ازدواج درسیستان-سرتراشک
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

بعد از استحمام دامادتوسط نزدیکانش، مراسم «سرتراشک» sartarshak برگزار مى‌شود...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 9:2 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ابوالحسن محمد بن حسین اَبُری سیستانی

متوفای۳۶۳قمری
شهرت علمی و فرهنگی: مورخ ، حافظ و محدث شافعی
ویبه خراسان ، شام ، و جزیره و حجاز سفر کرد. از ابن خزیمهٔ نیشابوری ،ابوالعبٌاس سراج نیشابوری ، زکریا بن‌احمد‌بلخی ، محمدبن یوسف هروی ومحمدبن سهل قهستانی و دیگران حدیث شنید. علی‌بن بُشری لیثی سجستانی ،یحیی‌بن عمٌار سجستانی و دیگران از وی روایت کرده‌اند. اثر معروف او: "مناقب‌الامام‌الشافعی" است که تذکره‌نویسان آن را در نوع خود کم‌نظیردانسته‌اند


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: 8:6 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

افغانستان بیش از یک دهه است که حق ایران را بر سر آب هیرمندپایمال می کند. رودخانه هیرمند بیش از هزارکیلومتر در خاک افغانستان حرکت می کند و آنگاه وارد دشت سیستان می شود واین دومین رودخانه پر آب ایران در نهایت به دریاچه هامون می ریزد. در حدود هشتصددهکده به همراه شهر زابل در این دشت قرار دارند. سیستان به عنوان انبار غله ایران معروف بوده و در دوره اسلامی گاهی خراج آن از خراج مصر بیشتر بوده است. سیستانیان ، با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت باقیمانده درسرزمین آباء واجدادی،باغرور و افتخار، قرن هاست که به کشاورزی دراین منطقه اشتغال دارند و اقتصاد مسلط منطقه،کشاورزی است. وقتی افغانستان بر روی رودخانه هیرمند، سد" کجکی" را با طرفیت بیش از یک میلیارد متر مکعب احداث کرد. موضوع کشمکش بر سر آب هیرمندجدی شد. سرانجام در سال ۱۳۵۲ قراردادی معروف به قرارداد هویدا شفیق،میان نخست وزیران وقت دو کشور به امضاء رسید. این قرارداد بسیار روشن و بی ابهام است و به موجب آن افغانستان موظف است که به طور خلاصه، نیمی از آب رودخانه را آزاد سازد تابه طرف ایران بیاید. جدول روشنی در قرارداد هست که نشان می دهد در هر ماه از سال چه مقدارآب باید به طرف ایران سرازیر شود. و در صورت بروز خشکسالی و کم شدن آب درپشت سدهم، پیش بینی شده که باضریب تقریبا ۲/۱ باید آب به ایران بیاید. سهم پیش بینی شده ایران در قرارداد، هم آب مورد نیاز کشاورزان منطقه سیستان راتأمین میکند و هم دریاچه هامون رادایر نگه می دارد و مشکل زیست مجیطی ایجاد نمیشود. اما وصد اما که دولت افغانستان برای ایران گردن کلفتی می کند و جلوی آب راگرفته است. آن موقع که دولت طالبان برسرکار بود، رسماً قرارداد را قبول نداشت و ایران هم کاری نمی کرد، فقط چون حاکمیت طالبان مترادف با سال های خشکسالی بود، به مردم منطقه گفته می شد که خشکسالی عامل اصلی خشک شدن رودخانه است.

