شناخت دوباره ای ازیعقوب لیث
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

در بعضی کتاب ها نام ایرانی یعقوب را چنین بیان کرده اند از جمله عبدالحسین زرین کوب ( رادمان  پسر ماهک )...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 آبان 1392برچسب:, :: 6:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

همشهری من
دوست مــــــــــجازی من
ازهرطایفه ای که هستی
آبيل،اربابي ، ارجوني،اله دو ، اوکاتي،  باراني، بامري ،بختياري، برخوردار ،بزي ،بندانی، پودينه، پهلوان ،تيلر،  جديدالاسلام، جر، جمشيدي، جنگي، جهان تيغ، چاري،چشک، حيدري،  خارکوهي، خدري، خمر ،خواجه علی،دلارامي، دهمرده، راشکي، رامرودي ،راهداري، رخشاني، رئيسی، ساراني ،سالاري، سرابندي، سرحدي، سرگزي، سرگلزايي، سموری، سنجراني ،سنچولي ،سندگل، سياه سر، شهرکي ،شهرياري، شيبک، شيخ ، صيادی، عارفي، فراهي، قزاق، قهقايي ،کلبعلي ،کمالي، کول ،کوهکن، کياني، کيخا،گرگ، گلوي، گنجعلي، لکزايي،  مختاري،  مير ،ميرشکار، نورا ،نوري، هراتي و...
 
ازاسفند90 است برایت مینویسم و تو میخوانی
 
وگاهی تو نظراتت رامینویسی و من میخوانم
 
حواست به من باشد دوست مـجازی من
 
بین ما هیچ فاصله ای نیست
 
این روزها درد دلهایمان را به زبان نمی آوریم
تایپ میکنیم
 
مانده ایم اگر این دنیای مجازی نبود
چه کسی به تهرانی های بی احساس خبرمی داد
که آی آدمهاکه درکنارساحل نشسته شادوخندانید
سیستان داردمی سپاردجان
 
نامت زیباست اما افسوس مجازی هستی
 
بعضی وقت ها
 
میخوانی/فکر میکنی/گاهی هم گریه میکنی/یا میخندی
 
میدانم
 
قدر تمام لبخندهایت تنها هستی
 
اگر همدمی بود که مجازی نمیشدی
 
دوست مــــــــــجازی من
 
گاهی آنقدر به تو نزدیک می شوم که دستم به مانیتور که می خورد
 
فراموش میکنم خودم را
 
آنقدر که با تو راحت هستم با خودم نیستم
 
نمیدانم....
 
شاید این معجزه ی مـــــجازی بودنت باشد
 
دوست مجازی من
 
بودنت را قدر میدانم و دوستت دارم
 
امضاء:مدیروبلاگ:مجتبی سیستانی

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 آبان 1392برچسب:, :: 8:50 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شریف لک زایی در ۱۳۵۲ به دنیا آمد. دوره ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش زابل گذراند. مهر ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه قم شد...

استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

www.Lakzaee.com

sharif@isca.ac.ir

sharif_lakzaee@yahoo.com



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در نطق میان‌ دستور خوددر مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان قطب کشاورزی بوده و ۸۰ درصد اشتغال مردم وابسته به هامون است. در روز اول کاری دولت تدبیر و امید، کارگروه احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد. مردم سیستان هم خوشحال شده و هم امیدوار؛ خوشحال از اینکه سرنوشت این خطه از مردم کشور اسلامی به سرنوشت غمبار مردم سیستان مبتلا نشد و امیدوار به اینکه انشاالله دولت تدبیر و امید کارگروه احیای هامون زیبا را تشکیل دهد.

وی افزود: طی ۱۶ سال گذشته هامون خشکیده و کشاورزی و صید و صیادی و دامپروری نیز تقریباً نابود شده است و مردم از فرصت مرز ارتزاق می‌کردند که متاسفانه ۴ سال است بازارچه‌های مرزی تعطیل شده است. به دلیل فقر و نبود کار، مهاجرت سیستان شروع شده و روز به روز رو به افزایش است.

