پیام-48
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

می خواهم

فریاد بزنم؛

اما . . .

جلوی دهانم را می گیرم!


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 29 تير 1394برچسب:, :: 10:30 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بارالها...
از كوی تو بیرون نرود پای خیالم
نكند فرق به حالم
چه برانی،چه بخوانی...
چه به اوجم برسانی....
چه به خاكم بكشانی...
نه من آنم كه برنجم....
نه تو آنی كه برانی....
نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم
نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی
در اگر باز نگردد...
نروم باز به جایی
پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی
كس به غیر از تو نخواهم
چه بخواهی چه نخواهی
باز كن در كه جز این خانه مرا نیست پناهی


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 29 تير 1394برچسب:, :: 9:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

"فکر را پر بدهید"

و نترسید که از سقف عقیده برود بالاتر
"فکر باید بپرد"
برسد تا سر کوه تردید
و ببیند که میان افق باورها
کفر و ایمان چه به هم نزدیکند ....

 "فکر اگر پر بکشد"

 هیچکس کافر و ننگ و نجس و مشرک نیست،
همه پاکیم و رها ...

نیمایوشیج

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 9:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

قابل توجه میلیاردرهای محترم،صاحبان رانت،زمینخوارها،روسای محترم جمهوری:هاشمی،خاتمی،احمدی نژاد،بانک های دلال مسکن ،واردکنندگان پورشه،اختلاس کنندگان میلیاردی ،دارندگان بورسیه های تقلبی،داوطلبان ورودبه مجلس شورای اسلامی،دلواپسان،شیفتگان ظریف،طرفداران افزایش جمعیت،آقازاده ها،مسئولین جمع آوری صندوقهای اعانات،مدعیان تساوی حقوق شهروندی،آقایان مایه دار:خاوری، حسین هدایتی،شهرام جزایری،بابک زنجانی،مهدی هاشمی و...تامین اجتماعی، دانشمندان غنی کننده هسته ای،کمیته امداد حضرت امام، احتکارکنندگان غذا و دلار و دولت امیدوتدبیروخدمتگذار و وزارت نفت و دولتهای5+1

خاطر ناشاد را دلشاد کردن همت است

باغ آفت دیده را آباد کردن همت است

توی عسلویه کارشناس ژاپنی به صندوق های صدقه اشاره کرد و گفت: این ها چیه ؟
بهش گفتن: صندوقی هست برای جمع آوری کمک به فقیران.متحیر شد و گفت: شما با این همه ثروت مگر فقیر هم دارید؟!!!

یکی ازهزاران نشانه فقر درسیستان

کدخبر:۲۰۹۴۷۷

نوشته شده بود «یک پسر پنج‌ساله به فروش می‌رسد» یک آگهی چند خطی روي ديوارهاي شهرزابل با یک شماره موبایل. شوخی نبود. روایت فروش یک بچه است، یک پسربچه پنج ساله که مادر و پدرش او را به فروش گذاشته‌اند، آگهی کرده‌اند و گوش به زنگ تلفن که چه کسی پسرشان، پسر پنج ساله‌شان را می‌خرد؟
پدر و مادرش، یک زوج زابلی‌اند که پسر‌شان را برای فروش گذاشته‌اند. به این امید که از اجاره‌نشینی خلاص شوند و در مقابل، پسرشان به دست فرد نیکوکاری بیفتد و آینده روشنی داشته باشد...آگهی چند خطی، تکان‌دهنده است اما از آن تکان‌دهنده‌تر، واگذاری یک کودک ٥ساله در ازای یک خانه است، خانه‌ای در زابل. پسرشان را می‌فروشند چون پدر و مادرش، نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود و سه فرزندشان بر بیایند، در پرداخت کرایه ماهیانه منزلشان مانده‌اند...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 2:55 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در این سالهای بحران به کودکان شهرمان کمک کنیم

