یکصدویک نام خداونددردین زرتشت
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

خداوندیااهورادردین زرتشت،به101نام خوانده می شود،که سعی کردم معنای آنهارانیز دکرکنم به نظرم شمامخاطبین عزیزالهی ام،حتماًتمایل داشته باشیدبرای تسبیح وذکرهم که شده،آنهاراتلفظ کنید.لذاازشمادعوت می کنم به ادامه مطلب مراجعه نمائید...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 28 دی 1391برچسب:, :: 12:59 قبل از ظهر :: توسط : ARASTOO

آیداکیخایی، درآذرماه1353درخانواده ای سیستانی درشهرمشهدبه دنیاآمد.وی کارشناس ارشدکارگردانی تئاترازدانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.همسرش محمدیعقوبی ازکارگردانهای برجسته هنرتئاترمیباشد.اماخودآیدانیز2اثربه نامهای خداحافظ درسال87 ویک دقیقه سکوت درسال89راکارگردانی نموده است.وی درسال83درفیلم سینمایی:ماهمه خوبیم به کارگردانی بیژن میرباقری حضوریافته وبه ایفای نقش پرداخته است.ازدیگرآثاروی وهمچنین جوایزی که تاکنون کسب نموده می توان درادامه اشاره نمود.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, :: 6:39 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ازشاعران ناحیه سیستان درسده ششم هجری قمری است.وی ازطبع ولطافت کلام برخورداربود.فی البداهه شعرمی سرود وگاهی هرآنچه رابه نثرمی گفت به زبان شعربیان می کرد.ازتعداداشعاروسال وفات شاعراطلاع دقیقی دردست نیست.رباعی زیرازشمس بستی است

گویندز زر، تورابودخرسندی        خرسندشوی،چودل ازاوبرکندی

زر،کنده کان وبی وفایی دهراست     برکنده بی وفایی،چرادل بندی

منابع:لباب الاالباب1/278   هفت اقلیم1/303


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, :: 6:27 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

امیر تیمور جهانگشا هنگامی که به سیستان می رسد دربارۀ قضیۀ دیدار خود با «امیر گرشاسب» فرمانروای زابلستان چنین می گوید:



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, :: 7:42 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

الهی،اگر لطف‌‌ات را نشناخته‌ام، بیگانه‌ام نساز
اگر نعمت‌ات را شکر نگذارده‌ام، محروم‌ام نگردان
اگر یادت را فراموش کرده‌ام، مردودم نکن و به خودم مشغول‌ام مساز
اگر از بلا صبر نکرده‌ام، در میدان سخت ترم میفکن
خدایا،مرا بپذیر و بر من ببخشا
و در رحمت بیکرانت داخل گردان ...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, :: 7:9 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

کمال سرابندی، مدیرCOM-BATو استاد مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه میشیگان گفت: روبات هواپیمای جاسوسی شبیه خفاش که 15 سانتی متر طول دارد، قادر به جمع آوری اطلاعاتی از مناظر، صداها و بوها در مناطق رزمی شهری و فرستادن آنها به سربازان در کمترین زمان ممکن می باشد.





 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, :: 7:5 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

درشاهنامه وکتب دیگر،داستان های تراژدی وحماسی زیادی ازفرهنگ اساطیری مردمان زابلستان نقل شده است که مهمترین آن ها یکی داستان عشق گرشاسب و داستان سمبولیک سوشیانت، منجی زردشتی عالم بشریت است. و دیگری داستان حماسی عشق زال زابلستانی و رودابه کابلستانی است که حاصل این عشق حماسی، جهان پهلوان رستم زال می شود. داستان دیگر داستان رستم و شغاد است و...این داستانها كه دربرگیرنده بخش مهمی از اساطیر یا میتولوژیای سرزمین کهنسال ایران وشهراساطیری زابل می باشد، فرهنگ اساطیری اجداد و پدران این مردمان ریشه دار و تاریخی را در بر دارد. گرشاسب جد اعلای رستم زال یکی از قدیمی ترین پادشاهان افسانوی و داستانی زابلستان باستان است. گفته می شود که اصلاً نام زابلستان که در اصل زاولستان بوده از نام پدر گرشاسب که زو- یا بنا به روایاتی زاب نام داشته اخذ شده است. گرشاسب در جریان یک ماجرای عاشقانه که دلباخته پریچهر شده است، توسط فردی بنام (نیهاک) به قتل می رسد. اما این شهید راه عشق نمی میرد بلکه او درخواب عمیقی فرو می رود و تا پایان دنیا در خواب باقی می ماند تا زمانی که در آخرالزمان با ظهورسوشیانت، منجی موعود زردشتی، توسط فرشته ی آسمانی دوباره از خواب بیدار شده و به زندگی خود ادامه خواهد داد. گرشاسب، این شهید عشق با ظهور مجدد، با گرز گران خودش در کنار منجی موعود زردشتی، سوشیانت، در راه گسترش عدل و داد و نابودی ظلمت و تاریکی و از میان برداشتن پلیدی ها مبارزه و جهاد می کند ...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 22 دی 1391برچسب:, :: 8:35 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سخن هر چه گويم همه گفته‏ اند

