سدره پوشی زرتشتیان
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

بدون شک یکی از مهم ترین جشن هایی که برای هر فرد زرتشتی برپا می شود، جشن سدره پوشی است و پس از برگزاری این جشن می توان فرد را زرتشتی خواند...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:18 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

پوشش زنان زرتشتی که به نوعی بیانگر میراث فرهنگی ایران کهن است از افتخارات این مرز و بوم به شمار می رود..

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 20 مرداد 1394برچسب:, :: 6:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

آتشکده کرکویه سیستان ؛سومین آتشکده مشهورایران باستان

هم آتش بمردی به آتشکده -شدی تیره جشن نوروز و سده


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اسلام-کوه حرا   یهود-کوه سینا  

مسیح:کوه زیتون   زرتشت:کوه اوشیدا(کوه خواجه)


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, :: 6:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اینجاسیستان؛خاستگاه موعود زرتشت آن گاه که دوشیزه ای پاک ، دل به دامان هامون می سپارد...


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, :: 1:5 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

1-آتشکده اوشیدا(کوه خواجه)2-آتشکده کرکویه 3-آتشکده دهانه غلامان 4-آتشکده ورمال5-آتشگاه قلعه کنگ


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:, :: 10:20 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نماز در دین زرتشت چگونه است؟
زرتشتیان چگونه نماز میخوانند؟
زرتشتیان چند بار در روز نماز میخوانند؟
متن نماز زرتشتیان؟
ترجمه متن نماز زرتشتیان؟
نماز زرتشتیان به چه زبانی است؟...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, :: 6:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نهم آذرماه که به عنوان جشن آذرگان در تقویم ثبت شده است، نشان از شادی و نشاط سیستانیان دارد که با برگزاری جشن در روشنای گرما و نور خوشرنگ آتش، امید، انگیزه و احساس مانایی زندگی را در میان بود و باش‌ها می‌گستراندند...

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, :: 7:17 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

آتشکده کرکویه از معابد مهم دین زرتشت در دوره ساسانیان بوده که دستور ساخت آن توسط  «کرتیر» موبد قدرتمند آن دوران صادر شده است.که به نقل از کتاب تاریخ سیستان «معبد گرشاسب و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان» بوده است.تصاویراین آتشکده رادرادامه ببینید...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, :: 11:12 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اسلام بر سیستانیان وادار (تحميل) نشده است، ونگه (بلكه) سیستانیان با هوشياري و فراخ‌دلي مسلمان شدند؛ زمان آن رسيده است تا ببينيم چرا سیستانیان آيين زرتشتي را رها كرده و به اسلام علوي گرايش پيدا كردند.

سیستانیان با نگرش (مشاهده) اسلام راستين در قالب ولايت اميرالمومنين علی(ع)و فرزندانش و سنجش (مقايسه) آن با آيين زرتشتي، دريافتند كه يكسره آيين‌ها و فرهنگ‌ها و نيايش‌هاي زرتشتي به گونه ای پر بارتر، در اسلام علوي نمايان شده است.

براي نمونه به بررسي برخي ازاين باورها و گِرَوش‌ها (اعتقادات) ميپردازيم:

زرتشتي‌ها

مسلمانان شيعه

باور به اهورامزدا در بالاترين جايگاه

باور به الله در بالاترين جايگاه

باور به جهان فَروَهَر، پيش از ساخته شدن زمين

باور به عالم الست(عزل) پيش از زندگي دنيايي

باور به مينو و دوزخ پس از مرگ

باور به بهشت و جهنم پس از مرگ

باور به جهان هميستگان

باور به جهان برزخ

باور به پاداش و پادافره مردمان پس از مرگ

باور به جزا و كيفر مردمان پس از مرگ

 

باور به روز تن‌پسين

باور به آخرالزمان

باور به آمدن سوشيانت رهاننده در روز تن‌پسين

باور به آمدن حضرت مهدي موعود در آخرالزمان

 

باور به فرشگرد و پايان گيتي و روز داوري

باور به قيامت و پايان گيتي و روز داوري

 

