تسلیت ایام
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

فرارسیدن ایام حزن وعزای حسینی بر سیستانیان مسلمان تسلیت.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, :: 5:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

برپایی اجتماع عظیم مسلمانان در یک روز و رو به یک قبله واحد در نماز عید سعید فطر، نماد وحدت و همبستگی مسلمانان است که این تصویر همه ساله به بهترین شکل در این دیار به نمایش گذاشته می شود.
عید فطر یکی از مهمترین اعیاد و جشن های اسلامی است و مسلمانان در این روز پاداش یک ماه روزه داری را از خدواند بعنوان میزبان و صاحب این ماه دریافت می کنند.
ماه رمضان به عنوان ماه ضيافت خداوند و ماه سازندگي جان و جسم در مناطق شهري و روستايي سيستان از آداب و رسوم خاصي برخوردار است.
آيين هاي پاسداشت ماه مبارک رمضان در اين منطقه از استان با غناي فرهنگي والا داراي سابقه اي طولاني است که با وجود گذشت ساليان متمادي، همچنان در بين مردم زنده و پابرجا مانده است.
مردم با آداب و اعتقادات خود هميشه بر اين باور بوده‌اند که رعايت اين آداب، سبب حفظ هويت فرهنگي و تاريخي آن‌ها خواهد بود. مردم سيستان به منظور استقبال و آمادگي هر چه بيشتر سه روز مانده به آخر ماه رمضان خود را برای اين عيد بزرگ اسلام آماده مي کنند.
پخت غذای محلی برای اطعام نیازمندان
آيين هاي خاص مردم اين منطقه در عيد فطر نشان از جايگاه والاي اسلام در بين مردمان منطقه دارد.
يکي از آداب و رسوم مردم سيستان به ويژه درروستاها آماده سازی خمير توسط زنان برای پخت نان با تنور هیزمی و کلوچه خرمایی محلی است.
در اين روز زنان شادي‌کنان با تهيه کلوچه و پخت غذاي محلي سفره خود را در کنار خانواده براي اطعام نيازمندان و فقرا پهن مي‌کنند.
قرباني کردن دام يا حتي يک مرغ زنده در بين مردم از جايگاه ويژه اي برخوردار است به طوري که مردم معتقدند بعد از يک ماه بندگي و تطهير در درگاه الهي بايد با ريختن خون اين مهماني را به پايان برد تا از شر شيطان و هواي نفس دور ماند.
 دوختن کیسه برکت
 کيسه برکت نيز از ديگر رسوم مردم است که در منطقه سيستان نام دارد به طوري که بزرگان روستا چه مرد و چه زن با دوختن يک کيسه به جمع آوري نذورات، کفاره و فطريه مردم مشغول مي شوند که آن ها را در اختيار فقرا و نيازمندان قرار دهند. همچنين عده اي با تهيه و بسته‌بندي آجيل مشکل گشا بعد از نماز مغرب روز عيد به قصد نيت و طلب حاجت به مسجد مي‌روند و پس از اقامه نماز مغرب بين زنان نمازگزار تقسيم مي‌کنند.
 حضور بر سر مزار درگذشتگان از ديگر رسم و رسوم های مردم این منطقه است.
 مردم در روز عید فطر به سرمزار مي روند و عيد را به گذشتگان خود تبريک مي گويند و خرما، کلوچه محلي و شکلات بر سر مزار توزيع مي کنند.
  منبع:عصرهامون


