بهروزشبستری
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

بهروز شبستری متولد 1327 در شهرستان زابل.
رئیس انجمن موسیقی زابل ، بازنشسته آموزش و پرورش

علاقه اش به آواز از سالهای کودکی شروع شد و در همان سالها در خلوت می خواند. وی آواز ایرانی را از روی کاست، برنامه های رادیو و گوش دادن به آواز اساتید آن زمان فراگرفت.  از خوانندگان قديمي و هم دوره مرحوم شریف در سيستان است . وی اولین آهنگش را در 13 سالگی و در مدرسه محل تحصیلش اجرا نمود.
به مدت 30 سال دبیر دینی و عربی مدارس شهرستان زابل بود که در سال 1378 بازنشسته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1358 با خواندن دو سرود محلی برادر نازنینه و عزیز جو شهربانو ( همراه با هنرمندان سلطانعلی خواجه،ابوالحسن افشاری حمیدرضا آهنگری و عباس صفت گل ) در رادیو شهری زابل، فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. در سال 1370 از سوی استاد عباس باقری ، ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد زابل بعنوان مسئول انجمن موسیقی زابل منسوب گردید.
بهروز شبستری تا کنون بیش از 40 سرود محلی سیستانی اجرا نموده است. برخی از این آثار آواهای محلی روبه فراموشی سیستان می باشد.
از میان سرودهای وی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
مه سیستونی اَستو - امشو حنا میاره – لیلی جان – نهضت باسوادی – گندم گل گندم ای خدا – موکه مه کنجکه تونو – بی بی نوروز – ای سیستونی بیا ته مشمه آسوکه بوگه – وطن – زابل جان – زهرا زهرا – یار آقا جان – اولنگ اولنگ – بی بی گل عروس- یارجانی – لاله داغدار صحرا – دُرباغ – ای وای نگارا – سرچنگ سیستو – حنا میاره از زابل میاره – دلمه امشو گرفته بونه – دجک ل – انار سیستان – بابا لیلی – برادر جان – و چندین سرود در مدح ائمه اطهار
برخی از اجراهای زنده بهروز شبستری:

1.اجرای برنامه در کشور هندوستان به مدت ده روز و به مناسبت روز فرهنگی ایران و هند
2.اجرای زنده از شبکه جهانی جام جم
3.اجرای برنامه به مناسبت هفته فرهنگی استان در خانه هنرمندان تهران، سالن بتهوون و برج میلاد سال 1389
4.اجرای برنامه در حضور معاون رسایت جمهور و ریاست میراث فرهنگی کشور به منسبت افتتاح موزه شهر سوخته
5.و ده ها اجرای زنده برای سازمانهای دولتی و خصوصی

همراهان بهروز شبستری که از دیر باز با دستان گرمشان نواهای سرزمین اساطیری سیستان را به گوش هنردوستان می رسانند:
استاد حبیب الله قادر آتشگر ( نوازنده قیچک سیستانی )
میلاد شبستری ( فرزند بهروز شبستری که از 8 سالگی در کنار پدر سنتور می نواخت )


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, :: 6:8 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

   آمیانوس مارسلینوس ، تاریخ نویس نامدار رومی ، همزمان با فتح شهر آمد به دست شاهپور ذوالاکتاف ، که جزو افسران مدافع شهر بوده است می نویسد :

... سیستانیان در غیرت و مردانگی مانند ندارند.

کریستن سن :

«در لشکر کشیهای داریوش و خشایار شاه ، سکاها از بهترین افواج به شمار می آمدند . ساسانیان نیز بیش از همه به سیستانیان اطمینان داشتند .

  یزد گرد آخرین شاه ساسانی در گریز از فاتحان پیش و بیش از همه ی ایرانیان به سیستانیان دل بسته و به سیستان پناه برده است .

   بلادری نویسنده ی فتوح لبلدان در باب پرداخت خراج از سوی پادشاه زابلستان مینویسد: «پادشاه زابلستان خراج را به حکومت نه به خواست آنا بلکه به اختیار خویش می پردازد و نماینده ی  بنی امیه می گوید : « آن متاع را از ایشان بپذیر که این مرزها نا حیتی شوم است » .

   مقدسی ، جغرافیا نویس عرب : سیستان « مرکز مردان گردن فراز و پیشگام است » و « آشوبش وحشت انگیز » و مدانش دستارهای خویش را همانند افسر می پیچند .

  یاقوت حموی مولف معجم البلدان : سیستانیان در بازارهای خویش با شمشیر آخته رفت و آمد می کنند .

  نصر بن احمد پادشاه مقتدر سامانی : دیدار با سرکرده ی عیاران سیستان (ابوجعفر احمد بن محمد ) را از آرزوهای بزرگ خویش می شمارد.

   سیستانیان در دورانی که ایران زیر سلطه ی مغولان بود موفق شدند ، در دورترین ناحیه ی هند ، یعنی بنگلادش امروزی ، حکومت مستقلی را به وجود آورند و بنیانگذار بنگلادش شدند.

