احساس مسئولیت
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

متاسفانه درجامعه سیستان،اعلام گزارش وخبرناهنجاری ها،بی قانونی ها،افرادورفتارهای مشکوک و...به مراجع ذیربط امری مذموم! تلقی می گرددودرسطح عامیانه،به خبرچینی!،زیرآبی!،چغلی! و...تعبیر می شود.تاجائیکه اگردرکنارمنزل فردی،سلاح ومهمات ویاموادمخدرو...بارگیری شود،همسایه ها بی خیال بوده وهیچگونه احساس مسئولیتی نکرده وباگفتن:عیسی به دینش وموسی به دینش،به نوعی درناامنی منطقه مشارکت می نمایند.

گاه باهمان سلاحی که ازکنارخانه اش بارگیری می شود،درمسیری که همواره طی می کند،راهش بسته واگرشانس بیاوردفقط اموالش وگرنه جان خودش رانیزازدست می دهد!

به اینکه آیامراجع ذیربط به مسئله رسیدگی می کنندیاخیر؟به ما مربوط نیست ،لاکن برای گسترش رفاه وآرامش،جامعه امن وایمن،آینده فرزندان و...حتماًهرگونه خبری رابایدبه مسئولین ذیصلاح (113-114-110و...)گزارش دادوبه یکدیگرنیزدراین خصوص سفارش کنیم تاانشاء ا...بصورت فرهنگ عامه موردپذیرش قرارگیرد.ضمناً امروزه خیلی هاموبایل دارندوتلفن ونیازبه مراجعه حضوری برای اعلام خبرهم نیست.
برای بهترمتوجه شدن این مسئله کافی است به استانهای دیگرسری بزنیدتااول ازانعکاس خبرحضورخود(افرادناشناس)درشهرشان به مسئولینشان این احساس مسئولیت راآموزش ببینید!


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 شهريور 1393برچسب:, :: 1:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

هنگامیکه حضرت آدم، ازسراندیب به طلب حوا رفت به هیچ جااقامت نکردمگربدان جایگاهی که هم اکنون سیستان است.تسبیح کردوچون چیزی خواست بخورد،جبرئیل ملک،درسیستان به نزدیک اوآمد.او دراین زمان درخت اناروخرماپدیدآورد.حدودچهارهزارسال قبل ازهجرت پیامبراسلام،گرشاسب بادیدن این دودرخت،مصمم به ساختن سیستان شد.

گویندنوح نبی درآنجاازکبوترخبرخشکی بیافت ونوح دورکعت نمازشکردراین سرزمین بجای نمود.

دریاچه هامون(کانسه اویا)بدین جهت مقدس گشت که نطفه زرتشت نبی درآن نگهداری می شود.

سلیمان نبی باد رافرمود اورا گردجهان بگرداندوگفت مرادرمعتدل ترین جافرودبیاور.سپس باداو رابه سیستان فرودآورد.آنجاچاشت خوردوگفت:اینجاخوشتراست.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 شهريور 1393برچسب:, :: 1:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سرچنگه دوال شنسته بو زانو بغل
پوچ اشته امه گندمنو زمین پخل
ار سال مه ام طور خدا اگجه یی تو
بی جرموگناه مکو مرا زیر شتل

سرچنگه مزا دل منه که اوو گشته
ای زنده بلا مرده بلا خو گشته
سر سفره دله که وا کنو فمی که دل
چش از غم دل سختنو پلو گشته


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 شهريور 1393برچسب:, :: 1:12 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بنده که زه بنده اُوه مبره bande ke zabandaiombara-بنده که زن ببنددآب می برد-این ضرب المثل زمانی استفاده می شود که وصلتی راتمامی صحبت هایش توسط زن ها شده باشدبه بند سست تشبیح می کردند که آخر عاقبت ندارد

کار نشد ندارَkaar nashod ndara-یه جورایی معادل خواستن توانستن است. یعنی هر کاری ممکنه! (فقط اراده می خواد!)

