آیا سیمرغ شاهنامه یک پرنده بوده است
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

دکترانوش راوید:

در تعریف داستان شاهنامه،  که سیمرغ زال را بزرگ می کند،  و به او علم و دانش و بزرگی می آموزد،  نمی تواند یک مرغ یا پرنده باشد.  اگر چنین تصور کنیم،  مانند این است که فردوسی را کوچک و کم دانش دانسته باشیم، که به نوعی ثابت کننده کم دانشی فردی است،  که می پندارد سیمرغ پرنده ای بوده است.  سین که بعدها چین شد،  مردمان استانهای مرکزی ایران بودند،  مردم سین در پزشکی و تقریباً بسیاری از دانش ها و صنایع دوران باستان سرآمد بودند. بخشی از مردم سین یا مسین،  رومی و یونانی نامید ه شدند،  که در طول تاریخ به عنوان پزشکان یونانی و رومی معروف شدند،  هم اینک در کشور افغانستان به پزشک های محلی می گویند حکیم رومی. مرغ منظور پر پرنده است،  که با آن نسخه می نوشتند،  و بعد ها نا گفته شد،  که نای از آن آمد،  و بعدها نا نی شد،  و سیمرغ،  سینا گردید،  که نام پزشکان بزرگ ایرانی بود.  چون مردم سین اطراف صحرای مرکزی ایران زندگی می کردند،  این صحرا سینا گفته شد،  که در دروغ های تاریخ آنرا به شمال کشور مصر برده اند،  همانگونه که هندوچین ایران را به این طرف و آن طرف برده اند.  البته دلیل اصلی آن مهاجرت مردم این استان های ایرانی،به آن سرزمین ها بوده است،  که نام را هم با خود برده اند.

   نکته:   40 – 50 سال پیش،  در بعضی جاها، پیران اقوام،  پر مرغی را لای کتاب مانند شاهنامه یا قرآن می گذاشتند،  و آنرا نوعی طلسم درمان می دانستند،  و به بیمار می دادند.

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 3:2 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یکی دیگر از غذاهای محلی سیستان دوغ برک (dooghbarak) است. که در بعضی از نقاط سیستان به آن درزنک (darzanak) نیز می گویند.
مواد لازم:
دوغ
آرد
زرچوبه
فلفل و نمک
روغن
اول از همه روغن را داغ کرده و آرد را درون روغن ریخته هم می زنیم تا تمام آرد کمی تغییر رنگ دهد. آرد که به رنگ کمی مایل به قهوه ای در آمد دوغ را اضافه می کنیم و بعد از آن هم فلفل و زردچوبه و نمک را اضافه می کنیم.
از زمانی که دوغ را داخل آرد ریخته باید غذا را هم بزنیم تا آرد بصورت گلوله گلوله نشود و غذا خراب نشود و تا زمانی که غذا شروع به جوشیدن نکرده هم زدن را رها نمی کنیم.
وقتی غذا به جوش آمد آماده است…


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 2:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

به کسی که اهل سکستان یا همان سیستان باشد سکزی می‌گویند. این نامگذاری به تبار مردم سیستان باز می‌گردد. نیاکان اینان ازسکاها بودند. پسوند -زی به معنی زندگی‌کننده و ساکن است که در نام‌هایی مانندمروزی ورازی هم دیده می‌شود. واژه سِکِستانی (عربی‌شده به صورت سجستانی) نیز هم‌معنی با سکزی است.

سکزی‌های معروف:رستم سکزی-محمدبن وصیف سکزی-مخلدسکزی-ابویعقوب سکزی-ابوالفرج سکزی-ابوالفتح سکزی-سراج الدین سکزی-محمدبن مخلدسکزی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 2:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حبیب لک زائی

 (۱۳۴۲-۱۳۹۱) از فرماندهان ارشدسپاه در جنوب شرق ایران و جانشین سپاه سلمان بود.