   سیستانی که با دلاوری مردان عیارش ، خود وایران را از زیر یوغ مهاجمان رها کرد و موفق به تشکیل نخستین فرمانروایی مستقل ایرانی ، پس از 250 سال سلطه تازیان شد .

   اما سیستان چنان سرزمین ارجمند یست و مردمانش چنان دلاورانی اند که حتی در دوران مغلوبیتش ، فاتحان از آن چشم می زنند و دلیری مردمانش را می ستایند . رودکی شاعر بزرگ ایران ، قصیده ی بلند بالای «مادرمی » را در مدح ابوجعفر پادشاه سیستان می سراید و در آن وی را « آن مه آزادگان و مفخر ایران » می خواند.

  درباره ی اهمیت قیامهای عیاران سیستان و سلحشوری های بی مانند آنها همین کافی است که بگوییم ؛ اینان تنها عیاران ایران هستند که موفق شدند اشغالگران ایران را تا آن سوی مرزهای کشور برانند و با تشکیل نخستین حکومت مستقل ایران ، استقلال کشور را پس از اشغال آن به وسیله ی تازیان بازیابند .

   این بود خلاصه از مرام و هدف های دسته ی قومی و متشکلی که تحت عنوان عیاران در سیستان پدید آمده بود ، تا بدانجا که لفظ سیستانی و عیار یا « سجزی و عیار » همه جا مرادف و همراه می آمد .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, :: 5:54 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

1-   یعقوب لیث :

یعقوب لیث ، بنیان گذار حکومت صفاریان ، در زمره ی عیارانی بود که در سیستان گرد آمده بودند. وی در جوانی به درجه سرهنگی رسیده بود. یعقوب می گفت « من این پادشاهی و گنج و خواسته ، از سر عیاری و شیرمردی به دست آورده ام ، نه از میراث پدر»

2-   امیر حمزه بن عبدالله آذرک :

وی به سال 181 ه. ق یعنی سال یازدهم خلافت هارون الرشید خروج کرده و برسیستان و کرمان و خراسان مسلط شد .او که دهقانی سیستانی و مدعی رساندن نسب به پادشاهان کیان بوده از تاریخ 181ه. ق تا 213 ه. ق که سال فوت اوست از کابل تا فارس و از خراسان تا دریای عمان را تحت امر داشت و تا حمزه زنده بود ، دیناری از این نقاط خراج و مالیات به بغداد نمی رفت و خود او نیز به این عنوان از مردم هیچ نمی گرفت .

3-   ابوالعریان :

وی یکی از پهلوانان معروف سیستان در سال 200 ه. ق بوده که در عهد حمزه در سیستان قد علم کرده و ابوالعریان لقب داشته ، از سرهنگان و سوغوغاهای سیستان به شمار می رفته است ، به قول تاریخ سیستان گروهی غوغا با او بودند ، او عامل خلیفه اشعث بن محمد را شکست داد.

4-   احمد قولی :

یکی دیگر از عیاران این سرزمین است که ، مردم سیستان اطراف او جمع شدند ، همچنین صالح بن نصر و یعقوب لیث و دیگر عیاران سیستان وی را یاری کردند .

5-   سرماتک :

یکی از عیاران مشهور و از یاران یعقوب بود ، معنی تحت الفظی سرماتک ، سرشکن است، این شخص از بزرگان و فرماندهان عیاران بوده ، زیرا در حوادث بعد با یعقوب و عیاران دیگر کارهای مهمی انجام داده و قیامهای عظیمی برپا می کند .

6-   محمد بن هرمز:

وی از عیاران معروف سیستان در سال 300 ه. ق بوده که به مولی سندلی شهرت داشته است . محمد بن هرمز در رأس عیاران سیستان قرار گرفت و توانست یکی از کودکان آل صفار به نام ابوحفض عمرو بن یعقوب بن محمد بن عمرو لیث را روی کار آورد ، در این حادثه عیاران کار بلزرگی انجام دادند .

7-   زنگالود :

از مشاهیر عیاران سیستان است که در حدود 301 ه.ق با عیاران دیگر که همواره منشأ هیاهو و نهضت و جنبش بودند و کانون آزادیخواهی را گرم داشتند، کشته شد .

8-   احمدیا :

  یکی از سرداران عیاران بوده که در سال 301 ه. ق در فتنه ی سلیح نام اوقی که به سیستان لشکر کشیده بود ، با عیارانش قیام کرد  و او را کشت .

9-   سرهنگان و سوغاغا ها که به سال 306 ه. ق با عیاران دیگر به جنگ کثیر بن احمد ، حکمران سیستان رفت و او را کشت .

