توحید-76
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 

دلم کمی خدا میخواهد...

کمی سکوت...

کمی آخرت...

دلم دل بریدن میخواهد...

کمی اشک...

کمی بهت...

کمی آغوش آسمانی...

دلم یک کوچه می خواهد

بی بن بست!!

ویک خدا!!

تا کمی با هم قدم بزنیم...

فقط همین!!


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 6:2 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اشک یکم (سلطنت از250پیش ازمیلادتا247پیش ازمیلاد)نام بنیان‌گذار شاهنشاهی اشکانیان است. 

اشک یکم پادشاه اشکانی  ازطایفه پرنی وسکایی تبار(اجدادسیستانیان)بوده است.این شخص با طایفهٔ خود پرنی همدست شد و در سال ۲۵۶ پ. م. پرچم مخالفت با سلوکی‌ها بیفراشت و جنگهای متعدد با آنها نمود، در نتیجه غلبه یافت و دولت پارت را تأسیس کرد (۲۵۰ پ.م). پس از این فتح، عزیمت باختر نمود و با این مملکت که آن نیز مستقل شده بود، جنگ کرد. او در حین جنگ از دست نیزه‌دارش زخمی برداشت و بر اثر آن درگذشت (۲۴۷ پ.م.).

چون ارشک بانی سلطنت اشکانی بود، شاهان دیگر اشکانی او را تقدیس می‌کردند، چنان که به او لقب اپی فانس (به زبان یونانی به معنی نامی و پر افتخار) دادند و به یاد بود اینکه او سرسلسله حکومت اشکانی است، به اسم خود کلمه ارشک (اشک را یونانی‌ها «آرزاکس» نوشته‌اند که یونانی شده ارشک است) را افزودند (ارشک بعدها اشک شد). مورخین و تاریخدانان هم این نکته را رعایت کردند.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 5:37 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خدايا! به سرنوشت بگو اسباب بازيهايت بي جان نيستند،

آدم اند!

ميشكنند! آرامتر!


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 1:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

خدایا!به کودکان زابلی!

  اندکی نفهمی عطا كن،

كه راحت زندگی كنند!

تابه روی خودشان نیاورند!

   آنقدرتبعیض وفاصله ای که بین خودشان وکودکان تهرانی می بینند


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 1:0 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

ارزوكه arzoka
نوعي كمكي وهمكاري دسته  جمعي گذشته  در سيستان وجود داشت كه  آن  را ارزوكه مي گفتند .
ارزوكه:كارهاي ريسيدن (رشتن ) پشم  يا پنبه  باچر، چرك يا جيللك ، آرد كردن  گندم با اس دست (دست  آس ) ، قاليبافي وگليم  بافي (شال) و...  وعموما" كارهاي كه  بصورت جمعي انجام  مي شد  .به  اين صورت  كه  هريك از خانواده ها ويا اعضا خانواده كه  مهارتي در هريك  از اين موارد را  داشت  با همسايه ها   كمك  ميكرد تا او نيز متقابلا" در مواقع ضروري به   ياري ومدد وي بشتابد .
در گذشته  از پنبه  ونخ توسط( جولا ها ) پارچه  بافته  مي شد كه  از اين  پارچه ها لباس وپوشاك  تهيه مي كردند نوع  دوخت  به  جهت  ظرافت واينكه  تكه  تكه بهم  پيوند مي خورد زحمات  زيادي را در پي داشت  ومعمولا" لبه هاي اين  پارچه ها بايد ريشه دار مي شد كه  اين كار نيز توسط ارزوكه ها انجام  ميشد .
در كل  مبتوان  گفت ارزوكه  نوعي كار تعاوني وهمكاري بود كه  توسط مردان  وزنان سيستاني به  منظور  همراهي  وهمياري هم  انجام مي شد .

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 12:9 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

اين تپه كه در قسمت جنوب كوه خواجه وكامل" چسبيده به آن است از دره سوخته به طول 500الي 600 متر وتا نزديكي سر سنگ امتداديافته است .
در قسمتهايي از اين تپه نوعي گچ وجود دارد كه در گذشته ساكنان سرسنگ كه اغلب دامداران منظقه وتعدادي از صيادان بودند جهت سفيد كردن درون منازل از آن استفاده ميكردند . وبه جهت وجود همين گچها به تپه گچي معروف گرديده است .
در اين تپه نوعي نمك نيز وجود دارد كه در اصطلاح محلي به آن (شوره) هم ميگويند . اين ماده كه بسيار شور هم ميباشد اغلب جهت استفاده در تنورهايي محلي از درون به جهت داغ شدن سريع وايجاد چسبندگي بهتر نان در تنور هاي قديمي از آن استفاده ميكردند . د ر قسمتهايي هم آنقدر اين نمكها سفيد وطبيعي وجود دارد كه در گذشته ساكنان اين منطقه جهت استفاده در مواد غذايي نيز از آن بهره ميبردند .اين تپه هم از مناطق نيمه حفاظت شده ميراث فرهنگي است .

