

ابوسعيد مسعود بن ناصر سنجري سجستاني کتابي مستقل که ضخامت آن به هفده جزء مي رسد، در جمع طرق حديث غدير تصنيف نموده و آن را به کتاب دراية حديث الولاية» موسوم ساخته و اعداد اسانيد آن يک هزار و سيصد است. و در آن از صد و بيست صحابه اين حديث شريف را روايت کرده است.

در «طرائف في معرفة مذاهب الطوائف» آمده: [صفحه 161]

من وقوف يافتم بر کتابي که ابوسعيد مسعود بن ناصر سجستاني تصنيف نموده، و آنرا کتاب «دراية حديث الولاية» نام گذاري کرده است. و آن مشتمل بر هفده جزء است. و من همانند چنين کتابي نديده ام، و اين مسعود بن ناصر از موثق ترين مردان مذاهب اربعه است، او از حديث يوم الغدير و نص رسول الله بر اينکه علي بن ابيطالب بعد از او خليفه است، پرده برداشته است. از يکصد و بيست تن از صحابه روايت کرده است، که شش تن از آنها زن مي باشند، و هر کس بر مضمون و محتواي کتاب «دراية حديث الولاية» اطلاع پيدا کند هيچ شکي براي او نمي ماند که آن کساني که بر علي بن ابيطالب تقدم جستند،دشمني کردند، و ميل به رياست پيدا کردند


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 28 مرداد 1393برچسب:, :: 2:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

وی در سال ۲۰۲ هجری به دنیا آمد و در سال ۲۷۵ هجری در بصره وفات یافت [۱]. او برای فراگیری حدیث به شهرهای خراسان-شام-مصروحجاز مسافرت کرد و در نهایت تا پایان عمر دربصره رحل اقامت افکند. او فقه وحدیث را نزداحمدبن حنبل وصفوان بن صالح،قتیبه بن سعیدواسحاق بن راهوبه فرا گرفت [۲].
گفته اند که ترمذی-نسایی-صاحبان سنن وابوعوانه اسفراینی از اوحدیث سماع کرده اند[۳]. و او را امام محدثان در عصر خود دانسته اند[۴].

۱. ↑ تاریخ مدنیه دمشق ، ج ۲۲، ص ۱۹۶ ؛ الاعلام، ج ۳، ص ۱۲۲ ؛ البدایه و النهایه، ج ۱۱، ص ۶۵.
۲. ↑ تاریخ مدنیه دمشق ، ج ۱، ص ۱۹۱ ؛ سیر اعلام النبلاء، ص ۱۳، ص ۲۰۳ ؛ تهذیب التهذبب، ج ۴، ص ۱۵۰.
۳. ↑ تاریخ مدینه دمشق ، ج ۱، ص ۱۹۲ و، ص ۱۹۷ ؛ سیر اعلام النبلاء، ج ۱۳، ص ۲۰۵.
۴. ↑ تاریخ مدینه دمشق، ج ۱، ص ۱۹۴.

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, :: 8:10 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اَبوبَکْرِ حَصيري، عبداللـه بن يوسف سيستاني (د 424ق/1033م)، از نديمان و مقربان سلطان محمود غزنوي و پسرش مسعود...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 شهريور 1393برچسب:, :: 7:0 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ابو نصر بدر الدین مسعود بن ابوبکر بن حسین بن جعفر فراهی سجزی ،نخستین دانشمند ایرانی بود که عربی را به خوبی می دانست.و لغات آن را به شعر فارسی درآورده است.
در کتاب ریحانه الادب درباره ی ابونصر اینگونه آمده است:کتاب نظمی است از عربی به فارسی و حاوی 200بیت وجه علت 200بیت این است که به حکم شرعی اسلامی حد نصاب زکات شرعی نقره 200درهم می باشد،پس ابوبکر ابیات خود را تلویحأ در صفا و جلا و براقیت به نقره تشبیه کرده است.نام این کتاب نصاب الصبیان است.

ارزش ادبی این کتاب:این کتاب منظومه ای است در دویست بیت که برای تعلیم لغت عربی به کودکان با سبکی روان و دلپسند به نظم کشیده شده است.و بیش از هفت قرن است که بر زانوی کودکان مسلمان ایران،افغانستان،تاجیکستان ،ترکیه،پاکستان،و هندوستان قرار دارد.و ظاهرأ اولین کتابی را که کودکان این کشورها پس از قرآن می خوانند ،همین کتاب است.
ابونصر برای اینکه نظم کتاب از حالت یکنواخت خارج شود و کودکان راحت تر آن را به خاطر بسپارند ،نظم کتاب رابه اوزان مختلف تقسیم نموده است.