10- امیر بو جعفر :

در محرم سال 311ه. ق امیر بوجعفر به سالاری عیاران و رهبری سیستان رسید و در جنگ با عزیز بن عبدالله پیروز شد .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, :: 5:44 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

ﺑﺎﯾﺪ کسی باشد

ﮐﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺳﻪ ﻧﻘﻄﻪﻫﺎﯼ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ وبلاگم" سیستان برای سومین بار... "رابفهمد

ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ

ﺗﺎ ﺑﻐﺾﻫﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻟﺮﺯﯾﺪﻥ ﭼﺎﻧﻪﺍﺕ ﺑﻔﻬﻤﺪ...

ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ

ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﺮﺩﯼ، ﺑﻔﻬﻤﺪ....

ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ

ﺑﻔﻬﻤﺪ ﮐﻪ جهان ﺩﺭﺩ ﺩﺍﺭﺩ

ﺑﻔﻬﻤﺪ ﮐﻪ ﺩﻟﮕﯿﺮﯼ

ﺑﻔﻬﻤﺪ ﮐﻪ ﺩﻟﺖ ﺑﺮﺍﯼ شکوه سیستان صفاری،ﺗﻨﮓ ﺷﺪﻩ...

ﺁﺭﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ...

ولی ...

ولی ...

افسوس!!

کاش رویاهایمان روزی حقیقت می شدند


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, :: 9:46 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

پَپّ(papp)   :شش -اندام تنفسی

پَپّـُک(pappok) : مانندپَپّ(مانند شش)- پلاسیده

پرَت (PRATT ) :به شکم ، وقتی که اندازه آن از حالت طبیعی بزرگتر می شود

پرتّک-(PRATTAK)    - جُلبک

پَس کَردَ(ن)-(PAS-KARDA(N)) به عقب راندن –  تفوق وبرتری یافتن  در رقابت با کسی –مثلا: " به عقب راندن گروه رقیب را " میگویند: اوشنَه پَس کَردِه=آنها را به عقب راندند

 پــِش روفَ pesh-rofa: چیزی را از پیش خود،روفتن –  همچنین برای حالاتی که در صحبت (یا مشاجره) کسی را مورد حمله قرار می دهند، بکار می رود.

پلاخ – (PLAAX)- چاخان – پلاخو(ن) = کسی که زیاد چاخان می کند.

پنک (pe-nak)- پیشانی

پو-ر :(po-r)- نانی که موقع پخته شدن از دیواره تنور  به شکل لوله ای جدا شده وخراب می شود.

پوتَک(POOTAK) : نوزاد


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, :: 9:37 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

باد ۱۲۰روزه ( لوار ) از اوائل ارديبهشت ماه شروع شده و تا شهريور و حتي مهرماه ادامه دارد كه به دليل مدت وزش به نام بادهاي 120 روزه مشهور است حداكثر سرعت باد در تيرماه تا 100 كيلومتر در ساعت ميرسد و در بعضي منابع براي حداكثر سرعت اين باد ارقام بالاتري نيز ذكر شده است . برخي منابع نيز با تفكيك باد به زمستانه وتابستانه سرعت آنرا بترتيب 13 و26 كيلومتر در ساعت ذكر كرده اند. اين باد در ابتداي صبح آرام بوده در ساعت 9 وحدود ظهر به حداكثر سرعت مي رسد از بعد از ظهر سرعت آن فروكش و در ساعات شب بصورت نسيم ادامه داشته يا از حركت مي ايستد.

جريان باد در سيستان در كليه فصول سال برقرار است و بيشترين موارد وزش باد مربوط به تابستان است . ( ماههاي خرداد ، تير ، مرداد و شهريور ) كه از شهريور به تدريج بر تعداد موارد آرامش هوا افزوده مي شود . بيشترين جهات وزش باد نيز مربوط به بادهاي شمال و شمالغربي است 

ازلحاظ تقویم میلادی،باد 120 روزه تقريباً از اويل ماه ژوئن شروع و در حدود 4 ماه از سال در دشت زابل ادامه دارد و تقريباً دراوسط ماه سپتامبر خاتمه مي يابد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, :: 9:34 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

گلداسمیت درسال1289قمری برابربا1872میلادی رای دادکه ازمجموع7007مایلی مساحت سیستان،2848مایل باجمعیتی بالغ بر45هزارنفربه ایران واگذارگردد

کرزن دراین موردمی نویسد:ایرانیان تجزیه سیستان راناشی ازتبانی انگلیسی هابادولت دست نشانده شان درافغانستان اعلام کردندوآن رابرخلاف مصالح ایران دانستندوابرازداشتندآشکارابیش ازدوهزارسال حاکمیت ایران برسیستان رانادیده گرفته و تمامی به سودافغانستان بوده است.

گلداسمیت که می دانست سیستان  تنهادرمقطعی کوتاه زیرنفوذونه حاکمیت حکام افغان بوده،ضمن نادیده گرفتن حقوق تاریخی ایران برسیستان،گواهی سرداران محلی رادرتابعیت ازدولت ایران نپذیرفت وهفت سال دراختیارگرفتن قلعه فتح راازسوی ایران نادیده گرفت امااشغال چغانسورراکه بیش ازیکسال ازتصرفش توسط ابراهیم خان افغان نمی گذشت،مبنا قراردادوآن منطقه راجزوقلمروافغانستان اعلام کرد.