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 12:3 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

يــــادِ روزه ِ پـَـسِ گــُــــــورهَ ،  لَخْـــــشُونْدُوكْ بازي  وَخير

آبْـتَني دَر كـُــــرقِ   خِــــندَخْ ، قُوطِّهِ  مـــار مـــــاري وخير

بازي یِه  كـُـــودُش كـُـــــــودُش ، زِرخَزيكـَــه  در پاتكِ  نيزار

دَمـِــــه  روز فُور ، رونگِ  خالمَــــــش توتين  سواري وَخير

اوژن


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 12:2 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

سي واندي سال پيش از وقتي اطرافم را شناختم اينجا را ديدم روستاي با زندگي سنتي وخانه هاي گلي...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 11:54 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

سینه ی من اگر از عشقِ تو لبریز نبود

غزلم بی تو چنین تلخ و غم انگیز نبود

کاش می آمدی امروز و دگر بعد از این

بر زبانِ من و ما , نام تو پرهیز نبود!


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, :: 11:48 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

شهیدشاخص والگوبرای حقوقدانان بسیجی کشوردرسال1393بنابه اعلام نیروی مقاومت بسیج

شهید موسی نوری قلعه نو در سال1355در خانواده ای مذهبی وسیستانی در زاهدان متولد شد...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 10:51 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سلسلهٔ کیانیان را به سه دوره می‌توان تقسیم نمود:

از کی‌قباد تا کی‌خسرو:این دوره از سلسله با پادشاه شدن کی‌قباد شروع می‌شود و با ناپدید شدن کی‌خسرو خاتمه میابد. خصیصهٔ بارز این دوره نبردهای طولانی مدت ایران وتوران می‌باشد. این نبردها با کشته شدنسیاوش، پسر کی‌کاووس، بدست افراسیاب، و کین خواهی سیاوش بوسیلهٔ ایرانیان به اوج خود می‌رسد.

پادشاهان این دوره از این قرار می‌باشند:کی قباد-کی کاووس:او دومین پادشاه کیانی است.او پدرسیاوش است.

کی خسرو:کیخسرو پسر سیاوش وفرنگیس است. او را بزرگترین پادشاه کیانی می دانند. همو است که با لشکرکشی به توران، به خونخواهی سیاوش افراسیاب را می کشد و بدین ترتیب به جنگ‌های ایران و توران پایان می دهد.

از لهراسپ تا گشتاسپ:مهم‌ترین ویژگی این دوره ظهور زرتشت و نبردهای گشتاسپ و پسرانش برای گسترش دین بهی می‌باشد. پادشاهان این دوره از این قرار می‌باشند:

لهراسب-گشتاسب

از بهمن تا اسکندر:این دوره از شاهنشاهی کیانیان را می‌توان بخش تاریخی با خاطرات مبهم ایرانیان از دوره هخامنشیان دانست.

بهمن-همای-داراب-دارا


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 10:37 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

تپّه ی دشت با بیش از ۵ هکتار وسعت ، یکی از محوطه های اقماری «شهر سوخته» و از جمله ی بزرگترین آنها در بین بیش از ۷۰۰ محوطه ی اقماری شناسایی شده ی این شهر باستانی است که در ۳ کیلومتری این محوطه و در داخل دشت سیستان (کمی دور از جاده ی زاهدان-زابل) قرار دارد و به همین دلیل بعنوان تپّه ی دشت نام گذاری شده است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 10:27 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در کتاب بستان السیاحه چنین آمده : مردم سیستان همگی شیعه امامیه اند و فارسی زبان و به فقرا و غرباء مهربانند و شجاع و دلیر و در مراتب حمیت و غیرت بی نظیرند و در زمان بنی امیه هرگز سب و لعن علی (ع) نکردند. (شیروانی ، حاج زین العابدین ، دائق السیاحه)


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 10:23 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

جُلایی/برگرفته ازوبلاگ شهریارزاهدان
به معنای بافتن ِ پارچه در سیستان جُلایی گفته می شود . به کسی که کار ِ جُلایی انجام می دهد جُلا یا جولاه می گویند.
جولاه یا جولاکه در گویش سیستان به معنی عنکبوت است .در متون کهن ایرانی همچون تاریخ بیهقی این واژه هم به معنای عنکبوت و هم به معنی بافنده آمده است . عنکبوت نیز موجودی بافنده و تارتننده است .
پارچه بافی در سیستان قدمتی افزون برپنج هزار سال دارد و تکه پارچه های دست بافت کشف شده در شهر سوخته نمونه ای از این هنر در پنج هزار سال پیش است.

