دِل‌مه وَ ســـــــــــازَ چَك چَكي...
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

دِل‌مِه كبابهَ چَك چَكي
مست و خرابهَ چَك چَكي
جَلدِه خَه وا  كُ چَك چَكي
وَر تو ثوابَه چَك چَكي

                             تُو مَكو دِل‌مه اُو شَدَك
                                                                ايتوُ شَدَك و اُتوُ شَدَك
                             تُو مَكو غصه نو شدك
                                                                كَنگه‌مِه چَپٌه‌تُو شدك

                              دِل‌مه وَ ســـــــــــازَ چك چكي
                                                                 راز ورازَ چك چكي
                             سِه كُو غم  ِ كوُر شْتَه رَه
                                                      خِه مِه نْمسازَه چك چكي

                                از ذوق و خِندَه پَر كُنَك
                                                                اِمشوُ تموُم عـــالَمَه
                                 دِل‌مه كبابهَ چك چكي
                                                       مست و خرابهَ چك چكي

 جَلدِه خَه وا كُ چك چكي
وَر تو ثوابهَ چَك چَكي

چَك چَكي : با غمزه                              چَپٌه‌توُ : واژگون
تُو : تب                                               وَر تو : براي تو
جَلد : گيسو ، مو                                   كَنگ : كنار، پهلو
اُو : آب وَ ساز : تحريك كردن/شدن ، ترغيب كردن
راز : نوع   -   راز وَراز : رنگارنگ ، چندجوره بودن

شعر: پيام سيستاني


ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 2:11 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

زمانی که امام حسن (ع)باسپاه اسلام درفتح ایران،متوجه خراسان بود.مردم سیستان بانامه وپیام آن حضرت مسلمان شدندواحکام ومسایل دین راازفرستادگان امام فراگرفتند.

کتاب چشم اندازسیستان درگذرتاریخ اثرحجت حسین پور

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 2:3 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

دوبــــــاره مــــي ســازمــت وطـــن
اگـــر چـه بــا خـشـت جــان خويش
ســـتــون بــه سـقــف تـو مـيـزنــم
اگـــر چــه بــا اســتــخــوان خويش
دوبـــــاره مــي بــويــــم از تــو گــل
بـــه مـــيــل نــســــل جـــوان تـــــو

اگـــر چـــه صــد ســـالــه مــرده ام
بـــگـــور خـــود خـــواهـــم ايــسـتاد
اگــــر چـــه پـــيــرم ولـــی هــنــوز
مـــجـــال تــعــلــيـــم اگــــر بـــــود
جـــوانــــی آغــــــاز مـــيـــکـــنـــم
کـــنــــار نـــوبـــاوگــــان خـــويــش

ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 1:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در این نوشتار و در یک رویکرد توصیفی به جایگاه عدد « 3 » و تبلور اهمّیت آن در فرهنگ معاصر سیستانیان خواهیم پرداخت: قداستی که سیستانیان برای عدد « 3 » و مضارب آن قائل هستند، ابعاد گسترده ای از زندگی آنها را در بر می گیرد. از آن جمله می توان به سه برهه اساسی در زندگی آدمی یعنی دوران طفولیت، ازدواج و مرگ اشاره داشت. سیستانیان در طی مراسمی با عنوان «شو خیر show-ve-khe’r» که در ششمین روز از تولد نوزاد و با حضور بزرگان فامیل برگزار می شود، به برگزینش نام کودک می پردازند (عدد 6 مضربی از 3). مراسم پاگشایی عروس توسط خانواده وی، در روز سوم پس از عروسی رخ می دهد و از آن پس، داماد به خانواده یکایک بستگان رفته و هدایایی دریافت می دارد. مراسم سوگواری سیستانیان برای عزیزان از دست رفته، در روز سوم، هفته سوم (safta) و ماه سوم (sammA) برگزار می گردد.