اما بعد از سرکارآمدن دولت آقای کرزای و سقوط طالبان و رفع خشکسالی هم قصه همچنان باقی است. در زمان آقای خاتمی که حامد کرزای به ایران آمد، وقتی موضوع آب هیرمند مطرح شد،افغانستان آنرا احاله به کمیسیون مشترکی که بعداً تشکیل شود نمود و رئیس جمهوری ایران هم پذیرفت. البته آنچه باقی مانده چهره دشت سوخته سیستان است و صورت های سوخته ترمردمان فقیر این دیار. آیاهیچ وقت به نیم میلیون ایرانی فقیر شده در سیستان فکر کرده ایم و اصلاً برایمان مهم است که مردمی با این سابقه نجابت وشرافتی که زبانزد تاریخ است، چطور امروزه به ورطه فقر و نابودی افتاده اندکاش راه حلی پیدا می شد تا مردم سیستان  این طور پیت بنزین به دست، چندین کیلومتر را پیاده طی نکنند تا چند تومانی از فروش بنزین در آنطرف مرز به دست بیاورند. باید به دولت افغانستان فشار آورد تا  قرارداد هویدا- شفیق را اجرا کند تا  سهم ایران ازآب هیرمندرابه طور دائم در دشت سیستان جاری سازد. باور کنید که هر وقت به منظره غم انگیز رودخانه خشکیده  هیرمند و دریاچه خشک تر هامون فکر می کنم،دگرگون می شوم. سال پیش وقتی به سیستان رفته بودم تا نزدیکی خط مرزی رفتم و از چندین روستا هم بازدید و با مردمانش صحبت کردم. مطمئنم شما هم اگر جای من بودید بغض گلویتان را می گرفت و هرگاه هم که بیاد آن می افتادید از خودبی خودمی شدید. یادم نمی رود وقتی از یکی از اهالی، از معیشت مردم وممردرآمد آنها، در غیبت درآمد کشاورزی که با خشک شدن رودخانه پیش آمده پرسیدم، اشک درچشمانش حلقه زد و سرش را پایین انداخت و سکوت کرد ، سکوتی سرشار ازناگفتنیها!!


ارسال شده در تاریخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 3:59 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

چاه نيمه؛چاله‌هاي طبيعي بزرگي در فاصله 50 كيلومتري شهر زابل ودرکنارروستای قلعه نو است که آب مازاد رودخانه هيرمند به وسيله كانالي به آن هدايت مي‌شود. این دریاچه مصنوعی،آب شرب و قسمتي از آب كشاورزي سيستان وهمچنین آب کلانشهرزاهدان مرکزاستان را تامين مي‌ نماید.

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: 9:51 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

شب اول عروسى در بین سيستانی ها به شب حنابندانى معروف است...

 

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:, :: 7:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نامور به «منطقی»، اندیشمند، فرزانه (فیلسوف) و باورنگار وازعرفای سده چهارم هجری قمری است. ابوسلیمان بین دورهفارابیو شیخ‌الرئیسابوعلی سینا می‌زیسته است. از تاریخ درست زادروز او آگاهی در دست نیست، حتیابن ندیمکه از شاگردان او بوده نیز زادروز او را نگفته است. دانشنامه ایران و اسلامتاریخ تقریبی زادروز او را۲۹۱خورشیدی(۳۰۰ق)دانسته است. او درسیستانزاده شده اما پیشینه زندگی دانشی‌اش را دربغدادسپری کرد. او در سیستان از پشتیبانیامیر ابوجعفر بانویه )درگذشته۳۴۱خورشیدی۳۵۲ق)از نوادگانیعقوب لیث صفاریکه فرمانروای دست‌نشاندهسامانیانبود و همچنین از پشتیبانیعضدالدوله دیلمی(درگذشته۳۶۱خورشیدی۳۷۲ق)در بغداد برخوردار بود.

 ابوسلیمان در سیستان به فراگیری دانش‌های پایه پرداخت و در بغداد پژوهش‌های خود را دربارهٔ فلسفه یونان کامل کرد. ابوسلیمان یکی از مهم‌تریناندیشمندان دوران اسلامی است. ویژگی بارز او تنها بودن و سرنوشت تیره و تلخ اوست. با وجود این ،خانهاو در بغداد دیدارگاه و جایگاه چند تن از نخبه‌ترین دانشمندان و فرزانگانآن زمان بوده است. مفاهیم فلسفی که از ابوسلیمان به دست ما رسیده است بارای‌های نوافلاطونیان پیوند جداناشدنی دارد و به گفته ابوحیان، حاضران مجلس او هم بر سر این گفته‌ها اتفاق نظر داشتند.

 از مباحثی که این گروه آن را می‌پسندیدند، یکی رابطهنفسوبدنبوده است و دیگری رابطهخداباجهان. ابوسلیمان در میان رای‌های خود گونه‌ایعرفان عقلیرا رواج می‌داد. این حرکتمعرفت‌شناختیباتهذیب اخلاقیآغاز می‌شده و بااشراق فکریبه اوج می‌رسیده است. وی بعضی از رسائل خویش را به نامعضدالدوله دیلمیتالیف نموده است. علمومنطقرا نزدابوبشر متی بن یونس منطقی نصرانیوابوزکریا یحی بن عدی منطقی، تحصیل نموده است. از شاگردان وی می‌توان بهابوحیان توحیدیحکیم و نویسنده اشاره نمود. جوئل.ل.کرمر (joel.l.kremer) ازدانشمندان غربیعصر حاضر در کتابی تحت عنوان «فلسفه در عصررنسانساسلامی» می‌گوید: ابوسلیمان سجستانی (سیستانی) نقش بسیار زیادی در انتقال میراث فرهنگی یونان باستان در گستره فرهنگیایرانیواسلامیداشته است.

