دوبیتی سیستانی
 
سیستان برای سومین بار...
زابل پایتخت ایران باستان
 
 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, :: 12:16 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

در گذشته كه دریاچه هامون پر آب و نی زارهای بزرگ و وسیع توت و نی آن بوسیله ماهی های آمور علفخوار (ره آورد مسئولین ابتدای انقلاب در سیستان) غارت نشده بود دو نوع حصیر توسط ساحل نشینان هامون در سیستان بافته می شد. ..


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, :: 11:27 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

سونامی مهاجرت از سیستان همچنان ادامه دارد که اگر امروز تدبیری در زمینه رفع مشکلات صورت نگیرد قطعا فردا دیر است و با کوچ اجباری مرزداران و خالی از سکنه شدن سیستان، امنیت کشور تهدید خواهد شد.سیستان مانند بیماری است که نیاز عاجل به احیا دارد تا فرصت درمان آن فراهم شود. احیای سیستان تنها با تبدیل آن به منطقه‌ی آزاد تجاری-صنعتی و گرفتن حق آبه تالاب بین المللی هامون امکان‌پذیر است که کسب‌وکار خُرد مردم به راه افتد و امکان سرمایه‌گذاری‌های کلان تجاری و صنعتی، از جمله انرژی‌های نو فراهم شود.
نیک می دانید که سیستان، منطقه ویژه و خاصی در کشور است که بنا بر صحبت رهبری به مثابه تنگه احد جمهوری اسلامی ایران تعبیر شده است. زیرا اگر این منطقه استراتژیک رها شود،خاکریز خط اول جبهه هجوم دشمن را از دست داده ایم و قطعا امنیت ملی دچار چالش خواهد شد، متاسفانه مردم سیستان با همه این اوصاف مظلوم واقع شده اند و در شرایط سختی به سر می برند. خشکسالی های ۱8ساله سیستان و شرایط بحرانی تالاب خشکیده بین المللی هامون زندگی را بر ساکنان آن بسیار سخت نموده است.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, :: 11:15 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

دکترمحمدرضاصفایی کشتگرمتولدشهرستان زابل-برنده اسکار پزشکی دولت بریتانیا

3اختراع وابتکاردرزمینه تشخیص ودرمان سرطان پستان

معرفی توسط مجله علمی لنست.چهره برترجراحی سرطان پستان جهان

دکتر محمدرضا صفایی کشتگر، فوق تخصص جراحی سرطان پستان و عضو هیات علمی دانشگاه «یو سی ال» لندن با ابداع روش جدیدی برای تشخیص سریع سرطان ظرف چند ثانیه، معتبرین جایزه ابداعات و اختراعات پزشکی انگلستان را دریافت كرد.

جایزه Medical Futures Innovation Award كه ازآن به عنوان جایزه اسکار پزشکی در بریتانیا یاد می‌شود به پاس 10 سال تلاش و تحقیق دكتر كشتگر در زمینه تشخیص سرطان به وی اعطا شد.

طرح تحقیقاتی اصلی دكتر كشتگر كه به عنوان پروژه برتر و منتخب علمی به اعطای این جایزه به وی منجر شد مربوط به تشخیص سرطان از طریق طیف نوری تنها ظرف چند ثانیه است.

به گفته دکتر کشتگر، در این روش، از بافت غده لنفاوی زیر بغل نمونه برداری می شود. سپس طیف نور سفید به این بافت تابانده می شود و بازتاب این نور، به دستگاه مخصوصی می رسد که این تیم ابداع کرده است. سپس اطلاعات مربوط به بازتاب نور سفید، به رایانه داده می شود و از این طریق می توان پی برد که فرد مبتلا به سرطان است یا خیر، بدون آنکه در بافت، برشی ایجاد شود.

از پروژه های بزرگ دیگری که دکتر کشتگر و تیم او در دست دارند، پرتو درمانی در اتاق عمل است. به این معنا که در بیماری که نیازی به برداشته شدن تمام پستان نیست، وقتی توده سرطانی برداشته می شود، رادیوتراپی همزمان در داخل اتاق عمل در اطراف محل عمل انجام می شود.

دکتر کشتگر می‌گوید: یکی از بزرگترین مزایای این روش كه در حدود هزار و 350 بیمار استفاده شده، این است که احتمال بازگشت سرطان بسیار کمتر می شود. همچنین برخلاف جراحی های متداول امروزی، بیمارانی که در داخل اتاق عمل تحت پرتو درمانی قرار می گیرند، نیازی به بازگشت مجدد برای پرتو درمانی ندارند.