عالی تصریح کرد: همکاران عزیز ما در قبال تمام مردم ایران مسئولیم. مسئله سیستان از یک بحران گذشته و تبدیل به یک فاجعه شده است. اگر به فوریت اقدام نشود، ضرر آن را همه مردم ایران خواهند دید که سیستانیان مردم غیور و مرزبانانی دلیر هستند. اگر سیستان خالی از سکنه شود، امنیت ایران اسلامی دچار تهدید خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: سوءمدیریت‌ها است که سیستان را به شکل امروز درآورده است. باید وزارتخانه‌های مختلف پاسخگو باشند که جهت حل مشکل سیستان چه کرده و جهت نجات این فاجعه موارد زیر باید انجام شود.

عالی در ادامه افزود: پیگیری حقابه تالاب هامون و سیستان که مهمترین خواسته مردم است و وزارت امور خارجه باید اقدامات فوری را انجام دهد. همچنین بازگشایی بازارچه‌های مرزی و استفاده قانونمند از فرصت مرز و از سرگیری تجارت چمدانی جهت بهبود معیشت مردم که این کار فقط مدیریت می‌خواهد.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت آب و وابسته بودن به کشور بیگانه جهت استفاده بهینه از قطره قطره‌های آب باید هر چه سریع‌تر طرح لوله‌کشی به مزارع کشاورزی انجام شود، گفت: از وزارت کشاورزی و وزارت نیرو تقاضا می‌شود درخصوص شیوه آبیاری و چگونگی رسیدگی به مزارع کشاورزی اقدامات لازم انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: احداث کارگاه‌هاو کارخانجات در منطقه که متاسفانه در شهرک صنعتی می‌توان گفت حتی یک کارخانه فعال وجود ندارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید وضعیت کارخانه‌ها را مشخص کند و در صورت تمایل صاحبانشان باید به افراد واجد شرایط واگذار شود. از سوی دیگر دولت باید خارج از اصل ۴۴ ، خود سرمایه‌گذاری کند با توجه به وضعیت منطقه و عدم رغبت بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری.

عالی افزود: دادن امتیازهایی که باعث ماندگاری افراد در منطقه از جمله امتیاز بدی آب و هوا و حق نوار مرزی و بنادر کمترتوسعه‌یافته به کارمندان و بخشش مالیات کسبه بازار نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین استفاده از پتانسیل‌های خدادادی منطقه از جمله انرژی باید و خورشید در این مناطق باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حمایت از قشر تولیدکننده به‌خصوص دامداران و صیادان و دادن علوفه یارانه‌ای را نباید فراموش کرد. تسریع  در ترانزیت کالا در چابهار و بندرعباس هم باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر این اتفاق نیفتد کالا از طریق کشور پاکستان وارد می‌شود. در ادامه به دلیل بی‌آبی ما خواستار تشکیل ستاد بحران خشکسالی هستیم که در این موضوع پرداخت حق بیمه خشکسالی به کشاورزان باید از دید مسئولان مخفی نماند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تعویض شبکه آب شرب شهرستان زابل و زاهدان هم باید در دستور کار قرار گیرد


ارسال شده در تاریخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, :: 9:16 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 8:40 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سیستان که روزگاری به‌عنوان انبار غله ایران از آن یاد می‌شد و قوت بسیاری از مردم کشور را مهیا می‌ساخت حال به دلیل خشکسالی و نامهربانی‌های طبیعت، ساکنانش را بر آن داشته تا برای امرار معاش دست نیاز به سوی دولتمردان بلند کنند.

خشکیدگی تالاب هامون به‌عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی جهان در حال حاضر زندگی بسیاری از ساکنان حاشیه آن را نیز به خشکی کشانده است و چینی نازک اقتصاد آنها را ترک بخشیده است.

هامون که تا کمتر از دو دهه قبل میزبان بیش از صد ها هزار پرنده مهاجر بود سال هاست که رنگ پرواز را ندیده و آوای میهمانان محیط زیست خود را نشنیده است.

زنان و کودکان سیستانی که تا دیروز از نیزارهای انبوه میان دریاچه کارگاه های ایجاد اشتغال و تولید صنایع دستی بنا کرده بودند امروز تارو پود خانواده شان را فقر و تنگدستی فرار گرفته است و اقتصاد خانواده شان به اندازه قطر نی باریک و شکننده شده است.