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 16 تير 1395برچسب:, :: 9:5 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شُوی قدیمی ترین سبک عزاداری و ریشه در تمدن کهن اسلامی سیستان دارد که خود نشان می دهد که سیستان اولین قیام کنندگان قیام امام حسین(ع) بودند.یکی از سنت های اصیل و بومی منطقه سیستان شُوی خوانی ایام محرم می باشد،در واقع با این سنت غم های سنگین و همراه با ظلم امویان را که بر اولاد پیغمبر(ص)  وارد ساختند به نمایش می گذارند.
در سیستان شُوی خوانی ابا عبدالله الحسین (ع) ریشه در تاریخ دارد که این به صورت موروثی بین فرزندان افرادی که در گذشته شُوی خوان و شُوی گردان بودند چرخیده است.
هدف از شُوی خوانی که ریشه در اعماق و اعتقادات سیستانی ها دارد و برگرفته از عزاداری ائمه می باشد بازسازی رویداد عاشورا برای نسل آینده است.چرا که سیستانی ها در آن زمان همراه با امام حسین(ع) نبودند هر ساله با برگزاری شُوی قصد جاوددانه کردن قیام عاشورا را دارند و با این تفکر که برگرفته از اعماق باور سیستانی ها است با بازآفرینی صحنه عاشورا هرساله به امام خود لبیک می گویند.
شُوی و مشعل گردانی در سیستان از هویت، باور و تاریخ سیستان بیرون آمده است.
زمان دیلمیان در قرن سوم و چهارم هجری که بغداد را به تصرف خود در می آورد و حکومت شیعی ایجاد می کند اولین کسانی بودند که قبور مبارک شهدای عاشورا و حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را بازسازی کردند.
شُوی قدیمی ترین سبک عزاداری و ریشه در تمدن کهن اسلامی سیستان دارد که خود نشان می دهد که سیستان اولین قیام کنندگان قیام امام حسین(ع) بودند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 4:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نشانه‌های تاریخی به وضوح نشان می‌دهند که سنت ریشه‌دار وقف در سرزمین هامون به یک فرهنگ بزرگ رفتاری در ساختار باورهای اجتماعی سیستانی‌ها از گذشته تا کنون تبدیل شده بود.

برمبنای نوشته‌های تاریخی یعقوب لیث و عمرو لیث صفاری بنیاد مسجد بزرگی را در زرنج بنا نهادند و برای رونق تکاپوهای علما و اندیشه گران دینی این مسجد بازار بزرگی را نیز ساخته‌اند و درآمد آن را وقف این مسجد و بیمارستان شهر و مکه مکرمه کرده بودند که در زمان خودش بازتاب ویژه ای داشت. اصطخری جغرافیا نویس سده‌های سوم و چهارم در کتاب مسالک و ممالک خویش طول این بازار را سه کیلومتر نوشته است و از بعد پهنه و مساحت این سومین مسجد دنیای اسلام پس از مساجد هرات و نیشابور اعلام شد.

در همین رابطه کتاب تاریخ سیستان می‌نویسد، «عمرولیث صفاری هزار رباط کرد و پانصد مسجد آدینه و مناره کرد، دون پل‌ها و میل‌های بیابان و کار خیر بسیار که قصد داشت و بدان نرسید، مسجد جامع نیشابور و شیراز نیز از همین خواست و اراده آینده نگر شهریار ایران زمین عمر و لیث صفاری ساخته و وقف شده است.» محمدجهانتاب


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, :: 7:56 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خوراک رمضان در سیستان

در ایام ماه مبارك رمضان غذاهای آب دار منطقه از جمله آبگوشت محلی و كشك زرد سیستانی در موقع افظار به اوج خود می*رسد. هر چند که نباید از حلیم محلی (غلور) نیز غافل شد چرا*كه بیشتر خانواده*ها در این مدت روی به این غذا می*آورند.

در قدیم زمانی كه ماه رمضان در ایام گرم سال قرار می*گرفت مردم از غداهای سرد همچون آب دوغ خیار و كشك استفاده می*كردند تا در طول روز دچار گرمازدگی نشوند. آنها حتی برای این*كه در طول روز دچار افت قند نشوند از آلوی خشك، برگ زرد*آلو و دواهای محلی مربائی را درست می*كردند كه در طول روز به هیچ عنوان احساس ضعف نمی*كردند.