باور به رد شدن مردمان از پل چينوات كه بر فراز دوزخ است

باور به رد شدن مردمان از پل صزاط كه بر فراز جهنم است

خواندن نمازهاي پنجگانه روزانه زرتشتي

خواندن نمازهاي پنجگانه روزانه اسلامي

 

سیستانیان با نگرش (مشاهده) سراسر باورهاي آيين زرتشتي در اسلام علوي، دين تازه را آييني به روز شده از دين زرتشتي يافتند كه نه تنها باورهاي زرتشتي را سراسر در خود جاي داده، ونگه (بلكه) بسيار آن‌ها را پرورانده و گسترش داده بود. پس آيين تازه را بهترين راه براي كامياب شدن در دو جهان دانستند و آن را برگزيدند.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, :: 11:24 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

هنگامیکه حضرت آدم، ازسراندیب به طلب حوا رفت به هیچ جااقامت نکردمگربدان جایگاهی که هم اکنون سیستان است.تسبیح کردوچون چیزی خواست بخورد،جبرئیل ملک،درسیستان به نزدیک اوآمد.او دراین زمان درخت اناروخرماپدیدآورد.حدودچهارهزارسال قبل ازهجرت پیامبراسلام،گرشاسب بادیدن این دودرخت،مصمم به ساختن سیستان شد.

گویندنوح نبی درآنجاازکبوترخبرخشکی بیافت ونوح دورکعت نمازشکردراین سرزمین بجای نمود.

دریاچه هامون(کانسه اویا)بدین جهت مقدس گشت که نطفه زرتشت نبی درآن نگهداری می شود.

سلیمان نبی باد رافرمود اورا گردجهان بگرداندوگفت مرادرمعتدل ترین جافرودبیاور.سپس باداو رابه سیستان فرودآورد.آنجاچاشت خوردوگفت:اینجاخوشتراست.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 شهريور 1393برچسب:, :: 1:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اگر چه نام سيستان براى همه ايرانيان مسلمان نوعى افتخار به شمار می ‏آيد و مفاخر علمى فرهنگى، هنرى و ادبى واسطوره ای آن مايه مباهات است. امّا آنچه بزرگترين افتخار مردم سيستان به شمار می ‏آيدعبارتست از:

از مهم‏ترين اسناد تاريخي كه مي‏توان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد كرد، نامه‏ هاي منصورعباسی به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زكيه» است كه رهبري مخالفان علوي و طالبي (اولاد ابوطالب) را در مدينه بر عهده داشت و هميشه ميان او و منصور نزاع و درگيري بود.
در يكي از اين نامه‏ ها كه منصور قصد ردّ ادعاهاي محمد مبني بر افتخار به نَسَب خود را داده چنين مي‏ نگارد: «ما وُلِدَ فيكم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من علي بن الحسين و هو لِاُم ولد».{الكامل في التاريخ، ج 2، ص 570}: يعني، بعد از رحلت پيامبر خدا(ص)در ميان شما شخصيتي برتر از علي بن حسين (امام سجاد(ع)) ظهور نكرده، در حالي‏كه او فرزند ام ولد (كنيز) بود.
جالب آن است كه هيچ اعتراضي - نه از سوي محمد و نه از سوي ديگران - به اين فقره شنيده نمي‏شود كه علي بن حسين(ع) فرزند كنيز نبود؛ بلكه فرزند شاهزاده‏ اي ايراني (وآنهم یزدگردسوم )بود! در حالي‏كه اگر اين داستان واقعيت داشت، حتماً محمد بن عبدالله براي پاسخ دادن، به آن استناد مي‏ كرد.