اکنون پس از هفت سال تلاش شعبه بنیاد کودک زابل به منظور ارتقاء و توسعه ی خدمات رسانی به کودکان سیستانی نیازمند فضای مناسب و ثابت در شهرستان زابل می باشد. در طی سالها ی گذشته این دفتر مورد حمایت بی دریغ ایرانیان نیک اندیش در راستای هدف مقدس بنیاد کودک بوده است که همواره می اندیشد هیچ دانش آموز با استعدادی به دلیل نیاز مالی نباید از تحصیل محروم بماند. بنیاد کودک زابل در این مرحله نیز انتظار همیاری ایرانیان بزرگ همت را دارد تا بتواند مکانی شایسته­ ی همیاری از فرزندان بنیاد کودک فراهم کند. از هموطنان عزیزی که تمایل دارند در این مرحله ما را برای خرید مکان ثابتی در زابل  همراهی نمایند خواهشمندیم مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب 0101017524000 بانک ملی ایران به نام موسسه خیریه رفاه کودک و به شماره شناسه 5575 واریز نمایند و تصویر آن را به منظور ثبت اسامی این عزیزان در دفتر زابل برای نسل های بعدی و تشویق هنر نیکوکاری به آدرس دفتر زابل ایمیل فرمایند.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 2:35 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 

در این سالهای بحران به کودکان یتیم شهرمان کمک کنیم

موسسه خیریه دارالایتام بیت الظهیر شهرستان زابل

زابل-خیابان شهیدمطهری-بن بست مطهری2


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 2:28 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

آری ، ماندن دلیل می خواهد

ورفتن بهانه...

سیستانی هاتنها مهاجرانی هستند که

هرگز باز نخواهند گشت

هرگز !

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 1:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حافظه ی سیستانی ها قویست

می دانند کجاهای زمان

مُرده اند …


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 1:47 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

باورت گربشود...  گرنشود!

حرفی نیست........اما!

نفسم می گیرد

درهوایی

که نفس های تو نیست


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 1:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ســــــــاده نگـــــــــذر...

به یــــــــاد داشتــــه باش..

"ایــــــــن" دلـــــنوشته ها را....

 یـــک " دل " نوشـــته است....!


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 1:15 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خوراک رمضان در سیستان

در ایام ماه مبارك رمضان غذاهای آب دار منطقه از جمله آبگوشت محلی و كشك زرد سیستانی در موقع افظار به اوج خود می*رسد. هر چند که نباید از حلیم محلی (غلور) نیز غافل شد چرا*كه بیشتر خانواده*ها در این مدت روی به این غذا می*آورند.

در قدیم زمانی كه ماه رمضان در ایام گرم سال قرار می*گرفت مردم از غداهای سرد همچون آب دوغ خیار و كشك استفاده می*كردند تا در طول روز دچار گرمازدگی نشوند. آنها حتی برای این*كه در طول روز دچار افت قند نشوند از آلوی خشك، برگ زرد*آلو و دواهای محلی مربائی را درست می*كردند كه در طول روز به هیچ عنوان احساس ضعف نمی*كردند.

در روزهای پایانی این ماه هم مردم مراسم ویژه*ای را برای استقبال از عید بزرگ مسلمانان فطر دارند. در نقاط مختلف سیستان گاهی دیده می شود كه مردم سه روز به جشن و شادمانی این روز بزرگ دینی مشغول می شوند كه این نشان*دهنده جایگاهی عظیم معرفت دینی در بین مردمان سیستانی است


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 تير 1394برچسب:, :: 9:50 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

آتشکده کرکویه سیستان ؛سومین آتشکده مشهورایران باستان

هم آتش بمردی به آتشکده -شدی تیره جشن نوروز و سده


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

رمضونیکه:

در رمضونیکه گروهی از جوانان ویا افراد مسن در روستا گردهم می آیند ودرب منازل اهل روستا حاضر می شوند واشعاری خاص وگاها” در وصف صاحب خانه با اطلاعاتی که در احتیار داشتند را میخواندند . خواندن تا زمان حضور صاحب خانه به درب منزل واهداء هدایایی از انواع مواد خوراکی شامل (قند ، چای ، گندم ، جو ، خرما ، ماش ، عدس ، کشمش ، تخم مرغ ، جوجه محلی و …) ویا پول نقد ادامه می یافت وبه همین ترتیب به اکثر منازل روستا یا محله سرکشی می کردند . وهدایایی دریافت میکردند.بررسیهای کارشناسان فرهنگی بنیادننیمروز کانون فرهنگی سیستانیها نشان می دهد که:.رمضونیکه نوعی شادی در روستا یا محله محسوب می شد بطوریکه گاها” با شوخی های متفاوتی از سوی صاحب خانه در برخورد با افراد وپاشیدن کاسه ای آب از روی دیوار و… بر سر ورویشان همراه می شود .
در نهایت پس از پایان کار هدایایی جمع آوری شده توسط سر گروه بین افراد به نسبت مساوی تقسیم وهریک به عنوان تبرک بنا به اعتقادات خاصی که داشتند از این مواد خوراکی استفاده می کنند . و بخشی از آن نیز بین نیازمندان ومستمندان همان روستا یا محله توزیع می گردد.
آنچه در خواندن رمضونیکه مورد توجه بوده است اینکه رمضونی خوانی تا قبل از شب نوزدم ماه مبارک ومصادف با ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) پایان می یافت .
نمونه ای از اشعاری که در رمضونیکه خوانده می شود
رِمَضو آمـــــــــــــد مهمانش کُنِه
خروسِ یَک سالَه رَ قُربانَش کُنِه
خروسِ یَک سالَه کِه چیزِ نَمِئشَ
گو و گوساــــــلَه رَ قربانش کُنِه
برگردان
ماه رمضان امد مهمان خانه هایتان کنید.
خروس یک ساله را برایش قربانی کنید .
خروس یک ساله که در برابر عظمت این ماه هدیه ای ناقابل است.
گاو وگوساله را برایش قربانی کنید .
ایی خـــــــونه اَز کِنَه کِه رو وَ بادَه
پِسَـــــــــــر دارَه کِه نــــــــو دومادَه
ایی خونه اَز کِنَه کِــه رو وَ روزَه
دودخـــــــــتر دارهَ که مخمل دوزَه
برگردان
این منزل از کیست که روبه باد ساخته شده است .
یک پسری در منزل دارد که تازه داماد شده است .
این منزل از کیست که دربش روبروی خورشید است .
دوتا پسر دارد که هردوتایشان مخمل دوز هستند.
ایی خونه اَز کِنَه کــــــه دورچِه دارَه
مِ خَ مفئمو صابِ یو کـــــــلوچَه دارَه
ایی خونه اَز کِنَـــــــــــه قــفل حیدری
دو دُخـــــــــــــــتر دارَه وَ مانند پری
برگردان
این منزل از کیست که دریچه های زیاد دارد.
من میدانم که صاحبش در منزل کلوچه محلی دارد.
این منزل از کیست که یک قغل حیدری دارد .
دو تا دختر دارد که از زیبای همانند پری هستند .
لازم به ذکر است پس از خواندن هر مصرع از اشعار فوق توسط یکی از اعضای گرو که نسبیت به دیگران خوش صدا تر ورساتر بود دیگر اعضا این مضمون را میخواندند
رِمَضــــــو الله الله رِمَضــــــو رمضــــــو الله خوش نوم خــــــدا
گاها” ممکن است درب منزلی از اهالی زمان بیشتری تا حضور صاحب خانه صرف شود
در اینجا گروه این بیت شعر را می خوانند.
بی بی یا وَر خئز ما را دیر شه گوُوِه سور گوسله ره بکندو زئر شه