دسه پیشکی ره مزنی که پس نیفتی :این ضرب المثل زمانی استفاده می شود که درقبال پیش دستی کردن دیگران پاسخ دهید

از زن شَلیتَه نو دِوال شکَستَ بترس-از آدم بد دهن دوری کن

خرَ اَگجا گرگ خاردَه؟ اَمجا کِ ( ریز )خاردَه.کنایه به شخصی که از میهمان نوازی دیگری سوء استفاده میکند.( ریز یا اِریز ) نوعی گیاه به شکل تره ولی نازکتر که مورد علاقه چهارپایان است.

مَردَه رَ اَگَ نشستا مَردَه شورَ خَا دیدا...یعنی خودم کارم را بلدم

یگ دیده علی یگ دیده محمد:این ضرب المثل در پاسخ به کسانی داده می شود که به شما می گویند شما فلانی رابیشتر از مادوست دارید وپاسخ می شنوید یگ دیده علی یگ دیده محمد:یعنی شما همه برای ما مساوی هستید

خرما بخَرُ نُ خَستَکِه نَ کُت کُنُ @ قرض خواه که بِیَه گردَنِ خه چُوت کُنُ-این ضرب المثل زمانی به کار می رود که شخصی به دنبال کار و تلاش برای امرار معاش نباشد و از دیگران پول قرض کرده و با آن نیاز های خود را برطرف می کند .

گَزيلِِه پوُدهَ ، امي كه بودَه بودَه -اين ضرب المثل در مورد افرادي بكار مي رود كه معمولا" تنبل هستند وگذر زمان هم تغييري در حالات وجودي آنها ايجاد نمي كنند .بسيار هم سست اراده هستند -پ.ن :گزيل : ريشه هاي بزرگ درخت پوده : پوسيده امي : همين

عَقرَب و کَدو اِشتِه. ( aghrab o kaado eshtey )عقرب از ماه های تقویم شمسی رایج در سیستان قدیم ( آبان ماه) که زمان شروع سرمای شدید وخشکیدن بوته گیاهان بوده بجز ( کدو ) که در این ماه به اصطلاح با سرما ستیز کرده و به بار مینشسته.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 8:22 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ازشاعران سده یازدهم هجری وازبزرگ‌زادگان سیستان و از اقران ملا زمانی یزدی (م ۱۰۱۷ - ۱۰۲۱ ق) بود که در سرودن شعر مهارت داشت. از اوست:
زود از برم چنین گله‌آلود بر مخیز
باقی‌نمانده جز نفسی زود بر مخیز

برگرفته از کتاب: اثرآفرینان (جلد اول)

 منابع زندگینامه: آتشكده ‏ى آذر (423 / 1)، تذكره‏ ى نصرآبادى (312 -311)، الذریعه (644 / 9)، فرهنگ سخنوران (586)، لغت‏نامه (ذیل/ طبعى).


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 7:59 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 کار مخرج مشترک و شرط هر نوع زندگی انسانی در جامعه است. برای اکثر مردم، بیکاری وضعیت خوشایندی نیست. فاقد کار بودن هنگامی که شخص به آن نیاز دارد و نداشتن منابع لازم برای گذراندن یک زندگی رضایت بخش، علاوه بر سختی مادی رنج روحی به همراه می آورد.
بر اساس آخرین سرشماری کشور که از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است حاکی از این است که شهرهای زابل-هیرمند-زهک در بین شهرها رتبه های بالای کشوری دربیکاری را به خود اختصاص داده اند.این فاصله نرخ بیکاری در شهرهای کشور نشان دهنده توزیع نامتوازن فرصت هااز سویی و توسعه نیافتگی مناطقی از کشور به لحاظ عدم بهره مندی از صنعت، کارخانجات و تولیدازسوی دیگراست.

