گالری-28
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:, :: 9:50 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بر هامون موجی نیست تا تهیجی نصیبتان شود...
از لابه لای خشت های ترک خورده ی آن گهگاهی چند قطعه شعر بیرون خواهد زد....!
به هوش باش ....
شاید 99999 فری وش سالها ...‎!‎‎?‎
می دانم که خوب می دانی ....
پس! بخوان...
بخوان....
وبخوان....
ترانه ی غم انگیز رهایی را....
داود صیاد



ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:, :: 9:41 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سلام از من اي زابل پايدار

عليك از تو اي تشنه ي روزه دار

سلام از من اي فطرت بي قرار

عليك از تو اي ساجد شوره زار

سلام از من اي خال نصف النهار

عليك از تو اي موطن استوار

سلطان علي جهانتيغ

 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:, :: 8:49 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهر سوخته ۱۵۱ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌دهد که این شهر دارای پنج بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته، بخش‌های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده‌اند. هشتاد هکتار شهر سوخته بخش مسکونی بوده‌است.
پژوهش‌ها نشان داده‌است این محوطه بر خلاف اکنون که محیط زیست کاملاً بیابانی دارد و فقط درختان گز در آنجا دیده می‌شود، در پنج هزار سال قبل از میلاد منطقه‌ای سبز و خرم با پوشش گیاهی متنوع و بسیار مطلوب بوده و درختان بید مجنون، افرا و سپیدار در آنجا فراوان وجود داشته‌است.
در آن دوران نیز این منطقه بسیار گرم بوده، اما آب رودخانه هیرمند و شاخه‌هایش به خوبی زمین‌های کشاورزی شهر سوخته را سیراب می‌کرده‌است.
دریاچه هامون در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد دریاچه‌ای بزرگ و پرآب بوده و رودها و شاخه‌های قوی از آن منشعب می‌شده و در اطراف آن نیزارهای وسیعی وجود داشته‌است. در بررسی‌های منطقه‌ای در اطراف شهر سوخته بستر رودخانه‌های گوناگون و آبراه‌هایی پیدا شده که به مزارع کشاورزی شهر سوخته آب می‌رسانده‌اند. در نخستین فصل کاوش در شهر سوخته کوچه‌ها و خانه‌های منظم، لوله کشی آب و فاضلاب با لوله‌های سفالی پیدا شد که نشان دهنده وجود برنامه‌ریزی شهری در این شهر است.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:, :: 8:35 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:, :: 9:45 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

  درسیستان گذشته  درهرخانه ای یك تنور ویابه عبارت محلی "تندورخانه" وجودداشت ، هرروز مادرخانه  خمیرآرد او وتنورگرمش باهیزم های فصلی سیستان روبراه بود ، او تافتون خوشمزه وگرم  به اعضای خانواده اش ارزانی میداشت، اعضای خانواده درسابق بجز پدرومادروفرزندان شامل  پدربزرگ ومادربزرگ وعموها نیز می گردید.
 درفرهنگ سیستان وعده های مهم كاری دریك شبانه روز عبارت است از: دَمِ صُب (صبح علی الطلوع) ، دَمِ چاشت(وقت صبحانه) ، دَمِ نیمروز(ظهر) ، دَمِ خَمور(موقع خمیركردن) ، دَم بیگا( غروب) ، دَمِ شُوم(موقع شام) ، دَمِ خو (وقت خواب).
 همانطوركه ملاحظه می كنید دركار روزانه سیستانی ها زمان خمیركردن (ساعت 3تا4بعدازظهر)همانند دیگروعده ها دارای اهمیت وكاملا ثابت است، طوری تنظیم شده كه دقایقی قبل ازغروب آفتاب كارپخت نان توسط مادرخانواده تمام میشود ونان های تافتون روی سفره به دیوارخانه برای سرد شدن تكیه داده شده است.
 وسائل وامكانات مورد نیاز خمیر و پخت نان محلی درسیستان عبارت است از: آردگندم سفیدچه  اززمین سخته (بدلیل داشتن ریس) ، تغار (بزرگی وكوچكی تغاربستگی به تعداعائله خانواردارد) ، نمك اوی(نمك دانی كه درون آن سنگ نمك وآب است) ، سفره ی آردی، كه معمولاً ازنخ پشم خالص گوسفندبافته میشود ، كرباسی ، (الك مخصوص آرد) ، تنور ، آستیكه (برای حفظ دست كسیكه نان درتنور می گذارد ) ، شو تندور(چوب مخصوص بهم زدن آتش داخل تنور) ، لوبندك (وسیله ای برای چسباندن نان به تنور) ، هیزم تنور ( معمولاً ازتپاله ی خشك گاو و یا كرمك كه دراراضی سیستان بسیارفراوان است).
 تنوردرگذشته باخشت خام وبعدها باآجرساخته میشد واین دونوع تنورمعمولا ازداخل باخاك شوره  آستری داده میشد كه نان را درهنگام پخت به خودش حفظ كند ، البته اخیراً نیز تنورهای پیش ساخته ازگِلِ رُس توسط بعضی ازهنرمندان سفالگرسیستانی می سازند كه نیاز به آستری ندارد.
 تنوردرفرهنگ سیستانی احترام خاصی دارد ، تنورهای ساخته شده توسط عشایر كوچ رو هرگز تخریب نمی شود ودرخانه های روستایی نیز برغم ترك خانه تنورآن باقی می ماند ، افراد اعم از كوچك وبزرگ حق ندارند هرگز ازروی خاكستر تنور عبوركنند علت آن هم وجودزره های سوخته نان درداخل آن است .
 در دوران كودكی به كودكان سیستانی آموخته میشود هرگز از كنار دُمول(سوراخ خروجی پایین تنور) عبورنكند وبرای جدی تلقی شدن این آموزش می گفتند كه درداخل دُمول تنور جن وجود دارد ، خاكستر رابرای بهبود زخم های حیوانات بعنوان یك ضدعفونی كننده بكارمی گرفتند.وبلاگ شهریارزاهدان