در روزهای پایانی این ماه هم مردم مراسم ویژه*ای را برای استقبال از عید بزرگ مسلمانان فطر دارند. در نقاط مختلف سیستان گاهی دیده می شود كه مردم سه روز به جشن و شادمانی این روز بزرگ دینی مشغول می شوند كه این نشان*دهنده جایگاهی عظیم معرفت دینی در بین مردمان سیستانی است


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 9:50 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

رمضونیکه:

در رمضونیکه گروهی از جوانان ویا افراد مسن در روستا گردهم می آیند ودرب منازل اهل روستا حاضر می شوند واشعاری خاص وگاها” در وصف صاحب خانه با اطلاعاتی که در احتیار داشتند را میخواندند . خواندن تا زمان حضور صاحب خانه به درب منزل واهداء هدایایی از انواع مواد خوراکی شامل (قند ، چای ، گندم ، جو ، خرما ، ماش ، عدس ، کشمش ، تخم مرغ ، جوجه محلی و …) ویا پول نقد ادامه می یافت وبه همین ترتیب به اکثر منازل روستا یا محله سرکشی می کردند . وهدایایی دریافت میکردند.بررسیهای کارشناسان فرهنگی بنیادننیمروز کانون فرهنگی سیستانیها نشان می دهد که:.رمضونیکه نوعی شادی در روستا یا محله محسوب می شد بطوریکه گاها” با شوخی های متفاوتی از سوی صاحب خانه در برخورد با افراد وپاشیدن کاسه ای آب از روی دیوار و… بر سر ورویشان همراه می شود .
در نهایت پس از پایان کار هدایایی جمع آوری شده توسط سر گروه بین افراد به نسبت مساوی تقسیم وهریک به عنوان تبرک بنا به اعتقادات خاصی که داشتند از این مواد خوراکی استفاده می کنند . و بخشی از آن نیز بین نیازمندان ومستمندان همان روستا یا محله توزیع می گردد.
آنچه در خواندن رمضونیکه مورد توجه بوده است اینکه رمضونی خوانی تا قبل از شب نوزدم ماه مبارک ومصادف با ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) پایان می یافت .
نمونه ای از اشعاری که در رمضونیکه خوانده می شود
رِمَضو آمـــــــــــــد مهمانش کُنِه
خروسِ یَک سالَه رَ قُربانَش کُنِه
خروسِ یَک سالَه کِه چیزِ نَمِئشَ
گو و گوساــــــلَه رَ قربانش کُنِه
برگردان
ماه رمضان امد مهمان خانه هایتان کنید.
خروس یک ساله را برایش قربانی کنید .
خروس یک ساله که در برابر عظمت این ماه هدیه ای ناقابل است.
گاو وگوساله را برایش قربانی کنید .
ایی خـــــــونه اَز کِنَه کِه رو وَ بادَه
پِسَـــــــــــر دارَه کِه نــــــــو دومادَه
ایی خونه اَز کِنَه کِــه رو وَ روزَه
دودخـــــــــتر دارهَ که مخمل دوزَه
برگردان
این منزل از کیست که روبه باد ساخته شده است .
یک پسری در منزل دارد که تازه داماد شده است .
این منزل از کیست که دربش روبروی خورشید است .
دوتا پسر دارد که هردوتایشان مخمل دوز هستند.
ایی خونه اَز کِنَه کــــــه دورچِه دارَه
مِ خَ مفئمو صابِ یو کـــــــلوچَه دارَه
ایی خونه اَز کِنَـــــــــــه قــفل حیدری
دو دُخـــــــــــــــتر دارَه وَ مانند پری
برگردان
این منزل از کیست که دریچه های زیاد دارد.
من میدانم که صاحبش در منزل کلوچه محلی دارد.
این منزل از کیست که یک قغل حیدری دارد .
دو تا دختر دارد که از زیبای همانند پری هستند .
لازم به ذکر است پس از خواندن هر مصرع از اشعار فوق توسط یکی از اعضای گرو که نسبیت به دیگران خوش صدا تر ورساتر بود دیگر اعضا این مضمون را میخواندند
رِمَضــــــو الله الله رِمَضــــــو رمضــــــو الله خوش نوم خــــــدا
گاها” ممکن است درب منزلی از اهالی زمان بیشتری تا حضور صاحب خانه صرف شود
در اینجا گروه این بیت شعر را می خوانند.
بی بی یا وَر خئز ما را دیر شه گوُوِه سور گوسله ره بکندو زئر شه