آمار:

بشاگرد  53.2 درصد .جوانرود با 46.9 درصد .سراوان با 44.8مسجد سلیمان با 43.4 درصد، ایرانشهر 43.2، زابل 43 درصد، سیب و سوران با 38.8 درصد، باوی با 37.7 درصد، هیرمند با 37.3، دشت آزادگان 36، زهک با 35.9 درصد، شادگان با 35.9 درصد، اندیمشک با 34.2 و خرامه با 31.8 درصد. مریوان با 30.6 درصد، سرپل ذهاب 30.4، اندیکا 30.3، پاوه 30.2 درصد، خرمشهر با 30.2 و سرباز با 30 درصد در گروه 20 شهر اول بیکار کشور قرار دارند.

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 7:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 طوفان خاک و گرد
باران قهر و درد
مرهم نبود و گفت
چاره چه میشه کرد؟

باد، اسب سرکش غرور
هر لحظه می رسی
رحمی کن و برو
مردیم ز بی کسی!

در غفلت و غبار
از راه دور دست
کی میشود که دید؟
یا ناله ای شنید؟

این سرنوشت ماست
در سکوت یک کویر
مدفون ابر خاک
در خانه ها اسیر

امشب ز آه و درد
فریادها رهاست
یا رب تو شاهدی
فریاد رس کجاست؟؟؟
حبیب اعلایی-زابل


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 7:3 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اگر بپذيريم كه تاريخ بهترين و عادلترين گواه است، با تكيه بر همين مستندات معتبر نتيجه مى‏ گيريم كه اين سامان همواره خاستگاه يكتاپرستى، عدالت‏ خواهى و حق ‏طلبى بوده و مورخان بسيارى با تأييد اين مطلب آورده ‏اند كه در سيستان: تا بود مردان و زنانش بر آن طريقت بودند كه آدم (ع) آورده بود و نماز می خواندند و به پرستش ايزد تعالى جهان را پاك و مطهر میساختند. خون ناحق ميانشان حرام بود، مردار نمى‏ خوردند و صدقه بسيار مى‏ دادند و هميشه ميزبان بودند و مهمان را نيكو مى‏ داشتند. عقيده بر اين است كه چون آدم (ع) از سرانديب به طلب حوا برفت به هيچ جا اقامت نكرد مگر بدان جايگاهى كه اكنون سيستان است و نوح (ع) بشارت پايان عذاب و خشم الهى را در اينجا دريافت و دو ركعت نماز شكرانه به جاى آورد و نيز همين جا بود كه باد سليمان پيامبر را فرود آورد، پس گفت چند جاى كه رفتيم اينجا خوشتر است و جهان امروز بر عدلست و جور نيست و آن‏گاه كه دست تقدير الهى اراده را بر كمال دين و اتمام نعمت قرار داد و شارع مقدس اسلام روان بشريت را به توحيد دوباره فرا خواند و بشارت به ناميرايى و جاودانگى داد سيستانيان را قبل از آمدن پيامبر اسلام خبر رسيده بود و بر اين باور اساطيرى انتظار بود كه سيستان را به لشكر اسلام به صلح بدادند كه به جنگ گرفتن آن ميسر نمى‏شد.( تاريخ سيستان، به تصحيح ملك الشعراء بهار.)و محمّد صلوات ا... عليه و ربيع نيز گفت خرد چنين واجب كند و ما صلح دوست‏تر از حرب داريم.( تاريخ سيستان، به تصحيح ملك الشعراء بهار.)

همچنين در هنگام نزاع معاويه با اميرالمؤمنين(ع)، عبدالرحمن امير قديم سيستان كه به قهستان رفته و منزوى بود هدايايى براى معاويه فرستاد و معاويه توصيه‏ اى به اسپهبد سيستان در باب اطاعت از عبدالرحمن نوشت امّا مردم سيستان قبول نكردند.
در همين راستا و بر همين باور ديرين، سيستان در روشنايى تاريخ در زمره نخستين برپا كنندگان پرچم توحيد و مبحث اهل بيت(ع) امامت و عدالت به شمار مى‏رود.

به گونه‏ اى كه هم اكنون مزارها و قدمگاههاى فراوان كه با ياد و نام گوهرهاى پاك اهل بيت(ع) زينت‏ بخش تمامى منطقه است در واقع يادمانهايى است كه ريشه در تاريخ كهن و باورهاى پاك مردم دارد و جهت‏گيرى تاريخى مردم اين سامان را به انديشه‏ هاى ولايت نشان مى‏ دهد.

