کتاب1-پنج ارغن
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

پنج ارغن معروفترین اثرغلامعلی رئیس الذاکرین است.

پنج ارغن، افسانه‌های منظوم سیستانی

کتاب شعری است که به گویش سیستانی سروده شده‌است. این کتاب سهم بسزائی در پیشبرد ادبیات سیستان داشته‌و تاکنون از جدی‌ترین تالیفات موجود ادبی به گویش سیستانی می‌باشد. سبک ادبی این کتاب فابل بوده و از زبان حیوانات سروده می‌شود.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 27 مرداد 1391برچسب:, :: 5:44 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

رگ نگی-سیاتیک

در صورتی که بیماری خفیف باشد با ماساژ دادن درد را آرام می کردند اما اگر سیاتیک حاد باشد شیوه هایی به کار می رود که از آن جمله این است:انگشت پا را با فتیله ای از جنس نخ می سوزاندند و در نهایت باید چرک از محل سوختن بیرون می زد که این نشانه ی موفقیت کار بود

درد گوش-گوش درد

اگر بیمار کودک باشد مقداری از شیر مادر را در گوش او می دوشیدند

شو کوری-شب کوری

جگر سفید گوسفند را روی آتش می گذاشتند و از کف حاصل از پخته شدن آن ،توسط میل سرمه به چشم شخص می مالیدند


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:, :: 7:34 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. در عین حال در آیین زرتشت در 4 روز مخصوص در هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است. دکتر خورشیدیان موبدزرتشتیان در تشریح معنای روزه باطن گفت: ما زرتشتیان باید در سه بخش معنوی “شنوایی”، “اندیشه” و “احساسهمیشه روزه داشته باشیم به آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشویم و “اندیشه و احساس و شنوایی” مان همیشه سرشار از نیکی باشد. رییس انجمن موبدان تهران افزود: همچنین در اوستا بر روزه بزرگتری تاکید شده است و آن حفظ هفت عضو بدن، مشتمل بر دو چشم، دو دست، دو پا و زبان در تمام طول زندگی از هرگونه آلودگی است و این هفت عضو همیشه باید پاک نگه داشته شوند که از این عمل نیز تحت عنوان روزه یاد می شود.(با دستهای بر افراشته بسوی تو ای مزدا و با فروتنی کامل پیش از همه چیز خواستارم که بهره ای از خرد مقدس خود را بمن عطا فرمایی تا به همراهی درستی کردار و ضمیر پاک بتوانم خوشبختی روان آفرینش را فراهم سازم.ای اهورامزدا بشود که با اندیشه نیک به تو نزدیک شده و با پیروی از قانون اشا به ارزشهای مادی و معنوی خود پی ببرم )


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, :: 10:2 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سیستان به لحاظ دارا بودن پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی ، از جایگاه و ارزش والایی در میان مناطق مختلف كشور برخوردار است. در سیستان در ماه مبارک رمضان آیین خاصی اجرا می شود مانند هر منطقه دیگر. در اینجا هنگام سحر آواز خوشی تحت عنوان سحر خوانی اجرا می گردد سحرخوانی که برخی سوابق تاریخی و گفته ها نشان می دهد آیینی  است که از حدود 1400 سال قبل یعنی از اوایل اسلام نزد ساكنان سیستان مرسوم بوده است.

در زمان های گذشته هنگامی که هنوز وسایل ارتباط جمعی چون تلویزیون، رادیو، ساعت و... نبوده در آیین سحرخوانی، چند نفر از ریش سفیدان و معتمدان روستاهای سیستان قبل از آغاز سحر از خواب بیدار شده و با رفتن در بالای مسجد یا محل مرتفعی یا به پشت بام خانه ها باصدای رسابا خواندن اشعار محلی و مذهبی مردم روستا را از فرارسیدن وقت سحر باخبر می كردند. که این نمادی از ایمان خالصانه انسان های سیستان و مومنان واقعی است.