لذابه استناد کتاب انساب الاشراف(این کتاب که ۲۰ جلد و در نه هزار صفحه بوده‌است و دست کم سیزده جلد آن دردسترس است، در واقع یک فرهنگ‌نامه تاریخی می‌باشد)، أبوالحسن احمد بن یحیی بن جابر بن داوود البغدادی البلاذری، ج 3، ص 325. همسرامام حسین(ع)زنی ازاسرای سجستانی وبه نام غزاله بوده است. (رجوع کنیدبه کتاب: امام سجاد (ع) در رهبری شیعه / 24 ) و در هنگام تولد امام سجاد(ع) در همان حالت نفاس از دنيا رفته ودرقبرستان بقیع دفن شده است.{عيون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 128} و نيز چنين گفته‏ اند: يكي از كنيزان حضرت علي(ع) به عنوان دايۀ به بزرگ كردن امام سجاد(ع)پرداخت. {بحار الانوار، ج 46. ص 8}

سنجان، نوشجان و شيرويه راالقاب پدر بی بی ذكر كرده ‏اند.{حول السيدة شهربانو، ص 28}

نامهایی که  درمنابع مختلف برای بی بی  عنوان شده عبارتنداز: 1. شهربانو، 2. شهربانويه، 3. شاه زنان، 4. جهان شاه، 5. شه زنان، 6. شهرناز، 7. جهان بانويه، 8. خولة، 9. برّة، 10. سلافة، 11. غزالة، 12. سلامة، 13. حرار، 14. مريم، 15. فاطمة، 16. شهربان.{بحارالانوار، ج 46، ص 8-13}

درتاییدسخن بلاذری همین نکته کافیست که:

 وی ازنسب شناسان  ومنابع متقدم است ودراواخرقرن دوم هجری می زیسته که نزدیک به این واقعه حیات داشته است. مترجم کتابهای پارسی به سریانی بود.یاقوت حموی از وی بسیار تمجید نموده‌است

اما اشكالاتی که برسایرنظریات وارداست عبارتنداز:
1- اسارت دختري از يزدگرد، به شدّت محل ترديد است. اين نشان مي‏دهد كه سازندگان مختلف این مطالب، با انگيزه‏ های خاصی به خيال خود فره ايزدي و تخمه شاهي را از ساسانيان به امامان شيعه منتقل سازند.كه به خيال خود به جهت پيوند خوردن نسل ساسانيان با نسل پيامبر(ص) در امام سجاد(ع)خواسته‏ اند آن حضرت(ع) را به عنوان «خير اهل الارض» معرفي كنند!

2-برخي از نويسندگان متقدم همانند مسعودي، هنگام ذكر فرزندان يزدگرد سوم، دختراني با نام‏هاي ادرك، شاهين و مردآوند براي او ذكر مي‏كنند كه باهيچ‏يك از نام‏هايي كه براي مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگي ندارد و ثانياً خبري از اسارت دختران یزدگرد در تمام نوشته‏ هاي خود به ميان نمي‏ آورد. (شعوبيه، ص 324)

3-همچنين از سوي محققان معاصر با دلايل قطعي ثابت شده است كه بقعه بي‏ بي شهربانو - كه در كوهستان شرق ري معروف به كوه بي‏ بي شهربانو پديدار است - هيچ ربطي با مادر امام(ع) ندارد و بنايي است كه در قرون بعدي ساخته شده است. چنان‏كه تاريخ ساخت صندوق منبت كاري آن سال 888 ق را نشان مي‏دهد و درب منبت كاري آن كار عهد صفوي است و الحاقاتي از هنر دوره قاجاريه دارد.{شعوبيه، ص 326}عدم ذكر چنين بقعه‏ اي در آثار شيخ صدوق - كه خود ساليان دراز در ري مي‏زيسته و به آن آشنايي كامل داشته - مؤيد ديگري بر عدم وجود اين بقعه در قرن چهارم و در زمان شيخ صدوق (متوفي 381 ق) است. لذاایشان درقبرستان بقیع دفن شده اند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 25 مرداد 1393برچسب:, :: 2:7 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اين مكان باستاني كه به دوره اشكاني، ساساني بر ميگردد، يكي از 3 آتشگاه فعال و بزرگ شرق ايران در زمان زرتشت بوده است در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده منطقه مسكوني زرتشتيان بوده است كه نياز به پژوهش باستان شناسي وسيع دارد. قلعه كله كنگ كه در روستاي كله كنگ قرار گرفته است از آثار شاخص شهرستان زهك مي باشد كه محل سكونت خوانين در اين منطقه بوده است معماري زيبا برگرفته از ويژگيهاي بومي و شهري با مصالح چينه، خشت و گل بوده است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, :: 3:9 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