این جراح ایرانی كه امیدوار است این روش، تا یک سال دیگر در اختیار همه بیماران سرطانی در بریتانیا قرار بگیرد، خاطرنشان كرد: یكی دیگر از مزایای این روش، دقت بسیار بالای آن است به طوری كه احتمال خطای ناچیزی كه در پرتودرمانی‌های معمول وجود دارد در این روش كاملا از بین می رود؛ چرا که محل انجام پرتو درمانی، به دلیل باز بودن زخم، دقیقا مشخص است.

دکتر کشتگر می گوید که او در کنگره های علمی داخل ایران هم شرکت می کند. کارگاه های زیادی در ایران ترتیب داده و همکاری‌های نزدیکی از نظر علمی، پژوهشی و انتقال تکنولوژی با ایران دارد .

وی كه به عنوان جراح آنکولوژی در دو بیمارستان لندن فعالیت دارد و این روزها به دلیل انجام نخستین عمل جراحی به روش جدید کم تهاجمی و با عوارض کمتر در اروپا مورد توجه رسانه‌های انگلستان قرار گرفته، همچنین علاقه زیادی به انتقال تكنیك‌های جدید از جمله نمونه برداری از غده لنفاوی زیر بغل به متخصصان ایرانی دارد و می‌گوید در این زمینه ارتباط خوبی با جراحان داخل ایران دارد.

در روش جدید جراحی بیماران مبتلا به سرطان پستان كه برای اولین بار در اروپا توسط دكتر كشتگر استفاده شده، با استفاده از تنها یک سوراخ بسیار کوچک، تمامی بافت‌های سرطانی خارج می شود و بدین ترتیب نه تنها طول دوران نقاهت به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند، بلکه می توان همزمان مقدمات لازم برای بازسازی پستان را فراهم کرد.

وی درسال 2010نخستين عمل جراحي Endoscopic Reconstruction خاورميانه در مشهدراانجام داده است.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, :: 10:27 قبل از ظهر :: توسط : mojtaba

سکایی باستان
سکاها دسته ای از ایرانیان بودند که در خاور دربای کاسپین و باختر آن پراکنده بودند.سکاهای باختری، چندی بر مادها مسلط بودند و هیچ دور از ذهن نیست که در این مدت این دو زبان از همدیگر اثر گرفته باشند.این زبان با زبانهای مادی و پارسی یکسان نبوده اما تفاوت فراوانی هم نداشته است چنانچه هرودوت مینویسد که هووَخشتَر "پادشاه ماد"، با گروهی از سکاییان جنگجو که پناه آورده بودند؛ به احترام رفتار کرد و دسته ای از کودکان ماد را به ایشان سپرد تا زبان خود را به آنان بیاموزانند. همین مورخ برخی از افسانه های ملی و داستانهای سکایی را درباره اصل و نژاد و تاریخ کهن این قوم آورده است. استرابون (جغرافیایی نویس یونانی سده نخست میلادی) به نزدیکی فراوان زبانهای سکایی و مادی و پارسی باستان اشاره کرده است.
از زبان سکاهای خاوری و باختری،چند واژه که بیشتر آنها نام خاص هستند باقی مانده است که در زیر چند نمونه از زبان سکاییان باختری را که در نوشته های یونانی و لاتینی به جای مانده است، می آوریم:
Arvant تند و سریع
Aspa اسب
Aatar آذر
Baazu بازو
Charma چرم
Chyavشدن
Gaushaگوش
Haptaهفت
Hushkaخشک
سکایی میانه
سکاها از قبایل آریایی نژادی هستند که از هزاره نخست پیش از میلاد تا سده دهم میلادی در گستره ی پهناوری از کناره های دریای سیاه تا غربی ترین استان های چین پراکنده بودند. از زبان ایشان در دوره باستان اثری جز چند واژه و نام خاص باقی نمانده است اما از این زبان در دوره ی میانه، آثار زیادی یافت شده که بیشترآنها، مربوط به سده ی هفتم تا دهم میلادی می باشند، برای نوشتن این زبان از الفبای براهمی استفاده شده که برای نگارش سکایی متناسب شده بود؛ این الفبا را سکاها از هندیها و آنها نیز از آرامی ها گرفته بودند.الفبای براهمی از چپ به راست نوشته میشود و همچون میخی پارسی باستان ، به شکل هجایی است به این ترتیب که همراه هر صامت یک مصوت نیز وجود دارد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:, :: 8:40 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بزن باران که حسی زرد دارم
شبیه بغضهایت درد دارم
میان اشکهایت هی چکیدم
غمی داغ و وجودی سرد دارم


