یوسف سجزی سیستانی
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

وی برادرابراهیم سجزی سیستانی ازدانشمندان قرن اول هجری قمری است.یوسف سجزی4خط به نام خط جلیلی-خط ثلفثین-خط دیباج-خط سجلات به خط معقلی اضافه نمود.به نوشته ابن ندیم،خط جلیلی پدرتمام خطوط اسلامی است.که هرکس توانایی نوشتن این خط راندارد.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, :: 11:46 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

وی ازشعرای معروف ومحبوب سیستانی است که درقرن یازدهم هجری می زیسته است.درمعنی پردازی ونکته سنجی تبحرداشته است.میرزاشجاع برای تحصیل علم به اصفهان سفرکرده وسرانجام به سیستان برگشته وتاپایان حیات درسیستان باقی ماند.شعرزیرازاوست:

زمعصیت به کلام خدابریم پناه

که شاهراه نجاتست مدبسم ا...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:, :: 2:56 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ازشاعران سده یازدهم هجری وازبزرگ‌زادگان سیستان و از اقران ملا زمانی یزدی (م ۱۰۱۷ - ۱۰۲۱ ق) بود که در سرودن شعر مهارت داشت. از اوست:
زود از برم چنین گله‌آلود بر مخیز
باقی‌نمانده جز نفسی زود بر مخیز

برگرفته از کتاب: اثرآفرینان (جلد اول)

 منابع زندگینامه: آتشكده ‏ى آذر (423 / 1)، تذكره‏ ى نصرآبادى (312 -311)، الذریعه (644 / 9)، فرهنگ سخنوران (586)، لغت‏نامه (ذیل/ طبعى).


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 7:59 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابو نصر بدر الدین مسعود بن ابوبکر بن حسین بن جعفر فراهی سجزی ،نخستین دانشمند ایرانی بود که عربی را به خوبی می دانست.و لغات آن را به شعر فارسی درآورده است.
در کتاب ریحانه الادب درباره ی ابونصر اینگونه آمده است:کتاب نظمی است از عربی به فارسی و حاوی 200بیت وجه علت 200بیت این است که به حکم شرعی اسلامی حد نصاب زکات شرعی نقره 200درهم می باشد،پس ابوبکر ابیات خود را تلویحأ در صفا و جلا و براقیت به نقره تشبیه کرده است.نام این کتاب نصاب الصبیان است.

ارزش ادبی این کتاب:این کتاب منظومه ای است در دویست بیت که برای تعلیم لغت عربی به کودکان با سبکی روان و دلپسند به نظم کشیده شده است.و بیش از هفت قرن است که بر زانوی کودکان مسلمان ایران،افغانستان،تاجیکستان ،ترکیه،پاکستان،و هندوستان قرار دارد.و ظاهرأ اولین کتابی را که کودکان این کشورها پس از قرآن می خوانند ،همین کتاب است.
ابونصر برای اینکه نظم کتاب از حالت یکنواخت خارج شود و کودکان راحت تر آن را به خاطر بسپارند ،نظم کتاب رابه اوزان مختلف تقسیم نموده است.

ابو نصر از شاعران دربار الملک الغازی یمین الدوله بهرامشاه بن حرب کیانی در سال 618هجری بوده است.وی در سال 640وفات یافت . آثارش: او کتاب "جامع الصغیر فی الفروع" در فقه عربی را به نظم درآورد.و آن را "لمعة البدر" نام گذاشت.-"ذات العقدین"


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 مرداد 1393برچسب:, :: 2:29 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

از شاعران قرن دهم هجری سیستان است. او در زمان حکومت بدیع الزمان در سیستان زندگی می کرد.مولوی سیستانی با ولی دشت بیاضی (م۹۹۹/۱۰۱۲ق) معاصر بود و با یکدیگر مشاعره و مهاجات داشتند. وی اقسام شعر می گفت و اشعاری از او در تذکره ها آمده است. مؤلف "فرهنگ سخنوران" اسم کوچک وی را حاجی محمد یا حاجی احمد نوشته است. اشعار زیر از اوست:
به بالینم رقیب از جانب دلدار می آید