براساس همین رویکردبودکه انگلیس ،مناطق متصرفی نادعلی،قلعه فتح وتوابع آنهاوبرخی ازمتصرفات طوایف بلوچ نارویی وسنجرانی وابسته به ایران رادربخش خاوری هیرمندبه افغان هاواگذارکرد.

ازدیگردلایل مخالفت ایرانی هابااین رای،واگذاری ترقوبه افغان هاست.(ترقوسرزمین وسیع،مرغوب وقابل زراعتی است که توان تامین موادغذایی باجمعیتی بیش ازکل جمعیت کنونی سیستان رادارد)

گلداسمیت باقراردادن مرزافغانستان درشعبه اصلی رودهیرمنددرمنطقه دلتا،آن کشورراقادرساخت تاهرزمان اراده کندازورودآب هیرمندبه بخش حاصل خیزترسیستان -که به شدت به آن وابسته بود-جلوگیری کند.

درنشست هایی که بین نمایندگان ایران،افغانستان وانکلیس درتهران انجام گرفت،نمایندگان ایران وافغان به بعضی ازمفادرای حکمیت اعتراض کردند.مهم ترین موضوع موردمخالفت ایران،شیوه استفاده طرفین ازرودخانه مرزی بود.دولت ایران عقیده داشت که چنانچه ایران بررودخانه هیرمندتارودبارکنترل نداشته باشد،سیستان نمی تواندبه حیات خودادامه دهد.این حقیقت اکنون باگذرسالهای متمادی به اثبات رسیده است.

اجلاس نمایندگان سه کشوردرتهران،تحت تاثیراظهارات نماینده ایران مبنی برادعای مالکیت ایران برتمام سیستان قرارداشت.چون ایران وافغانستان به توافق نرسیدند،اعلام نظرنهایی به لردگرانویل وزیرخارجه بریتانیاارجاع گردید.اونیزتمامی ادعاهای طرفین رامردوددانست ورای گلداسمیت رابطورکامل تاییدکرد.وزیرخارجه بریتانیابه افغانستان اجازه دادورودآب به سیستان راکاهش دهند.افغانهانیزنهرهای قدیمی رابازسازی ولایروبی کردندونهرهای جدیدی ازهیرمندمنشعب نمودند.

ناصرالدین شاه قاجارنخست رای حکمیت رانپذیرفت،اماهنگامی که به لندن سفرکرد،ازطرف دولت انگلیس به وی توصیه شدوسرانجام ناصرالدین شاه نیزتاییدنمود.

مجتهدزاده-بازیگران کوچک دربازی بزرگ-انتشارات معین-چاپ اول

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, :: 9:31 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

  در باره این خاک مقدس کتب تاریخی متعددی نوشته اند و نویسندگانی چون ابو عبداله از راویان حدیث و ابو محمد و امیر محمد ابن مبارز و محمود ابن یوسف اصفهانی و مولف تاریخ سیستان و ملک شاه حسین ابن غیاث الدین محمد ، کتابهائی در این باره نوشته اند .

از آنجائیکه این سرزمین از دوران باستان تا امروز گرفتار کشمکشهای سرحدی و حمله اقوام تورانی و مغول و تیموری و ازبک و غز و افغان بوده و پیوسته علیرغم اینکه نوک تیز پیکان حمله به دشمنان  بوده در مواقع مقتضی سپر دفاعی جنگاوران میهن نیز بوده است و در واقع میدان کارزار قدرتها بوده حکومت های مرکز ی کمتر توانسته است به عمران و آبادانیهای آن برسد   . و در پی این کشمکشها اکثر اسناد و مدارک این سرزمین از بین رفته و باقیمانده اسناد و مدارکی که تا این اواخر یعنی دوران ملک بهرام خان _ از بازماندگان سلاطین خاندان کیانی سیستان در دست بوده شامل کتب و رسائل ، شجره نامه های خاندانهای محلی ، فرمانها ، تقسیم نامه ها، دفتر ها و نوشته هائی نظیر اینها بوده است .

 پس از فوت بهرام خان این اسناد و مدارک بدست پسر وجانشین او یعنی ملک جلال الدین افتاد . بدنبال آن شاه کامران کیانی به قدرت رسید و ملک جلال الدین را از حق موروثی خود محروم ساخت . آنچه که از دست اندازی کامران شاه باقی ماند دو باره بدست ملک جلال الدین و برادرش حمزه خان افتاد .