بزن باران، بزن بر تار و پودم
برای قصه هایت گوش بودم
بباران غصه هایت بر دل من
بزن شلاقهایت بر وجودم


من از مستی و از هر خم گریزان
من از احساس هر گندم گریزان
شبیه غربتی با طعم جاده
من آواره،سر درگم گریزان،

همیشه قصه هایم شکل برگ است
بزن باران که روزم روز مرگ است
شکوه بارشت غربت گرفته
نیا باران،دوای من تگرگ است...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, :: 3:1 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

از خودم
دور می شوم
تا به تو
نزدیکتر باشم
این روزها
"خیال"
تنها راهِ با تو بودن است...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, :: 2:54 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

هشت حلقه چاه باستانی با قدمت 2 هزار و 200 سال متعلق به دوره اشکانی در روستاهای اطراف زهک کشف شده که از آنها به عنوان اولین نمونه‌های شبه قنات در کشورمان یاد می‌شود.این مجموعه هشت حلقه چاه باستانی متعلق به دوره اشکانی با طراحی خاص آن دوره در شهرستان زهک وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها چاهی با قطر دهانه چهار متر متعلق به روستای خمک است.
به بیان بزرگان روستای خمك دو حلقه چاه از این مجموعه چاه های باستانی در روستای خَمَک قرار دارد كه مورد حفاظت مردم نیز میباشد یكی از این بزرگان گفت:  نظیر همین چاههای محفوره قدیمی در روستای گوری، میرشاه، مجتمع محمد شاهکرم و روستای شیخ لنگی نیز وجود داشته و دارد كه چند سالی است مسئولین میراث فرهنگی و فرمانداری نیز از آنها دیدن كرده و گویا جزء آثار باستانی اعلام شده است. 
در طراحی و ساخت این چاه از آجرهای خاص دوره اشکانی با ابعاد 28 سانتی متر در 28 سانتی متر استفاده شده است.سیستم آبرسانی دوره اشکانی به گونه‌ای بوده که چاه‌هایی در مناطق مختلف و با قطرهای متفاوت بسته به شرایط محیطی ساخته می‌شده که این چاه‌ها به وسیله یک سری مجاری به هم مرتبط بوده است و درون هر چاه یک چرخ آب و بر روی آن یک چرخ باد وجود داشته که با چرخیدن چرخ باد بر روی چاه، چرخ آب درون چاه نیز شروع به چرخیدن می‌کرده و آب درون این سیستم به گردش در می‌آمده است.
گفتنی است؛ این چاه‌ها که از آنها برای مصارف خانگی و کشاورزی استفاده می‌شود، عملیات شناسایی‌شان در سال 1381 آغاز شده و در همان سال نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 2:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شهرستان هیرمند با مساحت 1100 کیلومتر مربع وجمعیتی بالغ بر 68000 نفر  در شمال استان واقع گردیده وبا  شهرستانهای زابل ، زهک ونیمروز از غرب وکشور افغانستان ازشرق همجوار می باشد...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 2:12 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

مجموعه ی باستانی و اسطوره ای لنگكه مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است كه در ۵ کیلومتری شرق روستای خمک از توابع شهرستان زهك سیستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در همین مجموعه چندین مکان تاریخی دیگرمنجمله خانه گور،آخوراسب رستم،دیواردراز،تپه کملک و... که متاسفانه هیچ گونه اقدامی جهت حفظ این آثارارزشمندتابه حال صورت نگرفته است وجود دارد كه درحال نابودی و فرسایش شدید هستند.
آثارلنگکه یالنگکها مربوط به دوره اشکانی-ساسانی است كه متاسفانه این آثارنیزدرمعرض تخریب بادهای شدید وبعضا باران قراردارندودرحال فروریختن می باشند.
-دیوار دراز نیز مربوط به همان دوران اشکانی است كه به مثابه حصار مستحكمی است كه قلعه ای را محافظت می كند و به نظر می رسد ،ورودی آن همان آثارلنگکه می باشد.
آخوراسب رستم که به تصور و خیال وجود دفینه و گنج در آن، بارها مورد بازشكافی و دست برد دزدان  قرارگرفته است.
خانه گور، از جمله آثار مربوط به این مجموعه آثار باستانی روستای خمك است که به زعم اهالی روستا، در تونلهای زیرین تپه احتمالا خزائنی وجود دارد که طلسم شده اند و آنجا نیز در حال حاضر محل و ماوایی برای مخفی شدن معتادان میباشد.