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:44 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, :: 4:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یعقوب لیث صفاری، در روستای شاه‌آباد در ده کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر گندی شاپور دیده می‌شود. گنبد بلند مضرس (دندانه دار) سفید رنگ و جلال عمارت بقعه از دور کاملا جلوه‌گر است. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی است که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگرتاریخ کهن این بنا می‌باشد. یعقوب لیث «رادمان پسر ماهک سیستانی»یکی از پادشاهان ایران و از دودمان صفاری بود.یعقوب لیث صفار نخستین کسی بود که زبان پارسی را ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد و پس از آن دیگر کسی حق نداشت در دربار او به زبانی غیر از پارسی سخن بگوید. دکتر محسن ابوالقاسمی در کتاب "تاریخ زبان فارسی" آورده‌است: در سال ۲۵۴هجری، یعقوب لیث صفار، دولت مستقل ایران را در شهر زرنج سیستان تاسیس کرد و زبان فارسی دری را زبان رسمی کرد که این رسمیت تا کنون ادامه دارد. او کوشش کرد خلافت عباسی را سرنگون کند و حتی تا نزدیکی بغداد نیز پیش رفت، ولی روزگار به او امان نداد و در ماه شوال ۲۶۵هـ. ق به بیماری قولنج مبتلا و در سرانجام در گندی شاپور درگذشت.
بنا به اظهار مردم محلی حدود ۲۰ الی ۲۵ سال قبل کتیبه‌ای بر روی دیوار گنبد به خط عربی قدیم وجود داشته و در آن اسم یقعوب لیث سردار بزرگ و نخستین شهریار ایرانی (پس از اسلام) به روشنی نوشته شده بود. آرامگاه یعقوب لیث صفاری وضعیت مناسبی ندارد و در ضریح آهنی مقبره آن از چوب صندوق میوه برای اتصال بخشهای مختلف استفاده شده و روی آجرها و دیوار قدیمی آرامگاه نیز میخهایی زنگ زده و تارعنکبوت جلب توجه می‌کند. بنای آرامگاه از یک ورودی برخوردار است و سطح داخلی آرامگاه را از سطح بیرونی آن جدا می‌کند. سازه اصلی بنا خشت خام است و نقوش برجسته و ملات گچ و خاک دارد.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, :: 7:17 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

میرزا محمد علی خان صفاری ملقب به "امین دیوان"، بزرگترین خان وفئودال لاهیجانی که در سال ۱۲۷۶ه. ق (۱۸۶۰ م) حکومت لاهیجان را به دست گرفته‌بود، از نوادگان خاندان کیانی و صفاری عمرولیث صفاری از بنیانگذاران سلسله صفاریان سیستان (۲۴۷ ه. ق تا ۳۹۳ ه. ق) بود.

املاک امین دیوان صفاری

گسترهٔ املاک امین دیوان از شمال به دریای خزر، از غرب به کناره‌های شرقی سپیدرود، از جنوب به کوههای البرز و از شرق به حدود لنگرود می‌رسید.بیشترین مراکز تجاری شهر لاهیجان از قبیل حمام تاریخی گلشن تا کاروانسرای محمدعلیخانی که هم اکنون با این نام برقرار است به وی تعلق داشت.وی همچنین در رشت نیز املاک زیادی داشت و خانه بزرگ وی در خمیران زاهدان رشت واقع شده‌بود.

نوادگان و بازماندگان

از بازماندگان خاندان امین دیوان، نوادگان صفاری از اصغر خان صفاری و همسرشان قدرت السلطنه صفاری در قید حیات و در شهر لاهیجان زندگی می‌کنند.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, :: 7:1 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

لشکرگاه شرقی ترین شهر سیستان که براثرخیانت قاجارهادرکشورافغانستان جامانده است.

نمایی ازشهرلشکرگاه مرکزاستان هلمندافغانستان؛شرقی ترین شهر سیستان باستانی

رودخانه هیرمند دراین منطقه پرآب وهمیشگی است تابه سدکجکی درکنارلشکرگاه میرسد.

وبا آب هیرمند چه کشاورزی راه انداخته اند!بی آنکه بدانندحق السهم بقیه را هم بایدبدهند!


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, :: 6:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, :: 10:33 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

در راستای حفظ، احیاء و تقویت زبان مادری وبرابراصل15قانون اساسی جمهوری اسلامی «تدوین و تدریس کتابچه آموزشی زبان سیستانی» در مدارس سیستان جزء ضروریات فرهنگی این منطقه است تازبان وگویشی دیگربه زبانهای مرده دنیاافزوده نگردد.