از اشارت اوستا برمی آید که این دریاچه مقدس بوده و ظاهراً دعا در برابر آن مستجاب می شده است، زیرا گشتاسب برای پیروزی خود در برابر آن دعا خوانده است . پیشینه تاریخی سیستان در آئین زردشتی از مقام و مرتبه بالایی برخوردار است . دریاچه فرزدان که همان دریاچه هامون است بسیارمقدس بوده ودر سیستان واقع شده،ویشتاسپ ( گشتاسپ ) پسر لهراسب پادشاه کیانی که مطابق شاهنامه و اساطیر ایران ، زردشت در زمان او ظهور کرد ، در کنار دریاچه هامون برای آناهیتا نذر کرد.فرزدان یاکیانسه یاهامون همان دریاچه ای است که مطابق آئین زردشتیان نطفه سه موعود زردشتیان در کنار آن زاده می شوند.                                   
درزامیاد یشت آمده که سیستان وطن کیانیان است . در آنجا آمده است که << فرکیانی کسی راست که در سرزمینی که در آنجا دریای کیانسه ( هامون ) واقع است شهریاری دارد ، دریایی که رود هلمند در آن فرو می ریزد . >>آورده اند که نطفه زردشت ، پیامبر آئین زردشت، توسط یکی از ایزدان به ایزد آب ( ناهید ) سپرده شد تا دراین دریاچه حفظ شود و درهزاره های سه گانه پایان جهان ، از آنها موعدان زردشتی به وجود آیند.

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 مرداد 1393برچسب:, :: 2:47 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سرچشمه ی مطالب درباره ی سوشیانت نخست خود اوستا است.دوم نامه های دینی مزدیسنا از پهلوی و پازند و پارسی – چون بندهش ، دینکرد ، دادستان دینیک، وچکرت دینیک ، شگفتی های سیستان ، زند بهمن یشت ، مینوی خرد ، جاماسب نامه ، صد در بندهش و روایات داراب هرمزدیار و . . .

در اوستایی که امروزه در دست داریم ، مطالب زیادی در باره سوشیانت برجای نمانده است، اما در اوستایی که در روزگار ساسانیان در دست داشتند ، مفصلا از سوشیانت سخن رفته بود.

در قسمت های مختلف «یسنا» هم از این مساله سخن به میان آمده و بر وجود سوشیانت ( به صورت مفرد) تاکید شده است که از آن ، آخرین موعود برداشت شده است. در اوستا به آن «استوت ارت» گفته می شود.

در وندیداد هم سوشیانت آخرین آفریده و مخلوق اهورامزدا دانسته شده و ضمنن به محل ولادت وی که کیانسه(دریاچه هامون) است نیز اشاره گردیده است.

در« فروردین یشت» و «زامیاد یشت »که هردو از قدیمی ترین اجزای اوستا به شمار می روند نسبتا بیشتر از موعود های مزدیسنا صحبت شده است. در این دو یشت نام های سه موعود ، نام های مادران و زادگاه و چگونگی ولادت آن ها و نام های برخی از یاوران و همراهان جاودانی آخرین موعود محفوظ مانده است

در قسمت های دیگر اوستا مانند گات ها ، سوشیانت به صورت صیغه جمع آمده و از آنان به صورت یاوران دین سخن به میان آمده است. به عبارت دیگر جانشینان زرتشت و افرادی که از آنان سودی خواهد رسید و مردم را به راه راست راهنمایی کنند و دین مزدیسنان را بیارایند ، «سوشیانت ها »نامیده شده اند. شاید هم مقصود از آنان سه موعود مزدیسنا یا پسران آینده زردشت اند که سرانجام هریک به نوبه خود ظهور خواهند کرد.