اجل از بهر پرسش بر سر بیمار می آید
----
شبی قرار نکردم به منزلی که ز ناله
هزار خاطر آسوده بیقرار نکردم
کام دل از خدنگ تو دیدم ولی چه سود
جان زود رفت و ذوق تپیدن نیافتم


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 22 تير 1393برچسب:, :: 9:53 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

میرزا همت کیانی از خاندان اصیل و باستانی سیستان و از سخنوران اواخر قرن دهم و اوایل یازدهم هجری ساکن در قلعه ی فتح سیستان بود .وی برادرزاده ی ابوالفتح و ملک حمزه ی کیانی است.که (غافل) تخلّص می کرد.نسبتش به جمشید می رسد و از ملک زادگان سیستان است که تا انقراض صفویه بر سیستان حکومت می کرد.او به بلاد هندوستان مهاجرت کرد و ملازم پادشاه آن خطّه (اورنگ زیب)(1069-1119ق)گردید.و از اعتبار فوق العاده ای برخوردار شد.طبع شعرخوبی داشت.ازآثاروی دیوان شعرش است.
خبر برآمد از لب لعل تو کام ما -کرد این عقیق را خط مشکین به نام ما


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:, :: 10:10 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

فریدالدین سیستانی از شاعران قرن ششم و اوایل  قرن هفتم هجری سیستان است . اندراحوالات اوآمده که پیوسته در مسجد معتکف بوده است .اشعارزیرازاوست.

بامدادان می گـــــــذشتــــم یـــــــافتم
ملحـــــــــدی شش هفـــــــــت در ویـــــــــــــرانه ای
راستی گفتــــــــــم چو دیـــــــدم آن زمان
هـــــــــــر یکــــــــــــی را راست چون دیـــــــــوانه ای
اینـــــــــت بس مجهــــــــــول صاحـــــــــــب دعوتی
واینـــــت بس ادبــــار دعــــــــــــــــوت خانه ای

----
با آنکه دل تو طبع آهن دارد
جـان در سر زلفین تو مسکن دارد
گرد سر کوی تو همی گردم ار آنک
خاک رمه چشم گرگ روشن دارد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 بهمن 1392برچسب:, :: 7:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

احمدقاضی لاغر سیستانی، احمد- قرن:10-وفات 958 ق-قاضى و شاعر.
وى از شاعران مشهور زمان خود و اهل سیستان بود كه در آن جا منصب قضاوت داشت. چون در سیستان قاضى دیگرى بود كه فربه بود قاضى احمد به قاضى لاغر مشهور شد و گفته ‏اند كه وى به علت نحیف بودن بدنش به لاغر تخلص مى‏ كرده است. گویا از حاكم سیستان رنجیده خاطر مى‏شود و به قندهار مسافرت مى‏كند. میرزا سنگلاخ نسخه اى از «دیوان» وى را به خط مختاربیگ قزوینى و نسخه اى دیگر را به خط ابوتراب اصفهانى دیده است. این بیت از اوست:

خوبان گل گلشن حیات‏ند همه ---شكرلب و شیرین حركاتند همه
از آدمیان غرض همین ایشانند --بگذار كه باقى حشراتند همه


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 2:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

میر سراج از میران سیستان و از نسل قاضی عبدالحکیم می باشد.و قاضی عبدالحکیم از نسل حسن ابن صرحان که به سخاوت و کرامت و مکنت مشهور بود.او در زمان حکومت ملک کیانی در سیستان زندگی می کرد و در فن شاعری مرتبه کمال داشت

در مقابل شعر :

دی بر در سرای کریمی که در جهان 

صیت مکارمش چو قمر شد فلک نورد

در پاسخ و در مدح میر سراج سیستانی شعرزیر توسط قاضی کریم گفته شده:

ای طلعت مبارک و میمون لقای تو - خوشتر هزار بار ز فصل بهار و وَرد

کلکت کزان رشاشه بود نور آفتاب - از تیغ چرخ بُرده گرو در گَهِ نبرد

هجرانِ دست بوس تو یا غایت المرام - بر جان دوستانِ تو دارد هزار دَرد

دیروز کالتفات نمودی به رهگذر - از دولت وصال توام کس خبر نکرد

بخت مبارک و همایون لقای تو - گوید کسی به بخت همایون که باز گرد؟


ارسال شده در تاریخ : جمعه 12 مهر 1392برچسب:, :: 12:48 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

رابعه قصداری , دوشیزه شهید عشق , از شهر قصدار سیستان بود...