در فرهنگ عامه زنان سیستانی، مراسم نذری ویژه ای با عنوان «سفره بی بی سه شنبه» برگزار می شود که با توسل به سه زن پاک نهاد با نام های «بی بی سه شنبه، بی بی نور و بی بی حور»، حاجات نیازمندان برآورده می گردد.

دامنه ارج و منزلت عدد 3، ادبیات عامیانه سیستانیان را نیز در بر می گیرد. ترانه مشهوری با عنوان «مادر این منم، دخترک تو moka me kenjake tono»  در طی مراسم عروس کِشان اجرا می گردد و در آن سه زن یعنی «عروس، خواهر عروس و مادر عروس»، به گونه ای غم فزا روایتگر درد جانکاه جدایی عروس از خانواده اش می گردند.

ترجمه فارسی یکی از دوبیتی های عامه سیستانیان از قرار زیر می باشد (1):
سه سال و سه عید و سه نوروز sa sAlo sa e’do sa noroz
شبانروز در جستجوی تو بودم va demmAle to me’gashto shabAroz
تو به فکر جدایی و ترک من بودی torA tarko jodAi dar nazar bu
و می خواستی مهر تو را از دل ببرم tmae mAra to me’kandi amo roz

  مردان دهقان سیستانی به منظور جداسازی غلات از کاه، از سه باد با عناوین سیکّ (sikk)، پیکّ (pikk) و پخل (pakhal) یاری می جویند؛ بدین گونه که با خواندن مکرر دعایی موزون، طلب برخواستن این بادها را می نمایند (2).

در میان سیستانیان رقصی با نام «سه دستی sa da’si» رایج است که در طی آن، رقصنده همراه سایر رقصندگان از محیط دایره رقص، با مهلت زمانی سه ضربه ریتمیک دست، به سوی مرکز دایره پیش آمده و دگرباره برای آغاز مرحله دوم رقص، به جای پیشین خود باز می گردند.

سیستانیان گیاهانی را که به تازگی وارد مرحله رشد خود شده اند، با عنوان « سه برگی sa balgi» خطاب می کنند و در واقع سه برگه شدن گیاهان در این جا استعاره ای از شکوفایی آنها می باشد.

اصطلاح « سه تاسی sa tAsi» به نحوه پرداخت دستمزد کارگران زن سیستانی پس از آسیا کردن گندم ملکداران اشاره دارد؛ بدین صورت که یک سهم از سه سهم گندم آرد شده، بدانها اختصاص می یافت (3).    

حامد صوفی

منابع:

  1. گلستانه، مزار، فرهنگ عامه: ادبیات و شعر عامیانه مردم سیستان، مشهد، ناشر: عروج اندیشه، ص 140.
2. رئیس الذاکرین (دهبانی)، غلامعلی، کندو، فرهنگ مردم سیستان، مشهد، ناشر: مؤلف، 1370، ص 102. 3. محمدی خمک (سکایی سیستانی)، جواد، واژه نامه سکزی (فرهنگ لغات سیستانی)، تهران، ناشر:سروش، 1379، ص 251

ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 1:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خو (khow) : خواب.

خووه (khowa) : خواب آلود بودن (منه خووه داره : خوابم می آید).

ازخو (azkhow) : چرت کسی را پراندن / کسی را به طور ناگهانی از خواب بیدار کردن.

وا چرتیده ء (vA chortida) : با اضطراب از خواب پریدن.

شیار خو (shiAr khow) : کسی که خواب سبکی دارد.

گرو خو (gro khow) : کسی که خواب سنگینی دارد.

سیر خو (se'r khow) : سیر شدن از خواب / خواب کامل.

خو بازی (khow bAzi) : بیدار خوابی.

خو مالی (khow mAli) : بیدار خوابی کشیدن.

خووک (khowok) : کسی که بسیار می خوابد.

خسیده ء (khasida) : خسبیدن که بیشتر برای حیوانات به کار می رود.

خفت و خو (khoft o khow) : همخوابگی.

خو برده (khow barda) : به خواب رفتن.

خو گه (khow ga) : خوابگاه.

وا انگیده ء (vA angida) : در شرف بیداری.