با توجّه به اين موارد مى‏ توان اين نكته را دريافت كه بى‏ دليل نيست تاريخ نام حريز بن عبداللّه‏ سجستانى را به عنوان نخستين فقيه شيعى از سيستان به ثبت مى ‏رساند. بر اين بستر آماده و مهيا بود كه نواهاى توحيدى، فطرت مردمان را به رسالتى در دور دستها فرا مى‏ خواند. فراخوانى به دوستى كسى كه فلسفه وجودى هستى است، او كه با رداى عشق خواهد آمد.

 منبع : كتاب بزرگترين افتخار سيستان -روابط عمومى دانشگاه زابل

آن‏گاه كه سپاه اسلام به سيستان آمد، ايران بن رستم شاه سيستان پيام داد كه ما به حرب كردن عاجز نيستيم چرا كه اين، شهر مردان و پهلوانان است امّا با خداى تعالى حرب نتوان كرد و شما سپاه خداييد و مار اندر كتابها درست است آمدن شما


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393برچسب:, :: 8:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سکاها نام قوم قدیم ایرانی نژاد آسیای مرکزی بود که چادرنشین بودند و تنها نقطه تمایز آن ها با سغدیان یا خوارزمیان همین شیوه زندگی آنها بود. آن ها جزو هند و اروپاییان و از نژاد ایرانی اند.

در خصوص وجه تسمیه سکاها پروفسور بیلی آن را به معنی مردان و مأخوذ از سک به معنی نیرومند و چیره دست آورده است. از سویی برخی بر این باورند که سکا از سگ گرفته شده که احتمالا توتم قبیله ایشان بوده است.

در هر حال نام مشترک تمامی این اقوام سکولات بوده و یونانیان برای اولین آن ها را سیت می نامند، این نام از نام پادشاه شان گرفته شده است.

کهن ترین اسنادی که حاوی نام سکا می باشند تاریخ هرودوت و متون خط میخی داریوش اول است.

سکاها با قبیله یوئه چیه در همسایگی چین ارتباط داشته اند. در یک حرکت اجباری توسط این قبیله رانده می شوند و بعدها توسط پارت ها و هندویونانی ها در سیستان امروزی محدود می شوند. در ازمنه بعدی به نیرویی مهاجم تبدیل می شوند که برخی از ملوک اشکانی را شکست می دهند اما در زمان اردوان دست نشانده وی می شوند.

سکاها الفبا و سکه نداشتند، اما هنری مردمی را آفریدند و پل ارتباطی بین جهان باستان و روسیه اسلاوی محسوب می شدند.

 

در حدود سال  128  پیش از میلاد سیستان توسط سکاها فتح شد و نام شهر بر پایه تصرف سکاها سیستان گذاشته شده است به معنی محل سکاها . در این سال اردوان دوم شاهنشاه مسن ایران بود که هنوز دولتشان قدرت کافی برای مقابله در برابر تجاوزات بیگانگان را نداشتند. اردوان در سال  124  پیش از میلاد درگذشت .

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393برچسب:, :: 8:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ازخطاطان بنام قرن13هجری قمری است که کتابت رساله در ختم و خواص سوره یاسین ازمهمترین آثاروی می باشد.