پیشنهاد می شود از مجموعه کتب گویش سیستان، تألیفات ارزشمند استاد بزرگوار غلامرضا عمرانی که به زودی شاهد انتشار جلد هشتم آن نیز خواهیم بود، جزوه ای آموزشی جهت تدریس زبان سیستانی در مدارس سیستان تهیه شود.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 1:9 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

از زمین های معروف ومقوی منطقه ی سرکال میتوان از"کلِ گنج"نام برد که درشمال غربی سرکال قرار داشته و توسط نهر وکانالی از آب سنگل آبیاری میگردید واز وجه تسمیه ی آن معلوم است که محلی از گنج بوده و از کشت آن منافع فراوانی به کشت کاران میرسیده است. پس کل گنج یعنی زمینی که از کشت و کار در آن منافع فراوان عاید میشود.اکنون این زمین ها آماده ی دست های توانمندی است که حق آب سیستان را از افغانستان بستاند ودرتالاب های هامون جاری ساخته و با ابزار های امروزین به کشت این زمین ها اقدام عاجل وفوری نموده وسبب اشتغال بیکاران،به خصوص بیکاران دامدار آن منطقه فراهم گردد وافتخار گذشته را احیاسازد.
اگربه زمین های قابل کشت برنگ وسرکال توجه عالمانه مبذول گردد بسترهای مناسبی از زمین های این منطقه قابل کشت وکاراست وفقط در صورت فراهم بودن آب،در سنگل وهامون میتوان به چنین هدفی بلندی نایل شد ومیتوان درکنار آن ودرحاشیه این دوتالاب از خاریکه تا سرشیله ودربستر این دوبه پرورش ماهی ومیگو نیز اقدام کرد.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 1:5 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

-افطار
-تشخیص زمان افطار
برای اطلاع از فرا رسیدن افطار از روشهای گوناگون استفاده میشود، از جمله ساعت و تقویم و اعلام وقت توسط رادیو و تلویزیون و. . .
در گذشته های دور تشخیص زمان افطار با امام مسجد بود. به این ترتیب که امام مسجد به همراه جمعیتی که جلوی مسجد جمع شده اند, با نگاه کردن به سرخی بعد از غروب آفتاب, زمان افطار را تشخیص می دادند.
چون در مسجد بلندگو نبود بعد از تشخیص زمان افطار توسط امام مسجد, یکی از بزرگان با رفتن بر پشت بام مسجد اذان می گفت و بچه ها نیز با دویدن در کوچه ها زمان افطار را به اطلاع مردم می رساندند.
- افطار کردن و افطاری دادن
روزه داران معمولاً روزه خود را با خواندن دعاهای مخصوص افطار و با خرما یا کشمش افطار می کنند.
در سفره افطار خرما یا کشمش, چای ، نان تافتون محلی و کلوچه خرمایی محلی گذاشته می شود.
غذای افطار را نیز معمولاً آبگوشت محلی یا هر نوع غذایی که در وسع صاحب خانه است تشکیل می دهد.
- روشهای بیدار شدن در سحر
در گذشته تشخیص وقت سحر از روی حرکت ماه و ستارگان صورت میگرفت, از روی تجربه تشخیص می دادند که وقتی ماه به محل معینی در آسمان برسد, سحر نزدیک است و در صورت ابری بودن هوا با بانگ خروس بیدار می شدند.
برخی از مردم برای ثواب شب زنده داری می کردند و سحرهای ماه رمضان با جارکشیدن و با کوبیدن چوب بر حلب, مردم را بیدار می کردند.
روش دیگر در روستاهای فاقد روشنایی, روشن کردن فانوس و کوبیدن درب منزل همسایگان بود.
- شب قدر
سیستانی ها در شبهای 19 ، 21 و 23 رمضان تا صبح به دعا و عبادت مشغول می شوند وهمانندسایر مومنین وشیعه ها ضمن برگزاری مراسم احیا به دعا نیایش می پردازند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 1:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در بالادست ساحل"سبز کم"وبه فاصله ی اندکی ازآن ،در دل دشت مقابل،چشمه ی آبی است قابل شرب که درکنارآن،چند درخت خرماوجود دارد.ازدیرزمان این محل به"پیشک"معروف ومشهور میباشد.این چشمه به صورت خودجوش،اززمین بیرون آمده وپس ازروان شدن مقداری ازآب آن،دردل رودخانه ی موسمی وخشک،درپایین دست"پیشک"درشن دشت فرو میرود وناپدید میشود.این چشمه درگذشته،آبشخور آهوان وشتران وحیوانات دیگری بوده که دردشت سیستان زندگی میکرده اند.
درسال های بعد انقلاب اسلامی این چشمه وزمین های اطراف آن به وسیله ی منابع طبیعی واگذار وصاحب نیز قسمتی از زمین ها رادرجهت کشت وکاروایجادباغ،مسطح وساختمان نیمه کاره نیز جهت زندگی خود وکارگران خوش ساخته ورهاکرده است.اکنون دربالا دست این چشمه،سدی خاکی ومحکم،به وسیله ی جهاد کشاورزی سیستان احداث وآب ذخیره ی این سد که بر روی رودخانه ای موسمی بنا شده ودرمواقع بارندگی،سیلابی میگردد به افزایش آب این چشمه کمک وآب راازلب شوری به شیرینی تبدیل نموده.درحال حاضر،آب این چشمه به وسیله ی پیمانکارخصوصی ،لو له کشی وبه شهرک"میل نادر"که درجمعی ازطایفه ی گوسفند داراردونی"درآن سکونت دارندوپاسگاه انتظامی نیز درآن محل وجود دارد،هدایت شده ومورد شرب قرار میگیرد.
به فاصله ی یک کیلومتر پایین تر ازسبز کم دشت صاف دیگریست که اندکی دردریاچه ی هامون پیش روی کرده وازنظر آب وهوا،جای بسیارمناسبیست وازبرخورد امواج باساحل آن درتابستان هوای نمناک ،مرطوب وخنک کننده ای حاصل میشود که باعث انبساط خاطر میگردد وخواب ظهر وشب رالذت بخش میکند.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 12:55 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