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:, :: 8:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شاهنامه‌ي فردوسي داراي يك كشش و بُرد ايران‌گرايي است كه بررسي و دريافت باريك‌بينانه‌ي آن دشوار است. چون ايران‌گرايي در اين اثر مانند خوني‌ست كه تا كوچك‌ترين اندام‌هاي پيكر آن دويده است و با تار و پود آن چنان درآميخته كه گزارش درست آن نياز به پژوهشي گسترده دارد. اما در اين‌جا به چند نكته‌ي كلي بسنده مي‌كنم.
ايران‌گرايي شاهنامه را مي‌توان زير چند عنوان اصلي برشمرد:
  الف- نگهداشت فرهنگ ايران- از آن‌جايي كه خداي‌نامه و كم و بيش همه‌ي متون تاريخي و ادبي در زبان پهلوي و نيز برگردان‌هاي فارسي و عربي آن‌ها از دست رفته‌اند، شاهنامه مهم‌ترين چشمه‌ي آگاهي ما در بسياري از زمينه‌ها، چون تاريخ و جغرافي و ادب و هنر و آيين‌هاي خانوادگي و اجتماعي و آيين‌هاي اداري و كشوري در ايران باستان به‌شمار مي‌رود.
  ب- آرمان معنوي شاهنامه- اين آرمان را مي‌توان در شعار نبرد نيكي با بدي خلاصه كرد. نبرد با بدي يعني كاربست آرمان‌هاي اخلاق ايراني، هم‌چون: يكتاپرستي، خداترسي، دين‌داري، ميهن‌دوستي، مهر به زن و فرزند، دستگيري از درماندگان، خردمندي، دادخواهي، دورانديشي، ميانه‌روي، آداب‌داني، مهمان‌نوازي، جوانمردي، بخشش، سپاسگزاري، خشنودي، خرسندي، كوشايي، نرمش يا مدارا، وفاداري، راستي، پيمان‌داري، شرم و آهستگي، خاموشي، دانش‌ آموزي، سخن‌داني، و ديگر و ديگر.
اخلاق شاهنامه ساخته و پرداخته‌ي فردوسي نيست. بلكه بخشي از ميراث معنوي ايران باستان است كه از آموزش‌هاي زرتشت و پيش از او ريشه گرفته و در زمان ساسانيان گسترش يافته است.
  ج- پاس‌داري زبان فارسي- شاهنامه چه از نگاه گنجينه‌ي واژگان و دستور زبان، چه از نگاه شيوايي بيان و چه از نگاه درون‌مايه‌ي پُر سويه‌ي آن، ستبرترين ستون زبان فارسي‌ست. اين كتاب زبان فارسي را كه در آن روزگار سخت در خطر نابودي بود، براي هميشه پايه‌اي نيرومند و استوار بخشيد.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:, :: 3:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

وی ازشعرای معروف ومحبوب سیستانی است که درقرن یازدهم هجری می زیسته است.درمعنی پردازی ونکته سنجی تبحرداشته است.میرزاشجاع برای تحصیل علم به اصفهان سفرکرده وسرانجام به سیستان برگشته وتاپایان حیات درسیستان باقی ماند.شعرزیرازاوست:

زمعصیت به کلام خدابریم پناه

که شاهراه نجاتست مدبسم ا...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:, :: 2:56 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

لیست داروخانه‌ ها

نام داروخانه‌

تلفن

آدرس

مرکزبهداشت زابل

-

زابل

داروخانه ادیب

۴۲۲۳۶۹۶

زابل ادیمی فلکه انقلاب جنب مرکز بهداستی و درمانی

داروخانه باراجی حلیم ( فارابی

۵۴۴۳۵۲۲۴۶۶

زابل-شهرمحمدآباد-خ شهیدبهشتی

داروخانه دکتر دادالهی ساراب

۲۶۲۲۳۸۳

هیرمند بلوار امام خمینی نرسیده به بانک کشاورزی

داروخانه دکتر دانشمند

۵۴۴۳۲۲۲۴۷۹

زهک

داروخانه دکتر رزمجویی

۰۵۴۲*۲۲۲۲۷۳۵

زابل

داروخانه دکتر زند کریمی

۵۴۲۲۲۳۲۷۰۰

زابل خیابان بعثت نبش درمانگاه شفا

داروخانه دکتر شهیار زرعیان (رازی سابق

۲۲۲۷۷۶۳

زابل-میدان جهادجنب فروشگاه شهروروستا

داروخانه دکتر ظهیرنیا

۵۴۲۲۲۳۲۸۲۴

زابل خ شهید باقری روبروی کلینیک امام خمینی ( ره )

داروخانه دکتر مرادی دیرین

۰

زابل

داروخانه دکتر میری(شفا

۲۲۲۲۳۳۸

زابل

داروخانه دکتر نجفی (خاتم

 

زابل

داروخانه دکتر هاشمزائی(هیرمند

۲۲۳۳۱۲۳

زابل -خ بعثت

داروخانه دکترایزدی زابل

۲۲۲۲۸۰۰

زابل-خ امام خمینی

داروخانه دکترسلطان پور (ایران سابق

۲۲۳۲۳۰۸

زابل خ فردوسی جنب بانک تجارت

داروخانه شبانه روزی دکتر شجاع (مهر)زابل

۲۲۲۰۲۰۸

زابل-تقاطع خیابان باقری ومطهری

داروخانه شبانه روزی دکترشفیعی(آریا) زابل

۲۲۲۱۷۵۲

زابل-خ بعثت-کوچه هاشمی

داروخانه ندا اروجی (پاستور

۲۲۲۴۵۱۵

زابل-خ میرحسینی

داروخانه نیک فرجام نوری (ملت) زهک

۲۳۶۱

زهک خ امام خمینی

دکتر مینا فتاحی(سینا) زهک

۵۴۴۳۲۲۲۵۰۷

زهک-بلوار۲۲بهمن

شبکه بهداشت هیرمند

۵۴۲۲۶۲۳۰۰۵

هیرمند بلوار امام

مرکزبهداشت زهک

۵۴۴۳۲۲۴۹۳۸

زهک

بیمارستان امیر المومنین(ع)

۲۲۲۳۳۱۷

زابل

بیمارستان سیدالشهدا

۲۶۱۴-۶

زهک

داروبستری موقت خاص سیدالشهدا

۲۶۱۴-۶

زهک


ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:, :: 8:55 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

لیست آزمایشگاه های تشخیص طبی 

نام آزمایشگاه lab

تلفن

آدرس

آزمایشگاه تشخیص طبی دکتر احمدی

۲۲۳۴۹۹۰

زابل

ازمایشگاه خاتم الانبیا

۲۲۳۸۵۷۷

زابل روبروی مسجد اقا صدر

سینا زابل

۲۲۵۳۳۲۸-۹

زابل-خ بعثت-روبروی مسجدآیت ا…صدرساختمان ابن سینا

مرکزبهداشت زابل

-

زابل

مرکزبهداشت زهک

۵۴۴۳۲۲۴۹۳۸

زهک

بیمارستان امیرالمومنین

۲۲۲۳۳۷۹

زابل

بیمارستان امام

۰

زابل

بیمارستان سیدالشهدا

۲۶۱۴-۶

زهک

 

لیست مراکز فیزیوتراپی‌

نام مرکز ‌فیزیوتراپی

تلفن

آدرس

درمانگاه خیریه الزهراء(س)زابل

۲۲۳۹۶۱۸

زابل-خ فردوسی-روبروی بانک ملی شعبه دارائی

شبکه بهداشت هیرمند

۵۴۲۲۶۲۳۰۰۵

هیرمند بلوار امام خمینی(ره) شبکه بهداشت و درمان هیرمند

بیمارستان امیرالمومنین

۲۲۲۳۳۱۷

زابل

بیمارستان سیدالشهدا

۲۶۱۴-۶

زهک

 