كد دستيابي كتاب:2698 / ع
كاتب:محمد مهدي سجستاني
تاريخ كتابت:1293 ه . ق
شماره پيشين: 511 - 2941 ، ع / 398
همه اطلاعات: 2698 / ع
نسخ و نستعليق ، كتاب اول بخط محمد مهدي سجستاني ، 1293 ه . ق ، بدون تزيين ، در3 برگ ابتدايي نسخه مطالب ي در بيان مدت خلافت هر كدام از خلفاي راشدين به نقل از احمد اعثم و دو بيت شعر عربي به نقل از تاريخ ابن خلكان و بيان مداواي چند بيماري با طب قديم ، در اوراق 39 پ و 40 لغاتي كه ابتداي آن با " اب " و " ام " و " بنت " و " ابن " است همراه با معاني هر كدام بنقل از جامع اللغات به سال 1297 ، در اوراق 43 تا 45 حكايتي از ابو مشعر بلخي بهمراه جدولي در بيان وضع نجومي ايام هفته و كارهاي مناسب در هر بخش از روزهاي هفته ، در اوراق 163 تا 165 رواياتي درشرح تهليل القرآن ، در اوراق 203 تا 205 مطالب متفرقه ، اوراق 46 تا 57 و 133 تا 161 و 189 تا 199 و 206 تا210 نانوشته، برخي از كتابهاي نسخه حاشيه نويسي دارد و در حواشي تصحيح شده جلد : تيماج عنابي ، ضربي ، يك لا ، 125 × 200
كاغذ : اصفهاني نخودي ، 210 برگ ، سطور متغير بين 17 و 20 سطر ، 65 × 130


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393برچسب:, :: 8:20 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

حریش سگزی سیستانی یکی ازسرکردگان جنبش ،صاحب تدبیرومعاون استاذسیس است . وی هنگامی که در سال 150 هَ . ق . علیه دربار عباسی وعرب ها قیام کرد،حریش را بر بخشی از سپاه خویش امارت داد و او شجاعتها از خویش بنمود و رایات عرب را شکسته و خراسان را بگرفتند. حریش سیستانی تمام عمر خود را صرف جنگیدن با خلفای اعراب کرد.

رجوع به الکامل ابن اثیر ج 5 ص 280 و استاسیس و خازم شود.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393برچسب:, :: 7:14 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شنبه، اول هفته
سعی می کنم، شمرده، نجیب، آرام
قدم بردارم
یک شنبه
زیر سایه ی درختان گز نذری
درس هایم را می خوانم
خاطراتم را ورق می زنم
خیالاتم را می بافم
*
بزرگ می شوم
در تپه های شهر سوخته
تکه های سفال را به هم می چسپانم
تا خمره ای
کاسه ای
جامی بشود
شاید نخستین انیمیشن جهان
...
به خود می آیم
چشم هایم تراخم گرفته اند
دکتر می گوید باد صد و بیست روزه
هامون خشک را
...
و جهان شما را تاریک می کند
با اندوهی که مثل سیتکی ماندگار شده است
بزرگ می شوم
در زمین ارثی نیاکانم
قدم می زنم
آبی نیست که درختی باشد و مزرعه ای
یونجه زاری و گندمزاری
گاوی شیرده، کوسفندی
*
آی زندگی بدرود
نیاکانم بدرود
پدر
مادر
...
می روم تا خیابان های شهر
بی کفاش و رفتگر و کارگر نماند
آی

محمودسرحدی


ارسال شده در تاریخ : جمعه 21 شهريور 1393برچسب:, :: 5:47 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

میدان انقلاب زابل


ارسال شده در تاریخ : جمعه 21 شهريور 1393برچسب:, :: 5:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سيستان، سرزمين رازهاي سر به مهر، هويت ملي ايرانيان و زميني كه سكونت- گاه موقت حضرت نوح (ع) نام نهاده شده است، افتخارات زيادي در پرونده تاريخي خود دارد...




 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:, :: 12:18 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

وی در سال ۲۰۲ هجری به دنیا آمد و در سال ۲۷۵ هجری در بصره وفات یافت [۱]. او برای فراگیری حدیث به شهرهای خراسان-شام-مصروحجاز مسافرت کرد و در نهایت تا پایان عمر دربصره رحل اقامت افکند. او فقه وحدیث را نزداحمدبن حنبل وصفوان بن صالح،قتیبه بن سعیدواسحاق بن راهوبه فرا گرفت [۲].
گفته اند که ترمذی-نسایی-صاحبان سنن وابوعوانه اسفراینی از اوحدیث سماع کرده اند[۳]. و او را امام محدثان در عصر خود دانسته اند[۴].

