ابوبکر حصيري سیستانی
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

اَبوبَکْرِ حَصيري، عبداللـه بن يوسف سيستاني (د 424ق/1033م)، از نديمان و مقربان سلطان محمود غزنوي و پسرش مسعود...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 شهريور 1393برچسب:, :: 7:0 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

میرزا همت کیانی از خاندان اصیل و باستانی سیستان و از سخنوران اواخر قرن دهم و اوایل یازدهم هجری ساکن در قلعه ی فتح سیستان بود .وی برادرزاده ی ابوالفتح و ملک حمزه ی کیانی است.که (غافل) تخلّص می کرد.نسبتش به جمشید می رسد و از ملک زادگان سیستان است که تا انقراض صفویه بر سیستان حکومت می کرد.او به بلاد هندوستان مهاجرت کرد و ملازم پادشاه آن خطّه (اورنگ زیب)(1069-1119ق)گردید.و از اعتبار فوق العاده ای برخوردار شد.طبع شعرخوبی داشت.ازآثاروی دیوان شعرش است.
خبر برآمد از لب لعل تو کام ما -کرد این عقیق را خط مشکین به نام ما


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:, :: 10:10 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

احمدقاضی لاغر سیستانی، احمد- قرن:10-وفات 958 ق-قاضى و شاعر.
وى از شاعران مشهور زمان خود و اهل سیستان بود كه در آن جا منصب قضاوت داشت. چون در سیستان قاضى دیگرى بود كه فربه بود قاضى احمد به قاضى لاغر مشهور شد و گفته ‏اند كه وى به علت نحیف بودن بدنش به لاغر تخلص مى‏ كرده است. گویا از حاكم سیستان رنجیده خاطر مى‏شود و به قندهار مسافرت مى‏كند. میرزا سنگلاخ نسخه اى از «دیوان» وى را به خط مختاربیگ قزوینى و نسخه اى دیگر را به خط ابوتراب اصفهانى دیده است. این بیت از اوست:

خوبان گل گلشن حیات‏ند همه ---شكرلب و شیرین حركاتند همه
از آدمیان غرض همین ایشانند --بگذار كه باقى حشراتند همه


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 2:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

محمودسجستانی درنهضت حسن صباح وفرقه اسماعیلیه ازکارگزاران اموربود.حسن صباح، در طول اقامت خود در قلعه‌ي معروف الموت، بر كار خريد و فروش انواع داروها نظارت داشت و از شخصيت نامداري چون محمود سجستانيدر خريد و فروش داروها استفاده مي‌كرد. مردم الموت در دامنه‌ها و ارتفاعات، گياهان طبي را جمع‌آوري مي‌كردند و به محمود سجستاني كه نماينده‌ي خداوند الموت بود مي‌فروختند. او هم با كمك مباشران خود، گياهان را به شهرهاي نزديك و دور صادر مي‌كرد و همه‌ي حساب خريد و فروش گياهان طبي را به نظر حسن صباح مي‌رسانيد.اجداد محمود سجستاني در قديم در سیستان زندگي مي‌كردند، ولي بعداً به منطقه‌ي الموت مهاجرت كردند. جدّ محمود سجستاني، در سیستان نساج بود و از «فرقه‌ي باطنيّه» به شمار مي‌آمد. وی به همراه حسن صباح (۴۶۴ قمری - ۲۶ ربیع‌الثانی ۵۱۸ قمری) از ایرانیانی بود که در دوره سلجوقی قیام کردند. مذهب آنهاو پیروانشان شیعه اسماعیلیه نزاریه بود که شاخه‌ای از پیروان امامان است با این تفاوت که اینان به هفت امام اعتقاد داشتند و امامت را بعد از جعفر صادق حق فرزند وی اسماعیل دانسته و او را موعود (آخر الزمان) و امام آخر می‌دانستند. محمود سجستانی  معاون ابو حمزه کفشگر  در مورد فردی که  لیاقت جانشینی  حسن صباح را داشته باشد  می گوید  :  امام ما باید چون شمشیر برنده  چون آتش سوزنده  و چون سنگ بدون عاطفه  و مانند کوه با استقامت  و دارای صبری چون شکیبائی ایوب  باشد تا بتواند  بر مشکلات غلبه نماید  و سوانح را از پیش بردارد . او باید همه چیز را بداند  و از همه جا اطلاع داشته باشد  و نه فقط از وضع کشورایران  بلکه از وضع سایر کشورها چه در شرق و چه در غرب  اطلاع حاصل کند.فرقه اسماعیلیه دارای دانشمندان زیادی بوده وتوانست250سال دوام حکومتی داشته باشد.حسن صباح و قلعه الموت در تاریخ ایران تاثیر بسزایی دارد. گروهی که صرفا بدنبال احیاء ایرانیت بودندواز نفوذ اعراب در ایران سخت ناراحت وبا آن مبارزه می نمودند. افرادی شجاع و دلاور که برای نیل به اهدافشان دست از زندگی شسته  وبه کوهها وقلعه ها پناه برده بودند. نقش مردان سیستانی به رهبری محمود سجستانی در این نهضت انکارناپذیراست.وجالب اینکه فعالیت حسن صباح بیشتر در مرکز واز شرق تا کاشمر بوده ولی اهالی سیستان حضور چشمگیری در این نهضت داشته اند.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, :: 2:12 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