قطع جریان آب هیرمند و خشکی هامون جمعیت ۱۲۰ هزار راسی گاو های سیستانی را  که تا دیروز در ۷۰ هزار هکتار از اراضی دریاچه به چرا مشغول بودند به کمتر از ۲۰ هزار راس تقلیل داده است.

سرنوشت انبار غله ایران

هامون در حال حاضر توفان شن و گرد و غبار برای ساکنان حاشیه خود به ارمغان دارد آنهم نه به رسم و پیمان گذشته و به مدت ۱۲۰ روز بلکه بیش از ۲۰۰ روز و تا جایی که دیگر هیچ پنجره خانه ای رنگ آفتاب را به خود نبیند.

فقر و ناامنی، زوال صنایع دستی، مهاجرت خانواده های سیستانی به استان های شمالی کشور و ابتلا به بیماری‌های تنفسی تنها بخشی از سرنوشت غم انگیز انبار غله ایران است که مردم را در انتظار فرو برده است تا شاید به واسطه این همه شور بختی باری دیگر دختر پادشاه سیستان(درافسانه هاآمده که هامون باگریه های اوایجادشده است) به حال آنها بگرید و زندگی در هامون جاری شود.

چه باید کرد؟

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اگرچه عملکرد دولت افغانستان در ساخت سد کجکی بر رود هیرمند و همچنین منحرف ساختن آب این رود یکی از عوامل اصلی در خشک شدن دریاچه هامون است اما سهم دولتمردان ایرانی به دلیل دیپلماسی ضعیف در قبال کشور همسایه در این فاجعه زیست محیطی بسیار زیاد است.

بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده اند که با وجود همکاری بی شائبه ایران در قبال ترانزیت کالاهای اساسی به کشور افغانستان و تامین نیازهای آنها از طریق بندر چابهار و همچنین فراهم سازی بستر مناسب برای سرمایه گذاری و استفاده تجار افغانی از امکانات و ظرفیت های موجود لذا بی توجهی به موضوع حقابه از طرف دولت افغانستان همکاری یک جانبه و بدون تعامل با کشور ایران است.

 پیگیری تامین حقابه از وظایف وزارت امور خارجه است

به دلیل وزش بادهای فصلی و پدیده شن‌های روان که به‌خاطر بی توجهی به موضوع مالچ پاشی ،سال به سال بیشتر شده بسیاری از روستاهای سیستان در زیر خروارها شن مدفون شده است.

رفع این مشکل نیاز به مذاکرات فراملی دارد .که نیازاست وزیر امور خارجه کشور(اگروقت داشتند!) با جدیت موضوع نجات هامون و تامین حقابه از طرف کشور(دوست وبرادر!) افغانستان را دنبال کند.

خشکسالی دریاچه هامون اگربر این وضعیت باقی بماند به دلیل مهاجرت بی رویه روستائیان و خالی شدن مرز از سکنه، با پدیده ناامنی و ضعف امنیتی در مرز های شرقی روبرو خواهیم شد.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 7:53 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB

  • در شهرآزادشهر استان گلستان که در 20 کیلومتری شهر گنبد قابوس و75کیلومتری گرگان قرار دارد شخصی خیربااصالت سیستانی،بنام حاج سلطانعلی ابراهیمی ازطایفه اصیل" میر" مدیر عامل ومالک کارخانجات وگروه صنعتی برندشناخته شده صباح زندگی می کند. ایشان میلیاردهاتومان به شهرداری ومردم منطقه کمک کرده است .اندکی از محصولات کارخانه جات صباح در کشور توزیع میشود وحدود80درصدش به خارج صادر میشود .ازاین بزرگواردرخواست داریم درپروژه های عام المنفعه شهرزابل نیزورودپیداکنندکه بودجه های کشورایران (که بیشترصرف تهرانیهای عزیزمی گرددد)درمقابل دریای مشکلات سیستان قطره ای بیش نیست.