خرناسک (khornasak) : خرناس کشیدن.

خر خر (khar khar) : خرناس کشیدن.

مئنگ (ma'ng) : خمیازه .


ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 1:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حاج احمد نورزائی که از واسطه مادرش به فامیل نورزائی در آمده است، معماری است که در جوانی از روستای قلعه نوی شهرستان زابل به تهران مهاجرت و در آنجا با تدابیر اقتصادی به بازار ساخت و ساز و مصالح ساختمانی وارد می شود. مادر حاج احمد دختر علی اصغر شهسوار و از اولاد لشکرخان است. پسر حاج احمد، یاسر نام دارد که در سال 1360 در تهران متولد شد و با حمايت پدرش از 14 سالگي كشتي را در باشگاه پيروزي زير نظر محمد عرشي آغاز كرد خيلي سريع شكوفا گشت تا پس از يك سال قهرمان نونهالان ايران شد، سپس به باشگاه تكاور زير نظر مرتضي لطفي و احمد نجاريان رفت و آنجا سر آغاز دوران طلائي اش بود چرا كه چند ماه بعد درمسابقات بين المللي تركمنستان دوم شد.درمسابقات جهاني 1998 روسيه در رده  نوجوانان خوش درخشيد و با باخت نزديك به آرتور تايمازوف كه صغر سني داشت به مدال نقره جهان دست يافت. در مسابقات جهاني 1999 لهستان زمانيكه بختيار احمد اف روس را شكست داد به عنوان ستاره مسابقات گردن آويز طلا را تصاحب كرد. با افتخارات بزرگي كه كسب كرد كادر فني را مجاب به انتخابش درجام جهاني باليتمور آمريكا كرد و او تنها به آيدين پولادچي باخت و دوم شد، درجهاني2001 ازبکستان در اثر يك حادثه به مدال نقره قناعت كرد، سپس قهرمان جوانان آسيا در 2002تهران شد و همان سال در جام برادران بلاگازوف كشتي فينال را به عليرضارضائي واگذار كرد ،چند ماه بعد درمسابقات بين المللي روماني مدال برنز گرفت و درجام لورز لهستان نيز به روي سكوي  دوم رفت و پس ازآن درجام باشگاههاي آسيا به مقام قهرماني دست يافت . هم اكنون او را مي توان به عنوان يكي از مدعيان وزن 120 كيلوگرم دانست.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:, :: 10:50 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ملانصرالدین از سیستانی قدری نان خواست او از نداری عذر خواست
ملا گفت لیوانی آب ده پاسخ شنید غیر بهداشتی است و بهداشتی آن را برای از ما بهتران برده اند
ملا گفت بی انصاف قدری آرد ده تا نانی بنهم پاسخ شنید کارخانه آرد ما را با چند هزار تن گندم سر کیسه و تعطیل کرده اند و نهاد های نظارتی هم انگار نه انگار
ملا گفت بدبخت دستشون در یک کاسه است پاسخ شنید الله و اعلم !
ملا گفت آدرس بده بروم کارخانه سیمان سیستان مزدوری کنم و شکمی از عزا در آرم پاسخ شنید بدبخت ، کارخانه از مزایای سیستان دائر و سیستان فقط نام آن را به یدک میکشد و مزایای درآمدی و اشتغال آن به همت مقامات به غیر ما رسید و ما هم با حلوا حلوا کردن دهن شیرین میکنیم، برای مزدوری در کارخانه در خانه غیر زن.
ملا گفت جایی برای خواب چی پاسخ شنید مسکن مهر در اینجا با مشکل بر خورده است و مسکن ما ایمن نیست
ملا گفت از آن همه شعار چیزی نصیب شما نشد پاسخ شنید به حد کافی ذوق زده شدیم ولی سفره ما کماکان بی رنگ است
ملا گفت علوفه ای برای شکم خرم بده پاسخ شنید نمیدانی از بی همتی اینان هامون سیستان به تلی از ماسه بادی تبدیل شده است و حیات و ممات ما خاکستر شده و دادرسی نیز نداریم
ملا گفت طویله ای برای اسکان خر من چی پاسخ شنید شن های روان طویله ها را در نوردیده و عنقریب خانه و روستا را
ملا گفت آدرس بازارچه های مرزی را ده پاسخ شنید آن هم برای شکم سیری از ما بهتران است و آه و نالۀ آن از آن ما سیستانی هاست
ملا گفت لااقل آدرسی برای سرگرمی ده تا گرسنگی فراموش شود پاسخ شنید سال هاست سینما ها و مکان های تفریحی ما را لولو خورده