ديع‌ُ الدّين‌، يا بديع‌الزمان‌ تركوسگزي‌، از شاعران‌ پارسى‌ گوي‌ سده‌هاي‌ 6 و 7ق‌/12 و 13م‌، منسوب‌ به‌ تركو (ترقو)، حصاري‌ در سيستان‌. ظاهراً وي‌ «بديع‌» تخلص‌ مى‌كرده‌ است‌ و او را بديع‌ تركو و بديعى‌ سيستانى‌ نيز ناميده‌اند (عوفى‌، 2/349؛ اوحدي‌، 184؛ هدايت‌، 1/430).
در تذكره‌هاي‌ از او كمتر سخن‌ به‌ ميان‌ آمده‌، و بيشتر به‌ نقل‌ سروده‌هاي‌ او پرداخته‌ شده‌ است‌. تقى‌الدين‌ كاشى‌، 3 قصيدة مهم‌ از وي‌ نقل‌ كرده‌ كه‌ از خلال‌ آنها اطلاعاتى‌ دربارة برخى‌ از ممدوحان‌ و دورة زندگى‌ اين‌ شاعر به‌ دست‌ مى‌آيد (نك: احمد، 56، 60 -61، 63 -64). يكى‌ از آن‌ ممدوحان‌، تاج‌الدين‌ ابوالمكارم‌ است‌ كه‌ در اواخر سدة 6 و اوايل‌ سدة 7ق‌ حاكم‌ مكران‌ بوده‌ است‌. بديع‌الدين‌ 6 سال‌ به‌ همراه‌ سراج‌الدين‌ سگزي‌ شاعر، در دستگاه‌ اين‌ حاكم‌ در مكران‌ به‌ سر مى‌برده‌ است‌ (همو، 56 -57). به‌ نظر مى‌رسد وي‌ ارتباط نزديكى‌ با سراج‌الدين‌ داشته‌ است‌، زيرا نه‌ تنها از او به‌ نيكى‌ ياد مى‌كند (همانجا)، بلكه‌ بسياري‌ از سروده‌هاي‌ اين‌ دو داراي‌ مضامين‌ مشترك‌ است‌ (همو، 59، 60، 63، 64).
از ديگر ممدوحان‌ بديع‌الدين‌، يكى‌ از حاكمان‌ سلسلة نيمروزيان‌ به‌ نام‌ يمين‌ الدوله‌ بهرام‌ شاه‌ غازي‌، و گويا ششمين‌ حاكم‌ از اين‌ سلسله‌ است‌. وي‌ از 612 تا 618ق‌/1215-1221م‌، بر سيستان‌ حكومت‌ مى‌كرد و در اين‌ مدت‌، بديع‌الدين‌ در دستگاه‌ او به‌ سر مى‌برد (همو، 61 -62). بديع‌الدين‌ مدتى‌ نيز در ماوراءالنهر مى‌زيست‌ و حاكم‌ جُند، عمادالدين‌ تگين‌ را مدح‌ مى‌گفت‌ (همو، 60 - 61).
اشعاري‌ فراوان‌، اما پراكنده‌ از بديع‌الدين‌ باقى‌ است‌ كه‌ از وجود ديوان‌ او كه‌ آقابزرگ‌ تهرانى‌ به‌ آن‌ اشاره‌ كرده‌، خبر مى‌دهد (9(1)/131). بيشترين‌ اشعار بديع‌الدين‌ در عرفات‌ العاشقين‌، خلاصة الاشعار و يك‌ جُنگ‌ خطى‌ در كتابخانة مجلس‌ موجود است‌ (نك: اوحدي‌، 184- 185؛ احمد، 54 - 65؛ منزوي‌، 3/2248). اين‌ اشعار بيشتر در قالب‌ قصيده‌ و رباعى‌ است‌ و گرايش‌ شاعر را در سرودن‌ اينگونه‌ اشعار نشان‌ مى‌دهد.
مآخذ: آقابزرگ‌، الذريعة؛ احمد، نذير، «بديع‌ الدين‌ تركوسيستانى‌»، ترجمة محمد آصف‌ فكرت‌، آريانا، 1350ش‌، دورة 29، شم 4؛ اوحدي‌، بليانى‌، محمد، عرفات‌ العاشقين‌، نسخة خطى‌ كتابخانة ملى‌ ملك‌، شم 5324؛ عوفى‌، محمد، لباب‌ الالباب‌ به‌ كوشش‌ ادوارد براون‌، ليدن‌، 1903م‌؛ منزوي‌، خطى‌؛ هدايت‌، رضاقلى‌، مجمع‌الفصحا، به‌ كوشش‌ مظاهر مصفا، تهران‌، 1336ش‌. على‌ ميرانصاري‌