این افراد اشعار مذهبی و سروده های شاعران از جمله، خواجه عبدالله انصاری و باباطاهر را با صدای بلند می خواندند. ترانه های عامیانه سیستانی نیز بخش مهمی از گنجینه فرهنگی این دیار است كه همانند آیینه ای پاك، از زندگی ساده مردم سیستان حكایت می كند. این ترانه ها بخشی از اجراهای سحرگاهی سحرخوان های سیستان است كه از قداست خاصی برخوردار است.چند بیتی از سحر خوانی از زبان یکی از افرادی که به گفته خودش 50 سال این کار را انجام می داده است:

برخیز که عاشقان به شب راز کنند، یا الله-گرد در بام دوست پرواز کنند، یا الله

هر جا که دری هست به شب می بندند، یا الله -الا در دوست را که شب باز کنند، یا الله

والدین سیستانی به فرزندانشان سفارش می کردند سحر گاهان که برای سحری خوردن بیدار می شوند اگر هوا طوری روشن باشد که کاهگل دیوار خانه را شناختند غذا نخورند یعنی وقت اذان و نماز است اما امروزه، تلفن ها، صدای زنگ کوک شده ساعت ها و صدای بلند گوی مساجد جای مراسم قبلی را پر کرده است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, :: 2:18 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

آیین رمضان خوانی  از 8 تا 14 ماه رمضان ودربرخی جاها از حدود نیمه ماه مبارک رمضان ( شب 15 به بعد) در سیستان مرسوم بوده و در میان مردم منطقه از محبوبیت برخوردار است.

در این آیین كه شب ها اجرا می شود،افرادی عمدتاًجوان ونوجوان هرمحله با هم دیگر به درب منازل رفته و اشعار محلی را با صدای رسا به عنوان خوش باشی این ماه می خوانندکه در زابل تحت عنوان (رمضونیکه) معروف است

كه از جمله آن اشعار «رمضو الله الله رمضو، رمضو الله خوشنوم خدا، رمضو اومده مهمونش كنه، گوو گوسله ره قربونش كنه، ای سرا از كنه كه كولك داره، اگه فهمو صابیو بورك داره، ای سرا از كنه كه رو و باده، دو پسر داره كه نو دوماده» - روزه می گیره لاغرمه شویم-روزه مه خاره کافر مه شویم

شركت كنندگان در این آیین پس از اجرای برنامه رمضان خوانی برای دریافت انعام از سوی صاحبخانه در انتظار می مانند.
پس از لحظاتی كوتاه صاحب منزل به شکرانه این ماه از هر چه در منزل داشته برای آنها جدا نموده و تحت عنوان برکت به آنها می داده است .صاحبخانه با چهره ای گشاده با قدری كلوچه محلی یا مقادیری پول یا مواد غذایی در حد توان و وسع خود، به جمع رمضان خوانان پیوسته و در صورت تمایل همراه آنان رفته یا موادغذایی و پول در اختیار آنان قرار می دهد
در گذشته جوانان، با اجرای آیین رمضان خوانی پول و غذا از مردم جمع آوری كرده و در میان نیازمندان و فقرا توزیع می كردند
این آیین در واقع برای كمك رسانی به مستمندان در ماه رمضان بخصوص كسانی كه توان كار كردن و حتی حركت كردن نداشتند برگزار می شد
 
آیین  رمضان خوانی  ریشه در فرهنگ غنی مردم سیستان دارد و در واقع این آیین   قداستی خاص به ماه   رمضان می بخشد
تداوم چنین آیینی باعث می شود سنت های حسنه و فرهنگ غنی منطقه سیستان بیش از پیش حفظ شود



ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, :: 2:13 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

شاید اگر بدانید هم اکنون عقب افتاده ایم! خیلی ناراحت شوید .اما اگر به راستی ناراحت شدید ،یقین کنید که بیش از پیش از دنیای اطرافمان دور مانده ایم!