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 7:52 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 7:51 بعد از ظهر :: توسط : SOHRAB


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: 4:15 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

دلم از تنهایی تو
حتی یک نفس جدا نیست

گله سر کن که می ­دونم
­گله هات یکی دوتا نیست

ای وطن ای ریشه من
عشق من اندیشه من

گور من گهواره من
قلب پاره پاره من

بگو از اونا که رفتن
تو رو بی صدا شکستن

بگو از اونا که موندن
دل به فردای تو بستن

توی این روزای بد هم
می­بینی که با تو هستن

اما من نه اهل سودام
نه به فکر ترک اینجام

اهل تو از ریشه تو
خاک تو خون تو رگهام

 

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: 4:12 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

موسيقي در سيستان از تولد تا مرگ دخالت دارد. مجريان موسيقي سيستان را مي توان  به دو شاخه مردان و زنان  تقسيم كرد.

مهمترين بخش موسيقي سيستان ترانه خواني است كه به آن « سيتك» مي گويند. سيتك ها در قالب دو بيتي اجرا مي شوند و بيشتر داراي چهار مصرع هم وزن هستند. قافيه ها الزامي به يك شكل بودن ندارند. مي توان سيتكها را به چند دسته تقسيم كرد :تمثيلي ، برزگري، شباني، توصيفي، كوچ ، عاشقانه، كنايي، طنز، رزمي و مذهبي !

 غزل خواني آئيني به خصوص در بخش آئينهاي سور نوعي ديگر از ترانه خواني در موسيقي سيستان است. مانند موسيقي عروسي در شاخه هاي زير: پشت درخانه عروس، سيني گردان ، حنابندان، سرتراشك، حمام بري، لونگوته ( لباس پوشاندن) و بازگرداندن

 «لَپّه ها» مهمترين بخش موسيقي مربوط به توصيف طبيعت است. مانند لپه صبوري، لپه هامون، لپه هيرمند. لَپ همان سرريز است و اين نغمات حكايت از چگونگي اهميت آب در طبيعت خشك سيستان است. و يا مقام « كه كووي» كه زندگي يك پرنده را دنبال مي كند.

 موسيقي كشاورزي ( برزگري) دسته ديگر از موسيق  ناحيه سيستان است كه شامل بازيهاي آئيني مربوط به اسطوره كشت ( آئين هاي تموزي) مي باشد و به شخم زدن ، كشت ، درو، دسته كردن خوشه ها، باد دادن و خرمن كوبي تقسيم مي شود و از لحاظ ضرب آهنگ ( ريتم ) به يك ضربي، دو ضربي، سه ضربي، چهرضربي تقسيم مي شود.

موسيقي بازي هاي آئيني دسته هاي  متفاوت ديگري به عنوان نمايشي و رزمي حماسي دارد كه برحسب حركت و ضرب آهنگ ، يكي از زيباترين موسيقيهاي ايران محسوب مي شود. اين بازي ها از يك چاب (ضرب) تا دوازده چاپ گسترش و ضرب آهنگ دارد و در كنار آنها رقص دهل ، رقص دستبند و رقص دستمال و رقص گردونه از همه زيباتر است.

موسيقي حماسي سيستاني نيز اشكال قابل تامل و بررسي خوبي دارد چونان «حماسه ميرزابيك»  و يا «كؤرنامه نيمروز» كه بيشتر به آوازهاي باستاني  سوگ حماسه خواني شبيه اند. كؤرخواني همان جمع خواني يا كر است كه زنان به اتفاق در سيستان انجام مي دهند.موسيقي نقل حماسه قسمت مهمي است كه به آن «آسوكه»  مي گويند و تنوع نغمه خوبي را دارا مي باشد. علاوه بر اينها ترانه هاي مربوط به بادهاي 120 روزه عاشقانه هايي همچون پينارگُل ، هي دختر دهدار كي مي شي مسلمان، آي سيا كجك جان جان، بانو بانو جانم ، آي انار انار اشاره كرد.

 بخش گسترده ای از موسیقی سیستان که از نهاد مذهبی قوی و غنی برخوردار است دسته موسیقیهای توسل و درمان است  که در میان سیستانی ها به دو عنوان اجرا می شود :

1.اذکار : مانند ذکر 12 امام

2.مجالس زمزمه : مانند زمزمه حیدری که برای جن زدگان می خوانند.