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 1 شهريور 1392برچسب:, :: 10:29 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابوالحسن علی بن جولوغ  سیستانی متخلص به فرخی از مردم سیستان شاعر بزرگ اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری است (زادروز370هجری قمری)و از جمله سرآمدان سخن در عهد خویش است



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, :: 11:9 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

آزادسرو زاده سیستان،از ملازمانِ احمدبن سهل و معاصر فردوسی(قرن چهارم هجری) بود. وی نسب خود را به سام نریمان می‌رسانید و خویشتن را ازرستم می‌پنداشت. همچنین آزادسرو از بزرگ‌ترین راویانی بود که داستان‌های رزمِ رستم را به یاد داشت و کتابی در مورد رزم‌های رستم نوشت. فردوسی از او درشاهنامه، در آغازِ داستانِ کشته‌شدنِ رستم نام برده:

یکی پیر بد نام‌اش آزادسرو

 

که با احمد سهل بودی به مرو

کجا نامه‌ی خسروان داشتی

 

تن و پیکر پهلوان داشتی

دلی پر ز دانش سری پر سخن

 

زبان پر ز گفتارهای کهن

به سامِ نریمان، کشیدش نژاد

 

بسی داشتی رزم رستم به یاد

بگویم سخن آنچه زو یافتم

 

سخن را یک اندر دگر بافتم

در ابتدا چنین به نظر می‌رسد که فردوسی، آزادسرو را دیده، و این داستان را به صورت شفاهی از او شنیده است. اما با توجه به زمانی که احمدِ سهل می‌زیسته، بعیدنیست که آزادسرو و فردوسی با هم دیدار کرده باشند.

به جز داستانِ کشته‌شدنِ رستم در شاه‌نامه‌ی فردوسی، داستانِ دیگری نیز به نام داستان شبرنگ در دست است، که اصل آن به آزادسرو منسوب است:

کنون بشنو از گفته‌ی زادسرو

 

چراغ صف صدر ماهان به مرو

که چون شد به مازندران پور زال

 

همه دیو را کرد او پای‌مال


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 11:27 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

 مولانا عاشقی از شاعران قرن دهم هجری در سیستان است.او از نکوطبعان آن شهر و مکان (سیستان) بوده و شعرش خالی از حشو و هذیان است.و مردی خوش طبع و مجلس افروز بود.

تا به او روشــــــن کنم راز نهـــــــــــــان خویـــــــــــش را
سوختــــــــــــتم چون شمــــــع مغز استخـــــــــوان خویش را
*************************
به چیـــــــزی گر شب هجــــــــران دل خـــــود شــــــــــــــاد می کردم
جفاهایی کـــــــه بر مـــــن کرده بـــــــــودی یـــــــاد مـــــــــی کردم
**************************
ز نیسان که خـــــــــــــاک در شب هجــــــــــــران به ســــــــــر کنـــم
مشکـــــــــل که روز حشــــــر سر از خـــــــاک بر کنـــــــــــــــــــــم

 مردی شاعرعاشق پیشه ودرسبک شاعری وغزل سرایی ازخسروملک پیروی ودردربارامیرخسرودهلوی مشغول بوده است.برای طلب علم ودانش به شام می رودومدتی دربیت المقدس ودرمحضرمحقق،درویش موسی ازمشاهیرصوفیه،علوم صوفیه رافرامی گیردوبعدازمدتی به وطنش سیستان بازمی گردد.مولاناولی،که شاعری نامداراست دروصف بیت زیرکه سروده مولاناعاشق سیستانی است می گوید:تمام دیوان خودرابااین بیت عاشقی معاوضه می کنم