لیست مراکز سی تی اسکن (CT. SCAN)‌

نام سی تی اسکن

تلفن

آدرس

بیمارستان امیر المومنین

۲۲۲۳۳۱۷

زابل

بیمارستان سیدالشهدا

۲۶۱۴-۶

زهک

 

مراکز سنگ شکن و ام‌.آر.آی (MRI) و اسکن ایزوتوپ و رادیوتراپی

نام مرکز

تلفن

آدرس

بیمارستان امیرالمومنین

۲۲۲۳۳۱۷

زابل

 

لیست رادیولوژی ها و سونوگرافی ها

نام رادیولوژی

تلفن

آدرس

شبکه بهداشت هیرمند

۵۴۲۲۶۲۳۰۰۵

هیرمند بلوار امام خمینی(ره) شبکه بهداشت و درمان هیرمند

مرکزبهداشت زابل

-

زابل

مرکزبهداشت زهک

۵۴۴۳۲۲۴۹۳۸

زهک

بیمارستان امیر المومنین

۲۲۲۳۳۷۹

زابل

بیمارستان سیدالشهدا

۲۶۱۴-۶

زهک

بیمارستان امام خمینی

۰

زابل

دکتر مجتبی نصوحیان

۹۱۳۱۰۸۵۳۱

زابل چهارراه دکترا جنب مطب خانم دکتر عالی – مطب سونوگرافی هامون

دکتر باباخان کندری

 

زابل

سونودکتر زهره ای

۲۲۳۷۱۶۹

زابل-چها راه دکترا

بیمارستان امیرالمومنین

۲۲۲۳۳۷۹

زابل

بیمارستان سیدالشهداء

۲۶۱۴-۶

زهک

 

لیست درمانگاه‌ ها و کلینیک ‌و پلی کلینیک‌

نام درمانگاه‌

تلفن

آدرس

درمانگاه خیریه الزهراء(س)زابل

۲۲۳۹۶۱۸

خ فردوسی-روبروی بانک ملی شعبه دارائی

 

لیست بیمارستان‌ ها

نام بیمارستان‌

تلفن

آدرس

بیمارستان امام خمینی

۰

زابل

بیمارستان امیرالمومنین

۲۲۲۳۳۱۷

زابل

بیمارستان سیدالشهداء

۲۶۱۴-۶

زهک


ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:, :: 8:25 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

لیست پزشکان‌ عمومی

نام پزشک

تلفن

آدرس

دکتر محمد حسین اژدری

۹۱۵۱۴۲۴۳۹۱

زابل محمداباد شیب اب خ شهیدبهشتی

دکتر امیر حسین حیدری پور

۲۲۲۵۸۴۱

زابل خ بعثت

دکتر حمیدرضا خمر

۵۴۴۳۲۲۲۰۵۳

زهک

دکتر سعیده راشکی قلعه نو

۳۲۲۳۱۲۸

زهک بلوار ۲۲ بهمن خ ۲۲ بهمن

دکتر سمیه انصاری

۹۳۸۹۴۲۱۵۹۳

زهک روبروی داروخانه سینا

دکتر سیدمحمدعلی میرجهانبخش لنگرودی

 

زابل هیرمند ساختمان پزشکان هیرمند

دکتر سیما خسروی

۲۲۳۳۱۷۰

زابل خ بعثت چهارراه دکترا

دکتر علیرضا گمرکی

۲۲۳۲۲۳۳

زابل چهارراه دکترا

دکتر علیرضا ذخیره داری

۲۲۳۷۶۹۶

زابل چهارراه دکترا مقابل بانک سپه طبقه دوم

دکتر فرشته هاشمی

۲۲۳۲۳۸۶

زابل-خ بعثت مقابل داروخانه میراحمدی

دکتر فریده فیروز کوهی مقدم

۲۲۲۲۶۶۵

زابل خ بعثت

دکتر مرضیه ابراهیمیان

۲۲۳۲۴۰۹

زابل خ بعثت چهارراه دکترا

دکتر مرضیه علویان

۲۲۳۲۳۸۶

زابل خ بعثت چهارراه دکترا جنب داروخانه هیرمند

دکتر مصطفی عرب یعقوبی

۲۲۳۲۶۴۶

زابل خ بعثت روبروی داروخانه هامون

دکترفرهادکهن

 

زابل-خ بعثت

دکترماریه عارفی

۲۲۲۵۷۴۹

زابل-خ بعثت

دکترمهرداد شکوهی نیا

 

زابل هیرمند خ امام خمینی

مطب دکتر محمد اشرافی

 