ملا گفت شنیدم سیستان از نعمت دانشگاه ها پر از نوابغ است کجایند نوابغ پاسخ شنید شغلی نبود برای امرار معاش پی رانندگی ، پسته چینی و کارگری عازم دیار دگر شدند.
ملا گفت پس سوی رودخانه مشترک بشم تا دست و رویی تازه کنم پاسخ شنید تعجیل نکن از نعمت دیوار مرزی آب را بر ما بستند. گر خواهی آن سوی شو اما با عذاب غیر مواجه خواهی شد لذا سیستانی ها عطایش را به لقایش بخشیدند
ملا گفت بی انصاف راه فرار از مرز را نشان ده پاسخ شنید دیوار مرزی راهی برای فرار ندارد مگر از بند پ بری که آن هم در ید ما نیست
ملا گفت بزرگ خانه کجاست پاسخ شنید عزاداری رفته است ملا گفت سیستان شما با این حال و روزی که دارد باید همواره در تعزیت باشد
پاسخ شنید اسباب تعزیت هم از ما ربودند

منبع:نطق نماینده سابق زابل درمجلس شورای اسلامی


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 8:44 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

رودابه یک نام دخترانه پارسی است به معنی دختری که همچون یک رود پر آب نماد خیر و برکت است.رودابه،دختر مهراب کابلی و همسر زال و مادر رستم که به روایت شاهنامه دلباختگی زال به او یکی از زیباترین صحنه های شاهنامه است. رودابه در موقع تولد رستم اولین سزارین را انجام داد. بنابراین، چنین زایمان ها را باید "رستمی" گفت نه سزارین. زیرا سزار قرن ها پس از تولد رستم به دنیا آمده است.ظاهراً واژهٔ رودابه از دو بخش رود به‌معنای فرزند و آب به‌معنای تابش و روشنایی تشکیل شده‌است که به‌معنی فرزند تابناک است. رودابه عمر درازی داشته‌است و پس از مرگ پسرش رستم، در حالتی نزدیک به دیوانگی ازدنیامی رود.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 7:40 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

درتاریخ ایران، کتاب‌های زیادی نوشته شده؛ اما فقط یک کتاب است که در رأس همه کتاب‌ها قرار دارد و آن شاهنامه است. این کتابی است که نقش اول را در ایران داشته و در جهان، هیچ شاهکار ادبی را ندیده‌ایم که در سرنوشت ملتی تغییر ایجاد کند؛ اما شاهنامه سرنوشت ایران را تغییر داد. اگر شاهنامه گفته نشده بود، ما کشور دیگری می‌شدیم.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 7:35 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

کریچو کریچو پَنْدونه
بْیه کِه بْره ئِه سر خونه
قارِ بْزنِه
دُوزُّنه جارِ بْزنِه
اَر که کِه برْده مرْغِه
تِی سر خوا بْزنه درقِه
اَر که کِه بْرده کتلِه
بْیه یه کِه پْخره شتلِه
اَر که تُرْمُغِه برْده
مٌیونِ مَرْده نیم مَرْده
اَر که کِه برْده اِشْتِنِه
مُباد کِه سر نه بِشْکنِه
اَر که دِوالِه کِنْده
مثلِ سگِ گِرِنْده
اَر که کِه برْده سُونْگُورِه
گُشْتِِی نه باید بُورچُورِه
اَر که کِه برْده گَلووِه
دس رُو نه مالِه خَلووِه
اَر که کِه برْده تجْغنِه
مُباد بروتُن نه پْکنِه
دُوزِّه کِه قد علم کُنه
خِی سرِ پُوشْکِه رم کُنه
اَر که کِه دُوزّه سَر کُنه
از ملِّه خوا وه دَر کُنه
او آدمِ دْلِیرِ یه
وه کْمرِ یو شمْشِیرِ یه
زنجیره درِ اَمو
اَمونه کِه مِی دونه
سلِّ کِنه کِه پْخونه ؟