سرچشم یارگردم،که هجوم غمزه او

نفسی نمی گذراد،که دل آرمیده باشد

زشگفتن رقیب،به سحردراضطرابم

که چه ذوق دارد،آیاچه به خواب دیده باشد


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:, :: 1:10 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ازشاعران متاخرودوبیتی سرای ایران می باشد.ازوی دوبیتی های فراوانی درفرهنگ بومی ومحلی ایران به یادگارمانده است.اشعارخودرادرمدح وستایش معشوقه ای به نام دلارام سروده است وآوازه عشق ودوبیتی های اوبه خصوص درفرهنگ محلی مردم سیستان به خوبی به یادگارمانده است.

وی که درسده های نه چندان دوردرسیستان متولدشدوهمانجاعمرخودراگذراندباسرودن دوبیتی های دلچسب به صورت فهولیات آغشته باگویش سیستانی گفته شده است.وی شعوراحساس،شادی واندوه خودرادراین اشعارجاری ساخته بصورتیکه این دوبیتی هاسینه به سینه نقل وبه این زمان رسیده است.

حسینارابدیدوشیب می رفت-وباغستووسیل میوه می رفت

وباغستوبرای میوه خوب-وصدنازووصدغمزه می رفت

وقربون دوچشکای سیاشا-چطوردل ورکنوازتوجداشا

چطودل ورکنوازیارشیری-براووخه یکه دگاآشناشا


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 6:47 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

اولین شعرمکتوب فارسی توسط وی درنیمه اول قرن سوم هجری سروده شده است ودرواقع اونخستین کسی بودکه به زبان فارسی، شعرعروضی گفت ونخستین شاعرپارسی گواست.براساس اسنادتاریخی،وقتی یعقوب لیث امیروکشورگشای بزرگ ایران  درسال253ه.ق پس ازاینکه خوارج راتارومارکردبادردست داشتن فرمان حکومت سیستان،کابل،خراسان،کرمان،پیروزمندانه به زرنج پایتخت بازگشت.شعراطبق رسم معمول،وی رامدح می گفتند.چون درآن زمان کسی نامه پارسی ننوشته بود،شعرایعقوب  لیث صفاری رابه زبان عربی ستایش می کردند.یعقوب گفت:چیزی که من اندرنیابم چرابایدگفت؟بنابراین محمدابن وصیف سجستانی که دبیررسایل وی بوداولین شعرفارسی بامضمون زیررادروصفش سرود.

ای امیری که امیران جهان خاصه وعام

بنده وچاکرومولای وسگ بندوغلام

ازلی خطی درلوح که ملکی بدهید

به ابی یوسف یعقوب بن الیث همام

عمرعمارتوراخواست وزوگشت بری

تیغ توکردمیانجی به میان ددودام

عمراونزدتوآمدکه توچون نوح بزی

درآکا،تن او،سراوباب طعام

درآکا وطعام:نام دودروازه  درسیستان بوده است که یعقوب پس ازکشتن عمارسرکرده خوارج،سراورادردروازه طعام وتن اورابردروازه درآکا آویخت.

محمدبن وصیف سال هابعدازیعقوب زیسته،در283درخصوص کشته شدن رافع بن هرثمه شعری در287قطعه سروده وبه عمرولیث صفاری تقدیم کرده است.

جزتونزادحواوآدم نکشت

شیرنهادی به دل وبرمنشت

معجزپیغمبرمکی تویی

به کنش وبه منش وبه گوشت

فخرکندعمارروزی بزرگ

کوهدانم من که یعقوب کشت


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 6:40 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

ملك شاه حسين بن غياث الدين محمّد بن شاه محمود سيستانى از شاهزادگان سيستان و از بازماندگان عمر و بن ليث صفارى است كه در سال 978 ه .ق در سيستان متولد شد  

ملك شاه حسين قرائت قرآن را نزد مولانا عبدالمؤمن صلحى آموخت و احكام را نزد شيخ كلب على جزايرى فرا گرفت و الفيه و جعفريه و برخى از كتب فقهى را نزد شيخ محمّد مؤمن آموخت. صرف و نحو و منطق را نزد سيد امير ضياء الدين محمّد و سيد طباطبائى زواره‏اى تعليم يافت.