۱. ↑ تاریخ مدنیه دمشق ، ج ۲۲، ص ۱۹۶ ؛ الاعلام، ج ۳، ص ۱۲۲ ؛ البدایه و النهایه، ج ۱۱، ص ۶۵.
۲. ↑ تاریخ مدنیه دمشق ، ج ۱، ص ۱۹۱ ؛ سیر اعلام النبلاء، ص ۱۳، ص ۲۰۳ ؛ تهذیب التهذبب، ج ۴، ص ۱۵۰.
۳. ↑ تاریخ مدینه دمشق ، ج ۱، ص ۱۹۲ و، ص ۱۹۷ ؛ سیر اعلام النبلاء، ج ۱۳، ص ۲۰۵.
۴. ↑ تاریخ مدینه دمشق، ج ۱، ص ۱۹۴.

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, :: 8:10 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

فردوسي، با توجه به اينكه رستم، متولد «زابل» است او را اكثراً با صفت «رستم زابلي»وصف مي‌كند چنانچه در اشعار ذيل چنين كرده است:

گزين كرد پس «رستم زابلي»-ز گردان شمشير زن كابلي
***
چگونه است كار تو با كابلي-چه گويند از «رستم زابلي»
***
در انديشه‌ي مهتر كابلي-چنان بد كزو «رستم زابلي»
سپه را ز زابل به ايران كشيد!!-به نزديك شهر دليران كشيد
***
چو از شهر زابل به ايران شوم!!-به نزديك شاه دليران شوم
***
ز زابلستان گرز ايران سپاه!!-هر آنكس كه آيند زنهار خواه
***
چه بايد مرا جنگ زابلستان-وگر جنگ ايران و كابلستان!!
***
ز زابل به ايران ز ايران به تور!!-براي تو پيمود اين راه دور
***
همه سوي دستان نهادند روي-ز زابل به ايران نهادند روي!!
از ايران ره سيستان بر گرفت!!-از آن كارها مانده اندر شگفت
***
برآشفت و انديشه اندر گرفت-ز ايران ره سيستان برگرفت!!


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:, :: 5:38 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ايوب بن ابي تميمه مشهور به سجستاني،مشهورترين غلام عمار بن ياسر بود که اهل سنت او را در رديف بزرگان فقهاي تابعين قرار داده اند. وي در سال 131 (ه ق) در سن 65 سالگي در بصره به وسيله‏ ي بيماري طاعون از دنيا رفت.
شاگردي او را صاحب کتاب «نور الابصار»، «تذکرة»، «مطالب السؤال»، «الصواعق»، «حلية الأولياء»، «الفصول المهمة» و... نقل کرده‏ اند. در کتب رجالي شيعه نيز وي را از اصحاب امام صادق عليه‏ السلام شمرده ‏اند.
او از شاگردان امام صادق عليه‏ السلام بوده وازدریای معرف ودانش ایشان کسب فیض نموده که توانسته از فقها و علماي معروف اهل سنت گردد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:, :: 7:35 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