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, :: 11:42 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

وي از اهل سيستان و از ياران امام صادق عليه السلام1 و از دوست داران معصومان عليهم السلام و دعوت كنندگان به ولايت آنان بود كه در ماجراي زير اين موضوع به خوبي روشن مي شود. عبداللّه بن نجاشي، از اهل بيت عليهم السلام منحرف بود و به فرقه زيديه گرايش داشت. عمار سجستاني گويد: در سالي به همراه عبداللّه از سيستان تا مكه هم سفر شدم و از مكه به مدينه مشرّف شديم. چون به مدينه رسيديم، ايشان به سراغ عبداللّه بن حسن رفت و من به محضر مولايم امام صادق عليه السلام شرفياب شدم.
پس از آن در مكه با عبداللّه برخورد كردم. از من خواست كه از امام صادق عليه السلام اجازه بگيرم كه عبداللّه به حضورش مشرّف شود. پس من از حضرت اجازه گرفتم و ايشان اذن دادند كه عبداللّه به حضورشان شرفياب شود. پس روزي به همراه عبداللّه به محضر امام رفتيم.
در اين مجلس، ميان صادق عليه السلام و عبداللّه سخناني رد و بدل شد و امام از برخي پيش آمدهاي گذشته زندگي عبداللّه خبر داد كه برخاسته از علم غيب امام صادق عليه السلامبود. در اين مجلس، امام روح ولايت و ايمان را در وجود عبداللّه بارور مي كند و عبداللّه شيعه مي شود.
عمار گويد: چون به همراه عبداللّه از حضور حضرت صادق عليه السلام بيرون آمديم، عبداللّه گفت: اي عمار!، همانا اين صاحب و امام من است و كسي جز او امام و پيشواي من نيست.2 اينكه در طول مسافرت عمار با عبداللّه از سيستان تا مكه چه گفت وگوهايي رد و بدل شده، چيزي در اين روايت ذكر نشده و تاريخ، ماجراهاي اين سفر را به فراموشي سپرده است. مسئله قطعي و مسلّم اين است كه عمار سجستاني در رهنمون شدن عبداللّه به مكتب تشيع بي اثر نبوده است و بي شك، صحبت هايي ميان اين دو يار رد و بدل شده كه عبداللّه را منقلب كرده و درونش را به پرتو انوار حقيقت روشن ساخته است.
ارزش كار عمار را در خدمات عبدالله به مكتب تشيع مي توان به خوبي ديد.



ارسال شده در تاریخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, :: 11:35 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

«آن‌کو طلبد نام نکو باید کردن// با دیو به روز اندر سیصد ره پیکار»
«آیی و گویی که بوسه خواهی؟ خواهم// کور چه‌خواهد بجز دو دیده روشن»




 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 تير 1392برچسب:, :: 11:33 قبل از ظهر :: توسط : ARASTOO

ساعت اختراع غریبی است که مدام نبودنت را به رخم میکشد


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, :: 10:48 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

- قدیمی ترین نشانه های رونق اقتصادی سیستان در شهر سوخته از هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد شناسایی شده است



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, :: 10:45 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

روزه آن است كه انسان براى تذلل و كرنش در پيشگاه خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از هشت چيزى كه بعداً گفته مى‏شود خوددارى نمايد


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, :: 9:48 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ای بنده بیا ساکن میخانه ما باش
ما شمع تو گردیم وتو پروانه ما باش
تا چند خوری باده ز پیمانه اغیار
پیمان بشکن طالب پیمانه ما باش
از عشق مجازی نشود کام تو حاصل
از عشق بتان بگذر و دیوانه ما باش
بیگانه شو از دیده که نادیده ببینی
بیزار تو از دیده بیگانه ما باش
باز است در رحمت ما رحم به خود کن
در دام نیفتاده بیا دانه ما باش
این کهنه خرابات چرا می کنی آباد؟
بگذر تو ز آبادی و ویرانه ما باش
هر در که زدی دست رد آمد به جوابت
پس منتظر پاسخ جانانه ما باش


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, :: 9:37 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, :: 9:26 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

رود هیرمند یکی از جنجال‌ برانگیزترین منازعات میان افغانستان و ایران در چند دهه گذشته بوده است .براساس معاهده ای که میان مقام های ایرانی و افغانی به امضا رسیده، افغانستان تعهد کرده است که سالانه 820 میلیون متر مکعب آب رود هیرمند را به ایران  سرازیرکند. این معاهده در سال 1351خورشیدی ( 1973میلادی)  میان محمد موسی شفیق نخست وزیر وقت افغانستان وعباس هویدا نخست وزیر ایران، در کابل امضاء شده است..
براساس این سند، افغانستان تعهد کرده است، که از آب رودخانه بین المللی هیرمند 22 متر مکعب آب در هر ثانیه را به ایران بدهد لاکن علی رغم امضای معاهده میان دو کشور، این مسئله هنوزبطور ریشه‌ ای و بنیادی حل نشده است. حدود 140 هزار هکتار زمین کشاورزی که درسیستان موقعیت زراعتی مناسب دارد، وابسته به آب رود هیرمند است و در صورتی که جریان آب بین المللی هیرمند به ایران قطع شود(همچنانکه درزمان حاکمیت طالبان اتغاق افتاد)، این منطقه با مشکلات زیادی روبرو می شود.
دولت افغانستان که تاکنون در بخش استفاده از منابع آب طبیعی سرشار افغانستان، سرمایه گذاری های کلانی همچون احداث سدعظیم کجکی وتوسعه کشاورزی نموده ،نبایدتنهابه خودفکرکند، بلکه تازمانی که این معاهده و دیگر قرارداد هایی که افغانستان با سایر کشورهای جهان امضا کرده است، فسخ نشود، افغانستان ملزم و مکلف به عملی نمودن آنها است.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, :: 10:2 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