در سال 1283 قمری مظفرالدوله حاکم سیستان شد . نامبرده به سران و بزرگان خاندانهای قدیمی سیستان دستور داد تا جمیع اسناد و مدارک و نوشته های قدیمی را جهت احراز مالکیت و احقاق حقوق قدیم خود نزد او بیاورند . ریش سفیدان و کدخدایان ،میران ، پاداران و اربابان ،کلانتران و سران هر طایفه در ارائه و تسلیم این اسناد و مدارک پیشدستی کردند و زمانی نگذشت که دسته ها وبسته ها و  طومارها  از این گونه اسناد و مدارک به دست مظفرالدوله افتاد . این حاکم از خدا بیخبر و نادان نمیدانست گذشت زمان پرده از اعمال شنیع و کردارهای ناپسند مردمان بر میدارد ، دستور داد تا جمیع نوشته ها ی گرد آورده را پاره پاره کرده و پاره کاغذها را بدست بادهای صدو بیست روزه سیستان سپرد و مدتها این کاغذ پاره ها همچون مردم این سرزمین آواره و سرگردان و بیقرار بوده اند .

 کار ناشایست و ناپسند مظفر الدوله تمامی اسناد و مدارک را از بین نبرد و باز در گوشه و کنار سیستان مدارکی پیدا میشد و بیشتر اسناد و مدارک بازمانده بدست امیر اسدله اعلم سردار بیرجند که حاکم سیستان شد افتاد و بطور مسلم تا به امروز این اسناد و مدارک در خاندان ایشان میباشد و بایستی بازمانده گان ایشان پاسخگوی تاریخ باشند و گرنه تاریخ همان قضاوتی را که در باره مظفرالدوله مینماید در باره او نیز خواهد نمود .

سرگذشت سنگها ی قبور و سنگهای مساجد و مدارس و نیز بناهای عمومی و تاریخی که تاریخ بنای آنها به صدها بلکه هزاران سال قبل میرسید نیز همانند سرگذشت اسنادی است که تکه پاره های آن زینت بخش بیابانها و صحاری گردید .

سران خاندان کیانی که میدانستند این آثار تاریخی نمودار اعمال خیر و تمدن غنی این سرزمین میباشد آنها را در دهکده کشان جمع آوری کردند و کمر همت بر نگهداری آن بستند . تا اینکه در سال 1321 قمری بر اثر تحریک چند تن از مامورین رسمی دولت ، حاکم سیستان ( امیر اسداله اعلم )دستور داد که این آثار گرانبها گرد آوری کرده و سپس با پتک خرد نمایند و بدینگونه این آثار که هویت ملی یک سرزمین بود از بین رفت .

 سیستانی که یک روز زرتشت از شر دشمنان بدانجا پناه برد ، سیستانی که همواره ناجی این سرزمین بوده است و ادبیات حماسی ایران زمین فقط با نام این سرزمین و دلاوری شیر مردانش شناخته میشود  و سالیان دراز استقلال محلی داشت و سلاطین آن سکه بنام خود می زدند بر اثر خباثت حکام حکومت مرکزی و حسودی حکام سرزمینهای مجاور و کینه توزان تاریخ که عظمت این سرزمین را خار چشم خود میدیدند و همچون برادران یوسف جهت از بین بردن آن حتی با بیگانگان نیز تبانی کردند کار مردمش بجائی رسیده که فرزندانش آواره سرزمینهای دیگر گردند و در آنجا نیز مورد تبعیض و آزار و اذیت قرار گیرند .


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:, :: 8:50 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

آیت ا...سیستانی وآیت ا...صدر


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, :: 8:31 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

گلداسمیت درموردچگونگی نتیجه گیری واعلام رای ابرازداشت که این رای براساس تاریخ سیستان،بازدیدهاومطالعه اسنادونیز41روزاقامت درمنطقه مورداختلاف وارزیابی ادعاهای طرفین صادرشده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, :: 8:11 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

طایفه ی آبیل، از طایفه‌های سیستان می‌باشد.

جی . پی . تیت، محقق و نویسنده بزرگ ریشه این قوم بزرگ را از ایالت اوتاپرادش در هند می‌داند.

از خصوصیات افراد این قبیله می‌توان به رنگ پوست سفید و سبزه، قدرت بدنی بالا، قامت بلند و گاهی متوسط اشاره کرد.

طایفه آبیل در زابل ساکن روستای هابیل، روستای عبدالرحیم آبیل، روستای آبیل، روستای آبیل پل رنده، خمک کمپاداره راه آبیل، ابراهیم آباد آبیل در سیاه پشته، بلوچ آبیل، رنده سفلی، روستای سنجرانی، دوست محمد، نوار مرزی میلک، سه راهی ملکی، شندل، بالاخانه و ده سرحدی و سایر مناطق می‌باشند.

همچنین مجموعه تپه‌های تاریخی آبیل واقع در روستای آبیل در بخش میان کنگی - دهستان مارگان از جاذبه‌های توریستی سیستان می‌باشند و قدمت آن مربوط به قرون ۴ تا ۹ هجری قمری می‌باشد.

جمع کثیری از طایفه آبیل در سطح شهر زابل و زاهدان سکونت دارند .این طایفه در ستیزه‌جویی و خوی جنگجویانه زبانزد بوده و در پی این خصلت یک تیره از آبیل‌ها پس از کشتار تعداد کثیری از هندوها به منطقه بلوچستان پاکستان مهاجرت کردند و سپس عده‌ای در چخانسور و گنگ ساکن شدند.