در «فروردین یشت» دو برادر «استوت ارت»که پیش از آمدن وی ظهور می کنند ، اولی را هیشدر بامی (خشیت ارته)به معنای فزاینده ، بالنده ، ترقی دهندهی راستی و درستی ، پروراننده ی قانون مقدس و دومی را هشیدر ماه (خشیت نمه) به معنای فزاینده ، بالنده و ترقی دهنده ی نماز یا نیایش پروردگار نامیده اند. اما هرکجا که سوشیانس مطلق آمده منظورهمان موعود است.

بنا به مندرجات «زامیاد یشت» فره ایزدی مختص ایرانیان است و تورانیان هرچند که کوشیده اند به داشتن آن موفق نشدند.رستگاری و پیروزی وموفقیت های پی در پی ایرانیان در طول تاریخ از پرتو همین فر بوده و پس از «کی گشتاسب » - دوست و پشتیبان و حامی زرتشت – دیگر فر به کسی نپیوسته است.

اهورامزدا آن را برای ایرانیان ذخیره نمود تا این که رهانندگان ، یعنی سوشیانت ها ظهور کرده و به آنان تسلیم نماید.

البته شاید این دوره ی ۱۲ هزار ساله که بنا به سنت ، مدت طول عمر جهان دانسته شده به معنی حقیق خود نیست و از ان به نوعی دیگر هم می توان برداشت کرد.

شاید بتوان گفت منظور از ۱۲ هزار سال ، ۱۲ میلیون سال یا ۱۲ میلیارد سال ست . زیرا این گونه استعارات در اسناد کتب قدیمی ایران خیلی نظیر دارد.

در اوستا هم از «روزان» یعنی زمانه بیکران سخن رفته است و آغاز و پایانی از برای جهان شناخته نشده است.به هرحال عدد ۱۲ هزار سال و تقسیم آن به ۴ دوره ی ۳ هزار سالی ، هرمعنی و مفهومی که داشته باشد و هرمعنی از آن اراده گردد، از سنت های بسیار کهن ایران است.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 مرداد 1393برچسب:, :: 2:34 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

به وجود آمدن جهان گیتی در دین زرتشت:

سه هزاره ی اول) دوره مینو یا روحانی

سه هزاره ی دوم) دوره گیتی یا مادی

سه هزاره ی سوم) دوره آلایش یا آمیزش ظلمت ونور

سه هزاره چهارم) دوره ظهور نجات بخشان ایزدی و پالایش گیتی از رنج و بیداد و ناپاکی...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, :: 9:11 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

«براستی کسانی از زمره سوشیانتها و رها کنندگان جهان بشمار خواهند رفت که فرمانهای مزدا و وظیفه خود را با نیک منشی بجای آورند و بر ضد خشم وستم بپا خیزند و آنرا در هم شکنند. یسنا ۴۸ بند ۱۲»