بر باغ دانش همه رفته‏ اند



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, :: 9:13 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

طایفه کلبعلی یا علی زائی، از طوایف سیستانی است که خود را از اعقاب حمزه عموی پیامبر اسلام و در نتیجه از نژاد عرب می‌دانند. سال‌ها پس از کشته‌شدن حمزه، یکی از نوادگان وی به نام نیکه در جنگ با هند در ناحیه کلکته کشته شد و در همانجا به خاک سپرده شد که براساس ادعای مطلعین طایفه کلبعلی، آرامگاه وی زیارتگاه مسلمین هند است.
کلبعلی از نوادگان علی نیکه‌است که پس از وی افراد زبده‌ای چون مولاداد و محمدخان و محمد اسماعیل خان وجود داشته‌اند که پسران محمداسماعیل خان بعد از کشته شدن پدرشان در هرات و چخانسور افغانستان مسکن گزیدند و شاخه‌های هراتی و چخانسوری را بوجود آوردند.

غیبی خان پسر محمدخان و برادرزاده وی به نام محمد، به همراهی جمعی از افراد قبیله خویش به سیستان ایران کوچ کرده و در یک منطقه جنگلی و بلامنازعه به کار دامداری و کشاورزی پرداختند.غیبی خان در منطقه مذکور، ده کلبعلی را به نام پدری شان بنیان کردند و سالهای زیادی مسکن و ماوای طایفه کلبعلی‌ها بود.بعدها به علت هجوم ریگ‌های روان و بادهای ۱۲۰ روزه، این طایفه به شهرهای زابل، زاهدان، گوهرکوه، بندر عباس، مشهد و نواحی شمال کشور (ترکمن صحرا) کوچ کردند.

از نام آوران طایفه کلبعلی به کریم خان می‌توان اشاره نمود که در دوران ناامنی افغانستان، با دوازده هزار خانوار راهی ترکستان شد و در آنجا به مقام‌های عالی رسید پس از انقلاب روسیه، دولت از ایل کریم خان خواست تا دختران را به مدرسه بفرستد اما وی بر اثر تعصبات قومی-مذهبی از کلیه مناسبات و مقام‌ها چشم پوشید و به همراه طایفه خویش مصمم بازگشت به افغانستان شد. این امر سبب شد تا دولت روسیه از طریق هوا و زمین به تعقیب وی بپردازد و او با مقاومت و به روش جنگ و گریز خود را به سرخس ایران رساند.این ر خداد توسط مردان مطلع طایفه رخشانی که هم پیمان کلبعلی بوده‌اند مورد تائید می‌باشد. ورود کریم خان به سرخس مورد قبول دولت ایران واقع نشد و در نتیجه نیروهای دولتی ایران به ایل کریم خان دستور عقب گرد دادند. کریم خان به هر ترتیب از روسیه عقب نشینی و به افغانستان پناهنده شد. افغان‌ها نیز او را به کابل فرستاده و تحت نظر قرار دادند. و ایل و طایفه وی را در ناحیه شاه آباد هرات مستقرنمودند. در جریان جنگ کریم خان با روس‌ها، زنان وی کشته شدند و او با دختری از هرات افغانستان ازدواج کرد که نتیجه آن دو فرزند به نام‌های عبدالحسین خان و عبدالعزیزخان شد. عبدالحسین خان بزرگ و رییس طایفه کلبعلی در چخانسور افغانستان است

.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, :: 7:54 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