زابل -ادیمی

دکتر مهدی محمد قاسمی

۵۴۲۳۵۲۲۴۶۷

زابل محمد آباد

 

لیست پزشکان فوق تخصص

نام پزشک

رشته

تلفن

آدرس

دکتر میر هادی موسوی

گوارش و کبد

۵۴۲۲۲۵۳۳۰۹

زابل خ بعثت روبروی درمانگاه شفا

دکترمهران حصارکی

کودکان

-

زابل-چهارراه دکتری خ بعثت طبقه فوقانی درمانگاه شفا

 

لیست متخصصین روانپزشکی

نام پزشک

تلفن

آدرس

دکترحسین سروش

۲۲۵۳۳۲۹

زابل-خ بعثت-مجتمع سینا

دکترمحسن حیدری مکرر

۲۲۳۸۵۶۸

زابل-خ بعثت-جنب داروخانه خاتم

 

لیست دندانپزشکان‌

نام دندانپزشک

تلفن

آدرس

دکترحمیدخواجه داد

۲۲۲۳۵۳۶

زابل -جنب ازمایشگاه دکتر احمدی

دکترمسعود ولدخانی

۲۲۴۴۲۷۷

زابل -چهارراه دکترا جنب داروخانه هامون

دکتر حسین متینی

 

زابل-خ بعثت

دکتر عبدالمجید صفرزایی

۵۴۲۲۲۵۴۷۰۳

زابل چارراه دکترا کوچه هاشمی

دکتر علی اکبرمحمدقاسمی

۲۲۴۱۱۰۰

زابل خ بعثت روبروی بانک سپه

دکتر مرتضی رضائی ناظمی

۲۲۲۲۱۷۶

زابل

دکترابراهیم الهی نیا

۲۲۳۹۴۷۵

زابل -چهارراه دکترا روبروی بانک سپه

دکترحسین توحیداملی

-

زابل-خ بعثت

دکترعباس ملک رئیسی

۲۲۳۷۱۷۲

زابل-خ بعثت

دکترمحسن شفقت

۲۲۳۸۸۶۰

زابل-چهارراه دکتری

دکتریدالله میرعمادی

۲۲۴۴۲۸۷

زابل تقاطع کوچه دکتر احمدی وکمالی

مطب دکترناصر شهرکی

۲۲۳۳۲۷۳

زابل


ارسال شده در تاریخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:, :: 8:17 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

مایه بازی که از گروه  گوله بازی(تیله بازی) به سبک و سیاق سیستانی است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 مهر 1393برچسب:, :: 6:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

چنین آراسته جایی تو را هر لحظه ای گویان
                                     کجا شد رخشت ای رستم، بیا تا سیستان بینی

(قوامی رازی)


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 مهر 1393برچسب:, :: 6:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بدان که شهر زرنج شارستانی داشت که تنها این شارستان به اندازه ی چند شهر بود که آنرا مدینة العذرا  میگفتند. و در اطراف شارستان ربضی و خندقی بود: آبهای شهر در آن خندق میریخت. شارستان زرنج حصنی و خندقی داشت و ربض را نیز سوری بود.

شهر های قدیم ما عموماً دارای سه حصه آبادانی بودند، اول کهندژ که معرب آن (کهندز) است که در بین همه آبادانی ها واقع و از قلعه و گاهی خندقی هم میداشت، دوم شارستان که بعد از قلعه و خندق کهندز بر دور  ِ آن عمران میشد و دارای عمارات خود شهر می بود این شارستان  را هم حصنی و خندقی احاطه میکرد و به اصطلاح پارسی (اندرون) میگفتند ، بر گرداگرد شارستان ربض میبود و به فتحین که به پارسی (بیرون) نامیده میشد و ربض هم حصنی محکم و خندقی میداشت از اشارات جغرافیون برمیآید که زرنج  ِ ما دارای کهندژی نبود و شاید ارگ بجای آن بود البته شارستان و ربضی داشت که شرح آن داده شد.

تفصیل پنج دروازه آهنین شارستان را جیهانی و اصطخری چنین نگاشته اند:

1- در  ِ نو: متصل  ِ در  ِ دوم

2- در  ِ کهنه: (عتیق): نزدیک در نو که این هر دو دروازه غالباً طرف غرب شهر بود و از آن به پارس میرفتند و بنا بر آن، در ِ کهنه  در ِ پارس هم نامیده میشد. که امیر(خلف) در سال (360 هجری) آنرا غارت و ویران کرد.

3-  در  ِ کرکویه: که از آنجا بسوی کرکویه و خراسان میرفتند و غالباً طرف شمال بود.

