توحید-66
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

زندگی باورمیخواهد....آن هم ازجنس امید....

که اگر سختی راه به تو سیلی زد...

یک امید قلبی به تو میگوید:

خدا هست هنوز


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 9:44 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

فرصت باهم بودن را قدربدانیم...

آبيل،اربابي ، ارجوني،اله دو ، اوکاتي،  باراني، بامري ،بختياري، برخوردار ،بزي ،بندانی، پودينه، پهلوان ،تيلر،  جديدالاسلام، جر، جمشيدي، جنگي، جهان تيغ، چاري،چشک، حيدري،  خارکوهي، خدري، خمر ،خواجه علی،دلارامي، دهمرده، راشکي، رامرودي ،راهداري، رخشاني، رئيسی، ساراني ،سالاري، سرابندي، سرحدي، سرگزي، سرگلزايي، سموری، سنجراني ،سنچولي ،سندگل، سياه سر، شهرکي ،شهرياري، شيبک، شيخ ، صيادی، عارفي، فراهي، قزاق، قهقايي ،کلبعلي ،کمالي، کول ،کوهکن، کياني، کيخا،گرگ، گلوي، گنجعلي، لکزايي،  مختاري،  مير ،ميرشکار، نورا ،نوري، هراتي و...

 وبرای آبادی سیستان کنارهم باشیم نه روبروی هم

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 9:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مطالعات نشان می دهد که بیش از 99%استخوانهای به دست آمده جانوران در نقاط مختلف شهر سوخته متعلق به چارپایان اهلی بوده که گوشت آنها به مصرف غذایی می رسیده است تاکنون هزاران قطعه از استخوان جانوران مورد بررسی قرار گرفته اند که از این مقدار5/21%استخوان گاو،5/54%استخوان گوسفند و 6/23%استخوان بز بوده است در حالیکه مجموع استخوانهای یازده نوع جانور وحشی که تاکنون شناسایی شده ، تنها یک درصد کل استخوانهای مطالعه شده را تشکیل می دهد...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 9:1 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

با زوال قدرت دولت هخامنشي، سيستان وایران شاهد حضور اسكندر و سپاهيان يوناني و مقدوني اوست. بعدها يكي ازاعقاب اسكندر يعني سلوكس يكم وارث بخشي از قلمرو او مي‌شود و دولت سلوكي را بنيان مي‌نهد. در اين زمان سيستان محل برخورد منافع دولت سلوكي با شاهزادگان هندي مي‌شود و در اينجا نبردهايي ميان سلوكيان و هنديان اتفاق مي‌افتد.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 8:59 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

کو رستمی که باز نشاند به جای خود

سیستان برقرارسیستان باستان ؟

داد هزار ساله بستاند به یک نهیب

دلهای پیر گشته زغم را ،کند جوان

بر دوده وتبار تباهی برد هجوم

ریزد به کام دشمن این ملک ،شوکران

یعقوب لیث کو که به تدبیر و تیغ تیز

سازد برای مردم افتاده سایبان

گوید به شاعران مدیحت سرا به جد

گفت دری سزاست نه گفتار تازیان

تازد به قوم تازی و نازد به قوم خویش

فر و شکوه ما برساند به کهکشان

باز آورد دوباره به دامان نیمروز

آن شوکت و جلال وسرفرازی کیان

بعد از هزار سال نیامد ز زردتشت

دیگر نواده از دل هامون ،درین مکان

ای رود هیرمند به هامون همی بریز

سود آور به مردم دیده بسی زیان


ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 7:7 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 7:1 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

 

 

اوهو غُلام مَ مَد, پَخَلی رَچَروندِ

پسَرون لَ جوجِ تو دِ والَه رَ لَموندِ

اوهو غُلام م َ مَد,اِشتِنَه ور خو ا بَر دِ

کوتروکه پِو گیر ِتو خُوردَ گونه َ رَموندِ

او هو غُلام مَ مَد ,دُشمنی خی ما کَردِ

وَر خاطر دُو پشمک از جَکِ ما پَرو ندِ

اوهو غُلام ِ مَ مَد , خیَرک پَخک ِ کَر دِ

پَخک که دِیرو کَردِ,زَرَک نَه تَرخُوندِ

او هو غُلام ِمَ مَد,آبِرو وَر ما نَشتِ

خُروسِ تو دیرو اُمد,مَرغِ مَرَو تُسُوندِ

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 6:58 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

نام کنگ برگرفته شده از سه کنگ 1. کنگ شیر علی خان 2. کنگ میر عبدالله3.کنگ خواجه  است.