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, :: 9:44 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

تو قانون اووَه بَشكستي بادار

تو رخت و جي گو وَه بَشكستي بادار

***

نه كئل گير ِ مَه رَه بْدادي وَر ِ دْرو

تو مئنگال ِ دْرو وَه بَشكستي بادار

اي ارباب ! تو به قانون آب بي حرمتي كردي
تو ابزار و ادوات شخم زدن با جفت گاو را شكستي
نه تنها زميني اندك براي درو در اختيار من ننهادي
بلكه داس ، اين تنها ابزار دروي من را نيز شكستي

رباعی استادابراهیم سرحدی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, :: 7:30 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

یعقوب در آغاز برای مدتی به گروه مطوعه داوطلب ولایت - تحت رهبری صالح البستی - که به مبارزه با آشوبگران و عمال نالایق محلی برخاسته بودند، ملحق شد. در سال 237 که طاهربن عبدالله در خراسان حکومت میکرد مردی از اهل بست بنام صالح بن نصر کنانی بر سیستان مستولی شد و یعقوب به خدمت وی در آمد. طاهر که مردی با تدبیر بود صالح بن نصر را از سیستان براند و پس از وی شخصی بنام درهم بن نضر خروج کرد و سیستان را تصرف نمود و سپاهیان طاهر را از سیستان براند. درهم که نتوانست از عهده  ی سپاهیان برآید یعقوب را سردار سپاه خویش تعیین کرد، سپاهیان چون ضعف فرماندهی درهم را دیدند از فرماندهی یعقوب استقبال نمودند. پس از چندی والی خراسان با چاره ئ تدبیر درهم را اسیر کرد و به بغداد فرستاد، او مدتی در بغداد زندانی بود بعد آزاد گردید و به خدمت خلیفه در آمد. درین زمان است که کار یعقوب نیز بالا میگیرد او به دفع خوارج میرود، یعقوب چون مردی با تدبیر و عیار بود تمام یارانش از وی چنان فرمانبرداری میکردند که برون از تصور بود.در جنگی که در این ایام، با یک سر کرده خوارج محلی به نام «عمار» کرد، او را کشت و اندکی بعد، سر کرده انتخابی جنگجویان ضد خوارج شد

.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:, :: 9:46 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

" الهی به نشان تو بینندگانیم, به شناخت تو زندگانیم, به نام تو آبادانیم و به یاد تو شادانیم."

خداوندا, داغ تو دارم و بدان شادم, اما از بود خویش به فریادم. الهی شناخت تو, ما را امان و لطف تو ما را عیان. الهی ضعیفان را پناهی. مومنان را گواهی, چه بود که افزایی و نکاهی...؟!

ستایش, خدای مهربان, کردگار روزی رسان و یکتا در نام و نشان راست؛خداوندی که ناجسته یابند و نادیده دوست دارند.

پروردگارا, ما را راه راست بنمای, راه آنان که نیکو داشت کردی آن ها را, نه راه آنان که بر آن ها خشم گرفتی و نه راه گمراهان.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:, :: 6:20 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

سموری سجزی، از شاعران و کاتبان معروف سیستانی و از شخصیت‌های ممتاز قرن ششم هجری قمری است.عوفیشعراو را از سخن معشوقان، دلکش تر و خط او را از خط دلبران عنبر زلف، خوش تر وصف می‌کند. سموری سجزی به مسائل حکمت و تعلیمی توجه زیاد داشته و عزت و آزادگی را تبلیغ می‌کرده است.

هرکه چون گل، به زر فریفته شد

 

در عمل آبروی داد به باد

دست کوتاه باش و راست، همچون سرو

 

تا سرافراز باشی و آزاد


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:, :: 4:28 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

امروزاما

تو آنجا!

من اينجا!

تهرانی!