بعضی ها به پای هم پیر می شوند 


و بعضی دیگر بدست هم
باتو هستم بیا ما  جزدسته اول باشیم ...


[تصویر:  n1cbt2ayzswuo50a3wcj.jpg]

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, :: 9:59 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

 نقش تاريخي و فرهنگي سيستان در جهان ايراني، نقشي بسيار قابل توجه و مطالعه است. سيستان در گذشته‌هاي دور مركز تلاقي و محل باليدن فرهنگها و تمدنهاي بزرگ چندي بوده است.سيستان همواره سرزميني ايراني بوده كه فرهنگ ايراني به تمام معنا در آن جريان داشته است. فرهنگها و تمدنهاي بومي و محلي سيستان هيچ گاه منفك و مستقل و مجزا از پيكره ي اصلي فرهنگ ايراني ديگر بخش‌هاي ايراني نبوده است و چه بسا سيستان خود در تاريخ و فرهنگ ايران هر يك چندي پرچمدار و پيشتاز بوده است، چه پيش از اسلام كه بخش اساسي اساطير ايراني و حماسه ي ملي ايران پيوسته و وابسته به سرزمين سيستان بوده است و چه پس از اسلام كه فرهنگ غني ايران دوران اسلامي نخست در سيستان زير لواي قدرت صفاريان به يك نوع استقلال فرهنگي و سياسي از سلطه ي خلفاي بغداد دست يافت،‌نام سيستان همچنان پر آواز بوده است.

سيستان در تاريخ ايران نخست از آن نظر اهميت دارد كه مهد اساطير قومي و تاريخي ماست. رستم،‌ ابر پهلوان اساطير ايراني، آن نمونه ي انسان آرماني و كامل در حماسه ي ملي ايران، خود سيستاني است. بخش عمده ي شاهنامه ي فردوسي شرح مردانگيها، پهلوانيها و قهرمانيهاي تهمتن رستم زابلي است كه بر ضد نيروهاي اهريمني مبارزه مي‌كند و مبشر خدا پرستي،راستي و درستي است. زادگاه رستم، سيستان جايگاه و مكان يك رشته از اساسي‌ترين و حساس‌ترين رويدادهاي شاهنامه است.سيستان و يل آن در بخش عمده ي حيات فرهنگي و معنوي ايرانيان همواره حضور دائمي داشته و دارند.

فرهنگها و تمدنهاي كهن پيش از تاريخي سيستان نشان دهنده ي دست يابي ساكنان اين گوشه از فلات ايران در هزاران سال پيش به نوع متكاملي از زندگي شهر نشيني است،تا آنجايي كه كاوشهاي باستان شناسي تا كنون نشان داده است از سده هاي پاياني هزاره ي چهارم پيش از ميلاد شهرنشيني پيشرفته‌اي در نزديكي شهر زابل امروزي شكل گرفته است. اين پايگاه تمدني را اكنون با نام شهر سوخته مي‌شناسيم. كهن‌ترين لايه ي تمدن شهر سوخته يعني مربوط به 3200 سال پيش از ميلاد مسيح است.اكنون در پرتو يافته‌هاي باستان شناسي مي‌توانيم سابقه ي تاريخي و قدمت تمدني سيستان را تا هزاره ي چهارم پيش از ميلاد به عقب ببريم.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, :: 9:53 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

داستانهای اسطوره ای شاهنامه؛ طایفه کیانی را بر این اعتقاد راسخ نموده است که خود را وارث خاندان کی برشمارد...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, :: 4:55 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

اين مقبره در 40 كيلومتري شمال شرق شهر زابل و يك كيلومتري روستاي برج مير گل قرار دارد . بناي آن از گل وخشت مي باشد و هركس كه وارد آن شود بايد به حالت تعظيم وارد شود و طواف كند و از همان در خارج شود . به نقل از مردم بومي اين منطقه ظاهراً در اين مكان يك گنج پنهان شده بود كه در سالهاي اخير توسط ربايندگان آثار باستاني ربوده شده است ودر مجاورت اين زيارت قبرستان شاه اسماعيل قرار دارد .