ابو نصر از شاعران دربار الملک الغازی یمین الدوله بهرامشاه بن حرب کیانی در سال 618هجری بوده است.وی در سال 640وفات یافت . آثارش: او کتاب "جامع الصغیر فی الفروع" در فقه عربی را به نظم درآورد.و آن را "لمعة البدر" نام گذاشت.-"ذات العقدین"


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 مرداد 1393برچسب:, :: 2:29 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

او دختر علی بن الحسن بن الحسین سیستانی است.حدیث دان و قاری قرآن و از مردم سیستان بود.در سال 485 هجری متولد شد و از سهل بن عبدالله قاری ،حدیث کسب کرد.و برای تکمیل این علم به خراسان و عراق رفت .او زنی بود که به کودکان قرآن را آموزش می داد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, :: 9:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

محمود ابن عمر بن منصور سیستانی از نویسندگان و ادیبان گمنام ادب فارسی است.که متأسفانه نام و نشان او در در منابع عربی و فارسی ناشناخته مانده است .
کتاب مهذب الاسماء )) مهمترین اثر اوست.این کتاب فرهنگی است قدیمی ،از عربی به فارسی که تا به حال فرهنگی قدیمی نظیر آن از جهت فراوانی لغت چاپ و تألیف نشده است

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, :: 7:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ملك شاه حسين بن غياث الدين محمّد بن شاه محمود سيستانى از شاهزادگان سيستان و از بازماندگان عمر و بن ليث صفارى است كه در سال 978 ه .ق در سيستان متولد شد  

ملك شاه حسين قرائت قرآن را نزد مولانا عبدالمؤمن صلحى آموخت و احكام را نزد شيخ كلب على جزايرى فرا گرفت و الفيه و جعفريه و برخى از كتب فقهى را نزد شيخ محمّد مؤمن آموخت. صرف و نحو و منطق را نزد سيد امير ضياء الدين محمّد و سيد طباطبائى زواره‏اى تعليم يافت.

 ملك شاه حسين علاوه بر زبان فارسى و عربى به زبان پهلوى نيز آشنايى داشت. وى طبع شعر نيز داشت و اشعارى سروده كه به يك رباعى از او اكتفا مى‏كنيم:

 از آه به سينه شعله اندوخته‏ايم ز آن شعله متاع عافيت سوخته‏ ايم

 نه بيم ز دوزخ نه تمناى بهشت از هرچه جز اوست ديده بر دوخته ‏ايم

 آثار و نوشته‏ هاى ملك شاه حسين به شرح زير مى‏باشد:

 1 ـ احياء الملوك در تاريخ سيستان از باستان تا سال 1028 ه .ق

 2 ـ تحفة الحرمين كه شرح مسافرت او به مكه است.

 3 ـ تذكرة خير البيان

4 ـ كتاب مهر و وفا. (كه در جواب نل و دمن شيخ فيض گفته است)


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 4:41 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

فاطمه بنت ابی عبدا...مشهوربه ام سلمه سیستانی،یکی از9دانشمندومحدث زن ایرانی درچهارقرن اول هجری بوده است.ازایشان به عنوان محدث بزرگ یادشده،وی ازخانواده علم وحدیث سیستانی درجهان اسلام بوده   ونوه ابوداودسجستانی می باشد.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 9:32 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سهل بن محمدبن عثمان بن یزید سجستانی، معروف به ابوحاتم سجستانی از بزرگان علم وادب، فقه، حدیث و لغت دوران خویش در سیستان بوده است. وی از شاگردان ابوزید بلخی و ابو عبیده و اخفش بوده است. گویا خاندان او در سجستان املاکی داشته اند که برای ابوحاتم به میراث مانده بود و او خود در کتاب النخل به این نکته اشاره دارد
ابوحاتم مولف کتب بسیاری در علم صرف و نحو لغت و شعر است.از شاگردان وی نیز به محمد بن جریرطبری می‌توان اشاره نمود که علم حدیث را نزد ایشان فراگرفته است.
ابوحاتم رساله‌ای در رسم‌الخط قرآن نگاشته است که امروزه بخش‌هایی از آن موجود است. همچنین خط عربی کم‌کم طی چند سده از «کوفی اولیه» به «نسخ» که امروزه قرآن را بدان می‌نویسند، دگرگونی یافت.
ابوحاتم در محیط علمی بصره پرورش یافت و در سالهای پایانی سدهٔ2 و آغاز سدهٔ 3ق از شیوخ بزرگ آن دیار دانش آموخت.به گفتهٔ فیروزه آبادی وی 100000 دینار از پدر به ارث برد که همه را در طلب دانش هزینه کرد و به طالبان علم بخشید.از سفرهای ابوحاتم اطلاع چندانی در دست نیست
در کتاب الوصایای ابوحاتم نکاتی به نظر می رسد که محتمل است ناشی از گرایش وی به اهل بیت بوده و ریشه در اعتقاد او داشته باشد.وی دربارهٔ خلفای اربعه به ترتیب بخشهایی را به وصایای ابوبکر،عمر و علی اختصاص داده و به هر تقدیر از عثمان سخنی نرانده است
هر چند ابوحاتم سیستان را هرگز ندیده،یا مدتی کوتاه در آن زیسته بود،ولی او هم نسبت به سیستان و هم سیستانیان نسبت به او رابطهٔ معنوی مستحکمی را احساس میکردند.همین رابطهٔ معنوی بود که یعقوب لیث صفار را بر آن داشت تا در نامهای به ابوحاتم برخی سؤالات نحوی را مطرح کرده،خواستار آن شود تا ابوحاتم آثار اخفش را برای او بفرستد.ابوحاتم نیز با واقف ساختن یعقوب بر پایگاه علمی اخفش،کتابی از او برایش ارسال داشت
ابوحاتم در بصره درگذشت و سليمان بن جعفر بن سليمان،يا سليمان بن قاسم بر او نماز گزارد.رياشي بر كنار خاك او اظهار داشت كه همراه ابوحاتم،دانش بسياري نيز به خاك سپرده شد.