نيمكت هاي دنيا را چه بد چيده اند...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, :: 8:30 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ئر چه ته ديگ بشه خه كفليز ميايه بالا
یعنی نتیجه هر چیز درآخرآن معلوم میشود))
خره که مبره و عروسی ور خوشی نیه ور بار کشی استه

خر رو که میبرن عروسی برای خوشی نیست برای بار کشیه
اول سوزو و خودخا بزه بد جوالدور و مردم
سوزن به خود بزن جوالدوز به مردم
جو که بجه از تجگه یو ملومه
یعنی اینکه جوکه بروید (جوانه بزند) از جوانه اش معلوم است
خوِ چوپو خونه خرابي مياره
خواب چوپان خانه خرابي بار مي آورد
دسه كه نمتني بندي بوس كو
دستي كه نمي تواني ببندي ببوس
یا کارکو باش یا کار و ره کو
یا کار کن باش یا کار راه انداز

حرف سرد،لقمَه ی سرد،دلَ سرد منَهharfe sard,loghma'e sard,dela sard mena
وقتی که کسی حرفی میزنه که باعث دلسردی و ناراحتی شما میشه(اون هم به ناحق) این اصطلاح رو میگین

زمی منَ نمیگرَzmi mna nmegira
اگر درباره پیش آمدی نگران باشن و دل تو دلشون نباشه ازش استفاده میکنن

دل مِه پَر خونَ:وقتی که کسی ناراحتی های زیادی داشته باشه اینو به کار میبره


ارسال شده در تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, :: 8:29 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

به همشهریانم فکر می‌کنم و به دستان خالی کودکانی که نانشان به بنزین بسته بود. همشهریانی که هیچ کارت و امتیاز ویژه‌ای برای استفاده کم یا زیاد از بنزین ندارند...




 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, :: 7:47 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

محمد مومنی متولد1351زابل؛بازیکن ستاره که بازی فوتبال را از رده های سنی شهرستان زابل شروع کرد سابقه بازی در تیم های استقلال تهران، سپاهان اصفهان،سایپای کرج و لیگ های داخل و خارج از کشور را دارد. آقای گل سیستانی لیگ آزادگان کشوربا19گل درسال1375(تیم پلی اکریل اصفهان)، تنها بازیکن مطرح و ملی پوش و استقلالی این سرزمین است که هواداران باشگاه استقلال تهران هنوزخاطره گلزنی هایش رابه ویژه2گل بیادماندنی درمقابل الزوراء عراق رادراذهان خوددارند.وی هم اکنون با دارا بودن مدرک A مربی گری به عنوان مدرس در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند و تنها نماینده این استان در مجمع مدرسین فوتبال کشور است.به عنوان معاون شهردارتهران در تربیت بدنی شهرداری مشغول فعالیت  و همچنین ریاست كميته جوانان و استعداديابي فوتبال دراستان وسرمربیگری تیمهای:نوجوانان-جوانان وامیدهای استان و به همراه حمیددرخشان مربیگری تیم لیگ برتری شاهین بوشهررانیزبرعهده داشته است.

خلاصه دستاوردها:

مدرک تحصیلی : فوق لیسانس تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی

- مدیر تربیت بدنی شهرداری منطقه 9

- مدرس بین المللی فوتبال FIFA

 

-دارای مدرک مربیگری A  آسیا

 

-سابقه  بازی در تیم های فوتبال ( پلی اکریل اصفهان  – پیام مشهد – استقلال تهران – راه آهن – سایپا – هما )

 

- سابقه بازی در تیم های فوتبال اروپایی ( ارزروم اسپور ترکیه – تسالونیک یونان )

 

-سابقه مربیگری در تیم های لیگ برتری ( شاهین بوشهر – داماش گیلان و ...)

 

-عنوان آقای گلی در لیگ آزادگان فوتبال فصل 1374- 1375 

 

-نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا به همرا تیم استقلال 1378

 

-سابقه بازی در تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران

 

-سابقه بازی در تیم فوتبال دانشجویان ایران

 

-دارای مقاله علمی ISC

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: 8:9 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