 ملك شاه حسين علاوه بر زبان فارسى و عربى به زبان پهلوى نيز آشنايى داشت. وى طبع شعر نيز داشت و اشعارى سروده كه به يك رباعى از او اكتفا مى‏كنيم:

 از آه به سينه شعله اندوخته‏ايم ز آن شعله متاع عافيت سوخته‏ ايم

 نه بيم ز دوزخ نه تمناى بهشت از هرچه جز اوست ديده بر دوخته ‏ايم

 آثار و نوشته‏ هاى ملك شاه حسين به شرح زير مى‏باشد:

 1 ـ احياء الملوك در تاريخ سيستان از باستان تا سال 1028 ه .ق

 2 ـ تحفة الحرمين كه شرح مسافرت او به مكه است.

 3 ـ تذكرة خير البيان

4 ـ كتاب مهر و وفا. (كه در جواب نل و دمن شيخ فيض گفته است)


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 4:41 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

وی ادیب وفاضل زمان خویش بوده است.امین احمدرازی،لطافت طبع وشیوای سخن وشعرفریدالدین رابسیارستوده است وازاوبه عنوان فریدعصرووحیددهریادمی کند.عوفی نیزعظمت وی راچنین بیان می کند:فریدالدین سجزی شاعری است که بربساط فضیلت ،شاه بودوبرآسمان هنر،ماه،رباعیات زیرازاین شاعراست:

راه دل من،آن بت دلخواه زند

وزدوست عجب نبود،اگرراه زند

چاهی است که چاه زنخش می گوید

زلفش همه دل برسرآن چاه زند


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:, :: 6:22 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ازشاعران ناحیه سیستان درسده ششم هجری قمری است.وی ازطبع ولطافت کلام برخورداربود.فی البداهه شعرمی سرود وگاهی هرآنچه رابه نثرمی گفت به زبان شعربیان می کرد.ازتعداداشعاروسال وفات شاعراطلاع دقیقی دردست نیست.رباعی زیرازشمس بستی است

گویندز زر، تورابودخرسندی        خرسندشوی،چودل ازاوبرکندی

زر،کنده کان وبی وفایی دهراست     برکنده بی وفایی،چرادل بندی

منابع:لباب الاالباب1/278   هفت اقلیم1/303


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, :: 6:27 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ازشعرای نامدارواندیشمندسیستان است که درحدودسالهای333تا372هجری قمری به هنرشاعری مشغول بود.مطالعه درزندگی وشعرادیبان قبل ازخودش،ازوی استادی چیره دست وسراینده ای ماهرساخت.بطوریکه درمتون همیشه لقب استاددرکنارنامش مشاهده می شود.وفات ابوالفرج رادرسال393ه.ق ذکرکرده اند.

چندان که گردعالم صورت برآمدیم-غمخواره آمدآدم وبیچاره آدمی

هرکس به قدرخویش گرفتارمحنت است-کس راندادندبرات مسلمی


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 8:45 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سموری سجزی، از شاعران و کاتبان معروف سیستانی و از شخصیت‌های ممتاز قرن ششم هجری قمری است.عوفیشعراو را از سخن معشوقان، دلکش تر و خط او را از خط دلبران عنبر زلف، خوش تر وصف می‌کند. سموری سجزی به مسائل حکمت و تعلیمی توجه زیاد داشته و عزت و آزادگی را تبلیغ می‌کرده است.