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 2:8 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یعقوب در شهر زرنگ میان دروازه فارس و طعام، کاخی ساخت که دارالعماره نیز در آن واقع بود. همچنین بنای قسمتی از بازارهای شارستان زرنگ را که در اطراف مسجد آدینه قرار داشتند، از آثار یعقوب لیث می‌دانند و گفته می‌شود یعقوب عایدات آن را که روزانه هزار درهم برآورد می‌شد، وقف مسجد آدینه در سیستان و مسجدالحرام در مکه کرده بود...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 2:3 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

واژه ی كِشتگَر در سیستان واژه ای مقدس و قابل احترامی است كه در عرف ایران به آن زارع گفته می شود   كشتگر (زارع) در سیستان مهمترین ادوات مورد نیازش  یك تیشه ی 5 میخه است كه بوسیله آن با استفاده از توانمندی و زور مندیش تلاش می كند و از عرق جبین و دستان پینه داده اش رزق و روزی حلال بر سفره ی همسر و فرزندانش می برد او از این بابت در ادبیات عرفی و فرهنگی سیستان جایگاه ویژه ای دارد.

در حقوق ایران عقودی بنام مزارعه و مساقات وجود دارد . در این عقود چون زارع ریشه کشت خود را با اجازه مالک در زمین  وی ایجاد نموده‌ ،  لذا ریشه موجود در زمین متعلق به زارع در نظر گرفته می شود  حتی بعداز اتمام عقد ، این  ریشه حقی را برای زارع درزمین مالک ایجاد می‌نماید که اصطلاحاً بدان حق ریشه می‌گویند كه البته بنظر میرسد در سیستان این حق كشتگر مغفول مانده است.

در اغلب نقاط ایران زارع متصرف زمین به حكم عرف و عادت از بعضی از حقوق تصرف بهره مند است. این حقوق عموما به نام حق ریشه و یا   در اصطلاح محلی در آذربایجان جور    در بعضی از نقاط اطراف تهران قراپشك  در مازندران حق تبرتراشی و  كارافه   و یا  در نقاط مختلف به اسامی مختلفی مثل   :  حق زارعانه،حق سرقفلی زراعت  ، حق نسق  ،  حق  آبادانی  ،  حق  بنه  ،  حق آب و گل   ،  حق  تصرف  ،  حق كسب و پیشه زراعی  و.......نامیده می شود   .   این حق زارعانه مشابه همان حق سرقفلی است كه در تجارت به كار می رود.
 از نظر قانون  و  عرف  این حق برای صاحبان آن  به  رسمیت  شناخته شده و ضمن اینكه مورد حمایت قوانین  جاری كشور می باشد ،  قابل به ارث رسیدن به ورثه نیز می باشد .
زارعی كه صاحب حق ریشه است در زمانی كه به هردلیل ملك را ترك می نماید  ، باید به حق خود برسد   . مثلا اگر مالك اقدام به فروش ملك خود نموده   و   یا اگر ملك باید برای اجرای طرح های دولتی توسط دولت تملك شود و یا به هر دلیل دیگر ... حق ریشه زارع باید ارزیابی شده و به زارع صاحب حق  پرداخت گردد .  میزان   حق ریشه  در صورت عدم توافق بین مالك و زارع  ، توسط خبرگان یا كارشناسان ارزیابی و تعیین می شود .

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:57 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:53 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

سال1359-روستای قلعه نو-کشت برنج درمنطقه سیستان


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:39 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یادروزه که نیزار پر او بودک-پس گوره توتینه وپچو بودک-هرجه که چشتو م زه ماهی بودک.چوربودک.نیملکو اردک و لگو بودک-یادروزه که نیزاره پره او بودک-وکمر توتین صیاد ماهی وچورلگزو بودک-همه جه نوورو سر او بودک- تیشه ودوش ومردینه ورد او بودک-کلو کلگیریو هرسال پراز قو بودک-زیر هربوته جلینگیو کولو ترکو گلوبودک-سوزبو سرسره اوکه زابلی روتوتینه خه شوو روز خوبودک-ده گیو در بغلیو وسط او بودک-یادروزه که نیزار پر او بودک-
او=آب
م زه=میزد
لگرو=آویزان
قو=تخم کاشتن
سوز=سبز
دادیا غفاری علی آقا