وی اولین کسی است که800سال قبل ازنیوتن به قوه خورشیدی پی برده است.وی ازمفسرین کلام ارسطوبوده است.

تالیفات:

رساله فی مراتب قوی الانسان

رساله فی المحرک الاول

رساله فی اقتصاص طرق الفضائل

کلام فی المنطق

تعالیق حکیمه

صوان الحکمه

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, :: 7:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

برای تشکیل زندگی ویک ازدواج خوب درمنطقه سیستان ،ابتداتحقيق و تفحص براى يافتن يک دختر خوب از طرف خانواده پسر آغاز مي گردد و...

 

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, :: 5:2 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

فقیه مجاهد آیت‏الله شهید سید محمدتقی حسینی طباطبائی،اولین نماینده سیستان در مجلس شوراى اسلامى، در سال 1307 در روستاى «چلنگ» واقع در منطقه شیب آب زابلمتولد و از کودکی با رنج و محرومیت آشنا شد. ایشان تحصیلات خود را درمشهد، قم و نجف ادامه داد و از محضر علمای هر سه حوزه بهره گرفت و بهمرحله اجتهاد رسید.وی درحوزه علمیه مشهد؛هم درس وهم مباحثه ای حضرتآیت‌الله خامنه‌اى رهبرانقلاباسلامی ایران بوده است.

از صفات بارز اخلاقی ایشان ایثارگری، تواضع، قاطعیت، امانت، زندگی ساده وطلبگی و ایمان و اخلاص بود. ایشان ضمن اداره مدرسه علمیه زابل به تبلیغمبانی اسلام و ارزش‌های عالی دینی می‌پرداخت و سعی بسیاری برای از بینبردن تفرقه میان شیعه و سنی داشت و عامل مؤثر و مهم رسیدن انقلاب به زابلو اطراف آن بود. ایشان با رأی قاطع مردم زابل وارد مجلس شورای اسلامی شد واز چهره‌های صدیق و در خط امام مجلس بود که سرانجام در سن 53 سالگى درفاجعه هفتم تیر به همراه شهید بهشتى و 70 نفردیگردر ساختمان حزب جمهورى اسلامى به شهادت رسید.

میزان تحصلات حوزه:اجتهاد

میزان تحصیلات جدید:فوق لیسانس در فلسفه اسلامی از دانشکده الهیات

مشاغل قبل از پیروزی انقلاب:معلم ـ تدریس در حوزه علمیه زابل و تبلیغ

مشاغل بعد از پیروزی انقلاب:تدریس و تبلیغ مسئول کمیته انقلاب اسلامی زابل و نمایندگی مجلس شورای اسلامی

تألیف و ترجمه:منطق منظوم ـ منتهی المیزان ـ احسن البیان و جزوه‌ای به عربی در مدح امام علی‌

محل دفن:گلزار شهداى شهرستان زابل 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 5:1 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

زبدةالسالکین امیر اقبال شاه سیستانی فرزند سابق سیستانی ،از امیران برزن سیستان و در تصوف مرتبه ای عالی داشت و در معرفت دارای مقام عالیه.

وی از عارفان قرن ششم هجری در سیستان بود .و یکی از مریدان خاص و اصحاب مقرب شیخ علاء الدوله سمنانی بود. در کتاب احیاءالملوک به شناختن شخصیت امیر اقبال پرداخته شده است. امیر اقبال در سال 785درگذشت و در صالحان جوین دربیست کیلومتری مرز افغانستان و ایران در استان نیمروز مدفون شده است.امروزه روستای فیض آباد در کنار آرامگاهش ساخته شده و مزارمیراقبال زیارتگاه صاحبدلان است در کنار زیارتگاه چاه آبی برای شرب و خانه هایی برای استراحت زائران ساخته اند.از آثار میراقبال می توان به کتاب چهل مجلس ورساله ی اقبالیه اشاره نمود.

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 5:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 خوان اول: نبرد رخش با شیر بیشه




 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 6:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

متولد42زابل،دکترا دررشته پژوهش هنرازدانشگاه تربیت مدرس تهران،کارشناسی ارشدنقاشی دانشگاه هنرتهران،کارشناس نقاشی دانشگاه تهران وچهره ماندگارهنردررشته مجسمه سازی سال83می باشد.