چَنگَر یا چور پرنده‌ای آبزی به رنگ سیاه است که رنگ سر و گردنش براق تر و منقار و پیشانی‌اش سفید رنگ است. این پرنده در تالاب ها زندگی می کند و یکی از پرندگان اصلی سیستان در تالاب و دریاچه هامون است.
پاهایش سبز زیتونی است با انگشتان بزرگ کنگره‌دار که هنگام پرواز امتداد آنها در عقب بدن مانند یک دم دراز جلوه می کند. به سختی پرواز می کند و هنگام فرود آمدن ، به سطح آب برخورد کرده باعث ایجاد صدا می شود.در آغاز پرواز مدتی روی آب می دود .
زیستگاه:
در نیزارها با آب باز، باتلاق ها، دریاچه ها و گاهی حاشیه رودخانه بسر می برد و در بین سایر گیاهان حاشیه آبها و نیزارهای انبوه آشیانه می سازد .
نام انگلیسی Coot (common coot- Eurasian coot
نام فرانسوی Foulque macroule
نام علمی (لاتین) Fulica atra



ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, :: 10:21 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

سيــــستان سرفــــــرازمــا آن همه آباداني ات چـــــــه شد؟؟
رقــــص پرندگان در آســـــمان آبي و نيلــــگوني ات چه شد؟؟
آنهـــــــــمه نيــــزارها و هـــــياهــــــوي مردمــــان گــــــــاودار
ديگر نمــــــيرسد بگـــــــــوش اين نواي نيزاري ات چـــه شد؟؟
ما مانده ايم در اين هـــمه ســـال با درد ونالــــه هاي سوزناك
كه آنهــمه سرســــبزي وطـــــــراوت وزيــــــباي ات چه شد؟؟
صياد ( اوژن) شعراز:


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 10:2 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

حجه الاسلام دکتراحمد رهدار متولد اول مهر ۱۳۵۳ در زابل است. دکترای علوم سیاسی واستاددانشگاه،مورخ،پژوهشگر ایرانی حوزه فقه و اصول، علوم سیاسی وکلاماست. او از مدافعان سرسخت علوم انسانی اسلامیاست و تا کنون مناظراتی با صادق زیباکلام، تقی آزاد ارمکی، بیژن عبدالکریمی، علیرضا علوی‌تبار، مسعود پزشکیان،رجبعلی مزروعی، علیرضا رجایی، لطف‌الله آجدانی، سعید شریعتی ، مهدی نصیری و...در زمینه‌های مختلف داشته‌است.

از ایشان تاکنون حدود ١۵ جلد کتاب (که به صورت تیمی نوشته شده) و نیز قریب به ٧٠ مقاله در نشریات علمی ـ تخصصی کشور منتشر شده است. ایشان  که هم‌اینک رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه» در قم می‌باشد، علاوه بر تمرکز بر پروژه «اسلام سیاسی»، در رشته‌های فلسفه، تاریخ، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های مختلف کشور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تدریس اشتغال دارند.

کتاب شناسی:

روابط امام علی و خلفا به روایت نهج البلاغه، حسین رجبی، سیدمهدی موسوی کاشمری، احمد رهدار،ناشر: مؤسسه آموزشی -پژوهشی مذاهب اسلامی
جستاری نظری در باب تمدن، رضا خراسانی، احمد رهدار، محمدتقی کرمی قمی، حبیب الله بابایی، ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
غرب‌شناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر، احمد رهدار، ناشر: بوستان کتاب قم
بهائیت آن‌گونه که هست، تألیف گروهی، ناشر: مؤسسه جام جم
دین، مدرنیته و اصلاحات، ناشر: فجر ولایت


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 9:46 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

خدایا..

صدایت میکنم چون در این دنیا دیگر صدا به صدا نمیرسه!

اما تو گفتی که شنوایی!