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

-افطار
-تشخیص زمان افطار
برای اطلاع از فرا رسیدن افطار از روشهای گوناگون استفاده میشود، از جمله ساعت و تقویم و اعلام وقت توسط رادیو و تلویزیون و. . .
در گذشته های دور تشخیص زمان افطار با امام مسجد بود. به این ترتیب که امام مسجد به همراه جمعیتی که جلوی مسجد جمع شده اند, با نگاه کردن به سرخی بعد از غروب آفتاب, زمان افطار را تشخیص می دادند.
چون در مسجد بلندگو نبود بعد از تشخیص زمان افطار توسط امام مسجد, یکی از بزرگان با رفتن بر پشت بام مسجد اذان می گفت و بچه ها نیز با دویدن در کوچه ها زمان افطار را به اطلاع مردم می رساندند.
- افطار کردن و افطاری دادن
روزه داران معمولاً روزه خود را با خواندن دعاهای مخصوص افطار و با خرما یا کشمش افطار می کنند.
در سفره افطار خرما یا کشمش, چای ، نان تافتون محلی و کلوچه خرمایی محلی گذاشته می شود.
غذای افطار را نیز معمولاً آبگوشت محلی یا هر نوع غذایی که در وسع صاحب خانه است تشکیل می دهد.
- روشهای بیدار شدن در سحر
در گذشته تشخیص وقت سحر از روی حرکت ماه و ستارگان صورت میگرفت, از روی تجربه تشخیص می دادند که وقتی ماه به محل معینی در آسمان برسد, سحر نزدیک است و در صورت ابری بودن هوا با بانگ خروس بیدار می شدند.
برخی از مردم برای ثواب شب زنده داری می کردند و سحرهای ماه رمضان با جارکشیدن و با کوبیدن چوب بر حلب, مردم را بیدار می کردند.
روش دیگر در روستاهای فاقد روشنایی, روشن کردن فانوس و کوبیدن درب منزل همسایگان بود.
- شب قدر
سیستانی ها در شبهای 19 ، 21 و 23 رمضان تا صبح به دعا و عبادت مشغول می شوند وهمانندسایر مومنین وشیعه ها ضمن برگزاری مراسم احیا به دعا نیایش می پردازند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 1:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مراسم آشتی کنان و نقش "ریش سفید"
یکی از مراسم این ماه مبارک ، مراسم آشتی و ایجاد دوستی بین افرادی است که به علتی از یکدیگر دل آزرده شده اند.سیستانی ها بر این باورند که بدون آشتی با برادران دینی ، روزه فرد مورد قبول درگاه الهی واقع نمی شود.البته این مراسم آشتی دادن فقط مختص ایام ماه مبارک نیست بلکه در کلیه اعیادمذهبی وملی نیز اعضای خانواده وفامیل بررسی می کنند در مدت گذشته بین چه کسانی خدای ناکرده به اصطلاح شکراب شده است تا انها را به این بهانه آشتی بدهند
در مراسم آشتی کنان یکی از ریش سفیدان نقش آشتی دهنده را بازی می کند. در خانه اش سماور را روشن کرده و چایی دم می کند و آن دو نفر را که نسبت به هم کدورتی دارند، بدون اطلاع از یکدیگر دعوت می کند و مراسم آشتی کنان راه می اندازد.
- عیادت از بیماران :
یکی دیگر از رسوم نیک و پسندیده در این ماه ، عیادت از بیماران است.
اگر کسی از همسایه ها و یا خویشاوندان مریض باشد، اهالی به عیادتش می روند و برای سلامتی او دعا می کنند.
- اعزام روحانیون به مساجد و آموزش قرآن کریم و اصول عقاید :
در گذشته در هر روستا وحتی در نیزارها ودورافتاده ترین جاها نیز ملا وسید وجود داشته است تا هم به مردم قرآن آموزش دهد وهم احکام شرعی را بگوید وهم سهم امام و..را مردم به اوبپردازند واکنون نیز که امور سیستمی واداری شده است گاه با همکاری معتمدین وبزرگان طوایف وروستاها و..برای باز گو کردن اصول عقاید، پاسخ به پرسشهای دینی و آموزش قرآن در ماه مبارک رمضان روحانیون به مساجد مناطقی که فاقد روحانی مستقر است اعزام می شوند.
هر روحانی به مدت یک ماه در مسجدی می ماند و در روز اول مردم برای خوش آمدگویی به دیدن او می روند.برای افطار و سحری، هر روز یکی از اهالی او را به خانه اش دعوت می کند.در طول روز ، در مساجد جلسات آموزش قرائت و تجوید قرآن دایر است و این جلسات رونق خاصی دارد.محمدآذری