موسیقی نواحی ایران . ج ۱ / هوشنگ جاوید


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: 4:10 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

سوشیانت منجی؛

رستم بزرگ، ابوسعید خردمند، یعقوب دلاور، ارشک شجاع، سورناي دلير،ابوداودزاهد،حریزمومن، زربانوی شيرزن و.... چشم بگشاييد به پاخيزيد فرزندان شما در خوابند. 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: 4:8 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

مردم این طایفه ازسیستانی های اصیل هستندکه عمدتاًبه شغل دامداری(گاوداری)مشغولندوروستای پرجمعیت آنهادرحاشیه هامون ونیزارهای اطراف کوه خواجه قراردارد.روستای دیگرآنهاروستای خدری پایین ترازشهرستان هیرمندبافاصله3کیلومتری تامرزودارای15خانوارجمعیت می باشدکه شغل آنهاکشاورزی می باشد.روستای محمدشاه یکی دیگرازکانونهای تجمع طایفه خدری است که بزرگ این طایفه نیزساکن همین روستاست.بجز این سه روستا در سیستان؛درگرگان وهمچنین کشور افغانستان نیز طایفه خدری سکونت دارندمثلاً در روستای مرزی چغانسور، گده واطراف هرات ( منطقه شیندن) . مذهب شان شیعه و به گویش زابلی تکلم می‌کنند.طايفه خدري يكي ازطوايف ايل زراسوندازشاخه دوركي هفت لنگ بختياري ميباشد.

طايفه خدري كه بيش ازده هزار خانوار ميباشندودرمناطقي چون چغاخور ،مرغا،تمبي گلگير،انديكا،بارانگرد،كرمانشاه،ليراوي،گناوه،ديلم،مسجدسليمان،سيستان وبلوچستان(سرباز،زابل)وبوكان،اصفهان،بوشهر(جم ريز)...زندگي ميكنند.

تيرهاي طايفه خدري :

 

*تيره عزيزبهرام-*تيره آقابيگي-*تيره رحيم مقور-*  تيره بدرحاتم-*تيره خدري ديلم-*تيره احمد خدري-*تيره خدري گناوه-*تيره خلفيان

 

تيره عزيزبهرام ....هم اكنون ساكن درتمبي گلگير،مرغا،بارانگرد،چغاخور،مسجدسليمان،مالمير،بختياري كه فاميلي آنهاخدري.اسفندياري،اسكندري،حيدري- دانشور، سيبكي،رحيمي،حاتمي..ازبزرگان تيره عزيزبهرام ميتوان به آستارخان دانشورزراسوند نام برد.دربارانگرد وقلعه تل مالميرهم ميتوان بزرگاني چون آعليخان خدري،آبندرخدري(حكومت رامهرمزوبهبهان رااداره ميكردند)و كلانترمردي چون مشهدي وليخان حيدري كه رياست ايل وطوايف بارانگرد وحومه رابردوش داشت،نام برد

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: 4:7 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

تقدیم به همه سیستانیهایی که خارج ازاین سرزمین زندگی می کنند.درگرگان،سرخس،علی آباد،آزادشهر ،مشهد،زاهدان و...

این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست

         این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست

دامن بحر خزر؛ساحل وموج گرگان

       هرگز به دل انگیــــــــــزی هامون کهن نیست

درزابل و نیمروز وبنجارو ادیمی

        لطفی است که در مشهدوتهران وسرخس نیست

آواره ام و خسته و سرگشته و حیران

        هرجا که روم هیچ کجا خانه من نیست 

آوارگی وخانه به دوشی چه بلاییست

        دردی است که همتاش در این دیر کهن نیست

من بهر که خوانم اشعاررییسی(*1)

       در شهر غریبی که در او فهم سخن نیست

هرکس که زند طعنه به سیستانی و زابل

       بی شبهه که مغزش به سر و روح به تن نیست

کتول(*2) قشنگ است ولی نیست چو نیمروز

        استان گلستان به دلاویزی سیستان کهن نیست

هر چند که سرسبز بود دامنه بحر

        چون دامن خواجه* پر از چین وشکن نیست

این شهرعظیم است ولی شهرغریب است

        این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست

*1-استادرییس الذاکرین

*2-علی آبادکتول

*3-کوه خواجه


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: 3:49 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, :: 9:10 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