دَرَگی، از طایفه‌های سیستان است.نام این طایفه منتسب به زادگاه اولیه شان به نام «دَرَگ» است که درسیستان افغانستان واقع شده‌است. این طایفه خود را از میران میر عرب می‌دانند. ساکنین منطقه درگ عموماً شیعه متعصب بوده‌اند که در برابرعساکرقندهاری الاصل سنی مذهب اختلاف داشته اند.درگی‌ها پس از متواری شدن ازافغانستان، روستای درگی در ناحیه بخش پشت آب شهرستان زابل را بنا کرده و در آن سکونت کردند.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 14 شهريور 1393برچسب:, :: 10:44 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اردونی ازطوایف سیستان است.مردم این طایفه از دامداران ساکن شورودزابل هستند که تعدادی از آن‌ها در روستاهای سیستان همچون تیمورآبادشیب آب و... زندگی می‌کنند و تعدادی هم در روستای دهنو ملاعباس به شغل دامداری(پرورش گاووگوسفند)مشغول هستند. گروهی دیگر از دامداران این طایفه معمولاً بین کوه‌های سیستان وقائنات در حال ییلاق و قشلاق هستند.جمع کثیری از این طایفه درشهرستان نهبندان اسکان دارند.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 شهريور 1393برچسب:, :: 6:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اَبوبَکْرِ حَصيري، عبداللـه بن يوسف سيستاني (د 424ق/1033م)، از نديمان و مقربان سلطان محمود غزنوي و پسرش مسعود...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 شهريور 1393برچسب:, :: 7:0 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اين مكان باستاني كه به دوره اشكاني، ساساني بر ميگردد، يكي از 3 آتشگاه فعال و بزرگ شرق ايران در زمان زرتشت بوده است در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده منطقه مسكوني زرتشتيان بوده است كه نياز به پژوهش باستان شناسي وسيع دارد. قلعه كله كنگ كه در روستاي كله كنگ قرار گرفته است از آثار شاخص شهرستان زهك مي باشد كه محل سكونت خوانين در اين منطقه بوده است معماري زيبا برگرفته از ويژگيهاي بومي و شهري با مصالح چينه، خشت و گل بوده است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, :: 3:9 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مجموعه تپه هاي تخت عدالت شاه مربوط به سده هاي ميانه دوران هاي تاريخي پس از اسلام است و در شهرستان زابل بخش ميانكنگي روستاي تخت عدالت شاه واقع شده و اين اثر در تاريخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 6491 به عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد.تپه تخت شاه ۴ مربوط به سده‌های ۶ تا ۹ ه. ق. است و در شهرستان زابل دردهستان قرقری واقع شده است.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:, :: 8:0 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اوشیدا ، سوگ سرود شادانه ای است ، در رثای مهین کیخسرو ،سیستان، آن بالا بلند،غنوده بر شانه ی کوه خواجه، آن گنجینه ، افسانه و تاریخ و تمدن ، افسانه های بی بدیل پهلوانان دوست پرور دشمن شکن،تاریخ جاودانه هستی انسان و انسانیت ،میهن پرستی و ایران دوستی و تمدن افسانه ای شهرسوخته،کوه خواجه، هیرمند و تپه های بلند کرکویه...


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, :: 5:32 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

دل مه داشِ افسوزَه ،خداجان
دل من کوره افسوس هاست خداجان
که سیستو ملک نیمروزَه خداجان
که سیستان همان ملک نیمروز است
اَزی رَخت که چُک کردَه و بَرما بخت
از این رختی که بخت برقامت ما پوشیده است
اُو ِ خواردَه و می روزَه خدا جان
برای خوراندن آب به زمین نیز باید برمدار نوبت بمانیم
ای ملک نیمروز و ای ملک نیمروز
ای سرزمین نیمروز وای سرزمین نیمروز
اَزار نالَه صد لَگ آ اُ اَوسوز
هزاران ناله و صدها هزار آه و افسوس
واوا گل افروز، واوا گل افروز
آفرین و درو بر گل افروز
وَ دنبال تو می گردُ شب و روز
به دنبال تو می گردم شب و روز
اَوال از ملک کیخسرو بگیره
بیایم از سرزمین کیخسرو (سیستان) خبر بگیریم
سَرو سَه کاتِ نَ از نُو بگیره
سروسامان تازه ای به ان ببخشیم
بی یَیه تَه باز دوو ِ چُنگ طلایی
بیا تا بار دیگر از ساحل طلایی هامون
و کَنگِ لوک از اِلمند اُ بگیره
سوار بر شتر (نر) از هیرمند(هلمند) اب برداریم
شَمال باد که از نیزار میومَه
شمال بادی که از فراز نیزار می آید
طبیب بو وَر سَر بیمار میومَه
همچون طبیبی بر سر بیمار می آید
خوشا سیستو خوشا دورون سیستو
خوشا سیستان خوشا دوران سیستان
کَز اَرسون یُو شِرَنگ سوار میومَه
که از هر سویش شیهه اسبی باسوار به گوش می رسد

تصنیف گل افروزازآلبوم اوشیدا-محسن ذوالفقاری


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:, :: 6:36 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content