تالبفات:
* الصیر
* المذکر و المونث
* الشجر والنبات
* المقصور و المعدود
* الشوق الی الوطن
* النحل والعسی
* والفرق بین الادمین و بین کل ذی روح
* العمرین (کمبریج انگلستان)
* الوحوش
* الهمزه


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, :: 6:38 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ابوبَکْرِ محمدبن عزیزسِجِسْتانی(د ح ۳۳۰ق/۹۴۲م) مفسر،ادیب و مؤلف در زمینۀ غریب القرآن است. برخی چون دارقطنی (د ۳۸۵ق) وخطیب بغدادی او را محمد بن «عزیز» خوانده‌اند . اکثر قریب به اتفاق منابع در نام و نسب او به «محمدبن عزیز» بسنده کرده‌اند، ولی در مواردی محمد بن عزیر بن اعین نیز ضبط شده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 مهر 1391برچسب:, :: 7:29 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

وی متولدسال ۲۰۲ هجری قمری و متوفای 16شوال سال ۲۷۵ ه.ق  دربصره می‌باشد. بنا به اظهار ابن ندیم، نام اصلی او سلیمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر بن شدادابن عمران الازدی سجستانی است.این فقیه و دانشمندسیستانی، کتب متعددی در فقه، تفسیر و حدیث تالیف نموده‌است که مشهورترین آن حدیث السنن است که مشتمل بر پانصدهزار حدیث که چهار هزار و هشتصد حدیث فقط در باره فقه و تشریع در آن آمده‌است.دهخدا در لغت نامه و در خصوص وی چنین می‌نویسد.سلمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر، مشهور به ابو داوود، پیشوای اهل حدیث است.وی ثالث اصحاب الصالح اهل سنت درحدیث است.

تالیفات :حدیث السنن المسائل-البعث والمنشور-رساله تسمیه الاخوه-ابتداء الوحی-اخبار الخوارج-رساله الی اهل مکه فی وصف سنه-رساله فی متشابه التعبیرلفظ فی آیات القرآن-الدعاء-دلائل النبوه- اصحاب الشعبی-مسند مالک-کتاب الناسخ-کتاب القدر-کتاب فی الرجال

ابو داود دارای آثار مختلف علمی ؛ از جمله کتاب المسائل است که در آن به پرسش های احمد بن حنبل پاسخ گفته است. ابو داود به دنبال آن بود تا احادیثی را گرد آورد که برای استدلال فقهاء به کار می آمد و احکام از آنها استنباط می شد، بر این اساس کتاب سنن خود را فراهم آورد. ابوبکر بن داسه یکی از راویان سنن از ابو داود این سخن را نقل کرده است: از روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پانصد هزار روایت نگاشتم و از میان آنها ۴۸۰۰ حدیث انتخاب کردم و روایات صحیح و نزدیک به صحیح را در آن آوردم و کتاب خود را پس از نگارش به رؤیت احمد بن حنبل رسانده و او کتابش را مورد تأیید قرار داد.

بدین خاطر کتاب سنن ابو داود از اعتبار زیادی  نزداهل سنت وجماعت برخوردار بوده و پس از صحیح بخاری و صحیح مسلم در مرتبه سوم ازصحاح6گانه(سته)قرار دارد. خطابی می گوید: در علم حدیث بسان سنن ابو داود نگاشته نشده است


ارسال شده در تاریخ : شنبه 17 تير 1391برچسب:, :: 3:18 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ابوالحسن محمد بن حسین اَبُری سیستانی

متوفای۳۶۳قمری
شهرت علمی و فرهنگی: مورخ ، حافظ و محدث شافعی
ویبه خراسان ، شام ، و جزیره و حجاز سفر کرد. از ابن خزیمهٔ نیشابوری ،ابوالعبٌاس سراج نیشابوری ، زکریا بن‌احمد‌بلخی ، محمدبن یوسف هروی ومحمدبن سهل قهستانی و دیگران حدیث شنید. علی‌بن بُشری لیثی سجستانی ،یحیی‌بن عمٌار سجستانی و دیگران از وی روایت کرده‌اند. اثر معروف او: "مناقب‌الامام‌الشافعی" است که تذکره‌نویسان آن را در نوع خود کم‌نظیردانسته‌اند


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: 8:6 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صالح بن عبدالرحمن از موالی بنی‏تمیم، که پدرش از اسیران سیستان بود، اولین کسی است که دیوان ها و نامه های زبان پهلوی را به عربی ترجمه کرد.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, :: 8:25 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content