4 -  در  ِ نیشک: که از آنجا به بُست روند ولی در نسخه ی اشکال العالم (رامسک) نوشته شده که سهو کاتب است چه نیشک از رساتیق سیستان بود و در این دروازه جای بود بنام کدهء در نیشک در آنجا از مردم پذیرائی میشد.

5- در  ِ طعام: که از آنجا به روستا روند و آباد ترین در ها در ِ  طعام است این دروازه در کتب تاریخ زیاد ذکر میگردد مثلاً تاریخ سیستان در نکات متعدد آنرا میاورد.

منهاج السراج مورخ دوره غوری که به سال (603یا 613 هجری) به شهر زرنج سجستان رفته بود از مشاهدات خود گوید که ((در ِ طعام به جنوب شهر واقع و بیرون آن موضعی بود که آن را ریگ گنجان میگفتند و در جوار آن موضع بر سر بلندی قصری خرابی (موجود) است و یعقوب لیث از این جا به فتح شهر و تاسیس شاهی متوجه شده بود.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 مهر 1393برچسب:, :: 6:17 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 9 مهر 1393برچسب:, :: 8:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اسلام بر سیستانیان وادار (تحميل) نشده است، ونگه (بلكه) سیستانیان با هوشياري و فراخ‌دلي مسلمان شدند؛ زمان آن رسيده است تا ببينيم چرا سیستانیان آيين زرتشتي را رها كرده و به اسلام علوي گرايش پيدا كردند.

سیستانیان با نگرش (مشاهده) اسلام راستين در قالب ولايت اميرالمومنين علی(ع)و فرزندانش و سنجش (مقايسه) آن با آيين زرتشتي، دريافتند كه يكسره آيين‌ها و فرهنگ‌ها و نيايش‌هاي زرتشتي به گونه ای پر بارتر، در اسلام علوي نمايان شده است.

براي نمونه به بررسي برخي ازاين باورها و گِرَوش‌ها (اعتقادات) ميپردازيم:

زرتشتي‌ها

مسلمانان شيعه

باور به اهورامزدا در بالاترين جايگاه

باور به الله در بالاترين جايگاه

باور به جهان فَروَهَر، پيش از ساخته شدن زمين

باور به عالم الست(عزل) پيش از زندگي دنيايي

باور به مينو و دوزخ پس از مرگ

باور به بهشت و جهنم پس از مرگ

باور به جهان هميستگان

باور به جهان برزخ

باور به پاداش و پادافره مردمان پس از مرگ

باور به جزا و كيفر مردمان پس از مرگ

 

باور به روز تن‌پسين

باور به آخرالزمان

باور به آمدن سوشيانت رهاننده در روز تن‌پسين

باور به آمدن حضرت مهدي موعود در آخرالزمان

 

باور به فرشگرد و پايان گيتي و روز داوري

باور به قيامت و پايان گيتي و روز داوري

 

باور به رد شدن مردمان از پل چينوات كه بر فراز دوزخ است

باور به رد شدن مردمان از پل صزاط كه بر فراز جهنم است

خواندن نمازهاي پنجگانه روزانه زرتشتي

خواندن نمازهاي پنجگانه روزانه اسلامي

 

سیستانیان با نگرش (مشاهده) سراسر باورهاي آيين زرتشتي در اسلام علوي، دين تازه را آييني به روز شده از دين زرتشتي يافتند كه نه تنها باورهاي زرتشتي را سراسر در خود جاي داده، ونگه (بلكه) بسيار آن‌ها را پرورانده و گسترش داده بود. پس آيين تازه را بهترين راه براي كامياب شدن در دو جهان دانستند و آن را برگزيدند.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, :: 11:24 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

آغاز رقص آینه، هفتاد شب سکوت
با آن دو دست کوچک و خالی، پر از قنوت

قدری به یاد خاطره هایش به سجده رفت
بوی تنور و گندم و ریحان و بوی توت

در سفره نان تازه شان شکل می گرفت
قحطی نشست و مزرعه ها چون کویر لوت

هامون تشنه در بغلش دسته های نی
چون آتشی که شعله کشیده ست در گلوت

سرمای کوه خواجه و یک استکان غم
شور و صفای قصه ی چوپان، غم فلوت

باید برای این که شروع خودت شوی
در قصه های رستم دستان کنی هبوط

تاریخ درد کهنه ی ما را چنین نوشت
یک شهر پشت حسرت و ... صد تار عنکبوت

غزلی از شاعر جوان سیستانی لیلا سنچولی (ثریا)


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, :: 11:17 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

ابوعبدا...محمدابن کرام از مردم سیستان بود و فرقه ی کرامیّه را به وجود آورد.او در زمان محمد ابن طاهر به نیشابور رفت و دعوت خود را در آنجا پراکند .
او زاهد و صوفی سیستان در سال 234ه. ق و در شهر زرنج به دنیا آمد .
وی نزد استادانی مانند: زاهد احمد بن عرب و ابراهیم بن یوسف ما کیانی متوفی به سال 244 و علی بن حجر تحصیل کرد.
پس از آن به حج رفت و مدت 5 سال در آنجا بسر برد. و پس از بازگشت به سیستان تمام اموال خود را فروخت و به نیشابور رفت.و در آنجا به نشر عقاید خود پرداخت.