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:35 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

بدون شک یکی از مهم ترین جشن هایی که برای هر فرد زرتشتی برپا می شود، جشن سدره پوشی است و پس از برگزاری این جشن می توان فرد را زرتشتی خواند...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:18 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

یک اتفاق سخت غزل داغدار شد

طوفان وزید و روسری ام بی قرار شد

این کوه خواجه،کوه اوشیدای نیک پی

در خود شکسته، غرق غروب و غبار شد

باران نیامده که به گل اقتدا کنیم

باران نیامد و تب من ماندگار شد

آشفته ی سکوت و هیاهوی جنگلم

وقتی گیاه رفت و زمین شوره زار شد

آنقدر درس صبر نوشتیم روی ابر

ایوب از نجابت مان سوگوار شد

بانوی آب!با دل دریا چه کرده ای؟

هامون چنین  ترانه ی تلخ دوتار شد

فرزند سام و رستم و اسطوره زاده ای

پیشینه ی بلند تو بی اعتبار شد

من رهسپار غربت پاییز می شوم

در طالع تو هرچه سرودم بهار شد

آخر تو سرزمین منی پاک و جاودان

هرچند آسمان تنت سنگ سار شد./سانازشهنوازی


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:11 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

اولین مسئله برای ما آسیب شناسی رفتارهایمان است اولاً باید از من ها بگذریم و به ما برسیم و کار جمعی و تیمی را تمرین کنیم و ثانیاً باید از تخریب ها جلوگیری کنیم تا بتوانیم از توانمندی های خود استفاده ببریم.

حاج صفر اسلامی مشاور استاندار


ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, :: 1:7 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

دادیا داد بزن

ساکنانم همگی رفته زمن دور شدند
آنچه ماندند همگی خفته ودر گور شدند

دیگر از سیستان نمانده طاغذی

گر نیابیمش نبینیم کر گزی
سیستان ناله برآورده زخاک
با تن خسته وخشکیده وپاک
زغم باغ بگوید بکند گریه به تا ک
بدرد سینه وباز بگوید ای خاک
بادها زوزه کشان هر شب وروز
میبرند هر طرفی گریه پیران با سوز
نازنینان همگی حرف مرا گوش کنید
غافل از من نشوید یا که فراموش کنید
آب می خواهم مرا از غم درآغوش کنید
بهر درمانم همه داروی ،نوع جوش کنید

دادیا(دادخداغفاری)


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 5:35 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

گوبلک

گوبلک

امطو دریچّی که تره بدیدو

در خلق مه پائه شه نو

گؤبلک دلمه بور خزی

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 5:32 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

 دكتر غلامرضا نوري

نام انگلیسی :  hamoon wetland    

نام فارسی :  تالاب هامون

 

موقعیت جغرافیایی

 دشت سيستان و قسمتهاي شرقي آن در افغانستان تحت عنوان دلتاي هيرمند در آخرين دوران زمين شناسي در اثر انباشته شدن رسوبات و آبرفتهاي حاصل از آب هاي جاري به ويژه هيرمند پر شده و به شكل كنوني در آمده است . بنابراين هامون فرونشست تكتونيكي كم عمقي است كه به صورت دشتي هموار ميان گسل هاي اصلي هريرود در غرب و گسل چمن افغانستان در شرق قرار گرفته است و پايانه تجمع آبهاي هندوكش و شاخه هاي سرچشمه گرفته از ايران مي باشد. بررسي ها نشان مي دهد كه اين درياچه در دوره پليوستوسن گسترش بيشتري داشته كه دليل عمده آن ذوب يخچال هاي رشته كوههاي هندوكش بوده است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 5:19 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

میدان رستم-زاهدان


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 5:3 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