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: 7:3 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حریزابن عبدا...سجزی سیستانی اولین فقیه شیعی ایران، ازشاگردان خاص این امام بوده است

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: 6:52 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: 1:11 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: 1:3 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

این بنا درخیابان فردوسی شهر زابل در زمان قاجاریه یعنی در سال ۱۳۱۷ هجری قمری ساخته شده است .این بنا ی هزارمترمربعی در قطعه زمینی به مساحت 3952 متر مربع درمرکز اداری شهر جای گرفته است.تاریخ ساخت ان به سال 1898 میلادی /1317هجری قمری ورقابت های استعماری روس وانگلیس در منطقه باز می گردد.گنبدهای متنوع، ایوان، سیستم ضد رطوبت گربه رو، مصالح عمده خشت وگل و اجر درنماها از شاخصه های معماری این اثر تاریخی می باشد.  هم اکنون این بنابا 33اتاق به عنوان بزرگترین موزه مردم شناسی ایران آماده پذیرایی از گردشگران است

«گفتند اینجا آخور بیگانگان بود      نبض قشون انگلیس اینجا تپان بود»

سرپرسی سایکس افتتاح کننده این کنسولگری در سیستان است. سایکس در کتاب ده هزار میل در ایران شرح جالبی از افتتاح این کنسولگری و مشکلات فراروی آن به لحاظ مخالفت توده و علما در این زمان دارد.

در واقع موزه مردم شناسی ساختمان دوم کنسولگری انگلیسی ها است که به فاصله کمتر از 5 سال از همدیگر ساخته شده است.  ساختمان اولی آن که از گل و خشت بود در همان سال های ابتدایی از بین رفته است. بنابراین اگر تاریخچه ای از ساخت این کنسولگری ارائه کنیم باید به گزارش موثقی از یک ناظر در فاصله ایجاد این دو ساختمان توجه کرد. لندور انگلیسی که در اولین سال های قرن بیستم در سیستان شاهد ساخت این کنسولگری بوده، گزارشی ارائه نموده است. اما آنچه باید در گزارش خود بیشتر لحاظ می نمود، اقدامات سرپرسی سایکس بود که فقط به صورت گذرا به نام وی اشاره شده است.

جالب است که نویسندگان ایرانی از شروع کار انگلیسی ها حیرت زده اند و حتی نام این محل را به گونه ای دیگر یاد می کنند. محوطه این کنسولگری بزرگ بود و تا غرب ساختمان فعلی موزه زابل امتداد داشت. در دوره محمد رضا شاه پهلوی و در دهه 1320 و بعد از آن این کنسولگری علاوه بر محل زندگی پزشک، ساختمان بیمارستان زابل نیز محسوب می شد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 9:23 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

"رام شهرستان" یا "ابرشهریار؛ سرزمین اولیه سیستان، در محدوده ­ای میان کرمان و سیستان امروزی قرار داشت كه به علت تغییر مسیر رود هیرمند و تبدیل این منطقه به بیابان، مردم مجبور به ترک این شهرستان و تاسیس زرنگ شدند. با وجود مدفون شدن رام شهرستان در زیر شن­های کویر، تا قرن چهارم برخي از ابنیه و خانه­ های آن پابرجا بوده است.هرتسفلد نیز آثاری از خرابه ­های آن را به دست آورد که مهمترین آن سه آتشکده است.این بنا در ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر زابل ودرمسیر جاده زهک وفرعی خواجه احمد قرارگرفته و قدمت آن به دوره اشکانی و ساسانیان باز می گردد.رام شهر ستان از اثار مهم منطقه سیستان است و به جز بررسیهای سطحی ونوع شناسی سفال کار دیگری انجام نشده است.تمامی متون جغرافیا نویسانی که در سده های نخستین اسلامی به سیستان سفر کرده اند از رام شهر ستان به عنوان کرسی پادشاهان  وکیانیان سیستان یادکرده اند.رام شهرستان با بيش از 2200سال قدمت يكي از مناطق باستاني شهرستان زهك است. برج و باروي تدافعي اين شهر هنوز هم به صورت تپه هايي پابرجا ست.این شهر باوجود آنكه درسال 1345 درفهرست آثارملي به ثبت رسيد اماحفريات و فصل هاي كاوشگري چنداني دراين منطقه صورت نگرفته وتنها ازسال 1380 تحقيقاتي درباره اين اثر آغاز شده است .طغيان وسيل هاي قديمي رودخانه هيرمند ازعلل متروك ماندن اين شهراست .