پارچه یا بهتر بگوییم پوشش یکی ازنیازهای اولیه بشر بوده است که در طول دوره های مختلف تاریخ دارای فراز و نشیب بوده است، شیوه های تولید یا گونه های تولیدی آن به طوری که در یافته های شهر سوخته با پیدا شدن تعداد قابل توجهی ابزار گوناگون بافندگی و ریسندگی چوبی، گلی، سفالی و فلزی که نشانگر وجود صنعت بافندگی در آن دوره بوده است و نمونه های اعجاب انگیزی از پارچه یافت شده، این امر را به وضوح نشان می دهد.
مسلما آنچه که برای باستان شناسان عجیب و سوال برانگیز است و برای یافتن عوامل یا دلایل آن تلاش بسیار می کنند، یافتن چنین پارچه هایی با چنین کیفیت و چنین گونه های رنگی است.
نمونه هایی که از نظر طرح و حتی رنگبندی بسیار نزدیک به پارچه های سنتی است و اخیرا در سیستان بافته می شده است.
پارچه های یافت شده اغلب به رنگ قهوه ای و کرم هستند اما بیش از چندین مورد به پارچه های دورنگ از جنس پشم و پنبه برخورد شده است.
در مسیر هنر پارچه بافی آنچه از هزاره های قبل از میلاد تاکنون مشخص و مشهور است خودکفایی مردم سیستان در تولید مواد اولیه صنایع مختلف به خصوص پارچه بافی بوده آنچنان که تا همین سده اخیر تمام مراحل تهیه و تولید پارچه توسط خود مردم و خانواده ها انجام می گرفته است یعنی از مرحله کاشت وبرداشت پنبه و یا تهیه پشم و موی دام گرفته تا ریسندگی و آماده سازی آنها که همه با ابزارسنتی و ویژه انجام می شده است.
از نکات قابل توجه و افتخارات سیستان این است که در زمان عمرولیث صفاری برای سالها پارچه مخصوص خانه کعبه توسط هنرمندان سیستانی بافته و به مکه مکرمه اهدا و ارسال می شده است.
نکته دیگر نزدیکی بافت های اخیر به بافت های یافت شده در شهر سوخته است که تاکنون باقی مانده است.
اقلام تولیدی پارچه بافی سنتی سیستان عبارتند از: لنگ (دستمال)، سریک (بار بند)، پتو، شال گردن و پارچه


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 10:12 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مهدیه غفاری مقدم(پودینه) دانش آموز سیستانی اهل زاهدان در رقابت با رقبای داخلی وخارجی خود در مسابقات کاراته سبک skIمقام سوم را کسب کرد.