در این طایفه برخلاف اکثر طوایف که نام فامیلی یکسان و ریشه و نیای متفاوت دارند همه افراد طایفه آبیل از یک اصل و ریشه و نژاد مشترک هستند . این طایفه بصورت نواری از هند به پاکستان و افغانستان و در نهایت نواحی شرق و شمال ایران امتداد یافته‌است و اصالت این قوم در منطقه همواره زبانزد بوده‌است.سایر اسامی این فامیل عبارتند از:آبیل، هابیل، آبیلی

نامداران و سرداران طایفه ی آبیل : از سرداران این طایفه: کاظم آبیل، عبدالرحیم خان آبیل و حاج بلوچ خان آبیل می‌توان نام برد.

نام آبیل برگرفته از منطقه‌ای در ناحیه شمال و پشت دریاچه هامون (پشت آب) می‌باشد که این طایفه درگذشته در آن زندگی می‌کرده‌است.

/جی. پی. تیت» نویسنده کتاب سیستان، آبیل‌ها را باقی مانده قوم ابهیریا می‌داند که در سواحل دریای عمان و منطقه بلوچستان پاکستان سکونت داشته‌اند.

همچنین حدود ۱۰۰ سال پیش تعداد ۲۹۴ خانواده از طایفه آبیل در ناحیه گنگ و تعداد ۳۲۰ خانواده در چخانسور زندگی می‌کرده‌اند.

در گذشته طایفه آبیل بیشتر در نواحی ساحلی دریاچه هامون در سیستان و نیزارها و شهر زابل زندگی می‌کرده‌اند. شغل کلی این طایفه در گذشته دور دامداری و تعدادی نیز به شغل کشاورزی مشغول بوده‌اند


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 9:21 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 9:18 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

گلداسمیت اصرارداشت که سراسرسیستان رابازدیدکند.این امرتاحدودی باهمراهی هیات ایران ونماینده حاکم خراسان وامیرقاینات وسیستان میسرشد.آنهاازروستاهاوقلعه های سه کوهه،سدکی،دولت آباد،چلنگ،دشتک،برج علم خان،دوست محمدخان،کوهک،چهاربرجک،قلعه فتح،نادعلی وبرج افغان دیدن کردندوازآنجابه بنجارآمدند.

گلداسمیت اعلام داشت که سیستان توسط احمدخان ابدالی تصرف گردیده وکمیسرافغانی باتوجه به همین اظهارات ادعای این ایالت راداشت.

دولت ایران دعاوی افغان هاراقبول نکردومدعی شدکه ازدوران باستان سیستان جزوایران بوده است وتصرف سیستان توسط احمدخان درانی وابدالی راتجاوزبه خاک ایران اعلام داشت وبرای اثبات حقانیتش به حاکمیت فعلی اش استنادکرد.

دولت ایران درمرحله دوم برای اثبات مالکیتش برسیستان4دلیل دیگراقامه نمود:

1-سیستان جزوخاک ایران بوده واین واقعیت هرگزتغییرنخواهدکرد.

2-چندسالی که سیستان دستخوش دست اندازی امرای افغان بوده رانمی توان دلیلی برای تضییع حق تردیدناپذیرحاکمیت ایران قراردادوازدولت ایران سلب مالکیت نمود.اگرقراربراین باشد،دولت ایران هم می تواندمدعی مناطق گسترده ای شودکه زمانی درتصرف ایران بوده است.

3-اکنون سیستان درتصرف ایران بوده وتحت حاکمیت ماست.

4-دولت ایران می تواندبه زورشمشیرحقوقش برسیستان راتثبیت کند.

افغانستان در5قرن اخیرنوشته میرمحمدصادق فرهنگ1380-2جلد-چاپ عرفان تهران


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 9:15 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

نام طايفه نوري احتمالا از نام نورآباد مركز شهرستان ممسني گرفته شده است.طايفه نوري از بازماندگان ۹ هزار نفر خانوار ممسني در استان فارس بوده اند كه به دليل حمايت از شورش محمدخان بلوچ ممسني در جنگ با نادرشاه كه در ممسني فارس رخ داد، به شمال ايران تبعيد شدند و از آنجا به سيستان رفتند و به ساير طوايف سيستاني ممسني تبار پيوستند.
حسن که برخی از وی به نام محمدحسن «ممسن» یاد می‌کنند، در هنگام ورود به سیستان دارای چهار پسر و سه دختر بوده و بصورت دامدار در منطقه کودهای بین دشتک وشهرک وارد شدند. و زمانی که زاد و ولدآنان فزونی گرفت، از آنجا به نواحی دیگر سیستان پراکنده شدند. محل پراکندگی جمعیتی، در ابتدا مناطق پشت دشت ورمال تا حدود ده سنچولی و مجاور قریه دادی و شیب آب بوده‌است. تبحرشان در امر کشاورزی موجب شد تا گروهی از آنان به موازات دامداری به قریه رنجمال و ابراهیم آباد میان کنگی کوچ نمایند.
مراد نوری شخصی است که در حدود صد سال پیش مسلمان شده است ، وی و طایفه اش که در بخش شیب آب زابل ساکن هستند ، اصالت زروانی دارند و نو مسلمان شده اند. در حال حاضر تعداد آنها به دویست نفر می رسد
تیره‌های طایفه نوری:
تیره تاج محمد - در کرباسک زابل سکونت دارند
تیره امام دادحسن - نوری‌های گوری زابل و شهرستان سرخس
تیره زروانی ها - نوری های تازه مسلمان زابل