  سوشیانت این کلمه از ریشه سوکه به معنی بهره و منفعت است می باشد کلمه سود فارسی از همین ریشه و بنیان است و سوشیانت به معنای رها کنندگان است.عقیده به موعود ۳۱ قرن است که مایه امید سیستانیان گشته در کشاکش گیتی آنان را امیدوار ساخته و از انحطاط و سقوط آنان جلو گرفته است . اگر روزی شکستی و بدبختی رو می کرد و دشمن فرومایه ای غالب می آمدو اگر زمانی دیو خشکی سرزمین سیستان را در کم آبی و قحطی فرو برد اگر روزگاری تیرگی و سیاهی در آسمان سیستان نمودار گردید نهراسید و امیدوار باشیدکه خورشید تیز است از بالای کوه خواجه دگر باره بر شما نور خواهد افشاند خود اشو زرتشت نیز در سرودهای گاتها پیوسته پیروان خود را به آینده بهتر و انتظار ساختن روزگار خوش تر و سر افرازی امیدوار می سازد و می گوید با کار و کوشش و سعی و عمل مسلحانه در برابر سپاه اهریمن و اهریمن خویان ایستادگی نمایند  و از میدان کارزار جور و ستم و پلیدی و زشتی نگریزند بلکه آنقدر ایستادگی نمایند تا پیروزی قطعی و فتح نهایی نصیب آنان گردد عقیده به سوشیانت  می آموزد که به پیش بروید و اصل انتظار یعنی آینده گرایی و حرکت به آینده ای که بهتر از امروز خواهد بود و قناعت نکردن به یک زندگی فقیرانه و تحت ظلم .منتظر یعنی منتظر آینده آنکه منتظر است امیدوار است و آنکه امیدوار است زنده است .روح زندگی در اوست بی شک در پرتو همین انتظار است که سیستان ما روی نجات خواهد دید و از فلسفه این عقیده مقدس بوده که سیستانیان را به شجاعت و دلاوری ترغیب نموده ؛یکی از ویژگی های قوم سیستانی امید به آینده است که پیوسته از زمان حال به آینده توجه دارد عقیده سوشیانت بیانگر این حقیقت است که روزی فرا خواهد رسید که عدالت و آدمیت و راستی پیروز گردد و بدیها بروند و نیکی ها باز آیند خیانت و دروغ و ناراستی و فساد فردی و اجتماعی از جهان رخت بربندد و سازش همگانی و عدالت اجتماعی مطلق و برابری و راستی حکمفرما شود عقیده به سوشیانت می گوید آدم منتظر هم از نظر فکری و هم از نظر علمی و مادی یک آدم یا یک ملت آماده است پس سوشیانت حتماً نباید یک فرد باشد بلکه تک تک ما می توانیم بخشی از آن باشیم (مانند سی مرغ عطار) عقیده به سوشیانت اعتقاد به این است که وعده خداوندگار در کتابهای دینی و همچنین  آرزوی تمامی آدمهای پارسا و صالح تحقق خواهد یافت و جامعه ای که در آن آدمیت و عدالت و حقیقت برای همیشه حکمفرمابوده باشد هرگز بازیچه دست ستمکاران نخواهد شد. رسالت سوشیانت ازبرای همین است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393برچسب:, :: 10:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

چشمان معصوم زرتشت ازیادهامون(کیانسه) نمیره

 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:, :: 7:40 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

Fire temples , places of worship as old as history



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, :: 5:11 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

با فرو پاشی دولت ساسانی، آئين زردشتی از پشتیبانی دستگاهی غير روحانی محروم گرديد. سطوح بالای سلسله مراتب رسمی، يعنی سطوح موبذموبذان در بالا و آهورامزد موبذان که بلا فاصله پس از وی قرار داشت، اکنون ديگر وجود نداشت. و اين از ميان رفتن رهبری به اسلام آوردن سريع طبقات بالای زردشتی درشهرهای بزرگ و ميانه کمک کرد. اما...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 دی 1392برچسب:, :: 8:50 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

کَر کـــــــــــــونه مَبی تَپه,ای مَبـــــد  گَبرونَه

 زیر شو شکِپس گنبد آتـــش بودَه نو زورنَه

 زَرتشتی  بودَ   قَدیم اَم بی بی یو اَم بَــپور

 آتش ِ و چَغل دِشتَه دَر مَنــــقل ُو در تَندور

 اؤ پرز ِ ازی خاکـــــــــا از نوم خــــــــ دا پره

 از بَست ِ  دعا خونَــــــــدی سینه امگی جَرَه

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 29 آذر 1392برچسب:, :: 7:52 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در جاماسب‌نامه در این مورد آمده که: «آنگاه که زمان هوشیدر فرارسد علاماتی پدید آید:

نخست اینکه شب‌ها روشن‌تر از همیشه باشد.

دوم اینکه ستاره هتورنگ جای خود را بگرداند و به سوی شرق گراید.

 سوم اینکه مردمان به همدیگر نیک‌اندیش نباشند و درآمد آنان یکی از دیگری بیشتر باشد.

چهارم اینکه مردمان پیمان‌شکن باشند و عهد را نپایند.

پنجم اینکه فرومایگان زبردست گردند و نیکان و پرهیزگاران زیردست گردند.

 ششم اینکه نابکاران سرکار آیند و اهل دانش و خرد خانه‌نشین گردند.

هفتم اینکه دیو آز ستمکارتر باشد.

هشتم اینکه جادویی در آن زمان رواج یابد.