مواد لازم
گیاهی به نام سوزی (البته در سیستان) به جای این میشود از اسفناج هم استفاده کرد ولی به خوش طعمی سوزی نمی شود
پیاز-سیب زمینی-تخم مرغ-سیر-نمک - فلفل-روغن
اول از همه باید گیاه سوزی را تهیه کنید
سوزی را در آب جوشانده تا شل شود (چیزی شبیه برنج) آبش را می گیریم و میگذاریم کمی سرد شود در همین زمان که سبزی را می جوشانیم سیب زمینی را آب پز می کنیم و پیاز را سرخ می کنیم
ته قابلمه کمی روغن (اندازه آن با کم یا زیاد شدن سوزی متفاوت میشود) می ریزیم و مواد آماده را درون روغن میریزیم همه اینها را به همراه تخم مرغ (که قبلاً هم زدیم) نمک و فلفل و سیر اضافه میکنیم به سوزی آماده و هم میزنیم تا ته نگیرد
هر وقت که احساس کردید که مواد خوب به خورد هم رفته اند میتوانید استفاده کنید


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: 7:47 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

قالی پازیریک (به انگلیسی: Pazyryk Rug) قدیمی‌ترین فرش دنیا است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب:, :: 10:45 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اگربخواهیم پرچمی برای منطقه سیستان متصوربشویم می توان ازرنگهای موردعلاقه سکاهاونمادهای فعلی این منطقه بهره برداری نمود.سکاها به رنگ آبی علاقه شدیدی داشتندکه ازقالیهای بافته شده آنان این موضوع استنباط می گردد.ضمن اینکه رنگ آبی راامروزمی توان به رنگ دریاچه هامون ورودخانه هیرمند تعمیم داد. روی نمونه‌های چند قالی قدیم سیستانی که باقی مانده رنگ زردنیز نسبتاً زیاد است که یادآور شکوه گندمزاران وسیع و پربار سیستان کهن(انبارغله آسیا) است ازطرفی وباتوجه به مقدس بودن آتش دردین زرتشت واینکه آخرالزمان آنهاازسیستان برمی خیزدازطرف دیگرمی تواندرنگ زرددرپرچم جای بگیرد.بانگاهی به این پرچم تهیه شده ،به این نتیجه می رسیم: 1-پرچم سیستان برعکس پرچم کشوراوکراین است

2-سیستان سرزمین سیستانی ها+زرتشتی هاست.(وزرتشتی های جهان می توانندبه این سرزمین مهاجرت ومنتظرموعودخودشوند.همچون یهودکه درسرزمین موعودخوداستقراریافته است.ومسلمانان هم درمکه محل ظهورمنجی خوداستقراردارند)

3-نکته جالب دراین زمینه اینست که مردم اوکراین هم نژادشان ازسکاهای اروپایی است ودرواقع ملت آنهاباسیستانیان قرابت نژادی دارند.

آرم پرچم که روی مماس خط وسط قرارمی گیردراهم می توان مهری که درشهرسوخته یافت شده واکنون علامت دانشگاه زابل شده ویامشعل آتش قرارداد.


 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب:, :: 6:38 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

من بودم وخدا بود

او گله از جدایی من ساز بی وفایی

او گفت که من  رهایم من گفتمش اسیرم

اوگفت که انتخاب است من گفتم این سراب است

او زد مثال خود را من دادمش نشانی

او گفت که زندگانی؟ من گفتمش چه دانی ؟

من گفتمش که کفر است گفتا بگو چه دانی؟

گفتم عذاب سخت است گفتا مترس هیچ است

گفتم که دوزخت را گفت از بهشت دانی؟

گفتم فریب دادی گفتا نمی شناسی

گفتم چنین گفتند گفتا چنین نباشد

گفتم که خلق خود را گفتا رها نکردم

گفتم اسیر خاکم گفتا که قدر بدانم

گفتم وفا نداری گفتا صبور جانا

گفتم که ظلمت است این  گفتا که نور تابد

گفتم اسیر بندم گفتا رسد رهایی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب:, :: 4:31 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