 

دل مويه ها؛شرح اماكن ومساكن نيزارهاي هامون سيستان 

خواندن این کتاب را به تمامی سیستانیان بخصوص نسل امروز و همه کسانی که اندیشه سیستان را در فکر و ذهن دارند توصیه مینمایم.  دل مویه ها (شرح اماکن و مساکن نیزار هامون سیستان)

پدیدآورنده: ابراهیم محمودی
ناشر: امینان - 01 مرداد، 1390
قیمت پشت جلد: 80000 ریال
تعداد صفحه: 368
شابک: 978-600-92151-4-0
قطع کتاب: رقعی
وزن: 800 گرم
کتاب دل مویه ها درمحتوای خود به معرفي و شرح جغرافيايي و تاريخي اماكن و مساكن نيزارهاي هامون در سيستان شامل: «خاريكه»؛ «برنگ»؛ «کنگ قروتخوار یا درد دل»؛ «بش دلبر»؛ «لورگ باغ» و «كوه خواجه»و«سرکال»و «سوزکم»....و پرداخته است.  و همچنین به معرفی بزرگان طوایف مسکون شده در آن مناطق از سیستان از جمله :بزرگان طوایف ، محمودی ،قروتخوار ،سنچولی،شاهرودی و ....بطور مختصر و به روابط اجتماعی وفرهنگی وفرهنگ آن مناطق درآن سال ها پرداخته است.در بخشی مجزابه علل وقوع بلاياي طبيعي در اين استان در صد سال اخير پرداخته  است. در پايان نيز اشعاري از نگارنده در قالب هاي شعري غزل و رباعي در وصف استان سيستان گنجانده شده است

ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 12:48 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

درجنوب وجنوب غرب برنگ زمین های صاف وهموار،ازجنس گل رس وشن نرم قراردارد که به"کُورقِ کل"معروف ومشهورند وزمین های "زیردشت"نام دارند.وجه تسمیه ی"کورق کل"آن است که درگذشته های دور مردمان منطقه ازاین زمین ها براثرکشت محصولات فراوان استحصال میکرده اند.
ازاین رو"کورق" به معنی گودال یا زمین گود کهچون  از وزش باد در امان هست برای کشت مناسب میباشد و"کَل" عبارت ازقطعه زمینی است که درآن محصولات فراوان به دست می آورند.
بنابراین "کورق کل"یعنی زمین های پستی که درآن محصولات فراوان وبی دردسربه انباردامداران منطقه واردمیشد.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, :: 12:25 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content