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 7:28 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سیدابراهیم رئیس الساداتی معروف به رئیسی درخانواده ای روحانی و سیستانی تباردرسال1339درشهرمشهدبه دنیاآمد.وی معاون اول قوه قضائیه دولت جمهوری اسلامی ایران دردوره های ریاست محمودشاهرودی وصادق لاریجانی بوده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 9:44 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

فاطمه بنت ابی عبدا...مشهوربه ام سلمه سیستانی،یکی از9دانشمندومحدث زن ایرانی درچهارقرن اول هجری بوده است.ازایشان به عنوان محدث بزرگ یادشده،وی ازخانواده علم وحدیث سیستانی درجهان اسلام بوده   ونوه ابوداودسجستانی می باشد.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 9:32 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

اين اثر در روي لبه شمالي يك برجستگي بزرگ گلي و در ميان زمين هاي باتلاقي سيستان ، در جهت جنوب شرقي به شمال غربي قرار گرفته و شامل زنجيره اي از بناهاي بزرگ و كوچكی است كه بخشهايي از آن باقي مانده است. وضعيت و شكل و پلان ساختمان نشان مي دهد دراين جا آتشكده اي از دوران ساساني وجود داشته است .کرکوشاه از بقایای یک آتشکده که شامل یک دیوار خشتی چینه ای از یک برج دفاعی شهر باستانی است تشکیل شده ،این بخش دارای تالاری به طول 11 متر و عرض 8/5 متر است.در قسمت جنوبی تپه بنایی از اواخر دوره قاجار به چشم می‌خورد که درون اتاق‌های آن با گچبری تزیین شده است. بناهای دوره تاریخی و اسلامی که روی تپه ساخته شده‌اند، از بین‌ رفته‌اند اما با این حال هنوز پی و دیوارها در برخی نقاط همچنان سالم است.خشت‌های بکار رفته در بنای اسلامی دارای ابعاد 6*20*23 سانتیمتری هستند. در حالی که ابعاد آجرهای باقی‌مانده از جرزهای آتشکده6*44*69 سانتیمتر است. سفال‌های دوره اسلامی و تاریخی به‌طور محسوسی روی تپه دیده می‌شود و درختان گزی که در اطراف تپه مشاهده می‌شود، احتمالاً جنگل گزی بوده که برای روشن ماندن آتشکده استفاده می‌شده‌است


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:, :: 7:37 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