یا جانا بیا جانونه مه
بیا شام دل دیوونه مه
بیا تا خونه ره خلوت بسازه
بیا برشی وه خلوت خونه مه



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, :: 9:8 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

بمب خنده سیستان،علیرضا سلمان نژاد با نام هنری«ممد حسین» متولد سال ۱۳۵۲ شهرزاهدان کارشناس روابط عمومی است؛ کار تئاتر را بصورت غیر حرفه ای از دوران مدرسه آغاز کرد؛ سال ۶۹ توسط استاد خدادادبیگی وارد مرکز هنرهای نمایشی زاهدان گردیدو زیر نظر اساتیدی همچون محمد چرمشیر، استاد بقایی و حسین عاطفی کاررا بصورت حرفه ای آغاز کرد.
وی تاکنون در نمایش های لولوی عزیز من به کارگردانی محمد رضا هدایتی، آرش کمانگیر به کارگردانی خداداد بیگی، دلم دریا به کار گردانی خانم مختاری و نمایش لیلی و مجنون با کارگردانی حسن خمری ایفای نقش کرده است.
انجمن طنز زاهدان در سال ۱۳۸۱ توسط علیرضاسلمان نژاد وحسن خمری، باباحسینی و جمشیدی راه اندازی و بعنوان اولین انجمن ثبت شده در کشور معرفی شد.
برنامه های شاد"ممدحسین" درشبکه محلی استان(هامون)طرفداران فراوانی دارد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, :: 9:1 بعد از ظهر :: توسط : ARASTOO

 .......و در کرانه ی هامون هنوز می شنوی!

بدی تمام زمین را فرا گرفت...

هزار سال گذشت.... ،

صدای آب تنی کردنی به گوش نیامد،

و عکس پیکر دوشیزه ای (هوشیدرماه)در آب نیفتاد.....

شعر مسافر ٬ دیوان هشت کتاب از مجمومه آثار سهراب سپهری


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 12 آبان 1392برچسب:, :: 9:10 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

می گویند ایران کشوری است که نژاد ما انگلیسی ها از آنجا مهاجرت کرده است ممکن است چنین باشد هرگاه این طور باشد  بایستی به ما تبریک گفت که این اندازه خود را اصلاح کرده ترقی کرده ایم یا به سیستانی ها تسلیت و تعزیت گفت که این قدرها تنزل کرده اند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 12 آبان 1392برچسب:, :: 8:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سیّدمجتبى حسینى در سال 1333 شمسى در خانواده ای سیستانی درشهر مشهد و در خانواده ‏اى روحانى متولد شد. پدرش آیت اللَّه سیّدجلیل حسینى از علماى به نام مشهد است که در زمان رژیم شاه پس از نپذیرفتن دعوت رژیم طاغوت در دیدار با شاه ، اقامه نماز در مسجد گوهرشاد برای وی ممنوع و پس از آن در حسینیّه تهرانیهاى مقیم مشهد به اقامه جماعت پرداخت.
پدر حسینی از سادات اصیل سیستانى است كه در نوجوانى براى تحصیل علوم حوزوى به مشهد مهاجرت كرد و درمحضر مرحوم آیت اللَّه میرزامهدى اصفهانى - عالم و عارف مشهور -  به درجه اجتهاد نایل شد.مادرش نیز از سادات و فرزند مرحوم آیت اللَّه آقا نجفى و نوه پسرى مرحوم میرزا مهدى شهیدى بود.

 سید مجتبی حسینی نزد بزرگانی چون حجّة الاسلام و المسلمین واعظ طبسى ، مرحوم اشكذرى ، آیةاللَّه خزعلى ، آیت اللّه العظمى وحید خراسانى کسب علم کرده است.

وی در سال 1370همزمان با تدریس در حوزه و دانشگاه ،به مدّت یك سال،نماینده ی رهبری در امور اهل سنت بلوچستان بوده است.سید مجتبی حسینی هم اکنون نماینده ی رهبرایران در سوریه و از چهره های تاثیر گذار در بین نیروهای مقاومت لبنان است.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 9 آبان 1392برچسب:, :: 7:38 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خواجه عبدا... انصاری معروف به پیرهرات هيچگاه با شيخ عمو (صوفی نامداربلخ)درمورد الهيات هم نظر نبوده براي اينكه او ديگر معلميني همچون" تاكي سجستاني" و" بشيري سگزي" داشته است.خواجه محمدتاکی (طاقی)سجستانی ازعارفان بنام قرن چهارم هجری است.این عالم بزرگ وپرهیزگار،اهل تعلیم وتربیت بود.شخصیت عرفانی برجسته وی باعث شدافرادی همچون خواجه عبدا..انصاری درمکتب وی تلمذنمایند.