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:, :: 10:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

آمادگی برای ماه مبارک رمضان


-نظافت خانه ، مساجد و تکایا :
در استقبال از ماه مبارک رمضان در بین سیستانی ها می توان به نظافت خانه و کاشانه و اماکن مقدّس مانند مساجد و تکایا اشاره کرد.
یک هفته قبل از این ماه پر فضیلت ، مرزنشینان سیستانی به نظافت کامل مساجد و تکایا می پردازند که البته این رسم در بین سیستانی هایی که به سایر مناطق ایران عزیز مهاجرت کرده اند همچنان پابرجاست.
برخی از خانواده ها مساجد را با فرش های دستبافت که حاصل دستان ترک خورده خودشان است مزین می سازند.
خانواده ها نیز قرآن و کتاب های دعا را به مساجد هدیه می دهند.
حمایت از افراد بی بضاعت
بیشتر خانواده های سیستانی که تقریبا از تمکن مالی برخوردارند به خصوص در روستاهای این منطقه یک روز مانده به ماه رمضان گوسفند یا بزی را قربانی می کنند و قسمتی از آن را برای همسایه ها و افراد بی بضاعت می فرستند.
  پیشواز :
بسیاری از مردم مدتها قبل از ماه رمضان روزه گرفته و به پیشواز این ماه مبارک می روند. این روزه ها در ایام خاصی در ماههای رجب و شعبان گرفته می شود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, :: 6:49 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نوید فرارسیدن ماه مبارک رمضان را از زبان دسته جات و گروه های شش تا ده نفره ای می شنویم که در ساعات اولیه شب های این ماه بر در منازل شهر و روستا به اجرای شعر می پردازند...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:, :: 10:15 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

آیین سحرخوانی و رمضان خوانی بیش از هزار و ۴۰۰سال پیش یعنی از اوایل اسلام، نزد ساکنان سیستان مرسوم بوده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:, :: 9:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در کتاب تاریخ سیستان آنجا که به باورها و اعتقادات مردم می پردازد اینگونه می نویسد: که مردان و زنانش،برآن طریقت بودند که آدم (ع) آورده بود و جانها پاکیزه می کردند به نماز...

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:, :: 9:31 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سیستان گرچه از لحاظ وجود امام زادگان بلافصل با معصومین بی بهره است اما به واسطه ارادت قلبی و علاقه شدید مردم این خطه به نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، چندمکان متبرکه را در خود جای داده است.

در منطقه سیستان نظر گاهها و اماکنی به لحاظ محبت فراوان مردم این دیار به حضرت علی (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) به عنوان نظرگاه و قدمگاه وجود دارد.