نقاشی دیواری(سرزمین من)برروی دیواردانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بانقوش سنتی،ساخت مجسمه مترسک تالارفارابی دانشکده هنر،ساخت ونصب 4مجسمه دردانشگاه سیستان وبلوچستان،برگزاری نمایشگاه بزرگ مجسمه درخانه هنرمندان ایران درسال83ازجمله فعالیتهای ایشان می باشد.

جناب آویشی درسال84به عنوان پژوهشگرواستادنمونه هنردرکشورانتخاب ودرزاهدان به خاطریک عمرفعالیت هنری موردتقدیرقرارگرفت.

ویژه نامه دوسالانه ونیزایتالیا ازاین هنرمندسیستانی تجلیل نموده است.

تصوير بالا عکس يکی از مجسمه های هنرمند توانای سيستانی استاد حميد رضا آويشی است. مجسمه هم اينک در موزه ی ونيز در ايتالياست.
نام مجسمه: آدم و حوا
آدم و حوا در همه اديان محترم و مقدس بوده و اين اثر در اصل به معناي يكي بودن همه انسان ها است و اين كه همه از يك اصل و ريشه هستند. نشانه ديگر اين مجسمه نماد زن و مرد يا زنان و مردان است و در واقع يك اتحاد و وابستگي هم در آنان ديده مي شود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 10:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

وی از عرفای‌ قرن‌ ششم‌ و مروّج‌ سلسله چشتیه‌ درهندبودکه درسال 537ه.ق به‌ دنیا آمد.‌ وی‌ از سادات‌ سیستان‌بوده و در قصبه سجز به‌ دنیا آمد؛ از این‌رو،وی‌ را معین‌الدین‌ حسینی‌ سجزی‌ (سیستانی‌) نیز می‌خوانند.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:, :: 7:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ازآنجاکه دریاچه هامون ودشت سیستان؛دشت حاصلخیزوبزرگی راتشکیل می داد.سالیانه سه نوبت فرآورده ازآن برداشت می شد.به گونه ای که این سرزمین راانبارغله آسیا لقب داده اند.درآثارتاریخی آمده است که سرزمین سیستان به لحاظ حاصلخیزی،سرآمدزمین های جهان است بطوریکه ازیک تخم پانصدالی هزارتخم برداشت می شود.

این دیاربه لحاظ اقتصادی درتاریخ ایران وجهان ازجایگاه ویژه ای برخورداربوده وبه همین دلیل هرودوت،مالیات سیستان در دوره هخامنشی راپس ازمصروبین النهرین دررتبه سوم قرارداده است وازاین نظر؛سیستان مقام نخست مالیات رادرایران به خوداختصاص داده بود.

همچنین شکوفایی اقتصادی سیستان درهنگام تسلط اعراب بر ایران،به اندازه ای بودکه مالیات آن،یک میلیون سکه طلا درسال بوده است.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 10:49 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

دولت بریتانیابه این نتیجه رسیده بودکه سیستان کلیدحقیقی دست یابی به هنداست



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 7:21 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

این رودخانه،تنهاشریان حیاتی سیستان است که ازسمت کوههای باباوهزاره جات درشمال غربی کابل درافغانستان سرچشمه می گیردوپس ازطی مسافت1050کیلومتر وارددریاچه هامون می شود.تمام آب مصرفی دشت سیستان ازطریق این رودخانه تامین می شود.

دوام رودهای منشعب ازآن ودریاچه هامون ومخازن چاه نیمه،همه بستگی به جریان آب هیرمند دارد.

رودخانه هیرمنددرمرزایران وافغانستان،دوشاخه شده وشعبه اصلی به نام رودمشترک(جاریکه)قسمتی ازمرز دوکشور راتشکیل می دهدوسپس واردافغانستان می شود.شعبه دیگرهیرمند وارد ایران شده وخودبه دو شاخه تقسیم می شود.یکی به سمت چاه نیمه ودیگری به طرف کوهک وزهک می رودکه دو سدبه همین نامها برروی آن ایجادشده است.

براساس موافقت نامه وین درسال1815میلادی،رودهایی که یکی ازشرایط زیررادارا باشندرودهای بین المللی نامیده می شوند:

1-رودی که ازسرزمین دویاچندکشورمی گذرد.

2-رودی که سرزمین دویاچندکشور راجدامی کند.

3-رودی که برای دو یاچندکشور دارای اثرات اقتصادی باشد.