واسه همین فقط تو رو صدا میکنم

تنهام نذار


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 9:41 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سرگرمی و بازی کودکان بوده است هم پایه و مشابه (( اتل متل توتوله )) که امروز در همه جا رایج است . شعر آن چنین است
اره غنی ، بره غنی . سپا غنی . چنگل بز . اتیمه بز . تل تل واتل تل
پنجه کشونون شکر . هفتاد میخ آینی . سلسله پای امدک . امدک در باغه . دو لنگ یو پر خاکه . اسبه کجا بستی . در کل میدونه . میدونه چی میدونه کلید  
با هر کلید که گفته شود دستی که به کلید ختم شده باید بوسیله شرکت کننده گرم شود و آنکس که نتواند در پایان بازی دست خود را گرم کند بازنده است
دستگاه یا وسیله سنجش گرمای دست بازیکنان، صورت و یا گونه خواننده شعر است که در گویش محلی سر استادک گفته میشود
منبع: كتاب كندو


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 9:29 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ابوالفضل الحافظ القاضی بن موسی البستی،یکی ازفضلاوعرفای نامداردرتاریخ تصوف ایران است.این عارف،محدث وعالم مشهورسیستانی،صاحب تالیف کتابهای متعددی ازجمله کتاب شرح شفامی باشد.

درکتاب ریاض العاشقین آمده است که:شیخ ابوالفضل بستی بعدازشیخ احمدغزالی به هدایت سالکان مشغول بود.وی باشیخ ابونجیب سهروردی وعین القضات همدانی برادرطریقت بوده است.ابوالفضل بستی درسال550ه.ق.درزمان سلطان سنجربن ملکشاه سلجوقی وفات یافت.

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 9:21 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

عکس نوجوانی آیت ا...العظمی سیستانی


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 دی 1391برچسب:, :: 7:26 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

او یارکُنه که مِرَوَ سر بالا ***دستمال به دَس و هِی مِزَنه گرما را
مَخمل بِخَرُو سایه کُنُو صحرا را***آفتاب نخوره سورتر رعنا را

************************************
ای اسب تو را وَ کوهُ باغی دیدُو ***شمشیر تو را برهنه خالی دیدُو
شمشیرِ کِه رُز و شو وَ کِفتِ تو بودَک**در کُنج لَهد چو مار یاغی دیدوُ

***********************************
بیا بِرَوِ هِدیَه به نامِ تو کُنُو **اسبِ بِخَرُو و زیرِ پایِ تو کُنُو
اسبِ بِخَرُو و زین و لَجوم از دِکِره**شبگیر زنُ از تو بِگیرُو خَبَره


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 دی 1391برچسب:, :: 5:35 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

چه تقابل عجیبی ست...  

به دنیا می آییم ولی به آخرت می رویم ؛

آری برای رسیدن به آخرت باید از دنیا گذشت...

خدایاپاکم کن....بعدخاکم کن

 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, :: 7:17 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یعقوب در همه حال آدمی منصف بود. هرگز خشم او را از راه بِدَر نکرد. او هرگز وضع گذشته و فقر خود را از یاد نمی برد، از حوادث جالب زندگی او این بود که وقتی در اثنای سلطنت یکی از اغنیای سجستان را مؤاخذه کرد و مال او به تمام بگرفت و او را به ته نان محتاج ساخت. روزی آن مرد پیش یعقوب آمد، یعقوب از او پرسید که: امروز حالِ تو چون است؟

گفت: همچنان که دیروز حالِ تو بود!

یعقوب پس از کمی تأمل باز پرسید:

- مگر دیروز حال من چون بود؟

گفت: همچنین که امروز حال منست!

یعقوب ابتدا کمی در غضب شد و زمانی سرپیش انداخت و در خود بجوشید، لیکن بر سرِ انصاف آمد و او را بر آن سخن تحسین کرد و مال او به تمامی باز داد.

نقل از کتاب: یعقوب لیث- ص 293.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, :: 3:26 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