ابوعبدالله محمد کرّامی سجستانی، متولد و وفات: ( ... ۲۵۵) قمری، محدث ، متکلم ، زاهد و عابد و شیخ و پیشوای کرٌامیه بود. اصل او زرنج ، از نواحی سجستان است. در سجستان نشو. نما یافت. سپس به شهرهای خراسان رفت. در بلخ از ابراهیم بن یوسف ماکیانی ، در مرو از علی بن حجر ، در هرات از مالک بن سلیمان و عبدالله بن مالک بن سلیمان و در نیشابور از احمد بن حرب حدیث شنید. وی در نیشابور سکنی گزید. او با احمد بن عبدالله بن خالد جویباری معاشرت و مجالست نمود و از وی و محمد بن تمیم سعدی که هر دو از حدیث سازان مشهور هستند ، احادیث بسیاری را فرا گرفت. محمدبن اسماعیل بن اسحاق و عبدالله بن محمد قیراطی و ابراهیم بن محمد بن سفیان و ابراهیم بن حجاج و احمد بن محمد بن یحیی دهّان از او روایت کرده اند. کرّامی مدت پنج سال در مکه مجاور بود. وی از جمله متکلمینی است که به سبب اظهار مطالبی در باب توصیف ، تشبیه و حتی تجسیم خداوند مذهب خاصی را پدیدآورده است. او به مدت هشت سال در نیشابور زندانی گشت و چون آزاد شد به بیت المقدس رفت و در آن دیار درگذشت و در قبرستان باب اریحا دفن شد. شاگردانش مرتب بر قبر وی معتکف بودند. کرامیه ، که طایفه ای از مشبهه هستند ، منسوب به وی می باشند. از آثارش "عذاب القبر" است که در آن به پاره ای از عقاید خود اشاره کرده است. در "الوافی بالوفیات" ، سال وفات وی ۲۵۶ق و در حواشی "تاریخ بیهقی" کتاب "السر" نیز از جمله تألیفات وی ذکر شده است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, :: 11:6 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:, :: 11:4 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اگر تعداد شهدا نسبت به هر محله یا روستا یا شهر محاسبه گردد. می بینیم که زابل (مجموعه سیستانیها) بیشترین درصد شهدا را در کل کشور دارند. شما اگه به دور و بر همسایه هاتون (دیوار به دیوار) نگاه کنید،حتما یک شهید خواهید دید.کمتر خانواده یا فامیلی در زابل است که شهید نداده باشند.همه روستاها حداقل یک شهید دارند. در هر عملیات نیروی انتظامی در استان و یا حملات وهابیون، حتماً شهدایی از سیستان خواهند بود. البته این حس وطن پرستی و فدا کردن جان در راه حفظ وطن امنیت و قدرت حکومت از صفات خاص ما سیستانیها است. از رستم و داستانهایش که بگذریم در قرون معاصر سیستان نقش زیادی در دفاع از کشور داشته است .

تعدادشهدای سیستانی درزابل وزاهدان 3000نفر

تعدادشهدای سیستانی استان گلستان:800نفر

تعدادشهدای سیستانی درسایرنقاط(بلوچستان،مشهدو...):200نفر

کل شهدای سیستانی ثبت شده:4000نفر


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, :: 8:30 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

به رغم خسارات هنگفت طوفانهای سیستان اما هنوز خسارات ناشی از این حوادث غیر مترقبه جبران نشده و هیچ اعتباری در بحث خشکسالی به سیستان تعلق نگرفته است.طوفان طی فقط یک ماه گذشته بیش از 202 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی در منطقه سیستان خسارت وارد کرده است.

بارندگی های اندک و به میزان 106 میلیمتر در طول سال و کمتر از یک چهارم میانگین کشوری تبعات خسارت باری را برای مردم سیستان به همراه داشته است.173 روز و معادل نیمی از سال منطقه سیستان با طوفان های شن همراه است و طی دو ماه گذشته سرعت طوفان با گذشت از 100 کیلومتر در ساعت و افزایش غلظت گرد و غبار بیش از 10 برابر وضعیت خطرناک برای مردم سیستان مشکلات بسیاری را به بار آورد.