مطابق همین موافقت نامه،کشورهایی که این گونه رودهایی درسرزمین شان جریان دارند،موظفندحق آب همه کشورهای مسیررودخانه رارعایت کنند.

هیرمندهرسه شرط را داردوبی تردید جزو رودخانه های بین المللی است که دربخش های دلتایی آن هیچ یک از2کشورایران وافغانستان نمی توانندحقوق انحصاری برای خودشان قائل شوند.

اماحاکمان افغانستان طی سالهای اخیر، نه تنهاحقوق اهالی سیستان ایران راکه حیاتشان به تامین آب آن رودخانه وابسته است،نادیده می گیرند،بلکه به قراردادهای مربوط به رودهای مرزی نیزپای بندنیستند.

ودراین خصوص،پیگیریهای!!! بی امان!!!وزارت امورخارجه قابل تامل است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: 7:18 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

امیرحسن بن علاء سجزی معروف به امیرحسن دهلوی متولد650-649ه.ق و وفات738ه.ق ازعارفان وشاعران بزرگ پارسی گوی قرن7و8ه.ق درهندوستان است.امیرحسن اصالتاً سیستانی است ودرهندوستان اقامت داشته است وی کاتب شیخ نظام الدین اولیاء ومعاصرامیرخسرودهلوی بوده است.شیخ نجم الدین دارای دیوان منثورومنظوم بسیاری است.اشعارزیرنمونه ای ازطبع شعری وی است.

مشتاق تو به هیچ جمالی نظرنکرد    بیمار تو هیچ طبیبی دوا نخواست

بر ماد دلت نسوخت،ندانم چرانسوخت     ما را دلت نخواست،ندانم چرانخواست

گفتی که چراسخن نگفتی،چون به من رسی    نظاره جمال تو خاموشی آورد


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 7:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مرحوم دکتر حسین سندگل در سال 1320 در روستای «ادیره» از توابع شهرستان زابل به دنیا آمد.تحصیلات ابتدائی را در روستا و دورۀ متوسطه را در دبیرستان کشاورزی زابل و دانشسرای کشاورزی «بمپور» به پایان رساند. چند سال معلم روستا بود، تا اینکه موفق به اخذ دیپلم در رشته های طبیعی و ادبی شد. وبه تهران رفت.در سال 1350به عنوان داور بین المللی دو میدانی در مسابقات المپیک مونیخ شرکت کرد.وی پس از کسب مدرک کارشناسی تربیت بدنی از دانشسرای عالی تهران ،در سال 1351 جهت ادامۀ تحصیل به آمریکا عزیمت کرد و طی نُه سال موفق به اتمام دوره های فوق لیسانس تربیت بدنی، دکتری فیزیولوژی پزشکی، و دکتری فیزیولوژی ورزش شد. وی پس از مراجعت به ایران مدتی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سپس به عنوان استاد و رئیس دپارتمان فیزیولوژی _ فارماکولوژی و مدرّس دورۀ کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی کرمان مشغول خدمت شد.در سال 1370 به تهران منتقل شد.نامبرده عضو مؤثر، درکمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی نیز بوده است.شادروان دکتر حسین سندگل در 16 شهریور 1372 بر اثر سکتۀ قلبی و سکته مغزی درگذشت و در زاهدان مدفون شد.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :

حسین سندگل پس از اخذ دکتری فیزیولوژی پزشکی مدت چهار سال، کرسی تدریس در دانشگاه اوهایو آمریکا را داشت، و در سال 1359 به ایران بازگشت. پس از ورود به ایران، مشغول تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، قزوین، همدان، خرم آباد، ساری و زاهدان شد. در حالی که عضو مؤثر، درکمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی نیز بوده است.
آثار :

فیزیولوژی انسانی -ویژگی اثر : (در سه مجلد).این کتاب در دوره یازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است.