 نهم اینکه حشرات مضر و چهارپایان شروع به زیان رساندن کنند.

دهم اینکه بدخواهان دین بهی و دشمنان ایران و مخالفانش شروع به تمسخر دانشمندان و روحانیون دین ایران گردند و آنان را کوچک شمارند.

 یازدهم اینکه دروغ و ناسزا افزونتر شود وراستی و درستی خوار شمرده شود.

 دوازدهم اینکه تابستان از زمستان بازشناخته نشود

. سیزدهم اینکه مهر و دوستی و آشتی به کینه و دشمنی و ستیزگی برگردد و مردم در پی نابودی یکدیگر باشند.

 چهاردهم اینکه آنانی که در آن زمان زاینده شوند ناپاک‌تر و ستمکارتر باشند و مرگشان زودتر فرارسد.

 پانزدهم اینکه بزرگان را ارجمند ندارند و محترمین بی‌شرم باشند و میل به دروغ و فتوای دروغ نمایند.

شانزدهم اینکه هامون در سیستان طغیان کند و شهرستان را آب ببرد و همه‌جای سیستان پر از آب شود.

منبع:مهرداد مهرین. دین بهی، فلسفه دین زرتشت. چاپ اول، تهران: فروهر، ۱۳۶۲، ۷۸.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, :: 9:5 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

عيار عشق در اين آب و خاك تا چند است؟
كدام خاك به هامون پاك مانند است؟
صبور باش كه سوشیانت منجی مي‌آيد
صبور باش كه پايان ماه
اسفند است


ارسال شده در تاریخ : جمعه 1 آذر 1392برچسب:, :: 9:7 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نخستين‌ بخشِ نام‌ خداوند « اَهورا » به‌ چشم‌ هستي‌بخش‌ است‌. «هستي‌» را مي‌توان‌ دريافت‌ ولي‌ نمي‌توان‌ بيان‌ كرد. در بودن‌ (تحقق‌) هستي‌ دو دلي‌ (ترديد) روانيست‌.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 مهر 1392برچسب:, :: 6:23 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

در فاصله30 کیلومتری جنوب شهر زابل  ، و در كرانه ی جنوبی  دریاچه هامون  ، آتشكده ی ورمال با پيشينه ی 1700 ساله و با ساختاري از خشت وگل و ساروج پابرجا ايستاده است. بناي این آتشکده مربوط به دوره ی ساسانيان است که در 5 کيلومتري جنوب غربي روستاي ورمال  دهستان لوتک مشرف  به دریاچه هامون  وبرروی ارتفاعات دشت کبوتران  قرار دارد . اين بنا يکي از سالم ترين آتشکده هاي دوران قبل از اسلام مي باشد که روي چهار پايه ساخته شده  و داراي گنبدي يک جداره است . اینکه آتشکده‌ها کنار آب باشند از خصوصیت‌های آتشکده‌ها بوده است.ورود به این نیایشگاهها همیشه برای نیایش‌کنندگان با آدابی همراه بوده‌است. از جمله پاکیزگی زنان و مردان. مردان باید برای ورود با کلاه سفید و زنان با روسری سفید و لباس رنگ روشن و بدون کفش وارد شوندآتش مقدس درون مجمر بزرگی از جنس برنز روشن نگه‌داشته می شده است. بسیاری از بناهای چارطاقی در سطح کشور - آتشکده - یا به طور کامل تخریب شده و یا تغییر کاربری داده شده است. اطلاعات ما در مورد آتشکده‌ها عموماً از دوره ساسانی و اسلامی است. شکل و بنای آتشکده‌ها در همه جا یکسان بوده. معمولاً ً هر آتشکده هشت درگاه و چند اتاق هشت گوشه داشته و آتشدان در وسط بنا واقع بوده و پیوسته آتش مقدس در آن درجال سوختن بوده است.پس از اسلام با افزودن دو مناره  ویک راه پله آنرا تبدیل به مسجد نموده اند .این بنای زیبا به دلیل عدم رسیدگی ومرمت در حال تخریب ودر استانه انهدام کامل قرار دارد.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:, :: 8:43 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content