به نظراکثرمردم؛سیستان در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته و مشکلات و حوادث و بحران‌های آن با سایر نقاط کشور قابل قیاس نیست و باید بر این اساس بیشتر نگاه‌ها به این منطقه معطوف می‌شد تا امروز شاهد افزایش بیماران چشمی، ریوی و تنفسی در این منطقه نباشیم.ولی کو گوش شنوا وچشم بینا؟


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, :: 7:58 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

این «خانه» به فروش می‌رسد؛ صدای آزاردهنده‌ای  که این روزها از برخی از خانه‌های سیستان به گوش می‌رسد. آژیر مهاجرت از سیستان اما چند سالی است که به صدا درآمده.طی ۶ ماه  ۳ هزار نفر عطای زندگی در سیستان را به لقایش بخشیده و آواره شهرهای دیگر شده‌اند. به کجا؟ اصفهان، یزد، شیراز، تهران، خراسان،گلستان و… فرقی ندارد.«به هرکجا که کار باشد.»
بی آبی، خشکسالی و طوفان‌های شن تقریباً هیچ دلیلی برای ماندن آنها نگذاشته است. امابه واقع ،شن‌ها نمی‌توانند باعث مهاجرت مردم سیستان شوند، این صخره‌های بیکاری و فقر هستند که بین سرزمین مادری و آنها فاصله انداخته است.

تازیانه گردباد بر تن سیستان که می‌نشیند، ساعت‌ها طول می‌کشد تا از زیر خروارها خاک بیرون بیایند و فریاد بزنند که ما زنده‌ایم. فقر و بیکاری از سر و روی شهر می‌بارد(درست مثل قبل ازانقلاب )همین شن‌های سمجی که می‌خواهند همه چیز را دفن کنند و خیلی‌ها را مجبور به  مهاجرت.

چنبره فقر همچنان گلوی مردم را می‌فشارد. همین است که بالای برخی از خانه‌ها پلاکاردی می‌بینی که نوشته: «این خانه با همه خاطراتش به فروش می‌رسد.»  مهاجرتی که آژیر آن سال‌هاست بلند شده  و آن طور که خانم عالی (نماینده مجلس)می‌گوید، از سال ۸۶ شدت گرفته است. کشاورزی خشک شده و بازارچه‌های مرزی هم برچیده شده است.
آنها بیکار بودند، بیکارتر شدند. یکی از اعضای پروژه بین‌المللی منارید- پروژه‌ای که هدفش کمک به معیشت مردم در کنار حفاظت از منابع طبیعی است- می‌گوید در برخی از روستاها البته به زور می‌خواستند مردم را در خانه نگه دارند، راهکاری که البته جواب نداد. به گفته او، همین مسأله باعث می‌شد تا مردم دور از چشم دیگران وسایل‌شان را بفروشند و بروند. برخی از آنها هم شبانه می‌گذاشتند و می‌رفتند. یکی از زابلی‌ها می‌گوید خیلی از روستاها خالی از سکنه شده‌اند. او می‌گوید خروج وسایل با ماشین شخصی ممنوع بود و برخی مجبور می‌شدند همه چیز را بگذارند و بروند.
حالا اما پنهانکاری وجود ندارد. کافی است سری به زابل بزنی تا پلاکارد <این منزل به فروش می‌رسد>، روی در برخی از خانه‌ها چون سیخی داغ در نی نی چشمانت فرو برود. سیستانی‌ها عاشق خاک و خانه خود هستند.اما چنان قحط‌سالی به وجود آمده که عشق به خاک و خانه در زیر طوفان‌های شن مدفون از یاد رفت.

طوفان بیکاری مهاجران سیستان را با خود می‌برد

«مردم سیستان، مردم مقاوم و صبوری هستند و آنچه آنها را وادار به مهاجرت می‌کند، طوفان و گرد و خاک نیست اما وقتی برای امرار معاش خود منبع و راهی ندارند، زندگی کردن در آن محیط هیچ گونه توجیه عقلانی ندارد.» بخش اعظم روستاییان  به دلیل خشکسالی‌های مکرر، چون غالب مردم کشاورز، دامدار و صیاد بودند، منبع درآمدی نداشته و تنها منبع معاش آنها دریافتی یارانه‌ها است. یارانه‌ای که البته کفاف نمی‌دهد.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, :: 7:31 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:, :: 5:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سیستان من
دوباره باز خواهند گشت
ریسک های مرغان مهاجر
از شمال آبادانی تو...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:, :: 5:1 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content