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:, :: 11:32 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

میرحیدر معروف و متخلص به "حجابی" از میران بزرگ سیستان است .و مقرّب درگاه ملک شاه محمود کیانی بود.
میرحیدر از میران ،میر سید احمد است که به منصب قیچا چیگری مشغول بود.و دم از وکالت می زد .و نزد ارباب عزیز و مکرّم بود .و به غایت رشید و قابل و شعر نیکویی داشت .
در آخر عمر زهد او به مرتبه ای رسید که دامن از مردم برچید و گوشه نشینی اختیار کرد و با راز و نیاز با معبود پرداخت.

این دوبیتی از اشعار اوست:
چها دیدم در ایام جوانی
که گم باد از جهان نام جدایی
"حجابی" سخت جانی بر تو ختم است
که گشتــــــــــی زنده از دام جــــدایی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 4:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نامور به «منطقی»، اندیشمند، فرزانه (فیلسوف) و باورنگار وازعرفای سده چهارم هجری قمری است. ابوسلیمان بین دورهفارابیو شیخ‌الرئیسابوعلی سینا می‌زیسته است. از تاریخ درست زادروز او آگاهی در دست نیست، حتیابن ندیمکه از شاگردان او بوده نیز زادروز او را نگفته است. دانشنامه ایران و اسلامتاریخ تقریبی زادروز او را۲۹۱خورشیدی(۳۰۰ق)دانسته است. او درسیستانزاده شده اما پیشینه زندگی دانشی‌اش را دربغدادسپری کرد. او در سیستان از پشتیبانیامیر ابوجعفر بانویه )درگذشته۳۴۱خورشیدی۳۵۲ق)از نوادگانیعقوب لیث صفاریکه فرمانروای دست‌نشاندهسامانیانبود و همچنین از پشتیبانیعضدالدوله دیلمی(درگذشته۳۶۱خورشیدی۳۷۲ق)در بغداد برخوردار بود.

 ابوسلیمان در سیستان به فراگیری دانش‌های پایه پرداخت و در بغداد پژوهش‌های خود را دربارهٔ فلسفه یونان کامل کرد. ابوسلیمان یکی از مهم‌تریناندیشمندان دوران اسلامی است. ویژگی بارز او تنها بودن و سرنوشت تیره و تلخ اوست. با وجود این ،خانهاو در بغداد دیدارگاه و جایگاه چند تن از نخبه‌ترین دانشمندان و فرزانگانآن زمان بوده است. مفاهیم فلسفی که از ابوسلیمان به دست ما رسیده است بارای‌های نوافلاطونیان پیوند جداناشدنی دارد و به گفته ابوحیان، حاضران مجلس او هم بر سر این گفته‌ها اتفاق نظر داشتند.

 از مباحثی که این گروه آن را می‌پسندیدند، یکی رابطهنفسوبدنبوده است و دیگری رابطهخداباجهان. ابوسلیمان در میان رای‌های خود گونه‌ایعرفان عقلیرا رواج می‌داد. این حرکتمعرفت‌شناختیباتهذیب اخلاقیآغاز می‌شده و بااشراق فکریبه اوج می‌رسیده است. وی بعضی از رسائل خویش را به نامعضدالدوله دیلمیتالیف نموده است. علمومنطقرا نزدابوبشر متی بن یونس منطقی نصرانیوابوزکریا یحی بن عدی منطقی، تحصیل نموده است. از شاگردان وی می‌توان بهابوحیان توحیدیحکیم و نویسنده اشاره نمود. جوئل.ل.کرمر (joel.l.kremer) ازدانشمندان غربیعصر حاضر در کتابی تحت عنوان «فلسفه در عصررنسانساسلامی» می‌گوید: ابوسلیمان سجستانی (سیستانی) نقش بسیار زیادی در انتقال میراث فرهنگی یونان باستان در گستره فرهنگیایرانیواسلامیداشته است.

وی اولین کسی است که800سال قبل ازنیوتن به قوه خورشیدی پی برده است.وی ازمفسرین کلام ارسطوبوده است.

تالیفات:

رساله فی مراتب قوی الانسان

رساله فی المحرک الاول

رساله فی اقتصاص طرق الفضائل

کلام فی المنطق

تعالیق حکیمه

صوان الحکمه

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, :: 7:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content