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 8:57 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

مدرضاخان رفته تهرو و خراسو مدرضاخان

دعـایی می کنم بـاشی سلامت مدرضاخان

دعـای صبـح و شـام ما همینه مدرضاخان

که دیــدارا نمــونه ور قیـامت مدرضاخان

 سردار محمدرضاخان پردلی فرزند پردل خان بن لطفعلی خان بن محمدرضاخان  است. پردلی متولد 1281 شمسی می باشد و معروفترین فرزند سردار پردل خان و نیز مشهورترین سردار سنتی سیستان در دوره خود بود. وی در هنگام تاجگذاری رضا خان در تهران حضور یافته و رضا خان نیز حکم ریاست رودخانه هیرمند را برای او ارسال کرد. رضاخان هنگام حضور در سیستان در 1307 مهمان محمدرضاخان پردلی بود. معروف است در این مهمانی پردلی برای استقبال از رضاخان در مسیر ورودی وی جمازه سوارانی با لباس مخصوص در دو طرف مسیر گماشته بود.

 بعدها محمد رضا خان مورد حسادت واقع گشت و در دسیسه چینی هایی که بر علیه وی شد، مجبور به تبعید به تهران گشت. تبعید وی تا پایان دوره رضا خان ادامه داشت. وی در این مدت با کمک تیمورتاش مدتی به سمت وصول مالیات کرج مشغول بود.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 3:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

متولدشهرزابل

سوابق ورزشي:10 سال - مربي و ورزشكار  تاريخ تولد:29اسفند1368

نایب قهرمان مسابقات کبدی جهان درهندوستان

نایب قهرمان مسابقات کبدی آسیا

کاپیتان تیم ملی کبدی بانوان ایران

فنی ترین بازیکن کبدی بانوان ایران


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 2:1 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

اولین مربی ملی تاریخ ورزش سیستان در مسابقات قهرمانی جهان

قهرمان آسیا . نایب قهرمان جهان در رشته ورزشی کبدی

فوق لیسانس مدیریت

مدرس فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران

اولین نویسنده پایان نامه استعداد یابی ورزش کبدی در ایران

متولد1356کوچه شهیدمهماندوست محله مالک اشترزابل

یکی از چهار عضو اصلی هئیت رئیسه فدراسیون کبدی ایران با حکم مستقیم وزیر ورزش دکتر گودرزی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 1:31 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

سمت راست:ذبیح ا...کوهکن

ذبیح ا...کوهکن درخانواده ای زابلی درشهرزاهدان به دنیاآمد.وی کاپیتان تیم ملی فوتبال نونهالان ایران است.اودرمسابقات زیر14سال آسیاهمراه تیم ملی ایران حضوردارد. ذبیح ا... در مرحله انتخابی این مسابقات که باحضور5کشوردرمشهدبرگزارگردید،به عنوان آقای گل مسابقات نیز دست یافت.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 1:17 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 11:24 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

اساسی ترین مخالفت هاباهیات داوری گلداسمیت انگلیسی برسرسیستان که به کشمکش های فراوانی انجامید،نصب پرچم این کشوردراردوگاه شان بود.این مخالفت هادرابتدای ورودانگلیسی هابه سه کوهه آغازگردید.

میرزاموسی خان دراینباره می نویسد:

امروزرعایاازمشاهده بیرق انگلیسی هاکه درجلوی چادربرافراشته بودندبه همهمه وآشوب افتاده بودندکه احتمال فتنه می رفت.مامورمخصوص(میرزامعصوم خان)که به علت نرسیدن خیام درخانه منزل کرده بودوبیرق شیروخورشیددولتی رانزده بود.رعایاراطوری استمالت کردونزدیک ظهرکه چادرهاوبنه رسیدبیرق دولت علیه درجلوی چادرافراشتند.اهالی ازملاحظه بیرق دولتی قدری ساکت وازخیال انقلاب افتادند.

گلداسمیت اعلام کردنصب پرچم علامت ماموریت اوست وحاضربه پایین آوردن پرچم انگلیس نگردید.میرزامعصوم خان به دستورحشمت الملک طی نامه ای به گلداسمیت اعلام کردبرافراشتن پرچم انگلیس برخلاف مذاکرات خراسان وهمچنین بلوچستان،درمحل سیستان به مصلحت نیست زیرااهالی سیستان به انگلیسی هاواهدافشان مظنون هستند.