هرکه چون گل، به زر فریفته شد

 

در عمل آبروی داد به باد

دست کوتاه باش و راست، همچون سرو

 

تا سرافراز باشی و آزاد


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:, :: 4:28 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ديع‌ُ الدّين‌، يا بديع‌الزمان‌ تركوسگزي‌، از شاعران‌ پارسى‌ گوي‌ سده‌هاي‌ 6 و 7ق‌/12 و 13م‌، منسوب‌ به‌ تركو (ترقو)، حصاري‌ در سيستان‌. ظاهراً وي‌ «بديع‌» تخلص‌ مى‌كرده‌ است‌ و او را بديع‌ تركو و بديعى‌ سيستانى‌ نيز ناميده‌اند (عوفى‌، 2/349؛ اوحدي‌، 184؛ هدايت‌، 1/430).
در تذكره‌هاي‌ از او كمتر سخن‌ به‌ ميان‌ آمده‌، و بيشتر به‌ نقل‌ سروده‌هاي‌ او پرداخته‌ شده‌ است‌. تقى‌الدين‌ كاشى‌، 3 قصيدة مهم‌ از وي‌ نقل‌ كرده‌ كه‌ از خلال‌ آنها اطلاعاتى‌ دربارة برخى‌ از ممدوحان‌ و دورة زندگى‌ اين‌ شاعر به‌ دست‌ مى‌آيد (نك: احمد، 56، 60 -61، 63 -64). يكى‌ از آن‌ ممدوحان‌، تاج‌الدين‌ ابوالمكارم‌ است‌ كه‌ در اواخر سدة 6 و اوايل‌ سدة 7ق‌ حاكم‌ مكران‌ بوده‌ است‌. بديع‌الدين‌ 6 سال‌ به‌ همراه‌ سراج‌الدين‌ سگزي‌ شاعر، در دستگاه‌ اين‌ حاكم‌ در مكران‌ به‌ سر مى‌برده‌ است‌ (همو، 56 -57). به‌ نظر مى‌رسد وي‌ ارتباط نزديكى‌ با سراج‌الدين‌ داشته‌ است‌، زيرا نه‌ تنها از او به‌ نيكى‌ ياد مى‌كند (همانجا)، بلكه‌ بسياري‌ از سروده‌هاي‌ اين‌ دو داراي‌ مضامين‌ مشترك‌ است‌ (همو، 59، 60، 63، 64).
از ديگر ممدوحان‌ بديع‌الدين‌، يكى‌ از حاكمان‌ سلسلة نيمروزيان‌ به‌ نام‌ يمين‌ الدوله‌ بهرام‌ شاه‌ غازي‌، و گويا ششمين‌ حاكم‌ از اين‌ سلسله‌ است‌. وي‌ از 612 تا 618ق‌/1215-1221م‌، بر سيستان‌ حكومت‌ مى‌كرد و در اين‌ مدت‌، بديع‌الدين‌ در دستگاه‌ او به‌ سر مى‌برد (همو، 61 -62). بديع‌الدين‌ مدتى‌ نيز در ماوراءالنهر مى‌زيست‌ و حاكم‌ جُند، عمادالدين‌ تگين‌ را مدح‌ مى‌گفت‌ (همو، 60 - 61).
اشعاري‌ فراوان‌، اما پراكنده‌ از بديع‌الدين‌ باقى‌ است‌ كه‌ از وجود ديوان‌ او كه‌ آقابزرگ‌ تهرانى‌ به‌ آن‌ اشاره‌ كرده‌، خبر مى‌دهد (9(1)/131). بيشترين‌ اشعار بديع‌الدين‌ در عرفات‌ العاشقين‌، خلاصة الاشعار و يك‌ جُنگ‌ خطى‌ در كتابخانة مجلس‌ موجود است‌ (نك: اوحدي‌، 184- 185؛ احمد، 54 - 65؛ منزوي‌، 3/2248). اين‌ اشعار بيشتر در قالب‌ قصيده‌ و رباعى‌ است‌ و گرايش‌ شاعر را در سرودن‌ اينگونه‌ اشعار نشان‌ مى‌دهد.
مآخذ: آقابزرگ‌، الذريعة؛ احمد، نذير، «بديع‌ الدين‌ تركوسيستانى‌»، ترجمة محمد آصف‌ فكرت‌، آريانا، 1350ش‌، دورة 29، شم 4؛ اوحدي‌، بليانى‌، محمد، عرفات‌ العاشقين‌، نسخة خطى‌ كتابخانة ملى‌ ملك‌، شم 5324؛ عوفى‌، محمد، لباب‌ الالباب‌ به‌ كوشش‌ ادوارد براون‌، ليدن‌، 1903م‌؛ منزوي‌، خطى‌؛ هدايت‌، رضاقلى‌، مجمع‌الفصحا، به‌ كوشش‌ مظاهر مصفا، تهران‌، 1336ش‌. على‌ ميرانصاري‌