فاصله روستا تا شهر زابل 35 کیلو متر و تا مرز افغانستان 7 کیلو متر میبا شد و در مجاورت بازار چه میلک قرار دارد. در این روستا در حدود 120 خانوار زندگی میکنند ....این روستا 150 سال قبل توسط شیر علی خان سنجرانی که در روستای برج افغان سکونت داشت و محل مرتع ودامداری او در این روستا بود ساخته شده ودر گذشته این منطقه جنگل بوده است

محصولات این روستا گندم وجو وعدس و مرکبات بوده ودامداری و گاو داری نیز رواج داشته است .سیفی جات منطقه بسیار معروف است واز جمله اثار باستانی این روستا منزل شیرعلی خان سنجرانی میباشد که 135 سال پیش ساخته شده است .در این روستا اب وبرق وتلفن و مدرسه ابتدایی وجو د دارد اما متاسفانه فاقد مرکز بهداشتی است . ابیاری زمینهای کشاورزی از رود خانه مشترک شاخه شیر دل به وسیله موتور پمپ انجام میشود.

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 6:53 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

شهرستان چَغانسور هم اکنون یکی ازشهرهای ولایت (استان)نیمروز افغانستان است که براساس معاهده ننگین پاریس براساس بذل وبخشش ایرانیان ؛ازسرزمین مادری سیستان جداوبه کشورافغانستان واگذارگردید.این شهرستان ۹۶۹۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۹۸.۸ درصد از زمین‌های این شهرستان هموارند.  چغانسور ۱۱۱۶۵ نفر جمعیت دارد که از ۳۰ هزار خانوار تشکیل شده‌اند.۵۰ درصد جمعیت آن مرد و ۵۰ درصد زن هستند. مردم آن از اقوام فارس، پشتون، تاجیک، بلوچ و هزاره تشکیل شده‌اند. میانگین سن در این شهر ۴۵ تا ۵۰ سال است.این شهرستان ۱۳۱ روستا و سه پاسگاه امنیتی دارد.چغانسور در زمستان آب‌وهوای معتدل و در تابستان آب‌وهوایی گرم دارد.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ابو زید احمد بن سهل سیستانی یکی از فلاسفه و ادبای بزرگ ایران بود که در زمان خود به اغلب علوم آگاه بود.او در سال 236هجری در قریه ی شاه مستان ازپدرواصل ونسبی سیستانی در بلخ متولد شد.
پدرش سیستانی معلم کودکان بود.او از اوایل جوانی دوستدار مسافرت بود.و می خواست که به عراق برود و نزد دانشمندان دو زانو بنشیند و کسب دانش کند برای این منظور سیستانی با کاروان حاجیان متوجه آن دیار شد و هشت سال در آنجا اقامت کرد.مدتی شاگردی ابو یوسف یعقوب بن اسحق الکندی ،فیلسوف نامی عرب را کرد.و بسیاری از علوم را نزد او آموخت.
ابو زید در مذهب استوار بود و اعتقادی نیکو داشت او کتابی در نظم قران نوشت.
مقام ابو زید در فلسفه
وی در فلسفه تبحری به کمال داشت.(ابن الندیم ) در الفهرست،ابوزید را استاد زکریای رازی در فلسفه می شمارد و می گوید:رازی به سبب برخی تعلیمات او(ابوزید) متوجه فلسفه ی فیثاغوریان شد.
ابوزید در سال322 وفات یافت و عمرش از هشتاد گذشته.
ابوزید علاوه بر فلسفه به تنجیم و طب و جغرافیا و علوم طبیعی عنایت کامل داشت.
آثار ابوزید:
کتاب شرایع الادیان-اقسام العلوم-اختیارات السیر-کمال الدین-السیاسة الکبیر-فضل صناعة الکتابه – صناعة الشعر و .....
کلــــــــــام آخـــــــــــــر:
((فلســــــــــفه ی عظیـــم ،شــــــریعت است.و فیلســــــــوف واقعـــــی آنکه به آداب شریعــــــــت عمــــل کند.))
"ابـــــــــــو زید سیستـــــــــــــانی"


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 5:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یه زابلی میره تهران.سوار خط واحدمیشه.بلیط رومیده .راننده بهش میگه:اینجاتهرانه!بایدبلیط تهران روبدی.زابلی میگه:آخه مگه روبلیط نوشته نیه زابل وحومه؟

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 5:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 5:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 5:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

«آفرین بر روان پاک فردوسی

آن همایون نژاد فرخنده

او، نه اوستاد بود و ما شاگـرد

او خـداوند بود و ما بنده‎

«حکیم انوری»