ارسال شده در تاریخ : شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 10:18 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

افسانه :

آمده است كه هيرمند دختر پادشاه سيستان بزرگ بود ودردسيسه اي اهريمني ناخواسته سبب مرگ پدر مي شود وپس از آگاهي برسر گور پدر آنقدر اشك مي ريزد كه رودخانه اي بزرگ پديدار مي شود

باورهاي ملي:

هيرمند كهن ترين نام برجاي مانده سيستان امروز در متون تاريخي است. يازدهمين سرزمين نيكوي هست شده از اراده اهورامزدا ست كه با ريشه هاي فرهنگ ايراني واسلامي پيوندي عميق وديرينه مي يابد.

وبرهمين مبنا" فره وفرهنگ ايراني از جايي ست كه هيرمند با شكوه وفر درياچه كيانسه را برگرداگرد كوه اوشيدا با آبهاي سپيد وسركش چهره مي بخشد"

واينجاسيستان ؛سرزمين رازهاي سربه مهر هويت ملي ايرانيان است. ارتباط فره يا فرهنگ ايران زمين با هيرمند در متون تاريخي ومذهبي ايران باستان قابل مطالعه است.برمبناي همين باورهاي كهن ريشه هاي بنيادين فره يا فرهنگ ايران زمين با هيرمند فرمند ؛هامون ورجاوند واوشيداي/كوه خواجه ي/راز مند پيوند مي يابد واين وادي داراي رسالتي ابدي براي بهروزي و رستگاري ايرانيان در فرجامين روزهاي گيتي ست.

كشمكشها ي اساطيري افراسياب توراني با پهلوانان وادي نيمروز وزابلستان در كناره هاي هيرمند برسر ربودن همان فره ايزدي بوده است. فره يي كه به دل هركس بتابد از همگان برتري يابد. علاوه برباورهاي مذهبي كهن وتعريف جايگاه مقدس براي هيرمند وشاخابه هاي متنوعش در فرهنگ ايران زمين به ديده بسياري از پژوهشگران اين حوزه خاستگاه اساطير ملي ومحل نشو نماي قهرمانان شاهنامه، سند گرانسنگ هويت ملي ايرانيان است.

از پگاه تاريخ ودر گذر هزاره هاي كهن هيرمند وهامون درداد ودهشي از سر سخاوت ومهروخلق تمدنهاي بزرگ وزايشهاي فرهنگي با نام نشان ايران زمين به بشريت نقش بنياديني عرضه داشته اند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 10:16 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

دلــتـــنـــگــی پـــــیـــچـــیــده نــــیـــســـتـــــ . . . !


یـــــکــــ دل . . . ! یـــــکـــ آســـمــــان


یـــــکــــ بــــغـــض


و آرزوی تــــــرکـــــ خـــــورده



بـــــه هــــمــــیــــن ســادگــــی


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, :: 4:6 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

اگر کسی نیست که بهش فکر کنی به آسمون فکر کن

 

 چون تو آسمون یکی هست که همیشه به تو فکر میکنه...


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, :: 3:57 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

جلال آباد. [ ج َ ] (اِخ ) دهی است از دهات سیستان که در مغرب رود هیرمند و در چهار فرسنگی آن واقع است . جلال آباد قدیمی یکی ازنارنج (نارین) قلعه هایی است که در میان شهر زابل بوده و از آنجا که شهر زابل بسیار بزرگ بود چندین نارنج قلعه داشت . امیر تیمور این شهر را منهدم ساخت و پس از دویست سال مردم بتدریج در میان خرابه ها بنای زراعت و آبادی را گذاشتند از جمله ملک جلال الدین خان پسر ملک بهرام خان کیانی قلعه ٔ جلال آباد را آباد کرد. شصت سال قبل جلال آباد پایتخت حکومت پشت آب بود و چهل ودو قریه ٔ پشت آب جزء جلال آباد بود. حال جلال آباد قصبه ٔ معتبری است و 518 خانوار و تقریباً 2270 تن جمعیت دارد. دارای یک حمام و دو مسجد در میان قلعه و بفاصله ٔ 50 قدم یک مسجد و مقبره ٔ پیری واقع است . سیزده قریه جزو جلال آباد است .رجوع به مرآت البلدان ج 4 شود.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, :: 3:21 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content