قطب المشایخ ،مرشد السالکین ابوعبدالله محمد بن قعل الطاقی مشهوربه خواجه طاق (رح)متولدزرنج سیستان که عمرخودرادرهرات گذراند.درعلوم شریعت وطریقت وحقیقت درجه علیا داشت ورسوم صوفیه واشارات راایشان نیکومیدانست حضرت شیخ الاسلام پیر هرات  فرمود ند که هرگزهیچ بزرگی باهیبت تر ازخواجه طاقی را ندیده ام واو پیر من است . واگراورانمی دیدم اعتماد مذهب حق نمی دانستم

نقل است که خواجه عبدالله طاقی فرمود ند که من هزار پیر رادیده ام وخدمت کرده ام که همه اهل کرامت بوده اند.

گویند درزمان حیات ایشان درویشی ازطرف بلخ آمده بود ودرشهر میگشت دیدکه مردم بی انصافی میکنند وظلم ازحد گذشته بخدابنالید واز شهر بیرون رفت درساعت آتشی درهرات افتاد وبمسجد جامع رسید مسجد چوبین بود سوخت ومرد خودرابه وطن رسانده بود مردم بیچاره شدند نزد خواجه رفتند حضرت خواجه درباغ خود تاک میبریدند . شیخ تاکی را گرفته سرنخ رابطرف بلخ پرتاب نموده ابدال راازدروازه بلخ کشیدند وبه هرات آورد نصیحت فرمودند که چراشهرمسلمانان راآتش زدی گفت ازسببی که علاج کرده نتوانستم حضرت خواجه خطر آب چشم خود به طرف شهرانداختند آتش فرونشت.(این داستان ازنضحات الانس بنام خواجه محمد چرمگروسلطان مجدالدین طالب آمده است ) 

وفات حضرت خواجه طاق بسال 416 هـــ ق درهرات بوده  ومدفن مبارکش درمقبره درب خوش می باشد .

 شاهرخ میرزافرزند امیر تیمورگورگان برسرتربت آن بزرگوارعمارتی عالی ساخته وسلطان حسین بایقرا دهلیزودرتبدی درجنب آن عمارت بنانهاد که هردوی شان همیشه بزیارت مزار ایشان میرفتند.

مزار حضرت خواجه طاق بیرون درب خوش درجنوب جاده که ازدروازه خوش بجانب تانک مرکز میرود است .چون ازدرب خوش وقت نمای جاده به طرف جنوب کشیده شده بنام جاده خواجه طاقی یاد میشود که این جاده به مزارحضرت خواجه طاقی منتهی میشود . وآنجاباغچه است وحوضی دروسط آن جهت وضو ودرجنوب باغچه خاک ابوعبدالله طاقی بالای بلندی واقع است .واطراف آن بخشت پخته ساخته شده وساختمان که دردوره تیموری ساخته شده بود کاملاًویران گردیده است.

در زمان حکومت امیر عبدالرحمن خان فرامرز خان سپهسالار ونایب الحکومت هرات مزار خواجه طاق را ترمیم نموده ودوعدد لوحه سنگ بخط نستعلیق نیز نصب کرد

درسالهای 1340 ه ش نیز مزار آن بزرگوار تخریب بود که به همت محترم صوفی زاده تاجر خیر هرات  دوباره ترمیم گردید

مزار حضرت خواجه عبدالله طاقی مورد احترام خاص وعام میباشد


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 11:31 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

استاد پیانوی  سیستان متولدشهرزابل استادمحمودنبی زاده

فعالیت او از دهه 40 در استان و همکاری با خوانندگانی چون شریف و علی شهری اغاز شدخلاقیت و ذوق هنری او در اهنگسازی خیلی زود او را در بین اهالی موسیقی به سر زبان انداخت و همکاری او به اداره فرهنگ و هنر زاهدان رسید و شروعی تازه در موسیقی او باز شد