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:, :: 11:32 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

شمس الدین مبارک سیستانی از بزرگان شعر و سرآمدان سخن در عصرخویش بوده است. از او کتب بسیاری باقی مانده است که مشهورترین آن‌ها "مجمع البحرین" می‌باشد.
محمد عوفی در کتاب لباب الالباب می‌نویسد، شاعر در باب مفاخر و مباهاتشهر خود چنین می‌گوید: شهر ما سیستان به واسطه سهچیز رجحان دارد، به شیر و امیر و شعر.
او در ستایش نصرالدین وزیر ممالکنیمروز(سیستان) چنین سروده است.
نصرالدین که فراش سعادت
خیام احتشامت بر فلک زد
امل را بعد تحصیلات سیری
به عون همت او شد یکی صد


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, :: 1:32 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

میرحیدر معروف و متخلص به "حجابی" از میران بزرگ سیستان است .و مقرّب درگاه ملک شاه محمود کیانی بود.
میرحیدر از میران ،میر سید احمد است که به منصب قیچا چیگری مشغول بود.و دم از وکالت می زد .و نزد ارباب عزیز و مکرّم بود .و به غایت رشید و قابل و شعر نیکویی داشت .
در آخر عمر زهد او به مرتبه ای رسید که دامن از مردم برچید و گوشه نشینی اختیار کرد و با راز و نیاز با معبود پرداخت.

این دوبیتی از اشعار اوست:
چها دیدم در ایام جوانی
که گم باد از جهان نام جدایی
"حجابی" سخت جانی بر تو ختم است
که گشتــــــــــی زنده از دام جــــدایی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 4:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

امیرحسن بن علاء سجزی معروف به امیرحسن دهلوی متولد650-649ه.ق و وفات738ه.ق ازعارفان وشاعران بزرگ پارسی گوی قرن7و8ه.ق درهندوستان است.امیرحسن اصالتاً سیستانی است ودرهندوستان اقامت داشته است وی کاتب شیخ نظام الدین اولیاء ومعاصرامیرخسرودهلوی بوده است.شیخ نجم الدین دارای دیوان منثورومنظوم بسیاری است.اشعارزیرنمونه ای ازطبع شعری وی است.

مشتاق تو به هیچ جمالی نظرنکرد    بیمار تو هیچ طبیبی دوا نخواست

بر ماد دلت نسوخت،ندانم چرانسوخت     ما را دلت نخواست،ندانم چرانخواست

گفتی که چراسخن نگفتی،چون به من رسی    نظاره جمال تو خاموشی آورد


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 7:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شاعروادیب سیستانی است که درسال1024 به هندمهاجرت کرد.ملاعبدالنبی فخرالزمان قزوینی،مولف تذکره میخانه ها،به سال1026 احولی رادرشهردلپذیرکشمیرملاقات کرده است.احمدگلچین معانی،درکتاب کاروان هند،احولی راتخلص شاعر می داندکه بعداً به بسمل تغییرتخلص داده است.اودرسال1031ه.ق به سیستان بازمی گردد.برای وفات این شاعرتاریخی ذکرنشده است.دیوان احولی سیستانی مشتمل بر5000بیت است.

ساقی بده آن باده که غارتگرهوش است         چون عشق کلید در دلهای عشق است

آن آتش گلفام که درچشم صراحی            چون خون به دل اهل محبت همه خموشست


ارسال شده در تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, :: 7:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content