بقعه سید باقر (ره) زابل، بقعه بی بی دوست زابل، بقعه حضرت ابوالفضل (ع) شیب آب زابل، بقعه حضرت ابوالفضل (ع) روستای واصلان زابل، بقعه متبرکه خواجه مهدی کوه خواجه و بقعه حضرت ابوالفضل (ع) روستای ملک حیدری زابل.

تاریخ سیستان پر از وقایع تلخ مانند بیماری ها، سیل و خشکسالی است که گاهی جمعیت آن را به یک سوم کاهش می داد. مردم این سامان هنگام رو به رو شدن با هر مشکلی به اولیا و اوصیا متوسل می شوند، آنان را به درگاه خداوند واسطه قرار می دهند و به دلیل نهاد پاکشان این اتکا به اولیا بارها موثر واقع شده است.

متفاوت ترین زیارتگاه سیستان:

این مزار در خاور شهر زابل و در دشتی گرم و خشک و روی تپه های باستانی قرار گرفته و بنا به عقیده برخی افراد و سوابق موجود متعلق به عصر اشکانیان است.
گفته می شود این مزار متعلق به خواهر سید اقبال است که مزارش در سیستان قدیم و افغانستان کنونی واقع شده است و به گفته مولف رساله چهل مجلس، سیداقبال از شاگردان شیخ احمد جامی شاعر معروف ایرانی است. عده ای نیز او را از نوادگان دختر امام حسن علیه السلام می دانند و عامه مردم نیز چنین اعتقاد دارند که در روزگاران گذشته سیده ای با برادر خود سرگرم شبانی بوده که مردی قصد آزار او را می کند، دختر می گریزد تا به جایگاه کنونی زیارتگاه می رسد و از فرط خستگی از رفتن باز می ماند و در این هنگام دعا می کند که ای زمین مرا دریاب و زمین نیز به خاطر پاکی و صداقت او، دهان می گشاید و او درون خاک ناپدید می شود. در حالی که گوشه ای از چادر او بیرون می ماند. از آن زمان به بعد جایگاه فرورفتن او در زمین، به زیارتگاه تبدیل می شود و پاکی و نجابت آن دختر سیده، زبانزد همگان می گردد.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, :: 6:4 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

عراق
•  نجف اشرف:
خیابان الرسول - دفترحضرت ایت الله العظمى سیستانی
تلفن :009647801929099 ــ 009647901631944 ــ 009647901971728
 ایران
• قم:
خیابان معلم، دفتر آیت الله العظمى سیستانى
ص پ : 3514 / 37185
تلفن : 9 -  37741415 -  25 - 0098
نمابر :  37741421 - 25 - 0098 
• تهران:

میدان قیام خیابان قیام، دفتر آیت الله العظمى سیستانى
تلفن :8 - 33440925 - 21 - 0098

•  مشهد مقدس:
خیابان آزادى، دفتر آیت الله العظمى سیستانى
تلفن : 3-2250091 511 0098
نمابر : 2223239 511 0098

سوريه
•  دمشق:
سيده زينب (عليها السلام)، دفتر آيت الله العظمى سيستانى
ص. پ: 321
تلفن :  6470621 - 11 -  00963 
نمابر : 6471920 - 11 - 00963

 Web: http://www.sistani.org
:استفتاء
http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=12
:رساله
http://www.aviny.com/Ahkam/ResalehSistani/Index.aspx


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, :: 4:31 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

دیدار علمای اهل سنت عراق باآیت الله سیستانی


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, :: 4:25 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مصلای المهدی زابل محل عزاداری سیستانی هادرروزتاسوعا