در گذشته مردم سیستان نوعی کفش می پوشیدند از جنس چوب که این کفش آن طور که گفته شده شکیل و زیبا بوده است.این کفش به دلیل مرغوبیتی که داشته بیشتر توسط قشر مرفه و اشراف پوشیده می شد و زمانی که فرد با آن راه می رفت چوب کفش صدایی شبیه کَب کاب می داد. امروزه مثلی بین مردم این قوم که به ادبیات مردم ایران هم راه پیدا کرده رایج است که می گن فلانی چه دَب دَبه و کَب کَبه ای داره که این مثل برمی گرده به همین امر که وقتی این صدا در خیابان های شهر شنیده می شد نشان از عبور فردی از طبقه ی اشراف و بزرگان شهر بوده است. این کفش از  چوب نوعی درخت به نام داز (درختی شبیه به نخل زینتی)  ساخته می شد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391برچسب:, :: 2:27 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

فرهاد دوم درسال138پیش ازمیلاد در نبرد با سکاها کشته شد و جانشین او اردوان دوم نیزدر سال ۱۲۳ پیش از میلاد در جنگ با لشکریان مهاجم سکا کشته شد. جنگهای ممتد اشکانیان با سکاها ی ساکن شده در منطقه باستانی زرنگ (سیستان)سالهاادامه داشت .تنها در زمان مهرداد دوم بود (۱۲۳- ۸۷ ق.م) که اشکانیان توانستند بر سکاها غلبه یابند و مهرداد دوم سکاهای سیستان را تحت فرمان اشکانیان درآورد.

مردم سیستانی، با ورود آخرین دسته ازآریایی ها در حدود سال ۱۲۸ ق.م. که سکه نامیده می‌شدند از شمال افغانستان به طرف جنوب یعنی قندهار و سپس به طرف غرب راه پیمودند تا به ایالت زرنک(زابلستان)و کناره های دریاچه زره(هامون) رسیدند و نام زرنک به واسطه ورود سکاهابه سکستان تبدیل گردید و عربهاسجستان می‌گغتند و بالاخره به سیستان تغییر نام یافت. این اقوام را سیستانی می‌گویند


 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, :: 5:6 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ابوالفضل بارانی پدیده 20ساله رقابتهای فوتسال لیگ دوی کشورکه بی شک یکی از بهترین و تاثیرگذار ترین مهره های تیم  فوتسال سجاد زابل در2سال عضویت دراین تیم بودباقراردادی 3ساله وبه مبلغ70میلیون ریال به تیم لیگ برتری گازخوزستان پیوست


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, :: 4:34 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

فارغ التحصیل رشته مجسمه سازی از دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا

کسب مقام اول در جشنواره های هنرهای تجسمی استان.

کسب دیپلم افتخار و برنده جایزه اول در بخش حجم جشنواره سراسری اسماء الهی درکشور.

برپایی چند نمایشگاه گروهی در دانشکده هنرهای زیبا تهران.

عضو انجمن مجسمه سازان ایران.

همکاری با شرکت انیمیشن سازی فرهنگی هنری صبا و پویا اندیشان سبز.

طراحی بنای یادبود شهدای شهرستان نیکشهر و کنارک.

طراحی و ساخت المان های حجمی برای نقاط مختلف استان


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, :: 4:26 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اولين تصاوير انيميشن(پویانمایی) جهان بر روي جامي سفالين متعلق به 5000 سال پيش در گوری درشهر سوخته سيستان كشف شده است. در اين تصوير كه به عنوان اولين تصوير انيميشن جهان شناسايي شده است، طراح ،بزي را در حال حركت و پرش به سمت درختي براي جويدن برگ‌هايش به تصوير كشيده است.پس از بررسی این شی، باستان شناسان دریافتند نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می دهد. هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در ۵ حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکتو از برگ آن تغذیه می کند. باستان‌شناسان با نزدیک کردن این تصاویر به یکدیگر موفق شدند نمونه‌ای ازیک تصویر متحرک را در قالب یک فیلم ۲۰ ثانیه‌ای به دست آورند ، بز از جمله حیواناتی است که در رسیدن به ارتفاعات تبحر داشته و می‌تواند با یک حرکت جهشی به سمت بالا حرکت کند. از این جام برای نوشیدن استفاده می‌شده است. ارتفاع این جام ۱۰ سانتی‌متر است وعرض آن8سانتی متر و روی یک پایه استوار شده است. در شهر سوخته كه با بيش از 5000 سال قدمت از تمدنهاي كهن تاريخ جهان به شمار مي‌آيد، تصاوير زيادي از بز و ماهي‌ يافت مي‌شود كه اين امر بيانگر بهره‌ برداري ساكنان آن شهر از اين حيوانات بيش از ديگر جانوران است   