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 8:23 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سايت ويكي پدیا يكي از مهم ترين شاخه هاي طايفه نورزايي را فاميل گرگ مي دانند و  حاج رضا مرعشی که خود اصالتاً گرگ و از سران این طایفه محسوب می شود، همینطور بزرگانی چون ملا عباس اسدی و ملا فداحسین اسدی از روستای گرگ سیستان، مستقیماً به مدیریت این وبلاگ  گفتند که طایفه گرگ در اصل، یک شعبه از طایفه نورزائی محسوب می شود. این موضوع را آقای اسدی که مسئول نمایندگی روزنامه کیهان در زابل و از محققین مسائل اجتماعی و سیاسی سیستان نیز به حساب می آیند، تائید کردند و سایر بزرگان این طایفه چون حاج غلامحسین مطهری و مصیب حاجی حسینی و حاج محمدجان معین افشار و حاج شاه بیک مرادی که در خان ببین استان گلستان زندگی می کنند، همه بر این باور و اعتقاد هستند که طایفه گرگ یکی از انشعابات طایفه نورزائی هستند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گسترش فعالیت های اداری و آموزشی در منطقه، تیره ها و خانواده های مختلف وابسته به این طایفه، تصمیم به تغییر عنوان فامیلی خود گرفتند و به دلیل عدم هماهنگی منسجم، خانواده ها، عناوین مختلفی را به خود اختصاص و به ثبت رسانده اند که بخشی از آنها عبارتند از:گرگ - گرگی - گرگاني - سرواني- حاجی حسینی – مرعشی – مطهری – اعتمادیان – وفا - کوشا - دیبا - اسدی – فرجاد - فقیری -  نویدیان - محتشمی - فقیهی - نوری صادق - حقیقت - وثوقی - مرادی - شکیبا - تديني


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 7:29 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بعدازنریمان که تا روزگار منوچهر و خونخواهي او از سلم وتور پهلواني اش مشهور است.« سام سوار » از روزگار نوذر جهان پهلوان بود و كارهاي او در سام نامه آمده است.

سام پسر نریمان، پدر زال و پدر بزرگ رستم است. او از تبار گرشاسپ (پهلوان)، پهلوان اسطوره‌ای ایران می باشد. شاید در آغاز جوانی سام صاحب فرزند نمی‌شد این موضوع را فردوسی تلویحاً در داستان «اندر زادن زال» گزارش می‌کند. زمانیکه زال به دنیا آمد همهٔ موهای تنش سفید بود و کسی از شبستان جرئت نکرد این خبر را به سام برساند و یک هفته خبر مسکوت ماند. عاقبت دایه‌ای شیردل پیش سام آمد خبر تولّد را به سام گفت و وی فوراً به شبستان آمده و کودک را سپید موی دید بسیار برآشفت.

 سام بیشتر بخاطر آن نگران بود که اگر بزرگان و سرداران زابلی هنگام جشن تولد فرزندش او را سپیدموی یافتند و از او دلیلش را پرسیدند چه جوابی به بزرگان دارد بدهد، بر همین اساس تصمیم گرفت تا کودک را که اهریمن نژاد نامیده بود از خود دور کند تا مورد شماتت قرار نگیرد. اقدام سام بدین صورت نقل شده:

چو آیند و پرسند گردنکشان   چه گویم ازین بچّهٔ بدنشان
چه گویم که این بچّهٔ دیو چیست   پلنگست و دو رنگست و گرنه پریست
ازین ننگ بگذارم به ایران زمین   نخواهم برین بوم و بر آفرین
به فرمود پس تاش برداشتند   از آن بوم و بر دور بگذاشتند
بجایی که سیمرغ را خانه بود   بدان خانه این خُرد بیگانه بود
نهادند بر کوه و گشتند باز   برآمد برین روزگاری دراز

مطلب قابل تأمل در این سروده نام ایران‌زمین است و محتملا این عبارت از این دوران‌ها کم‌کم متداول می‌گشت و نکتهٔ دیگر روابط صمیمی ایران وزابل است که سام در حال اضطراب و فرار ایران را مأمن خویش انتخاب می‌نماید این موضوع در روابط خارجی میان دو کشور مهم بوده است. درموعظهٔ سام عبارتی مانند گناهکار، آهرمن، دیو، پری و سیمرغ اظهار شده که به آیین و فرهنگ زابلیان مربوط است.

چون افراسياب ايران را گرفت و دوازده سال بر آن فرمانروا شد ،سام با لشكري گران به جنگ افراسياب رفته و او را از ايران بيرون کرد.تا زمان « تهماسب » سام جهان پهلوان بود و تمام گره كارها به دست او گشوده مي شد. چون بار ديگر افراسياب به ايران چيره شد، مردم نزد سام آمدند و او نوه خود رستم زال را بدين كار كارگزاري داد.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 4:14 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

چاردوگـَردَه chaar-doo-garda: محاصره کردن – گرداگرد چیزی قرار گرفتن - این واژه ترکیبی از (چار(چهار)+ دو+ گَرد+ َ ) است که قرار گرفتن در شش جهت اطراف چیزی را می رساند.