تمبکا ، روستایی است از توابع بخش شيب‌آب شهرستان زابل
تمبکا در سال 1308 توسط کدخدا تاج محمد هراتی نائب الحکومه وقت سیستان در مکان کنونی ایجاد شد
تم مکا جمع تممک است که بمعنای سیلوی زمینی گندم می باشد.
سالار اولیه تم مکا مرحوم حیدر عباس علیو است که اصالتا شیرازی الاصل هستند.
افرادی از طایفه کول کیخا هراتی وسرگزی در این روستا اقامت داشته و دارند.
این روستا در بدو امر توسط مرحوم کربلایی محمد حسین که اصالتا سرگزی هستند و معتمد نائب الحکومه بوده است اداره می شده و مکتب خانه آن صدها فرد با سواد و قرآن خوان را به جامعه تحویل داده است.در دوره ای مشهور بوده است که زن و مرد این روستا با سوادند.بسیاری از علما به واسطه حضور روحانیان اصیل در این روستا به آنجا مسافرت کرده و در مسجد آن به نماز و سخنرانی پرداخته اند.
شاید کمتر روستایی مثل این روستا افراد نخبه به جامعه علمی کشور تحویل داده باشد.بیش از یکصد پزشک استاد دانشگاه و محقق و اندیشمند یادگاران این روستایند.
فاصله روستا با شهر زابل حدود ده کیلومتر و از سه محور به شهر زابل راه دارد.
گنبذک ، تپه سنگر دو منطقه باستانی در اطراف ده قرار دارند.
فاصله روستا با رود معد حیدر که شاخه ای از هیرمند است حدود یک کیلومتر است.
جولک ،گلیم،قالی بافی،درودگری در این روستا سابقه داشته است.
این روستا اکنون دارای آب برق جاده آسفالت تلفن مسجد مدرسه دهیاری است و خانه عالم و حسینیه 72 تن و کتابخانه آن نیز در حال ساخت می باشد.
قرار داشتن بر سر راه شهرهیرمند و منطقه باستانی کوه خواجه همجواری باروستاهای کول فیروزه ای کیخا از این روستا یک مرکزیت جغرافیایی ساخته است.
این روستا در دهستان محمدآباد قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۱۳۶ خانوار) ۴۹۸ نفر بوده است.
این روستا دارای یک شهید بنام شهید جواد علی کول است که بعد از 9 سال مفقود الاثر بودن پلاک وی به روستایش برگشته است.

تم مکا را تنبکا یا تمبکا نیز گفته اند و در غالبنوشته ها هم به این دو شکل نوشته شده است که بنظر درست نمی رسد. تم مکا از واژه تممک گرفته شده است که ظاهرا نوعی سیلوی زمینی خاص سیستان برای حفظ گندم بوده است وچون این روستا در مکانی که سیلوهای گندم منطقه بوده است در حدود سال 1308 افتتاحشده است این نام را بر آن نهاده اند. تم مکا جمع همان تم مک است.
به نظرمی رسد که این اشتباه در مورد بسیاری از مناطق و نامهای سیستان صورت گرفته است. دلیلآن هم این است که کسانی که این نامها را استعمال می کنند چون زبان محلی را نمی دانندبه اشتباههای تلفظی می افتند که همین به نوشتار بدل می شود

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, :: 9:5 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

کرمان : مهرماه 1369
شادروان استاد دانشگاه
دکتر حسین سندگل، تنکارشناس (فیزیولوژیست) از زابل

تو را من دوست می دارم، تو را ای خاک خونینم
تو را من دوست می دارم، تو را ای خاک ؛ من ، بس دوست می دارم .
تو را ای خاکِ غمگینم ، تو را ای تربت پاکم ، تو را در زیر پای ترک و تازی دوست می دارم .



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 9:23 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

آنان که در خیال خود از آسمان گذشته اند

روزی شود که ببینیم به گل نشسته اند ؟

آری اگر سپیده ی صبح سرزند ... 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 8:51 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

به استنادسخن ابوریحان بیرونی،مردم سیستان پیش ازبکارگیری تقویم عربی،گاهشماربه خصوصی داشتندکه ابتدای آن مقارن فروردین بود.نام ماههای سیستان بدین شرح بودند:

-کواذ(فروردین)-رهو(اردیبهشت)-اوسال(خرداد)

-تیرکیانوا(تیر)-سریزوا(مرداد)-مریزوا(شهریور)

-مزور(مهر)-هرانوا(آبان)-ارکبازوا(آذر)

-کژپشت(دی)-کژشن(بهمن)-ساروا(اسفند)


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 8:49 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

زندگی

 چه با خلاف


چه بی خلاف

چه برخلاف

میگذرد …


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 8:33 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

جنگی، از طوایف منطقه سیستان است. امیر بابکرخان پسر سوم کلان خان بن شاهوبارکزایی، دارای فرزند پسری به نام جنگیان شد و طایفه جنگی را پدید آورد.

تیره‌های زیر از عباس پسر جنگیان خان بوجود آمده است:

  • زینل، فرزندان وی عربشاهی شهرت دارند.
  • ابراهیم، فرزندانش به ابراهیم نژاد مشهورند.
  • دادی، طایفه اش به عقابی معروفند.
  • محمد، فرزندانش به مرادی و مددخانی شهرت دارند

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 8:29 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content