نبی زاده در اوایل انقلاب چندین ترانه انقلابی با آهنگسازی و صدای خود اجرا کرد که خوشبختانه نسخه ای از آن قطعات در آرشیو صدا و سیما موجود میباشد

او در حال حاضر مدرس پیانو در انجمن موسیقی ارشاد استان می باشد و از جمله فعالیت های اخیر او ، سرپرستی گروه پاپ انجمن موسیقی به نام هامون پاپ و تربیت شاگردانی چون احسان سلیمانی مقدم و ... نیز میباشد

یکی از افتخارات او کسب مقام سوم در جشنواره ی موسیقی دانشگاه های پیام نور کشور در سال 1383 به داوری اساتید بزرگی چون خانم آذر هاشمی و استاد ایزدپناه که برای اولین بار افتخاری برای موسیقی پاپ استان بود که قطعاتی از زنده یاد شریف اجرا شد


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 11:29 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

تهرانی هامی گویند: سختی ها نمـــــک زندگی است"

اما  آنهانمی فهمندکه " نمــــــک"

برای زابلی شور نیست، مزه " درد "  می دهد!

 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 11:25 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

حدود 8 كيلو متري شمال بي بي دوست ودر باتلاقهاي حاصله از سيلابهاي رود پريان ، تپه كم ارتفاع قرار دارد .در اين جا باقي مانده هايي از يك قلعه چهار گوش ديده مي شود كه با نام قلعه رندان يا رنده ناميده مي شود . در هر گوشه از زاويه هاي چهار گانه اين قلعه توده هاي گل و خشت بسياري ديده مي شود كه به احتمال زياد بقاياي برجهاي دفاعي قلعه بوده اند . نكته تازه و جالب در باقي مانده هاي آثارمعماري اين قلعه آنست كه آجر هاي استفاده شده در اين بنا از گچ و نه گل رس ساخته شده اند .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:, :: 1:42 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در بيشترروستاهاي سيستان  در گذشته  وبا امروزه بالاخانه هاي وجوددارد كه  درروستا خودنمائي ميكند . اين نوع در مقايسه با  خانه هاي مشابه  در سطح  بالاتري واقع شده  كه  با چند پله (ره زينه ) مسير آن  مشخص است  . اين بالاخانه ها معمولا" مربوط به افراد سرشناس يا همان  كدخداها وياكساني بود  كه  نسبت به  بقيه  از وضعيت بهتري برخوردار بودند داشتن  بالاخانه  افتخاري بس عظيم  براي صاحب آن به شمار مي رفت  .

اين  اتاقها داري چشم اندازي زيبا بود وهواي داخل اتاق نسبيت به  ساير اتاقها با دريچه اي (دورچه ) در قسمت  شمال مطبوعتر از ساير اتاقها بود وبيشتر جهت  مهمانيها از آن  استفاده  مي شد

بالاخانه های شبیه  منازل چند طبقه امروزی بود با ابن  تفاوت  که از خشت  وگل ساخته  می شد واز هیچگونه  مصالح دیگری مانند آهن  وغیره  استفاده  نمی شد

نكته  قابل توجه در مورد اين  بالاخانه  ها كه مورد اصلي ايجاد اين  بحث است  اينكه در قسمت  زيرين  اين بالا خانه  اتاقكهاي كوچكي  بصورت  پيچ  در پيچ وجود داشت  كه  به آن  (زَبْري) مي گفتند . اين  (زبري ها) اتاقكهاي تاريكي بود كه  نور به آنها رسوخ  نمي كرد ومحل مناسبي براي انبار كردن  گندم  و.... بشمار ميرفت  . اين زبريها فقط يك  راه نفوذي داشت كه  در گوشه اي از اتاقهاي پائين  ومعمولا" در زير (ره  زينه ) وجود داشت  .
هرچند برخي را اعتقاد براين  است  كه از  اين اتاقكهاي تاريك  وكوچك جهت  بازداشت  افراد خاطي توسط  بزرگ  خاندان يا همان  كدخدا  نيزاستفاده  مي شد .


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 1 آبان 1392برچسب:, :: 9:28 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content