خیزش 19 بهمن 1330 هجری شمسی مردم سیستان علیه کارگزاران نظام که افتخار بزرگ و برگ زرینی در تاریخ ایران و سیستان به شمار می آید ، حماسه ای جاودانه و نمادی روشن از ستم ستیزی و عدالت خواهی این مردم است . در تاریخ معاصر ایران ؛پس از انقلاب مشروطه؛شاید دومین تلاش پررنگ ایرانیان برای حق تعیین سرنوشت واجرای دموکراسی قیام 19بهمن زابل باشد.قیامی که هیچگاه نه از سوی مدعیان حقوق بشر؛نه ازجانب احزاب وگروهها؛نه توسط دولت ومتولیان رسمی ؛نه بوسیله خودسیستانیها هیچگاه تبلیغ نشده است. درست در اوج قدرت حکومت شاه ،سیستانیها قیام کردند. نه بخاطرآب ونان ،نه برای مشکلات روزمره زندگی وتنگناهای مالی ،بلکه برای حق تعین سرنوشت توسط صندوق رای قیام کردند.سیستانیها برای موضوعی قیام کردند که شایدبجز عده ای قلیل در شهر های بزرگ حرفی ازآن به میان نمی آوردند.سیستانیان برای اینکه خودشان بتوانند نماینده سیستانی واصلح آنهم با دست خود انتخاب کنند،بعنوان نشانه وزمینه ای از دموکراسی قیام کردند ودر این راه حداقل 14کشته و40 مجروح تقدیم خاک سرزمین شان نمودند.سیستانیان وقتی از نامه نگاری وتلگراف و...به مجلس ؛وزارت کشور؛نخست وزیری و...ناامید شدند ووقتی دیدند درادوار مختلف مجلس با زد وبند افرادی رابه عنوان نماینده سیستان وارد مجلس شورای ملی می کنند در 19بهمن 1330 بپا خاستند وبرای اثبات بزرگی وآزادگی واینکه حاضرنیستند زیر ننگ بروند هزینه های سنگینی پرداختند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, :: 3:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 2:28 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

بيامد يكى موبدى چرب دست

مر آن ماه رخ را بمى كرد مست



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 8:20 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

چون جلای وطنی دیده ی گریان از تو

چشم  پاک و دل شاد و لب خندان ازمن

جمع آهنگر و نجاری و کفاش از تو

نره شیران و دلیران سجستان از من

جزیه سیم و زر و باج گرفتن از تو

شرح جنگاوری رستم دستان از من

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 1:15 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

خــُـدآیــآ

حـَـوآسـَــتـْـــ هـَــسـْـتـْـــ؟؟؟؟

صـِــدآیِ هـِـقْ هـِـقْ گـِـریــِه هــآمـْــ 

اَزْ گـَــلـــویـــی مــِـیــآدْ کـِه تــُو اَز رَگـِـشْ بــِه مــَنْ نـَـزْدیـکْــتـَـریْ...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 11:5 قبل از ظهر :: توسط : ARASTOO

مواد لازم
برنج ۲۵۰ گرم-شکر ۵۰۰ گرم-زعفران سائیده یک قاشق مرباخوری-نمک یک قاشق چای خوری-گلاب یک فنجان-خلال بادام ۵۰ گرم-پودر پسته و دارچین به میزان لازم
طرز تهیه
برنج را شب قبل خوب بشویید تا آب آخرین بار آن کاملاً صاف و زلال باشد و با یک لیوان گلاب و ۴-۵ لیوان آب بگذارید برنج خیس بخورد. ۹ لیوان آب را در قابلمه متوسطی ریخته و بگذارید جوش بیاید، بعد برنج را اضافه کرده و آن را هم بزنید تا بجوشد. کف روی آن را با کفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد. شعله را ملایم کنید تا برنج بپزد. شکر را در این مرحله اضافه کنید. خلال بادام را شسته، یک ساعت در گلاب خیس کرده و به شله زرد اضافه کنید. چون شله زرد معمولاً زود ته می گیرد، بعد از اضافه کردن شکر باید مرتب هم بزنید که این مشکل پیش نیاید. اگر احساس کردید شله زرد شما کمی سفت شده، می توانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید. برای این که شله زرد شما آب نیندازد، بهتر است روی حرارت ملایم اجاق، شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید یک ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود، یا آن که در ظرف نسوز کشیده و در فر قرار دهید. شله زرد آماده شده را در ظرف بزرگی کشیده و بعد از ده دقیقه سطح آن را با پودر پسته و دارچین تزئین کنید و بگذارید خنک شود.

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 14 بهمن 1391برچسب:, :: 7:55 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

به انفجار ِ زمانه  می رسیم

وقتی دخترک ِ گبری افسانه سازمی شود!