آشنایی با: «فیزیولوژی انسانی»:ویژگی اثر: انتشارات یزد، 1371، 3ج. فیزیولوژی از اعمال متحد و هم آهنگ بافتها و اندامهای بدن و مکانیسمها و اهداف این اعمال گفتگو می کند. «فیزیولوژی انسانی» در3 جلد (9 بخش _ 38 فصل) و مشتمل بر موضوعات ذیل است: جلد اول: فیزیولوژی یاخته و فیزیولوژی اعصاب؛ جلد دوم: فیزیولوژی دستگاه قلب و گردش خون، فیزیولوژی خون، کلیه و مایعات بدن و فیزیولوژی تنفس؛ جلد سوم: فیزیولوژی دستگاه گوارش، هورمون شناسی و فیزیولوژی دستگاه مانندزایی. محتویات کتاب برپایۀ شواهد و مدارک پژوهش و آزمایشگاهی تألیف شده و تا وقتی که عکس آن، به همین روش پژوهش ثابت نشده باشد، معتبر خواهد بود. نویسنده، تا جایی که ممکن بوده، از فارسی رایج برای نوشتن مفاهیم علمی سود جسته و جهت رفع هرگونه ابهام، معادل لاتین را نیز برابرشان نوشته است. این کتاب، اولین اثر تألیفی در زمینۀ تخصصی، و نتیجۀ تلاش چندین سالۀ مؤلف آن در زمینۀ فیزیولوژی است. از ویژگیهای این کتاب چهارچوب محتوایی آن است، که همۀ رشته های علوم پزشکی می توانند از آن بهره بگیرند.

  فیزیولوژی پزشکی -ویژگی اثر : (در پنج مجلد). فیزیولوژی ورزش- ویژگی اثر : (در چهار مجلد).


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 7:35 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

دهخدا آورده است: زال، نام پدر رستم است که ولایت نیمروز و زاولستان داشت و او را دستان و دستان زند و زر نیز خوانند. (شرفنامه منیری )



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 7:31 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ادواردبراون درتاریخ ادبیات خودوقتی ازدوره تیمورصحبت می کندازاعمال سبعانه اوچندفقره راذکرکردکه ازآن جمله است:

قتل عام مردم سیستان درسال785ه.ق برابربا1383میلادی؛ که درآن واقعه بیش ازدوهزارنفرازجمعیت بی سلاح ومردم عادی آن روزسیستان رابه دستورتیمور ازدم تیغ گذراندند.

البته به گفته خودتیموردرکتاب "منم تیمورجهان گشا"نویسنده مارسل برایون ترجمه محمودعرفانی،اولین مردمی که دربرابر او نام خودرا ایران برزبان راندند،مردم سیستان بودند.

تیموردرجنگ باسیستانیان چندین زخم برداشت.دوانگشت دست راستش قطع شدوپای راستش چنان صدمه دیدکه تاپایان عمرمی لنگیدوبه این دلیل به تیمورلنگ شهرت یافت.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 7:23 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

جداازاینکه مصروسیستان شباهتهایی به هم دارندوزندگی وجیات این دوسرزمین به نیل وهیرمندوابسته است واگراین دو رود نباشندمردم این دوخطه دچاربی رونقی خواهندشد اما؛اهمیت سیستان دردوره ای به قدری بودکه در دستگاه خلافت عباسی،لیث بن ترسل دربرابرانجام خدمتی که نمود،اززبان هارون خلیفه شنیدکه فعلاً حکومت مصر رابه تومی دهم واگردرآنجادرست خدمت کردی تورابه سیستان می فرستم تا کارت بالا بگیرد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 7:5 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

چند شب پيش خواب عجيبی ديدم .

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, :: 6:29 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

صالح بن عبدالرحمن از موالی بنی‏تمیم، که پدرش از اسیران سیستان بود، اولین کسی است که دیوان ها و نامه های زبان پهلوی را به عربی ترجمه کرد.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, :: 8:25 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 به سال «1335» در نخست روز از ماه شهریور پسری زاده شد. نامش را «امیر» نهادند...

 

 

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, :: 8:13 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شاعروادیب سیستانی است که درسال1024 به هندمهاجرت کرد.ملاعبدالنبی فخرالزمان قزوینی،مولف تذکره میخانه ها،به سال1026 احولی رادرشهردلپذیرکشمیرملاقات کرده است.احمدگلچین معانی،درکتاب کاروان هند،احولی راتخلص شاعر می داندکه بعداً به بسمل تغییرتخلص داده است.اودرسال1031ه.ق به سیستان بازمی گردد.برای وفات این شاعرتاریخی ذکرنشده است.دیوان احولی سیستانی مشتمل بر5000بیت است.

ساقی بده آن باده که غارتگرهوش است         چون عشق کلید در دلهای عشق است

آن آتش گلفام که درچشم صراحی            چون خون به دل اهل محبت همه خموشست


ارسال شده در تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, :: 7:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

عبدالحسین فرزاد در سال ۱۳۲۹ در خانواده‌ایسیستانی‌تبار در زاهدان به دنیا آمد. 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 5 فروردين 1391برچسب:, :: 7:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content