آوای فرهنگیمهدیه غفاری مقدم موفق شد درمسابقات بین المللی کرمانشاه برحریفانی از کشورهای عراق،ترکمنستان غلبه ودرمقابل حریفی از استان کرمانشاه از رفتن به فینال بازماند ونهایتاً مقام سوم را از آن خود کرد.گفتنی است مهدیه غفاری مقدم  گواهینامه روشهای مهارتهای اساسی وبنیادی کاراته را با موفقیت به پایان رسانده وموفق به دریافت کمربند سیاه دان یک در سبک skIشده اند. همچنین وی تاکنون مفتخر به دریافت ۷مدال رنگارنگ ازمسابقات استانی وکشوری گردیده اند.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 10:1 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اگر بخواهيم يكي از ويژگيهاي برجسته فرهنگي مردم سيستان را در برابر تاريخ مشخص كنيم علاوه بر همه شايستگيهاي ديگري كه اين قوم در طول تاريخ از خود بروز داده اند، آن ويژگي برجسته و بارز سلحشوري و مردانگي سيستانيها است. به عبارتي ديگر حضور اين قوم در تاريخ حضوري سلحشورانه بوده و هست و اين را فقط با استناد به تنها حماسه‌هاي ملي ايران كه سيستانيها آنها را آفريده‌اند نمي‌گوييم بلكه استناد تاريخي و تحقيقي بيانگر مردانگي و دشمن ستيزي اين مردم است. از اين رو اسس كه تاريخ نويس نامدار رومي(آميانوس مارسليتيوس) مي‌نويسد سيستانيان در غيرت و مردانگي مانند ندارندچون اسلام عزيز به سرزمين سيستان آمد مردم اين ناحيه به شعار برادري و مساوات آن درآويختند و اسلام را با تمام وجود پذيرا شدند ولي امیري نپاييد كه صاحبان ناحق و غاصبان ناسواب اسلام راستين را با تعصبات قومي درآميختند و با چهره كريه نابرابري بار ديگر به ظلم وجود پرداختند ولي روح بلند پرواز و اوج گير مردم دلاور سيستان هيچگاه تسليم ادعاي برتري فاتحين ظلم نگرديد و براي آرامش بخشيدن به روح حق جوي خود مبارزه علمي را پيشه نمود كه منجر به قيام عياران در سيستان گرديد درباره اهميت قيامهاي عياران سيستان و سلحشوريهاي بي‌مانند آنها همين كافي است كه بگوييم اين قوم تنها عياران ايران هستند كه موفق شدند نخستين حكومت مستقل ايران را تشكيل دهند و استقلال كشور را بازيابند هرچند بر همگان روشن است كه سيستان بزرگ به مركزيت شهر زابل يك منطقه شگفت انگيز، ديدني وارزشمند است اما در اين جا با ذكر نكاتي از محاسن اين سرزمين جوهره واقعي آن را بايد از نگاه ديگري به تصوير درآيد لذا لازم است به اهم محاسن اشاره‌اي داشته باشيم. سيستان سرزميني است كه كوروش هخامنشي به مردمانش لقب انصار داد محل استقرار خاندان سورن بزرگ‌ترين خاندان ايراني است كه بدون اعلام حمايت آنها هيچ حكومتي پايداري خود را باور نداشت و به راستي اينگونه بود. نخستين رصدخانه‌هاي ايرانيان در سيستان شكل گرفته و نصف النهار قديم كه با ايجاد اولين رصدخانه‌ها در آن پيشينه دانش‌ كيهان شناسي ايرانيان به سيستان باز مي‌گردد. سيستان زادگاه بزرگاني چون رستم پهلوان نامي ايران، فرخي شاعر، شاعر شهيدقرن چهارم هجري، يعقوب ليث امير و كشورگشاي جوانمرد، محمدبن وصيف سيستاني نخستين شاعر پارسي گوي، ابوسعيد ستاره شناس و رياضيدان بزرگ ايراني كه به حركت وضعي زمين عقيده داشت و اسطرلاب زورقي را اختراع نمود، حريربن عبدا... سبخري اولين فقيه شيعه خلف بن احمد صفاري حاكم فهيم و بزرگي كه به دستور او در قبال يكصد هزار سكه قرآن خطي نوشته شد و هم اكنون زينت بخش موزه پاريس است. ابو يعقوب سجستاني نويسنده كتاب كشف المحجوب ابوحاتم سیستاني، ابوسليمان سجستاني و صدها عالم انديشمندان شاعر و متفكر ديگر كه همگي از سرآمدان روزگار خود بوده است و سرزمين سيستان پايتخت شكوهمند ايران در زمان حكومت سلسله صفاري بوده است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 6:13 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 5:48 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در جريان عمليات كاوش ، دو نمونه اثر نقاشي بي نظير بر روي ديوارها كشف شد. در نخستين نقاشي شهر صحنه اي از شكار است كه طي آن حاكم و يا اميري بر كالسكه مكعب شكل  نشسته و كالسكه توسط يك اسب قوي هكيل كشيده مي شود. يك سوار با تير و كمان در حال تعقيب گراز بزرگي است. اين سوار داراي كلاه و يا نوعي تاج قرمز رنگ است. خاطر نشان مي شود كه گراز حيوان بومي منطقه سيستان بود. اين نقاشي در ارتفاع حدود 90 ساتني متري از كف زمين و در ابعاد 35 ×120 ساتني متري با رنگ سياه بر ديواره يكي از اتاقهاي اين بنا نقش بسته و يا نقاط سيفد و رنگي تزئين شده است. اين نقاشي شباهت زيادي به اثر مهر دايوش بزرگ در شهر تبس (Tabes ) در مصر دارد كه هم اكنون اين مهر در موزه بريتانيا نگهداري مي شود.