ارسال شده در تاریخ : جمعه 14 بهمن 1391برچسب:, :: 6:50 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

 سد کجکی با2میلیون مترمکعب گنجایش و100مترارتفاع و2290مترپهنا،یکی از 4 سد اصلی برق-آبی بر روی رودخانه هیرمنددر استان هلمندافغانستان درکنارشهرکجکی است و موقعیت آن در ۹۰کیلومتری شمال غرب شهر قندهار  و حوزه آبخیز آن کوههایی با ارتفاع ۵۰۰۰ متر در شمال غرب کابل می باشد  و سدی است که برای دو منظور آبیاری و تولید برق استفاده می شود. این سد در سال (۱۳۳۲ه.ش) ۱۹۵۳توسط شرکتهای آمریکایی پلید ساخته شده  و ۱۰۰متر ارتقاع و ۲۷۰متر طول دارد و ظرفیت آن برابر با ۱۸۰۰میلیون متر مکعب می باشد و در سال ۱۹۷۵(۱۳۵۳) برای تولید برق آماده گردید ضمن اینکه در سال ۲۰۰۷به ظرفیت تولید برق آن افزوده شد.کارکردکشاورزی این سدآبیاری1800کیلومترمربع مزارع می باشد.سدکجکی به همان اندازه که برای افغانهاسودداردبرای سیستانیهای ایران زیان داشته است چراکه درمحل سرچشمه آبخیزاصلی حوضه سیستان قرارداردومتاسفانه باعث شده یکی ازعوامل خشکسالی منطقه سیستان ایران نام گیرد.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, :: 7:24 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

جدیدالاسلام یا نو اسلام، از طوایف سیستان می‌باشند. اجداد این طایفه پیرو دین هندو بوده اند و بعد از آن مسلمان شدند و چون ادامه زندگی در هندوستان برایشان مشکل بوده، به ایران کوچ و در سیستان اسکان می‌یابند و هم اکنون در شهرستان زابل و مناطق همجوار شهر زابل زندگی می‌کنند. مردم این طایفه به گویش زابلی تکلم می‌کنند. امّا جدای از این طایفه ، "جدیدالاسلام" به کلیهٔ افراد و طوایفی که به تازگی به دین مبین اسلام گرویدند نیز اطلاق می شود. از جمله در کرمان به اعضای خانوادهٔ حجتی کرمانی همچون محمدجواد حجتی کرمانی و علی حجتی کرمانی که پدرشان میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی از خاندان موبدان زرتشتی بوده و در اواخر قرن گذشته به اسلام و تشیع گرویده اند نیز، جدیدالاسلام اطلاق می شود.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, :: 7:11 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

سالك رباني مجاهد في الانفس والنفوس آيت الله ميرزا ابراهيم شريفي سیستانی(ره) شاگرد و داماد آيت الله سيد علي قاضي طباطبايي(ره)متولد سال 1283 شمسي شهرستان زابل است



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: 7:28 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

زناشويي رودابه و زال، فردوسي را به متن داستان دلخواه وي نزديك‌تر مي‌كند. گويي صحنه‌پرداز مشتاقانه در انتظار است كه رستم ‌‌زاده شود تا او بتواند اين شير بچه را بپروراند و قهرمان جهانگير داستان‌ها كند.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, :: 6:28 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

اهورای من
وقتی قلب*هایمان* کوچک*تر از غصه*هایمان* میشود
وقتی نمیتوانیم* اشک*هایمان* را پشت* پلک*هایمان* مخفی کنیم*
 
و بغض*هایمان* پشت* سر هم* میشکند
وقتی احساس* میکنیم بدبختیها بیشتر از سهم*مان* است*
و رنج*ها بیشتر از صبرمان؛
وقتی امیدها ته* میکشد و انتظارها به* سر نمیرسد
وقتی طاقتمان* تمام* میشود و تحملمان* هیچ ...
آن* وقت* است* که* مطمئنیم* به* تو احتیاج* داریم
و مطمئنیم* که* تو ... فقط* تویی که* کمکمان* میکنی ...
آن* وقت* است* که* تو را صدا میکنیم و تو را میخوانیم


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, :: 10:51 قبل از ظهر :: توسط : ARASTOO

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content