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, :: 5:34 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مغازه‌های سیستان درایام محرم با پرچم‌های سیاه آذین ‌شده‌اند، بلوارها غم دار هستند و دیگر خبری از چراغانی غدیر نیست، انگار همه می‌خواهند بگویند که فاصله غدیر تا عاشورا چقدر کوتاه شده است. پس از گذشت 1400 سال، حتی ماشین‌های شهر زابل نیز با پرچم‌های سیاه و ماشین نوشته‌هایی از جنس کربلا آذین و سیاه پوش شده اند، شهر سیاه‌پوش شده و عطر و بوی محرم، طبل، سنج و هیئت است که روح و جانت را نوازش می‌دهد، وزابلی هایی با پیراهنهای  مشکی این روزها درسرتاسرمنطقه سیستان دیده می شوند.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, :: 5:11 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سؤال: آیا در مجالس عزاداری، ناله وشیون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبیدن جایز است ؟پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: آیا هروله کردن ( بالا وپایین پریدن ) در عزاداری امام حسین (ع) جایز است یا خیر؟پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: میخواستم نظر حضرتعالی وشرعی ونحوه حلال یا حرام را درباره لخت شدن افراد ودرآوردن پیراهن در هیئت های مذهبی که جهت سینه زنی انجام می گیرد را بدانم؟پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: آیا کار کردن در روز عاشورا حرام یا مکروه است؟پاسخ: کار کردن و کسب در روز عاشورا مکروه است.

سؤال: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است.

سؤال: آیا اشکالی ندارد در ابتدای دسته های عزاداری چهلچراغ قرار داشته باشد ؟پاسخ: مانعی ندارد .

سؤال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟پاسخ:باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, :: 5:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یکی از رسوم سیستانیهادرعزاداریهای ماه محرم موضوع چاووشی یا "چه وه شی" است که عموما یکی از پیرمردان یا مداحان با صدای حزن انگیز و زیبا اشعاری در راستای قیام عاشورا را می خواند و مردم وجمعیت را آماده سینه زنی و شروع مراسم می کند و در اصل نوعی فراخوان برای شروع مراسم است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, :: 4:56 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سیستانی ها دارای نوع خاصی از سینه زنی درمراسم عزاداری محرم هستند که به سینه زنی "شنستکا" یا نشسته یا سه ضرب است که مداح با خواندن اشعار معروف به بحرطویل که حاوی اشعار حماسی و زیبا است به بیان بزرگی و جنگاوری و حق بودن لشکر فرزند پیامبر(ص) ویارانش می پردازد؛ دم نوحه یا واگفت که سینه زنان روی زانو نشته اند به زانو زده و به حالتی که نشان از افسوس و حسرت از شهادت سالار شهیدان(ع) است و در آغاز نوحه با کوبیدن دست روی زمین به این معنی که عقیده دارند که زمین را به شهادت می گیرند که زمین توشاهد باش که ما عزادار خاندان عصمت و طهارت(ع) هستیم،  روی کنده زانو بلند شده  و سینه می زنند و در زمان سینه زنی نیز که به سرعت دستها به سینه کوبیده شده و سراسر شور و شعور است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, :: 4:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مسجد علی ابن الحسین آزادشهر(حسینیه سیستانی ها)


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, :: 4:23 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حسینیه سیستانی ها درزاهدان


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 11 آبان 1393برچسب:, :: 6:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

هیئت سجادیه سیستانی هادرتهران


ارسال شده در تاریخ : جمعه 9 آبان 1393برچسب:, :: 10:37 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

محرم بیومه نو دل غرق خو شه...حسین خی لشکر غم رو و رو شه

قبل از اسلام مردم سرزمين سيستان دين زرتشتي داشتند و از لحاظ رفتار، گفتار، پندار نيك ،زرتشتيان مومني بوده‌اند و از دلايل اين ادعا وجود آتشكده معروف كركوي و سرود معروف كركويه است كه در ادبيات فارسي و تاريخ ثبت شده و از جايگاه والايي نيز برخوردار است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 9 آبان 1393برچسب:, :: 10:16 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حسینیه سیستانی ها درایرانشهر


ارسال شده در تاریخ : جمعه 9 آبان 1393برچسب:, :: 3:18 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content