در دومين نقاشي كشف شده نيز اثري بصورت كنده كاري شده بر بالاي يك درگاهي و زير سقف يك اتاق در ابعاد 50×40 سانتي متر نقش بسته است. در اين تصوير يك اسب روبروي پلكاني ايستاده و پلكان به يك ساختمان منتهي مي شود و انساني بالاي اين پلكان ايستاده است. گفته مي شود كه در بخشهاي ديگري از اتاقها اين ساختمان نيز آثار پراكنده اي از نقاشي به چشم مي خورد كه متاسفانه توسط موريانه ها از بين رفته است. به راستي چند شهر باستاني ديگر ممكن است در زير لايه هاي شن اين منطقه مدفون شده باشند.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 5:41 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سنت و پوزک های پیرار ماره دلو کرده ،ندرو
ای سیتکای سیه کار ماره بخو کرده ،ندرو
شوبازی لبظ و لبچون روزمنه شو کرده، ندرو
گپ حقیقت که تلخه منه زیر چو کرده، ندرو
ای شاعرک خی تو دارو ورچه ایطو کرده، ندرو؟؟
ترجمه:
ناز و اداهای سالیان دور مارا دل کباب کرده است عزیزم
این ترانه های سیاه کار و ریایی مارا به زنجیر کشیده است عزیزم
ادابازی های لفظ و بازی آن با لبها روز مرا شب کرده است عزیزم
حرف حقیقت که تلخ است مرا به باد کتک داده است عزیزم
ای شاعر کوچک با تو هستم چرا رسم روزگار اینگونه است عزیزم؟؟

رقیم سیستانی


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 3:34 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بانک ایران وانگلیس مربوط به سده گذشته شهر زابل می باشد . این اثر علاوه بر حفظ برخی از شاخصه های معماری سده گذشته شهر زابل – شاهدی از تکاپوهای استعماری و حضوری دیر پای نیروهای استعماری در منطقه سیستان است .بررسیها نشان می دهند که این اثر و موزه زابل بازمانده مجموعه ای از آثار استعماری است که سالم به ما رسیده است و ارزشمندی ویژه برای مطالعه در علت و چند و چون فعالیت های تجاری و سیاسی استعمار در سیستان دارد . در سومین فصل ، زهکشی ، مرمت فضای داخلی و استحکام بخشی برخی فضاها ، آجر فرش انجام خواهد شد .این اثر ستاریخی در سال 83 به شماره 11191 در فهرست ملی به ثبت رسیده .و در حال حاضر در قطعه زمینی به مساحت 3186 متر مربع با 623 متر زیر بنا در مرکز شهر زابل قرار دارد.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 3:25 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

در سیستان، این عنوان فامیلی به گروهی از مردم طایفه گرگیچ،نورزایی وبارانی ها داده شده است.در حال حاضر بزرگ این گروه، حاج شیرعلی فرزند محمدجان می باشد و این گروه از طایفه نورزائی در شهرهای زهک، زاهدان و کلاله زندگی می کنند.محمدجان سرفراز با دختری از تیره صادق خیل قلعه نو مواصلت نموده و بر تقویت پیوند قومی دو تیره از نورزائی ها افزوده است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, :: 2:48 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سیستونی پو شو دپ مکو وخوووو



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, :: 7:37 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 ایمان سنچولی کاراته کای زابلی الاصل وزن +84کیلو .شهرستان گالیکش استان گلستان؛عضو تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران است.وی موفق به کسب مدال طلای کمیته تیمی مسابقات جهانی آلمان2014گردید.

وی دارنده 2 مدال طلای کشوری، یک طلای جهانی در کشور یونان و طلای مسابقات آسیایی هنگ کنگ می باشد.با توجه به توانمندی ایمان سنچولی، پیش بینی می شود این ورزشکار در عرصه جهانی افتخارات بزرگی برای کشور و منطقه کسب کند.گفتنی است علی اکبر بارانی رییس هیئت کاراته گالیکش، مربی ایمان سنچولی است. وی در سومین مرحله لیگ جهانی در اندونزی که با حضور 26 کشور برگزارشد در سه بازی موفق شدحریفانی از اندونزی(8-0)، تایلند(8-0)، پیمان سلطانیان(4-2) راشکست دهد و به فینال راه یابد ودر آخرین مبارزه اش موفق شد آنگل گئورگیف از استرالیا را پیش از اتمام قانونی 8 بر صفر شکت دهد و بر سکوی اول این وزن بایستد.


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, :: 7:11 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

زمان
از من عبور
می کند!

شوق دیدنت
نبود

پلک هایم را
هیچ گاه

بیدار نمی کردم!


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, :: 5:24 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

باید تورا بیرون بکشم

از سینه ی قبرستان!

تمدن سیستان


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, :: 5:6 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content