شُوی قدیمی ترین سبک عزاداری و ریشه در تمدن کهن اسلامی سیستان دارد که خود نشان می دهد که سیستان اولین قیام کنندگان قیام امام حسین(ع) بودند.یکی از سنت های اصیل و بومی منطقه سیستان شُوی خوانی ایام محرم می باشد،در واقع با این سنت غم های سنگین و همراه با ظلم امویان را که بر اولاد پیغمبر(ص)  وارد ساختند به نمایش می گذارند.
در سیستان شُوی خوانی ابا عبدالله الحسین (ع) ریشه در تاریخ دارد که این به صورت موروثی بین فرزندان افرادی که در گذشته شُوی خوان و شُوی گردان بودند چرخیده است.
هدف از شُوی خوانی که ریشه در اعماق و اعتقادات سیستانی ها دارد و برگرفته از عزاداری ائمه می باشد بازسازی رویداد عاشورا برای نسل آینده است.چرا که سیستانی ها در آن زمان همراه با امام حسین(ع) نبودند هر ساله با برگزاری شُوی قصد جاوددانه کردن قیام عاشورا را دارند و با این تفکر که برگرفته از اعماق باور سیستانی ها است با بازآفرینی صحنه عاشورا هرساله به امام خود لبیک می گویند.
شُوی و مشعل گردانی در سیستان از هویت، باور و تاریخ سیستان بیرون آمده است.
زمان دیلمیان در قرن سوم و چهارم هجری که بغداد را به تصرف خود در می آورد و حکومت شیعی ایجاد می کند اولین کسانی بودند که قبور مبارک شهدای عاشورا و حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را بازسازی کردند.
شُوی قدیمی ترین سبک عزاداری و ریشه در تمدن کهن اسلامی سیستان دارد که خود نشان می دهد که سیستان اولین قیام کنندگان قیام امام حسین(ع) بودند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 4:46 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

به قلم محمودخلیلی:

انتشار چند جلد از «مجموعه سیستان» – کتاب های «گویش سیستان» و «ادبیات سیستان»- که داستانگوی دانش، فرهنگ خویی و پشتکار غلامرضا عمرانی است، کوششی ستودنی برای نگه داشت گوهری گرانقیمت از میراث معنوی ایرانیان است...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 4:31 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

استادعلي راشکي نقاش ماهر که با وجود معلوليت از هر دو دست، بسيار هنرمندانه به خلق آثار هنري می پردازد که چشم را خيره مي کند و انسان را به تحسين وا مي دارد.

وی متولد سال1350 در روستاي جزينک شهرستان زابل است. او با وجود بعد مسافت و شرايط خاصي که داشت دوره ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را در روستاي جزينک با موفقيت در رشته تجربي پشت سر گذاشته است. مشوق اصلي وی استاد «ابوالحسن افشاري» بودند که در مقطع دبيرستان در خانه فرهنگ نزد ايشان مدت کوتاهي به نقاشي پرداختند.به گفته خودش از کودکي به نقاشي و هنر علاقه داشته و هدفش رفتن به دانشکده هنر بوده است. براي همين توانست مدرک کارشناسي اش را در سال 1370 از دانشگاه هنر تهران دريافت کند.از سال 70 که در دانشگاه تهران قبول شد به صورت حرفه اي زيرنظر استادان بزرگي مانند دکتر مهدي حسيني، ابراهيم جعفر فرشيدملکي، احمد وکيلي و اميرابراهيمي نقاشي را شروع کرد.او مي گويد: بعد از کسب مدرک ليسانس فرصتي پيدا کردم که آنچه آموخته ام را تجربه کنم به همين خاطر به ديار خود بازگشتم، چنان که نقاشي هايم از فضاي روستا، مردم و خانواده ام الهام گرفته است. در مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه هنر تهران فارغ التحصيل شد و به محض برگشت به عضويت هيئت علمي دانشگاه وبه عنوان مديرگروه هنر درآمد.

درسال 74 در مسابقه اي که به صورت جهاني از طريق سازمان يونسکو در زمينه طراحي تحت عنوان هنرمندان بدون مرز برگزار شد موفق به کسب مقام اول گردید و بعد ازحدود سه ماه از طرف يونسکو در دانشگاه اسکاتلند براي ایشان دوره اي برگزار کردند .همچنين در سال 85 به نمايشگاه گروهي در برلين آلمان رفت.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 آبان 1394برچسب:, :: 4:14 بعد از ظهر :: توسط : mojtaba

درباره وبلاگ
امیدوارم این یادگاری های مکتوب ناگفته های سرزمینم رابرهمگان روشن نماید. اهورای پاک راشاکرم برآنکه ازجام خدمت ؛به من جرعه ای نوشاندتاگامی درراه اونهم وبه مقام قربش نزدیک گردم. امیدوارم که تلاشم دراهدای این وبلاگ موردرضایت مخاطبین قرارگرفته وباانعکاس نظرات پیرامون مندرجات،مراازانتظارات آینده خودبهره مندفرمایند.
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

Alternative content