چرُ خ -  (CHROX برقی که در شیئی می افتد

چَک خاردَ(ن)(CHAK-XARDA(N))-: دیدار وبرخورد تصادفی -مثلا:" اگه چَک بخَره وَر تو از بازارخورمَه مِستونو"-یعنی :اگر در بازار احیانا (تصادفا) خرما دیدم برایت می خرم.

چَکّی(CHAKKI) :تخمینی - تصادفی -گتره ای -مثلا :در خرید وفروش، یک روش این است که کالا را براساس واحدی (کیلوگرم -متر-تعداد آن-...)قیمت گذاری می کنند. و روش دیگر "چکـّی " است که قیمت یک کالا تخمینی وحدودی تعیین می شود. مانند حالتی که قیمت یک گوسفند را(بدون وزن کردن)می پرسند؛می گویند:"چَکی چنده؟"

چیلاسک(CHILAASK) : آدم لاغر مردنی

چَمَک باز (chamak-baaz): فرصت طلب - یا کسی که با سوءاستفاده از شرایط بخواهد به مقصود برسد.

چش و چرو : سرگرم چشم چرانی

چه مله: چقدرزیاد

چَك چَكي : با غمزه    

 چَپٌه‌توُ : واژگون


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 4:8 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

پروفسورفرهاد شهرکی استادمهندسی شیمی دكتري انتگراسيون فرآيند  از دانشگاه منچستر انگلستان متولدسیستان است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:37 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

دکترامین بهزادمهردکتراي مهندسي مکانيک حرارت و سيالات ازدانشگاه شربروک کانادا  ورئیس دانشگاه بین المللی چابهارمتولدسیستان است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ریاست دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) خراسان رضوی دکترحمیدرضامیرزایی دکترای دامپروری ازدانشگاه آدلایداسترالیا،متولدسیستان است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:16 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

برخلق جهان علی (ع)امیرست.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 3:9 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 2:19 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره این خاک مقدس کتب تاریخی متعددی نوشته اند و نویسندگانی چون ابو عبداله از راویان حدیث و ابو محمد و امیر محمد ابن مبارز و محمود ابن یوسف اصفهانی و مولف تاریخ سیستان و ملک شاه حسین ابن غیاث الدین محمد ، کتابهائی در این باره نوشته اند ...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:47 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ملک سیستان مملو از مردانگيست

دشمنی با زابلی ديوانگيست

دشمنانش دشمن ديرينه اند

ترک توران و اجانب ريشه اند

لیث صفاری نماد غيرت است

سمبل آزادي اين ملت است

لیث سیستان دشمن هر تازي است

جنگ او با تازيان تاريخي است

رستمش دشمن تورانیان

سر بلند از نام او ايرانيان

فاتح و دشمن ستيزش سورناست

دشمن هر نانجيبش سورناست

شاه شاهان رویگرصفاری است

آشو زرتشت جهان سیستانی است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:43 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

بهرام شهرياري فعال درعرصه اقتصادی کلان ایران درسال1338درخانواده سیستانی تباردرشهرتهران بدنیاآمد.

 تحصيلات : ليسانس مديريت صنعتي و فوق ليسانس ام.بی .آ

مشاغل:وزارت بازرگاني – سازمان غله – اداره نان ماشيني-كارخانجات خودرو سازي و هواپيمائي

مدير عامل و عضو هيئت مديره شركت توليدي و صنعتي سازه پردازان.از سال 1371 تا 1382

رئيس هيئت مديره شركت توليدي و صنعتي سازه پردازان.از 1382 تا 1390

مديرعامل و عضو هيئت مديره شركت توليدي صنعتي آرياكيان.از 1382 تا كنون

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو.از 1374 تا 1390

نائب ريئس هيئت مديره كانون عالي انجمن هاي صنفي و كارفرمائي ايران.از 1382 تا 1391

ريئس هيئت مديره شركت اطلس ماشين آريا.از 1386 تا كنون

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و عضو كميسيون اقتصاد كلان.از 1386 تا كنو ن

عضو شوراي عالي كار ، شورايعالي حفاظت و ايمني.از 1383 تا 1386

عضو شوراي عالي تأمين اجتماعي.از 1383 تا 1386

رئيس هيئت مديره شركت فولاد و نورد دنا.از 1389 تا كنون

طراح و مجري شركت مادر تخصصي ديوين.از 1391 تاكنون

رئيس كميسيون اقتصاد كلان اتاق ايران 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 1:32 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content