                                             
         
 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: 4:13 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

یعقوب، فرزند لیث بن معدل بن حاتم بن ماهان صفاری ، زاده سیستان بودکه درقرن9میلادی سلسله پادشاهی صفاریان رابنیان نهاد. لیث پدر یعقوب در سیستان شغل رویگری (مسگری)داشت. لیث سه پسر داشت بنامهای یعقوب ،عمرو ،علی، هر سه پسران لیث حکومت کردندوباسایرامرای صفاری دوره ی حکومت  آنهاچندان نپایید(140سال) نخستین امیر این خانواده یعقوب بود که دولت مستقل صفاریان را بنیان نهاد .وی در جوانی به همراه برادرانش: عمرو و علی، در عیاریها و شبگردیهای شهر شرکت می‏جست. یعقوب نیز در اوایل مانند پدر رویگری میکرد و هرآنچه بدست می آورد جوانمردانه به دوستان و همسالانش ضیافت میکرد. چون به سن رشد رسید تعدادی از مردان زرنگ و عیار گردش  به دلیل هوش سرشارش وپهلوانی ومردانگی اش جمع شده او را به سرداری خود برگزیدند.( آنهاعيّاران بودند؛ جواناني ورزش کار، چالاک و جوان‌مرد با احساسات ملّي تند همراه با مهارت در جنگ که ضدخوارج،ضدطاهری وضدخلیفه بودند ) در روزگار یعقوب و به ویژه در زادگاهش سیستان؛ که خاطره پهلوانیهای خاندان زال و سام نریمان در اذهان مردم هنوز زنده بود، خاطر رویگر زاده جوان و عیار پیشه، که متأثر از قصه‏های رستم و جنگجوییهای پهلوانی‏اش بود، از همان ایام جوانی، پتک و چکش رویگری را کنار نهاد و شمشیر و سلاح جنگاوری بر گرفت. در آغاز راهزنی را پیشه کرد اما مدتی بعد شیوه عیاری، او را از تعدی در حق فقرا و مظلومان منع کرد، از این رو، یعقوب در نزد مردم پهلوانی محبوب جلوه کرد. یعقوب با دسته کوچک عیارانش که به خاطر سخاوت و فتوت وی، گردش جمع شده بودند، توانست در بین دسته‏های غازیان و مطوعه ی محلی حیثیت و اعتبار قابل ملاحظه‏ای کسب کند.. یعقوب ليث اميري جدّي، نيرومند و شجاع بود. از مردم داري، پاکي و دادگستري او داستان ها گفته اند. وي بسيار ساده مي زيست و از تجمّل و هوس راني بيزار بود. نوشته اند که وي در جنگ ها بر پاره نمدي مي‌نشست و بر سپري که درکنارش بود تکيه مي‌داد و هنگام خواب سپر را زيرسر مي‌گذاشت و همان جا مي‌خفت. صفات جوان مردي و پاک‌نظري و بلندطبعي عيّاران، در رفتار يعقوب ليث به طور کامل مصداق داشت.پايتخت يعقوب زَرَنج (سيستان) بود. وي حدود هفده سال با مروّت و مردانگي حکم راند و بيشتر اوقات خود را در جنگ و مبارزه و جهاد گذراند.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: 4:3 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

ای خدا
گریه منو خنده منو             بزگر مار کنده منو
کوچکک چل کنجه منو       تو منه ز خود مه اله کو
بعد اگه بخواستی گله کو

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:, :: 5:1 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content