اسمیت دراینباره درکتاب خودش صفحات144 و145می نویسد:برای اینکه نتوانندپرچم رادرمحل اقامتشان نصب کنند،آنان رابه خانه ای گلی وکثیف هدایت کردندوازدادن زمین برای برپایی اردوگاه به آنان خودداری نمودند.اما امیرقاین که حاکم سیستان وقاینات بوداجازه نامه نصب پرچم رابرای هیات انگلیسی صادرکرد.باوجوداینکه درآخرین روزهای اقامت هیات انگلیسی به ایشان اجازه نصب پرچم داده شد،لیکن حضورشان درسیستان کماکان موجب نگرانی ونارضایتی اهالی وروحانیون بود.چنانکه ملااسماعیل بالای منبرضمن تاکیدبرحفظ شریعت اسلام اعلام کرد:بعضی ازمردم(حاکم قاینی این سرزمین)اسم خودرامسلمان گذاشته اندوترقی واحترام خارجی مذاهب رابرعهده خودلازم وخیال خودرادراین فقره جازم می دانندوحال آنکه بنابرفرموده مطلب دین مبین وقاصدصراط المستقیم رااحترازازمجالست این ملحدین،وجوب نمازرادارد.

روزنامه سفرسیستان-اثرمیرزاموسی خان کارگزار-به تصحیح عباس اویسی.انتشارات مشهد


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 8:17 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

پس ازپایان داوری درموردمرزهای بلوچستان،بین ایران وهندوستان،گلداسمیت به انگلستان بازگشت.وی باتوجه به امتیازات عظیمی که ازسراین تقسیمات به هندوستان اهدانموددر1870میلادی(1288قمری)بادریافت لقب شوالیه ونشان ستاره هندوستان ازطرف دربارانگلستان برای داوری وحل اختلافات ایران وافغانستان به سیستان فرستاده شد...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 8:13 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

دراکتبر1865میلادی،آزادخان یکی ازامرای سرکش سیستان به قاین حمله کردودراین منطقه به قتل وغارت پرداخت.اینکاربهانه ای به دست دولت داد تادههاسال قاینی هارابراین سرزمین مسلط نماید.دولت ایران برای فرونشاندن نابسامانی های شرقی،به امیرعلم خان ماموریت دادبانیروی سواره نظام وتوپ خانه برای ازبین بردن شورش آزادخان که به قاینات حمله کرده بود،سیستان راازوجودشورشیان پاک کند.ازطرفی حاکم کرمان نیزبه فرمان ناصرالدین شاه به سیستان آمدوچنددسته نظامی به فرماندهی مظفرالدوله ازراه نهبندان به سیستان واردشدند.ناصرالدین شاه،سیستان راهم به حوزه حکومتی قاینات ضمیمه کردواداره آن رابه امیرعلم خان داد.شاه قاجاربه پاس موفقیتهای امیرعلم خان،دردفع تجاوزاورابه لقب حشمت الملک وامیرتومان مفتخرساخت.

امیرعلم خان پس ازویران کردن قلعه های سیستان،مالیات یک به چهل براحشام منطقه بست وآن راازاهالی دریافت کرد.وبه این ترتیب دوره ملوک الطوایفی درسیستان پایان پذیرفت ودوره جدیدی که عصرحاکمیت حکومت مرکزی ایران برسیستان است،آغازگردید.

کتاب بازیگران کوچک دربازی بزرگ-پیروزمجتهدزاده-ص284


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 7:18 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

در کتاب -منم تیمور جهانگشاه- شگفت انگیزترین چهرۀ تاریخی جهان» که «مارسل بریون» آن را گرد آوری نموده، مطالب قابل توجهی در خصوص سرزمین سیستان و مردم آن به رشته تحریر در آمده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 12:27 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

پدرم میگفت وطن یعنی جایی که در آن متولد میشویم و زندگی میکنیم و هنگامی که از آن دور میشویم احساس غربت میکنیم و دلمان برایش میتپد.وطن من سیستان است اما میبینم کسی بفکر غربت سیستان نیست.میبینم همه بفکر نان هستند و هنگامی که نان دارند از برای حفظ و گسترش آن تلاش بیهوده میکنند . آیا وقت آن نیست تا کمی بفکر نام باشیم.

زندگی را چیست راه و رسم و کیش-یکدم شیری به از صد سال میش

ما زابلی ها مثل خوبی داریم که میگوید:از دنه که خو میایه ور چزه  لیر برزه!


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 12:14 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

بوــے فـَـــراموشے گرفتــہ

رَنگــــِ  اهورایی...

.

.

.

چـیـزــے نیستــــْ

تـآریـ ـخ مَصـــرف دنیا تمام شده اَستـــْـ !!

طلوع کن طلوع کن

ازتو  به پایان می رسد

شروع کن شروع کن


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, :: 11:42 قبل از ظهر :: توسط : SOHRAB

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content